Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

برای پرورش کودک شاد باید به چندین نکته طلایی توجه کنیم که در اینجا به بررسی و بیان آن ها می پردازیم. اگر کودک دوران کودکی شاد و بی دغدغه ای را سپری کند مسلما در نوجوانی و بزرگسالی با مشکلات روحی کمتری مانند افسردگی مواجه خواهد شد. برای پرورش کودک شاد باید مانند او بچگی کرد و همراه و همدل او شد، باید همراه او بازی های کودکانه را تجربه نمود. برای پرورش کودک شاد مهمترین و اصلی ترین گام، وقت گذاشتن برای او می‌باشد. در وهله اول باید به شخصیت، طرز فکر و کلام او اهمیت دهیم، باید بتوانیم در زندگی بهترین دوست و همبازی او باشیم.

برای داشتن کودکی شاد باید محیط خانه را فراهم نماییم، محیط خانه باید به گونه ای باشد که او را از هرگونه دغدغه فکری دور نماید و در محیطی امن و آرام رشد کند. برای پرورش کودکی شاد نباید از مشکلاتی مانند مشکلات کاری یا مالی پیش او سخن گفت، چون افکار و ذهن او فقط باید معطوف به دنیای کودکی باشد و نباید او را وارد دنیای بزرگسالان نمود.متاسفانه امروزه بسیاری از والدین به دلیل مشغله زیاد کاری وقت چندانی برای بچه های خود صرف نمی‌کنند و این امر آسیب جدی به کودک می‌رساند و به مرور زمان یک کودک شاد به کودکی منزوی و افسرده تبدیل می شود.

همچنین بخوانید : راه های بهبود سلامت روان کودکان

بازی های دیجیتال را محدود کنید!

یکی از راهکارهای مهم در پرورش کودک شاد محدود کردن بازی های دیجیتال می باشد. برخلاف گذشته امروزه بازی های دیجیتالی بسیار رونق و رواج یافته است و کودکان از سن بسیار پایین به این بازی ها روی می آورند و بازی های دیجیتال برای آن‌ها بسیار مهم و ضروری می گردد، به گونه ای که به این بازی ها اعتیاد پیدا می‌کنند و این امر موجب می‌شود که از دوستان و هم سن و سال های خود فاصله بگیرند و به مرور زمان شادی و نشاط کودکی را از دست می‌دهند و این امر بعد از تکرار به یک فاجعه تبدیل می شود.

متاسفانه بازی های دیجیتال هر روز جذاب تر و با کیفیت بالاتری تولید می‌شوند و والدین آن‌ها را به راحتی در دسترس کودکان خود قرار می دهند و همین امر سبب جدا شدن آن‌ها از کودکان می‌شود و بر اثر بازی های مداوم، این کودک تنها بودن را ترجیح می دهد. اگر دوست دارید کودک شاد داشته باشید باید بازی های دیجیتال را محدود کنید به عنوان مثال در شبانه روز برای او ساعت هایی را مشخص کنید که بتواند به این بازی ها بپردازد و همچنین ساعت‌هایی را مشخص کنید که با شما و یا همسالان خود به بازی بپردازد.

بازی های دیجیتال را محدود کنید!

اهمیت خودکنترلی در کودکان

پرورش کودک شاد کاری بسیار مهم و نسبتاً دشوار می‌باشد. باید برای کودک خود وقت کافی صرف کنید. یکی از عواملی که به شاد بودن آن‌ها کمک می‌کند، خودکنترلی در کودکان است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد، به گونه‌ای که کودکان وقتی عصبانی می‌شوند باید بتوانند بر خشم خود غلبه کنند و این امر بسیار مهم و حائز اهمیت است.  اگر کودک در سنین پایین به خوبی خود کنترلی را یاد بگیرد با افزایش سن این مهارت نیز تقویت می یابد و در بزرگسالی نیز به راحتی می‌تواند خشم خود را کنترل کند. خودکنترلی سبب آرامش درونی کودک شده و در نهایت منجر به شادی و نشاط او می‌گردد، از این رو ما به عنوان والدین باید شرایطی را فراهم کنیم تا خودکنترلی در کودکان تقویت گردد و این امر میسر نمی شود مگر اینکه ما در این زمینه آموزش های لازم را ببینیم و بتوانیم به کودک خود منتقل کنیم.

اگر به کودک و آینده او اهمیت می دهیم باید بتوانیم روش های خودکنترلی را به او یاد دهیم و این روش ها در یک روز امکان پذیر نخواهد بود و باید به مرور زمان به صورت دائمی و همیشگی انجام شود تا تاثیر مثبتی داشته باشد، باید طوری رفتار کنیم که کودک به خود کنترلی تشویق شود نه اینکه موجب لجبازی او گردد.

همچنین بخوانید: ۵ جمله مخرب برای ذهن کودک

تشویق به بازی در فضای باز

یکی از مهمترین نکاتی که در پرورش کودک شاد نقش اساسی دارد، تشویق به بازی در فضای باز می باشد. باید به کودک اجازه دهیم در فضای باز بازی هایی را با همسالان خود انجام دهد و از آن‌ها لذت ببرد، چون دوره کودکی دوره ای است که هرگز قابل تکرار نمی باشد، از این‌رو با سختگیری های بی مورد و بیجای خود نباید این بازی ها را از او دریغ کنیم. تشویق به بازی در فضای باز سبب می‌شود کودک محیط خود را کاملاً لمس و تجربه کند و این تجربیات دنیای او را می سازد و این بازی ها سبب می شود او از منزوی و افسرده بودن در امان باشد.

در فضای باز انواع مختلف بازی با توپ را می‌توان به کودک آموزش داد که بازی های توپی برای کودکان بسیار جذاب و جالب بوده و باعث شادابی و تخلیه انرژی آن‌ها می‌شود. علاوه بر بازی با همسالان، باید گاهی اوقات والدین نیز همراه کودکان در فضای باز به بازی با کودک بپردازند. بازی والدین با کودکان یکی از بهترین و لذت بخش ترین اوقات برای کودکان است. بنابراین سعی کنید برای این نوع بازی‌ها وقت صرف کنید مثلا می توانید با کودک خود فوتبال، والیبال و … بازی کنید و شادی و نشاط را در او ببینید.

همچنین بخوانید : چگونه هوش هیجانی کودکان را افزایش دهیم؟

ایجاد فرهنگ سپاسگزاری

ایجاد فرهنگ سپاسگزاری یکی دیگر از عواملی است که در پرورش کودک شاد موثر می‌باشد. باید به کودک خود آموزش کافی در زمینه سپاسگزاری را دهید، به گونه‌ای که او با سپاسگزاری از دیگران احساس شادی و خوشحالی داشته باشد نه اینکه با زور و اجبار انجام شود و این فرهنگ سپاسگزاری از خانواده شکل می گیرد. اعضای خانواده باید از یکدیگر سپاسگزاری کنند تا کودک این فرهنگ را یاد بگیرد و بتواند از افراد در موقعیت های مختلف سپاسگزاری کند. فرهنگ سپاسگزاری یک فرهنگ بسیار ایده آل و مهم می‌باشد که باید از همان سال‌های کودکی به کودک آموزش داده شود تا این فرهنگ در بزرگسالی در او نهادینه شود. والدین باید برای کوچکترین و کمترین کار از یکدیگر سپاسگزاری کنند تا کودک این رفتار را مشاهده نماید و با افزایش سن بتواند آن را به راحتی به کار گیرد.

متاسفانه بسیاری از افراد در بزرگسالی فرهنگ سپاسگزاری را بلد نیستند، چون هیچ گونه آموزشی برای آن در دوران کودکی ندیده اند، بنابراین اگر می‌خواهید کودک شما در بزرگسالی با این مشکل مواجه نشود بهتر است از همان سال های اولیه به ایجاد این فرهنگ در خانواده بپردازید و آن را به درستی آموزش دهید، چون شما به عنوان پدر و مادر نقش مهمی در تربیت فرزند خود دارید و در این زمینه نباید کوتاهی کنید.


همچنین بخوانید : دکتر فوق تخصص کودکان

کمک به دیگران را آموزش دهید

از دیگر نکات طلایی در پرورش کودک شاد، آموزش کمک به دیگران است. کودک در خانواده باید کمک به دیگران را به عین ببیند و با احساس رضایت قلبی آن را انجام دهد. وقتی کودک ببیند که پدر و مادر او از صمیم قلب و به طور ذاتی به دیگران کمک می‌کنند ناخواسته این رفتار برای او یک ارزش محسوب می‌شود و در بزرگسالی نیز با کمک به دیگران احساس آرامش و شادی خواهد داشت. به عنوان مثال او باید یاد بگیرد که به افراد مسن کمک کند، بدون اینکه از آن‌ها چشم‌داشت یا توقعی داشته باشد و این کمک به دیگران عملی نمی‌شود مگر اینکه کودک این عمل را از پدر و مادر خود را ببیند، چون والدین بهترین الگو برای او هستند و با مشاهده آن‌ها کودک راه رسم زندگی را می آموزد. بنابراین کمک کردن به دیگران را به گونه‌ای به او آموزش دهید که از این کار احساس لذت و شادی داشته باشد نه اینکه برای او به یک اجبار تبدیل گردد.

همچنین بخوانید : 10 مهارت زندگی که باید به کودکان خود بیاموزید

کودکان را تحسین کنید

یکی دیگر از نکات طلایی در پرورش کودک شاد، تحسین کردن کودکان می باشد. باید سعی کنید از همان سال های اولیه او را برای انجام هر کار خوب تحسین و تشویق نمایید، در این صورت او تمایل دارد کارهای پسندیده بیشتری انجام دهد. تحسین تاثیر به سزایی در افزایش اعتماد به نفس کودک دارد، هر چقدر اعتماد به نفس او افزایش یابد، مشکلات را راحت تر حل کرده و می تواند شادتر زندگی کند.

گاهی اوقات تحسین کودکان می تواند فقط با یک کلمه همراه باشد اما گاهی اوقات برای کارهای بزرگ می توان او را با هدیه و کادو تحسین کرد. کودکان از اینکه توسط پدر و مادر تحسین شوند بسیار خوشحال می گردند و همواره سعی می کنند کاری انجام دهند که مورد تحسین قرار گیرند. آنها به این تحسین نیاز دارند، پس برای انجام کارهای خوب کاملاً مستقیم آن‌ها را تحسین و تشویق نمایید. آنها در کودکی باید تحسین شوند تا در بزرگسالی یاد بگیرند دیگران را تحسین کنند، از این رو شما به عنوان یک پدر و مادر نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمام رفتارهای کودک دارید، از این رو در این زمینه با درایت کافی عمل نمایید اما سعی کنید این تحسین کردن به موقع و به اندازه باشد. برای هر کاری از تحسین بی‌جا پرهیز نمایید، چون در این صورت نه تنها تأثیر مثبت ندارد بلکه موجب آسیب کودک نیز می گردد. گاهی اوقات به جای تحسین باید کودک را تنبیه نمود تا او کار اشتباهش را دیگر تکرار نکند. در تنبیه یا تحسین کودک باید بسیار متعادل رفتار کنید.

کودکان را تحسین کنید

برای پرورش کودک شاد و با اعتماد به نفس لزوما نباید والدین بی نقص و کاملی باشید، توجه و صبر اولین فاکتوری هایی هستند که کودک شما به آنها نیاز دارند.

صبر کودک را تقویت کنید

صبر کودک را در برابر ارضای فوری خواسته‌اش تقویت کنید و اجازه دهید کودک به این واقعیت پی ببره که هر کاری، زمان مخصوص به خودش را دارد.

تعاملات اجتماعی برقرار کنید

به کودکان یاد دهید علاوه بر ارتباط صمیمانه با خانواده و دوستان، با سایر آشنایان و همسایگان هم ارتباط برقرار کنند.

همدلی را توسعه دهید

زمانی که کودک رفتار غیرمنتظره‌ای داشت، صادقانه صحبت کنید و همدلی کردن را بهش یاد دهید.

اجازه دهید مستقل باشد

بیش‌ازاندازه نگران کودکتان نباشید. این رفتار باعث وابسته شدن کودک به والدین می‌شود و در آینده به او آسیب می‌رساند.

مهارت‌های فردی را توسعه دهید

به کودک اجازه دهید علایقش را دنبال کند و زمانی که کودکتان کار مثبتی انجام داد، تشویقش کنید.

با کودکتان بیشتر وقت بگذرانید

سعی کنید در حین بازی دوست و همراه کودکتان باشید و از انجام بازی‌های گروهی با هم لذت ببرید.

شنونده خوبی برای کودک باشید

اجازه بدهید کودکان راجع به مسائل مختلف حتی بخشی از کار موردعلاقه‌شان با شما گفت‌وگو کنند.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f