درمان های روانپزشکی کودک و نوجوان

کیدز 24

شاید این سوال برای والدین پیش آمده باشد که دقیقا منظور از درمان های روانپزشکی کودک و نوجوان چیست؟

مدیریت درمان در رشته روانپزشکی کودک و نوجوان بصورت کار تیمی است و صرفا محدود به خود روانپزشک به تنهایی نمیشود.

در تیم درمان، علاوه بر روانپزشک کودک و نوجوان، روان شناس در رشته های مختلف (بالینی، استثنایی، کودک و خانواده، مشاوره)، متخصص اطفال و فوق تخصص مغز واعصاب اطفال و غدد و متابولیک اطفال، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، مددکار اجتماعی و همکاران آموزش دیده در زمینه اختلالات طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری نیز همکاری دارند.

  • روان درمانی ها شامل:[post_shop]
    • – درمان شناختی-رفتاری (CBT)
      به بیمار کمک میکند تا متوجه شود “چطور درباره محیط و شرایط، فکر میکند و چه احساسی دارد و متعاقبا تاثیر آن بر رفتار چیست”. CBT به تغییر الگوهای فکری ناکارآمد و رفتارهای نامقبول، کمک میکند.
      – آموزش روانشناختی به بیمار و والدینش (Psychoeducation, PMT)
      – روان درمانی حمایتی (Supportive Psychotherapy)
      – خانواده درمانی (Family Therapy)
    • دارو درمانی (Pharmacotherapy)
    • بستری در بخش روانپزشکی کودک و نوجوان
    • مداخلات اورژانس اجتماعی و مراجع قانونی و مددکاری اجتماعی
    • مداخلات در سیستم های آموزشی

     

    در گروه سنی کودک و نوجوان، طیف گسترده ای از اختلالات روانپزشکی و روانشناختی میتوانند پدید آیند و شاید اطلاعات مکفی در این زمینه، بتواند به اقدامات درمانی به موقع در کودک/نوجوان نیازمند درمان بینجامد.

    اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان عمدتا شامل موارد زیر میشوند:

    • مشکلات عصبی-تکاملی (Neuro-developmental) با شروع در کودکی:
      – کم توانی ذهنی (Intellectual Disability) و تاخیر تکاملی
      – اختلالات ارتباط (Communication Disorders) بعنوان مثال اختلال در گفتار، اختلال در تلفظ، لکنت و ناروایی کلام
      – اختلال طیف اتیسم (Autism Spectrum Disorder)
      – اختلال بیش فعالی نقص توجه (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
      – اختلال یادگیری (Learning Disability)
      – اختلالات حرکتی (Motor Disorders) بعنوان مثال اختلالات تیک، اختلال حرکت کلیشه ای
    • اختلالات دوقطبی (Bipolar and Related Disorders)
    • اختلالات افسردگی (Depressive Disorders)
    • اختلالات اضطرابی (Anxiety Disorders)
    • اختلالات وسواسی-اجباری (Obsessive-Compulsive and Related Disorders) بعنوان مثال اختلال وسواس، اختلال مو کندن
    • اختلالات مرتبط با آسیب ها و رخدادها (Trauma- and Stressor-Related Disorders)  بعنوان مثال در سوء رفتار جسمی و جنسی با کودک
    • اختلالات روانپزشکی بصورت علایم جسمی (Somatic Symptom and Related Disorders)
    • اختلالات تغذیه و خوردن (Feeding and Eating Disorders) بعنوان مثال آشغال خوری، کم خوری عصبی یا پرخوری عصبی
    • اختلالات دفعی (Elimination Disorders) شامل شب ادراری و اختلال در دفع مدفوع
    • اختلالات خواب-بیداری (Sleep-Wake Disorders) بعنوان مثال بیخوابی، اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری
    • ناخشنودی جنسی (Gender Dysphoria)
    • اختلالات سلوک و کنترل تکانه (Disruptive, Impulse-Control, and Conduct Disorders)
    • اختلالات مرتبط با مصرف مواد (Substance-Related and Addictive Disorders)
    • اورژانسهای روانپزشکی بعنوان مثال خودکشی و آسیب به خود، امتناع از رفتن به مدرسه
    • اختلالات در واقعیت سنجی و اسکیزوفرنیا (Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorders)

     

    بیش از 9 ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان میگذرد و اثرات مخرب آن بر ساختار جامعه و خانواده ها را میبینیم. بسیاری از والدین به تغییرات رفتاری و هیجانی فرزندانشان اشاره میکنند و بر این باورند که مدیریت فرزند برایشان سخت شده است.

    شاید دانستن این چند نکته کلیدی بتواند تا اندازه ای، شرایط را تحت کنترل آورد:

    فعالیت های جسمی کودک/ نوجوان رو مجددا برقرار کنید. قائدتا در این روزهای قرنطینه، محدودیت برای رفتن به اماکن ورزشی وجود دارد اما توجیهی برای متوقف کردن ورزش و فعالیت بدنی نیست و میتوان شرایط فعالیت جسمی را به صورت ایمن فراهم کرد.

    بعلاوه، به خطر بزرگی که در کمین فرزندانمان هست توجه کنیم: اعتیاد به فضای مجازی و بازیهای  کامپیوتری (Cyber addiction and game addiction)

    در دوران قرنطینه، فرزندانمان ساعتها در فضای مجازی وقت میگذرانند و علاوه بر از دست دادن فرصتهای معاشرت و ارتباط اجتماعی و فعالیت جسمی، متاسفانه وابستگی بیمارگونه به محتویات سایبری و بازیهای کامپیوتری میتواند منجر به رویارویی با مطالب غیراخلاقی و نامتناسب با سن و سطح درک کودک/نوجوان شود و ریسک بروز تغییرات خلقی و هیجانی در فرزندمان بیشتر شود.

    توصیه میشود به قیمت آرامش داشتن خودمان، فرزندمان رو به دام این وابستگی بیمارگونه نیندازیم.

     

    در شرایط فعلی همه گیری ویروس کرونا، تغییرات خلقی و رفتاری در رده های مختلف سنی و بویژه در کودک و نوجوان بطور شایع دیده میشود اما گاهی این تغییرات، بصورت مشکلات بیمارگونه خود را نشان میدهند که از جمله  شایعترین این مشکلات روانشناختی کودک و نوجوان در این شرایط، میتوان به این موارد اشاره کرد:

    رخداد اضطراب منتشر و فراگیر که گاهی با علایم جسمی اضطراب و شکایات جسمانی همراه است.

    اضطراب جدایی و چسبندگی زیاد به والد که بر عملکرد روزانه کودک/نوجوان تاثیر میگذارد و همراه با افت عملکرد های معمول وی است.

    ترسهای بیمارگونه و شدید که ممکن است بصورت رخداد ترسهای جدید و یا تشدید ترسهای قبلی باشد.

    علایم خلقی بصورت: عصبیت، غمگینی، گوشه گیری و گریه زیاد، تحریک پذیری، کج خلقی، خشم و پرخاشگری.

    متاسفانه ناآگاهی بعضی از والدین در برخورد صحیح با کودک یا نوجوانشان که در حال حاضر دچار مشکلات روانپزشکی شده است و نبودن صمیمیت و ارتباط عاطفی بین آنها، میتواند منجر به سوء رفتار با کودک /نوجوان در این موارد شود.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    [/post_shop]

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f