برنامه جدید واکسیناسیون کودکان

برنامه جدید واکسیناسون کودکان کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ورود واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک در برنامه جدید واکسیناسیون کودکان تا پیش از پایان امسال گفت: عمده بستری کودکان در مراکز درمانی به علت بیماری‌های گوارشی است و تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری ۱۰ هزار کودک جلوگیری می‌کند.

حسین فرشیدی در نشست خبری دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد برنامه واکسیناسیون کشور شده‌اند و به محض ورود این واکسن ها، وارد مرحله عملیاتی شده و از یکی از استان‌های جنوبی واکسیناسیون را آغاز می‌کنیم.

دکتر سید محسن زهرایی با بیان اینکه واکسن روتاویروس که از اسهال های شایع در کودکان پیشگیری می کند در سه نوبت و ۲، ۴ و ۶ ماهگی قابل تزریق است، افزود: واکسن روتاویروس به صورت خوراکی مصرف می شود.

 

وی با اشاره به فرم تزریقی واکسن پنوموکوک، یادآور شد: بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی، این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی برای نوزادان قابل تزریق است. در حال حاضر شبکه بهداشت کشور آماده ورود این واکسن هاست تا پس از فراهم شدن شرایط، این دو واکسن نیز به گروه هدف تزریق شود.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از تلاش های مجموعه های واکسن ساز دانش بنیان داخلی برای ساخت این دو واکسن خبر داد و گفت: امیدواریم وقتی تولید داخلی این دو واکسن به نتیجه رسید و مطالعات کنترل کیفی توسط سازمان غذا و دارو بررسی و تاییدیه و مجور مصرف توسط این مجموعه ها دریافت شد، بتوانیم از تولیدات داخلی در برنامه واکسیناسیون کشوری استفاده کنیم.

برنامه جدید  واکسیناسیون کودکان کیدز24

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل زمان بر بودن این پروسه، واکسیناسیون با واکسن های وارداتی انجام و پس از تایید واکسن های داخلی، این کار با تولیدات داخلی انجام می شود.
زهرایی با اشاره به تکلیف وزارت بهداشت در برنامه توسعه برای ارتقای واکسیناسیون کشوری همتراز با کشورهای توسعه یافته، از به ثمر نشستن تلاش ها برای ورود دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه ایمن سازی کشوری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳۸ کشور دنیا از این دو واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری خود استفاده می کنند و با اضافه شدن این دو واکسن، جهش بزرگی در برنامه واکسیناسیون خواهیم داشت که منافع بسیاری برای سلامت کودکان به همراه خواهد داشت.

اثرات اضافه شدن دو واکسن جدید به برنامه ایمن سازی کشوری

وی تاکید کرد: واکسن روتاویروس بر اساس پیش بینی ها می تواند سالیانه از ۱۲۰ هزار مورد بستری کودکان به دلیل اسهال های روتاویروسی و همچنین واکسن پنوموکوک از حدود ۵۰ هزار عفونت های شدید پنوموکوکی پیشگیری و مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه مقاومت آنتی بیوتیکی را کمتر کند.

وی ابراز امیدواری کرد: واکسیناسیون این دو واکسن جدید احتمالا از یک استان آغاز شود و با تامین واکسن در هفته های بعد در سراسر کشور، انجام شود.

برنامه واکسیناسیون :

بدو تولد : 1.ب ث ژ 2. فلج اطفال خوراکی 3. هپاتیت ب تزریقی

دو ماهگی : 1. فلج اطفال خوراکی 2. واکسن پنجگانه ( دیفتری / سیاه سرفه / کزاز / هپاتیت ب / هموفیلوس آنفلونزا ) 3. روتاویروس ( واکسن جدید) 4. پنوموکوک (واکسن جدید)

چهارماهگی : 1. فلج اطفال خوراکی 2. واکسن پنج گانه 3. فلج اطفال تزریقی 4. روتاویروس 5. پنوموکوک

دوازده ماهگی : 1. پنوموکوک 2. MMR (سرخک / سرخجه / اوریون )

هجده ماهگی : 1.واکسن سه گانه (دیفتری / سیاه سرفه / کزاز ) 2. MMR

شش سالگی : 1. فلج اطفال خوراکی 2. واکسن سه گانه
منبع : خبرگزاری جمهوری سلامی ایرنا

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f