Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

جمله مخرب برای ذهن کودک در خانواده و یا محیط های مختلف برای ذهن کودک مخرب بوده و ناخودآگاه ذهنش ثبت شده و تا مدت های متمادی باقی خواهد ماند. چند نمونه از این جمله های تخریب‌زا را این گونه می توان بیان نمود که هر کدام از آنها در شرایط خاص به وسیلهٔ مادران ادا می شود مانند (صبر کن بابا برگرده، زود باش دیگه، گریه نکن، داری دیوونم میکنی، بهتر از این میتونستی انجام بدهی و…

در بسیاری موارد این کلمات می تواند به وسیلهٔ پدر خانواده به فرزندان انتقال یابد. در هر صورت تکرار هر جمله مخرب باعث صدمات جبران ناپذیری برای کودکان خواهد شد. مشاهده شده است بعضی از کودکان از خودشان رفتارهایی بروز می دهند که می تواند ناشی از همین کلمات باشد که این رفتارها می تواند با جویدن ناخن، اضطراب، ترس و بی قراری همراه باشد، چون ذهن کودک دلبند شما نمی تواند مفهوم و معنی کلمات را شناخته و تجزیه و تحلیل نماید.

امروزه با پیشرفت جوامع، مادران تلاش می کنند از مدرنیته شدن عقب نمانند و عموما شاغل بوده و در سطح جامعه فعال هستند ولی در بعضی موارد این مدرنیته به کانون گرم خانواده ها آسیب رسانده است و باعث ایجاد خلل و نقایصی در تربیت فرزندان می شود، ولی چه نیکوست مادران و پدران گرامی وقت بیشتری برای فرزندانشان گذاشته و به بهترین شکل ممکن کودکی را برای آنها شیرین و دلچسب نمایند.

اگر می‌خواهید در تربیت کودک خود به بهترین شکل موفق شوید، همیشه قبل از گفتن هر جمله‌ای به آن‌ها، خوب فکر کنید!

صبر کن بابا برگرده!

ذهن کودک با این جملهٔ صبر کن بابا برگرده بسیار متاثر خواهد شد و به او حس ترس و نا امنی، اضطراب و نگرانی منتقل خواهد شد و به طور مداوم به این فکر خواهد نمود که اگر (بابا برگرده چه بلایی سر من میخواد بیاره)

این نگرانی برایش بسیار مضر بوده و باعث می شود مواد بسیار خطرناکی در بدنش ترشح شود. از طرفی اگر مادر کودک به طور مداوم بعد از هر اشتباه او این جمله را تکرار کند، ذهن او به این جمله عادت می نماید. اگر مادر این عمل را به عنوان تنبیه در نظر داشته باشد دیگر اثر بخشی نداشته و برایش یک امر عادی می شود.

نکتهٔ دیگری را که می توان بیان نمود این است که خود مادر بتواند در مقابل اشتباه کودک بایستد و این موضوع را به برگشت پدر نکشاند. مادران گرامی می توانند با تمرین کردن آستانهٔ صبر و تحمل خود را بالا برده و در مقابل اشتباهات کودک خونسردی خود را حفظ نموده و آرامش را به کودک خود انتقال بدهند.

جالب است بدانیم برخلاف تصور والدین که احساس می کنند کودکان از درک و فهم بسیاری از مسائل عاجزند، ولی کودکان قادر هستند شرایط را درک نموده و به خوبی تجزیه و تحلیل نمایند.

اگر مادری این جملهٔ مخرب را برای تربیت کودکش بکار ببندد نه تنها اثرگذاری نداشته، بلکه بسیار مضر خواهد بود و در آینده برای خود مادر و خانواده تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

همچنین بخوانید : اهمیت توجه به سلامت روان کودک 

 

صبر کن بابا برگرده!

 

بهتر از این میتونستی انجام بدی!

یک جمله مخرب برای ذهن کودک را می توان به جملهٔ (بهتر از این می تونستی انجام بدهی!) اشاره نمود. نیاز است این جمله و مخرب بودنش را با ذکر یک مثال تشریح کرد: مثلا کودکی در هنگام بازی با خودش یا دوستانش یک چینه ای را می سازد که خیلی به روی هم به طور موازی قرار نگرفته است، با ذوق و شوق فراوان این را به مادر یا پدرش نشان می دهد و در مقابل نیاز دارد والدینش او را تشویق نمایند، وقتی مادر یا پدر به او این جملهٔ مخرب بهتر از این می تونستی انجام بدهی را بگویند تمام ذوق و شوق کودک را از بین برده و او را دلسرد می کنند.

در مقابل اگر پدر و مادر در آن لحظه کودک خود را تشویق نمایند اعتماد بنفس او را بالا برده و حتی غلو نمایند که بهترین چینه را چیده است، سپس برایش توضیح بدهند که چینه اش می تواند سری بعد بهتر چیده شود. این کار هم ذوق، شوق و استعداد او را بالا می برد و یاد می گیرد در صورت اشتباه در انجام کارهای دیگرش بتواند مجدد آن را اصلاح نماید.

چه نیکوست که والدین گرامی با در ارتباط بودن با مشاوران پرورش کودک و مطالعه کتاب های مختلف در حوزهٔ تعلیم و رشد کودکان، فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت نمایند و نسل آینده فرزندانی موفق و شجاع را داشته باشد.

 

بهتر از این میتونستی انجام بدی!

 

زودباش!

این کلمه معمولا هنگام عجله داشتن والدین به کودکان گفته می شود ولی می تواند در بسیاری موارد اشتباه باشد و حس اضطراب کودک را برانگیخته کند، به عنوان مثال وقتی کودکی قرار است اتاق خودش را مرتب کند یا اینکه برای رفتن به میهمانی آماده می شود، در گزینهٔ اول امکان دارد کودک هنگام مرتب کردن اتاقش سرگرم بازی شده و کلا فراموش کند که برای انجام چه کاری به اتاقش رفته است، در این لحظه مادر می تواند به جای استفاده مداوم از کلمه زود باش به نزد کودک رفته ئ حتی با او بازی کند و به وسیلهٔ بازی و تعریف قصه به او بیاموزد که در انجام کارهایش سرعت عمل داشته باشد.

در گزینهٔ دوم این احتمال وجود دارد که کودک هنگام آماده شدن نتواند لباس مورد علاقه اش را برای آماده شدن پیدا کند و از میان لباس ها نتواند هیچ کدام را بپوشد، این در صورتی است که پدر و مادر هردو حاضر شده ولی کودکشان همچنان در اتاقش مانده است، در این صورت والدین می توانند به سرعت وارد عمل شده و او را راهنمایی کنند و به او بیاموزند که لباس هایش را بر اساس مکانی که می خواهد به آنجا برود انتخاب کند یا حتی مادر خانواده می تواند با تقسیم بندی کمد لباس کودک، او را در انتخاب و پوشیدن انواع لباس کمک نماید تا دیگر نیاز نباشد از کلمه مخرب زود باش استفاده کند.

گریه نکن!

در بسیاری از موارد والدین شاهد گریه های کودکان هستند که در بعضی موارد این گریه به دلیل بروز برخی مشکلات مانند خستگی، گرسنگی یا بی حوصلگی کودکشان است، البته در بعضی کودکان بخاطر بروز مشکلاتی مانند کم خونی و فقر آهن اتفاق خواهد افتاد. گریه نکن، یکی دیگر از واژه های مخرب برای کودکان است به عنوان مثال کودکی به دلیل خستگی و بی حوصلگی شروع به گریه کردن و بهانه گیری می نماید، در این لحظه والدین باید از صبوری بالایی برخوردار باشند و با آغوش گرفتن، نوازش کردن کودک و صحبت کردن با کودک به او این امر را القاء کنند که والدین او را درک نموده و می دانند فرزندشان خسته بوده و نیاز به توجه دارد.

در این لحظه مادر می تواند تا اتاق، کودک او را همراهی کند، برایش آب میوه یا آب ببرد و اطمینان بدهد که در تمام لحظات همراه فرزندش خواهد بود.

در مقابل اگر مادر در حال انجام کار باشد و به کودک توجه نداشته باشد و از راه دور به طور مداوم کلمه گریه نکن را تکرار کند باعث عصبانیت بیشتر کودک شده و او به گریه کردن ادامه خواهد داد و در نهایت امکان برخورد فیزیکی والدین وجود خواهد داشت که یک مسئلهٔ بسیار ناپسند و مخرب برای کودکان خواهد بود، پس اگر صبر و تحمل بیشتری در مقابل گریه کودکان داشته باشیم می توانیم به آرامش خانواده کمک کنیم و کودکان لجباز تربیت نکنیم.

به طور کل اگر والدین برای فرزندانشان وقت بیشتری صرف کنند، با آنها بازی کنند، اعتماد به نفس کودک را بالابرده و کمک می کنند فرزندانشان آیندهٔ بهتری را داشته باشند.

 

داری دیونم میکنی!

پدر و مادر بدون داشتن آگاهی و ناخواسته از جملات مخربی استفاده می کنند که این کلمات برای ذهن کودکان بسیار مضر بوده و در ناخودآگاه ذهنشان ثبت می شود. در طول شبانه روز هنگام مراوده با فرزندانمان کلماتی استقاده می کنیم که شاید برای والدین بسیار عادی بنظر برسد ولی یک کودک این کلمات را تجزیه و تحلیل می کند.

وقتی که والدین از کارهای روزمره خسته شده اند یا کودکان این خستگی را به آنها تحمیل کرده اند یا به دلیل مسائل دیگر بی حوصله اند و از کلماتی مانند داری دیوونم می کنی که یکی دیگر از جملات مخرب برای ذهن کودک است استفاده می کنند، باعث می شود کودک احساس بدی را تجربه کند و در ذهنش به این مسئله واقعیت ببخشد و فکر کند والدین او دیوانه می شوند یا اینکه هیچ تعبیری از این کلمه نداشته و به طور مداوم کاری که باعث عصبانیت والدین شده را تکرار می نمایند.

داری دیوونم میکنی

 

همچنین بخوانید: از کجا بدانیم فرزندمان نیاز به روانشناس دارد ؟

عجله کن

این جمله برای ما یک حرف ساده و بی‌ضرراست اما در واقعیت روی ذهن کودک اثر منفی دارد.عجله کن باعث کندی کودک میشود.

مثلا وقتی میخواهیم با کودک به جایی برویم,می‌گوییم عجله کن,بدو..فقط داریم یک موقعیت استرس‌زا برایش درست می‌کنیم.

آرام باش

فکر می‌کنید این جمله بر روی کودک اثر دارد؟

در واقع فقط انرژی کودک را سرکوب می‌کند،بجای سرکوب کردن، انرژی کودکتان را هدایت کنید و برای فعالیت‌های جدید تشویقش کنید.

یک دقیقه دیگه

ما والدین گاهی به علت مشغله زیاد، وقتی کودک از ما درخواست چیزی می‌کند،مدام می‌گوییم یک  دقیقه دیگر… متاسفانه این جملات به کودک پیامی میدهد که تو مهم نیستی،کارهای مهمتر از تو دارم.

داری دیوانم می‌کنی

وقت خرابکاری کودکان خیلی این جمله را استفاده می‌کنیم.اما کودک کاملا بی‌گناه است وذهن کنجکاوش باعث کار خرابیا میشود.بنابراین وقتی خسته‌اید به خودتان استراحت بدهید.

.حواسم را پرت می‌کنی

این جمله روی کودک بخصوص خردسالان اثرات منفی دارد.چون در ذهنش میگوید من که چیزی نگفتم فقط سوال کردم و باتکرار بیش ازحد این جمله کودک شما از دانستن و یادگیری متنفر میشود.

پس کار صحیح این است که والدین عزیز به طور دقیق برای کودکان توضیح بدهند کاری که آنها انجام می دهند باعث ناراحتی آنها شده است. کودکان به خوبی می توانند احساسات والدین را درک کنند، پس با انتقال احساسات خوب، با آغوش گرفتن و توضیح واضح برای کودکان و بکار نبردن جمله مخرب برای ذهن کودک، کودکان با اعتماد به نفس بالا تربیت کنیم و استعداد آنها را با بازی کردن با خود آنها یا اسباب بازی هایشان یک کودکی شیرین برای آنها رقم بزنیم.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f