افزایش 25 درصدی بودجه طرح امنیت غذایی

Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

به گزارش اکوایران، طرح “امنیت غذایی” به‌عنوان یک برنامه مبارزه با نیازمندی‌های تغذیه‌ای کودکان، در آذر ماه 1402 ایجاد شد و هدف خود را به عنوان “تأمین تغذیه مضاعف برای کودکان نیازمند” اعلام کرده است. بر اساس گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار، این طرح برای خانواده‌هایی که کودکانی در دهک‌های اول تا پنجم اقتصادی دارند، یک میلیون تومان واریز می‌کند. اگر جایگاه خانواده در دهک ششم و هفتم باشد، مبلغ واریزی به ۶۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

افزایش 25 درصدی بودجه طرح امنیت غذایی

طرح امنیت غذایی چیست؟

“طرح امنیت غذایی” به عنوان یک برنامه جامع و حیاتی در حوزه تغذیه و سلامت، توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با همکاری کمیته امداد به اجرا درآمده است. این طرح با هدف رسیدن به تأمین نیازهای غذایی و تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال که با مشکلات و اختلالات رشد مواجه هستند، طراحی شده است. در این طرح، کودکانی که به دلیل اختلالات رشد به کمیته امداد معرفی می‌شوند، ابتدا مورد ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد قرار می‌گیرند. سپس، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار دارند، توسط کمیته امداد برای تأمین اقلام غذایی مورد نیاز خود، مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند. این طرح با ایجاد یک سیستم حمایتی جامع، به اهداف مهمی از جمله کاهش نابرابری در دسترسی به غذا، بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان و کاهش مشکلات اجتماعی و سلامتی کودکان می‌پردازد و به‌عنوان یک ابزار موثر در مبارزه با کمبودات تغذیه‌ای در جوامع آسیب‌پذیر محسوب می‌شود.

افزایش 25 درصدی بودجه طرح امنیت غذایی

جزئیات طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال دچار سوءتغذیه

بنا به اعلام احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، جزئیات طرح امنیت غذایی برای کودکان زیر پنج سال دچار سوءتغذیه به شرح زیر است:

در این طرح، مبلغ حمایتی به میزان ۱۰ الی ۱۲ برابر افزایش یافته است، که این امر نشان از توجه بیشتر و اهمیت بیشتر دولت به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان دارد. برای شناسایی کودکانی که در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند، یک سیستم متنوع و گسترده از جمله بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه در تمام شبکه‌های بهداشت درمانی کشور ایجاد شده است. پس از شناسایی، کد ملی این کودکان از طریق وزارت بهداشت استخراج شده و به وزارت رفاه ارسال می‌شود.

وزارت رفاه نیز این افراد را مورد ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد قرار می‌دهد. در نهایت، اگر کودک مورد بررسی دچار اختلال در رشد باشد و در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشته باشد، به عنوان یکی از اعضای مستحق، تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار می‌گیرد. این اقدامات نشان از توجه و تلاش دولت برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان و پیشگیری از سوءتغذیه در این گروه از جامعه دارد.

 

یارانه ۱میلیون تومانی برای کودکان دارای اختلال رشد در ۵ دهک اول

در چارچوب طرح امنیت غذایی، یک سیاست حمایتی گسترده و جامع برای کودکان دارای اختلال رشد در دهک‌های اول زندگی اجرا شده است. به طور خاص، کودکانی که در دهک‌های یک تا پنج سالگی به این مشکل مبتلا هستند، میزان یک میلیون تومانی به‌عنوان یارانه تغذیه اعطا می‌شود. این مبلغ قابل استفاده است تا نیازهای تغذیه‌ای و رشدی کودکان را تأمین کند و برای این منظور به صورت الکترونیکی در قالب کالابرگ الکترونیکی به آن‌ها اعطا می‌شود.

همچنین، کودکان دارای اختلال رشد در دهک‌های ششم و هفتم نیز به‌طور جداگانه مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان یارانه تغذیه دریافت می‌کنند. این یارانه نیز برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای این گروه از کودکان مخصوصاً در این دوره حیاتی از رشد و تکامل آن‌ها استفاده می‌شود.

مبلغ این یارانه‌ها در کارت‌های کالابرگ الکترونیکی ذخیره می‌شود و سرپرستان خانوار نمی‌توانند این مبلغ را برای هزینه‌های غیرضروری استفاده کنند؛ بلکه متناسب با اقلام غذایی و تغذیه‌ای مورد نیاز کودکان، باید از این یارانه استفاده نمایند. این تدابیر مهم نشان از توجه و تلاش دولت برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان و جلوگیری از سوءتغذیه در این گروه حساس و آسیب‌پذیر از جامعه دارد.

 

۱۶ مورد اقلام غذایی که شامل یارانه حمایتی می‌شوند

در چارچوب این طرح حمایتی، یک لیست گسترده و متنوع از اقلام غذایی به منظور تأمین نیازهای تغذیه‌ای و پروتئینی مادران باردار، مادران شیرده و کودکان طراحی شده است. این اقلام غذایی با توجه به نیازهای غذایی مورد نیاز برای این گروه‌ها تعیین شده‌اند و در زیر آورده شده است:

۱. برنج ۲. مرغ ۳. گوشت ۴. تخم مرغ ۵. لبنیات ۶. حبوبات ۷. میوه‌ها و سبزیجات تازه ۸. روغن ۹. نان و محصولات نانوایی ۱۰. آب معدنی ۱۱. پنیر ۱۲. ماهی ۱۳. خشکبارها ۱۴. ماست ۱۵. زیتون ۱۶. کشمش

این اقلام غذایی با توجه به مواد مغذی که در آن‌ها موجود است، به طور کامل نیازهای تغذیه‌ای این گروه‌ها را پوشش می‌دهند و به عنوان منابع اصلی پروتئین و املاح معدنی برای مادران باردار، مادران شیرده و کودکان شناخته می‌شوند.

این طرح با همکاری بنیاد علوی، بنیاد رضوی و دفتر بهبود تغذیه انجام می‌شود و با توجه به ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت، اقلام غذایی انتخاب شده توسط دفتر بهبود تغذیه برای بهبود وضعیت تغذیه مادران باردار و شیرده در این طرح به کار گرفته می‌شوند. این تدابیر نشان از توجه و تلاش مستمر دولت در جهت بهبود وضعیت تغذیه‌ای مادران و کودکان جامعه دارد و برای حفظ سلامتی و رشد سالم افراد جامعه تلاش می‌شود.

افزایش 25 درصدی بودجه طرح امنیت غذایی

 

به گفته آخرین آمار اعلام شده توسط احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حدود ۱۳۵ هزار کودک در کشور از این طرح بهره‌مند شده‌اند. همچنین در دور دوم اجرای این طرح، کد‌های ملی جمع‌آوری و به وزارت رفاه ارسال می‌شوند.

 

اسماعیل‌زاده اظهار داشته که سازمان برنامه و بودجه نیز تعهد دارد که بودجه طرح امنیت غذایی را نسبت به سال گذشته، حدود ۲۵ درصد افزایش دهد تا تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش قرار گیرند.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f