کمبود محبت در کودکان

کمبود محبت در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

از آنجایی که عاطفه و عواطف در مرکز بحث های علمی قرار گرفتند، بسیاری از افراد در حوزه روان شناسی و آموزش و پرورش علاقه مند به مطالعه چگونگی تأثیر تجربه عاطفی بر ساختار شخصیت، به ویژه در مراحل اولیه رشد هستند. بنابراین، بعد عاطفی و رابطه آن با رشد روانی در دوران کودکی تأثیر بسزایی بر آموزش داشته است.

علائم کمبود محبت در کودکان

·        نافرمانی

از محرومیت عاطفی در کودکان می توان گفت نیاز به توجه شدید در آن ها اتفاق می افتد. کودکان برای این که در مرکز توجه قرار گیرند، تمایل دارند از دستورات والدین خود سرپیچی کنند و رفتارهای نامناسبی مانند عصبانیت و گریه در مکان های عمومی از خود نشان دهند. کودکانی که از والدین خود محبت و توجه می خواهند اغلب صحنه هایی می سازند و اگر به هدف خود نرسند بر شدت و دفعات آن افزوده می شود.

 

·        ناامنی

کودکان در مواجهه با خلاء عاطفی و کمبود محبت، اغلب احساس می کنند که محافظت نمی شوند. به گفته کارشناسان روانشناسی، این باعث می شود که آن ها هنگام تعامل با افراد دیگر بترسند. از آ نجایی که احساس امنیت نمی کنند و دائماً از سلامت جسمانی خود می ترسند، همیشه در حالت تدافعی هستند و نسبت به اتفاقاتی که در محیط شان می افتد بسیار هوشیار هستند. بنابراین، بی اعتمادی نشانه آشکاری است که چیزی خوب پیش نمی رود.

 

·        ترس

کمبودهای عاطفی در کودکان که توسط متخصص درمان نمی شود می تواند باعث ایجاد احساس پوچی و بی اعتمادی شود. متأسفانه، این در روابط کودک حتی در بزرگسالی دیده می شود، مگر این که به درستی به آن رسیدگی شود. ترس از رها شدن زمانی در کودکان ایجاد می شود که محبت مورد نیاز خود را از والدین و بستگان خود دریافت نکنند علاوه بر این پشت سر گذاشتن این الگو دشوار است. معمولاً لازم است کودک را نزد روانشناس یا درمانگر خانواده ببرید. این به آن ها کمک می کند بر ترس خود غلبه کنند و رابطه بین والدین و فرزندان را تقویت کنند البته برای این کار باید جلسات متعدد را پیش درمانگر مراجعه کنید تا مشکل کودک شما از جهت کمبود محبت حل شود.

 

علائم کمبود محبت در کودکان

همچنین بخوانید: از کجا بدونیم کودکمان به روانشناس نیاز دارد؟

نشانه کمبود محبت در کودکان

در حالی که همه روابط ما به یک بعد عاطفی وابسته است، صحبت در مورد کمبود محبت به این معنی نیست که واکنش ها یا احساسات عاطفی کاملاً ناپدید شده اند. بلکه به این معنی است که این پاسخ ها به صورت ناکافی یا غیر متقابل تولید می شوند. با این اوصاف، فقدان محبت در دوران کودکی می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد، اما در بعد اجتماعی معمولاً بیشتر مشهود است، زیرا هر فردی از طریق احساسات خود را در برابر جهان نشان می دهد و با آن ارتباط برقرار می کند. بنابراین، چهار مورد از نشانه‌هایی که ممکن است نشان دهند کودک کمبود محبت دارد عبارتند از؛ کنترل عاطفی ضعیف، روابط متعارض، ناامنی شخصی و خودپنداره منفی.

 

·        کنترل ضعیف بر احساسات خود

شاید این واضح ترین نشانه ی کمبود محبت باشد. اگر کودک فرصت رشد در یک محیط عاطفی متعادل را داشته باشد، به احتمال زیاد احساسات مختلف و هنجارهای اجتماعی همراه با آن ها را تشخیص می دهد. اگر برعکس اتفاق افتاده باشد، کودک احتمالاً در تحمل ناامیدی یا درک نحوه ابراز خشم یا آسیب پذیری دچار مشکل می شود. علاوه بر این، کمبودهای عاطفی می تواند تأثیر متفاوتی بر کودکان بگذارد. به دلیل اجتماعی شدن جنسیتی یکسان، کودکان تمایل به کنترل کمتر بر احساساتی مانند خشم در فضاهای عمومی دارند. از سوی دیگر، دختران عموماً آموزش می بینند تا بعد عاطفی را به نحو مهمی توسعه دهند، به طوری که بتوانند نسبت به دیگران و نیازهای دیگران همدل و پذیرا باشند.

 

·        انزوا یا روابط متضاد با همسالان

در میان تجارب عاطفی، نزدیکی و نوع خاصی از رابطه را می بینیم. به عنوان مثال؛ ممکن است با توجه به احساساتی که در هر زمینه ای وارد زندگی می شوند، تمایل داشته باشیم که خودمان را منزوی کنیم یا برون گرا باشیم. به طور کلی فقدان محبت می تواند باعث ایجاد همدلی کمی در کودک شود، همچنین می تواند پیوندهای بین فردی او و همچنین به رسمیت شناختن یا احترام به احساسات دیگران را پیچیده کند.

 

·        سلامت روان

ایجاد سطوح مناسب دلبستگی با یک مراقب قابل اعتماد برای سلامت روانی حال و آینده کودک ضروری است. دلبستگی به سطح ارتباط برقرار شده بین کودک و مراقب او در سال های اول زندگی اشاره دارد. کودکانی که فاقد دلبستگی ایمن هستند، اغلب مهارت های لازم برای ایجاد روابط سالم را توسعه نمی دهند. آن ها ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشند، اعتماد و عزت نفس ندارند، از شروع روابط می ترسند، و خشم نشان دهند. کودکان مبتلا به اختلالات دلبستگی و دارای کمبود محبت ممکن است احساس انزوا و ناامنی کنند.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

عوارض کمبود محبت در کودکان

برخی از کودکان یتیم به نظر می‌رسند که 6 سال سن دارند در حالی که در واقع 15 تا 20 سال داشتند. در واقع برای این موضوع باید توضیح داد که این وضعیت به دلیل کمبود تغذیه نیست. در عوض، بدن آن ها هورمون رشد کافی تولید نکرده بود. محققان این نظریه را مطرح کردند که در محیط های استرس زا، مانند موسساتی که کودکان در آن کمترین محبت و تعامل را دریافت می کنند، بدن انرژی را برای رشد مغز ذخیره می کند. اگرچه این یک مثال افراطی است، فقدان رشد فیزیکی در بسیاری از یتیمان ارتباط مستقیمی بین میزان محبت و تحریک کودک و رشد فیزیکی او را به محققان نشان داد، پس در نتیجه باید گفت که عوارض کمبود محبت در برخی از کودکان بسیار زیاد است و در برخی از آن ها کمتر دیده می شود.

کمبود محبت را چگونه جبران کنیم؟

اگر به کودک خودتان کم توجهی و بی محبتی کنید با مرور زمان رابطه والد و فرزندی شما آسیب خواهد دید و ساخت یک رابطه خوب بین شما و کودک تان شاید اندکی سخت باشد. اگر همین راه را  در پیش بگیرید از فرزند خود دور خواهید شد. در واقع جبران کمبود محبت در کودکان راه و روش های زیادی دارد که شما می توانید آن ها را امتحان کنید. گاهی اوقات لازم است در فرآیند تربیت خود تغیراتی ایجاد کنید و آن را از یکنواختی در آورید. با این حال، اگر روال روزمره خود را با کودک تان تغییر دهید و شروع به انجام کارهای مشترک با او  کنید، ممکن است یکنواختی را از بین ببرید و شما و فرزندتان رابطه بهتری داشته باشید. همچنین کمبود محبت او را نیز جبران کنید. با تصمیم گیری روزانه با هم شروع کنید و سپس دیگر مراحل را برای جبران کمبود محبت در پیش بگیرید.

 

کمبود محبت را چگونه جبران کنیم؟

همچنین بخوانید: پیامدهای تنبیه کودکان 

درمان کمبود محبت

بعد عاطفی در حال حاضر یکی از کلیدهای رشد روانی در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر، نحوه ابراز محبت و به اشتراک گذاشتن آن با رشد هویت و بلوغ روانی از دوران کودکی ارتباط دارد. عاطفه در این جا به عنوان قرابت، نزدیکی، همدردی یا محبت درک می شود، این چیزی نیست که در انزوا بدست آید. این فرآیندی است که در حین ارتباط ما با دیگران اتفاق می افتد و با توجه به این که اولین افرادی که با آن ها ارتباط برقرار می کنیم، مراقبان اصلی ما هستند (خواه اعضای خانواده باشند یا نباشند)، همچنین این مراقبان هستند که به ما کمک می کنند تا ما بهتر بتوانیم محبت و عاطفه را درک کنیم.

 

محیط نزدیک کودک محیطی است که جهان را به او ارائه می کند. و نوع محبتی که او در آن جا دریافت می کند همان است که انتظار دارد در محیط های خارج از جهان دریافت کند. به همین ترتیب، محبتی که کودک از محیط نزدیک خود دریافت می کند همان است که یاد می گیرد به عنوان منبعی برای ارائه در محیط های دیگر داشته باشد. بنابراین، محبتی که کودک از مراقبان اصلی خود دریافت می‌کند، بخش مهمی از چیزی است که به او کمک می‌کند تا به نحوی فراتر از محیط ارتباط برقرار کند، این گفته ها راه های درمان کمبود محبت در کودکان به شمار می روند.

نام علمی کمبود محبت

تقریبا همه افراد معنا و مفهوم کمبود محبت را به خوبی درک می کنند و با آن آشنا هستند. هر فردی اعمم از کوچک و بزرگ به محبت نیاز دارند و تنها مخصوص کودکان نیست. اما نکته مهم این است که هیچکس نمی داند به اندازه کافی به عزیزانش محبت کرده یا خیر. شاید در برخی مواقع برای کودکان مشکلاتی عاطفی نظیر؛ کمبود محبت رخ دهد که حل آن راه های مختلفی دارد.

 

نام علمی کمبود محبت در واقع نشأت گرفته از مفهومی مثل؛ خلا فردی است. و با این مفهوم شناخته شده است. کودکانی که دچار کمبود محبت می شوند همواره این احساس را دارند که به مقدار کافی مورد توجه و حمایت خانواده قرار نگرفته اند و جملات محبت آمیزی را دریافت نکرده اند. علاوه بر این باید بگوییم که کمبود محبت به سن و سال خاصی مربوط نیست. همه افراد از کوچک و بزرگ ممکن است از کمبود محبت رنج زیادی ببرند. سعی کنید راهکارهای محبت به کودکان را بیاموزید تا زمان ارتباط گیری با کودک دچار مشکل نشوید.

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • محمد پور
    ۱۵ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۵:۰۲

    خیلی موثر و کاربردی بود مچکرم

افزودن دیدگاه
Verification: 21c1a9e26c75b00f