از کجا بفهمیم که فرزندمان نیاز به روانشناس کودک دارد؟

روانشناس کودک
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

در ابتدا شنیدن واژه افسردگی و یا اختلالات روانی در کودکان ناراحت کننده به نظر می رسد و گاهی تشخیص این موضوع برای والدین سخت است. برخی اوقات والدین به هنگام تربیت کودک دچار عجز و ناتوانی شده و یا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که اغلب به صورت ناآرامی های خلقی نمود پیدا می کند. متخصصان روانشناس کودک معتقدند غم یا خشم بخشی از رشد کودک را شامل می‌شود اما چنانچه از حالت نرمال خود خارج گردد گفته می شود که کودک دچار افسردگی یا اختلالات روانی شده است و به کمک متخصص نیاز دارد.

در بسیاری اوقات پس از بررسی حالات و مشکلات روانی کودک توسط پزشک، راهکارهای بدون مصرف دارو چون مشاوره با روانکاو کودک برای انجام تمرینات عملی در رفع مشکلاتی از قبیل استرس، اضطراب و غیره آشنا می شوید. در برخی از موارد نیز نیاز به دخالت‌های دارویی برای درمان بهتر کودک لازم می‌باشد. ممکن است برای بسیاری از والدین این سؤال پیش بیاید که از کجا بفهمیم که فرزندمان نیاز به روانشناس کودک دارد؟ و یا مشخصه های استفاده از درمان های روانشناس کودک چه می باشد؟

 

روانشناس کودک

 

دلایل مهم جهت مراجعه نزد روانپزشک یا روانشناس کودک

گاهی با وجود تلاش والدین در ایجاد محیطی امن و راحت، کودکان باز هم به هنگام تربیت، دچار مشکلاتی می­شوند و برای رفع آن نیازمند استفاده از راهکارهای گفته شده توسط روانشناس کودک هستند. یک سری از علایم وجود دارد که به هنگام مشاهده در کودک باید آن­ها را جدی گرفت و حتماً نزد روانشناس یا روانپزشک کودک مراجعه کرد. این موارد عبارتند از:

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

  • بروز افسردگی‌ در کودک

اغلب افسردگی کودکان، با بروز علایمی نظیر بدخلقی یا خشم نمود پیدا می‌کند. نشانه‌های افسردگی در همه کودکان یکسان نمی‌باشد اما در بیشتر کودکان ضمن تجربه افسردگی تغییرات محسوسی را نیز می‌توانید در عملکرد تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی و علایق آن ها مشاهده کنید. مسئله درمان افسردگی زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که با بی توجهی والدین نسبت به این موضوع همراه باشد و خطراتی نظیر خودکشی، کودک را تهدید کند. متأسفانه این فکر در اثر بروز خشم و عصبانیت در یک کودک افسرده بیشتر خود را نشان می‌دهد. درمان هر چه سریعتر کودک نزد روانشناس متخصص کودکان می تواند باعث پیشگیری از رشد بیماری گردد. در زیر برخی از علایم افسردگی در کودک را بیان خواهیم کرد.

  1. از رفتار کودک می‌توان علایم افسردگی را تشخیص داد. توجه کنید کودک درباره ناراحتی‌ها و علایم خود با شما سخن نمی‌گوید.
  2. کودک بر سر مسائل کوچک عصبانی شده و یا خیلی سریع به گریه می‌افتد و هرچه تلاش می‌کنید نمی‌توانید او را از غم‌هایش دور سازید.
  3. گاهی حتی دیده می‌شود در کودکان افسرده میل به انجام کارهای خلاف بیشتر است چراکه در کودکان افسرده احساس گناه و بی‌ارزش بودن زیاد است. پس هرچه سریعتر برای رفع این ناراحتی نزد متخصص روانشناس کودک بروید.
  4. در یک کودک افسرده، خستگی و کاهش انرژی و نیز ضعف در قدرت تمرکز بسیار به چشم می‌خورد.

 

بروز افسردگی‌ در کودک

 

همچنین بخوانید: مشاوره آنلاین تصویری با بهترین متخصصان کودک 

  • اختلال تمرکز در کودکان

برخی از کودکان به هنگام انجام کارهایی از قبیل نوشتن تکالیف مدرسه و یا به هنگام تدریس معلم نمی‌توانند حواس خود را به خوبی جهت گوش دادن به صحبت‌های معلم و یا کارهای محول شده جمع کنند و در نهایت با مشکلاتی نظیر افت تحصیلی مواجه می‌شوند. علت اصلی این موضوع عدم توانایی تمرکز در کودک است. پس چنانچه کودک شما نمی‌تواند تکالیف مدرسه‌اش را به پایان برساند و حتی در میان نوشتن مشق‌هایش برای مدت طولانی به در و دیوار خیره می‌ماند، بهتر است برای رفع عدم تمرکز حتما پیش متخصص روان‌شناس کودک بروید و هر چه سریعتر این مشکل را با او در میان بگذارید.

  • انزوا و گوشه‌گیری

برخی از کودکان نمی‌توانند با همسن و سالان خود به‌راحتی ارتباط برقرار کرده و با آن ها بازی کنند. این کودکان معمولاً تنها هستند و هیچ دوستی ندارند چراکه نمی‌توانند احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند. والدین با مراجعه نزد روانشناس متخصص کودک می‌توانند راهکارهای مناسبی برای آماده کردن کودک جهت ورود به اجتماع دریافت کنند چراکه گوشه‌گیری در کودک امری غیرطبیعی تلقی می‌شود. روانشناس با بررسی‌های خود علت گوشه‌گیری کودک را تشخیص می‌دهد و به درمان آن می‌پردازد. توجه کنید در برخی بیماری‌ها نظیر اوتیسم و یا طیف‌های آن، کودک از برقراری ارتباط اجتماعی و حتی تماس‌های چشمی نیز خودداری می‌کند و اجازه در آغوش کشیده شدن را نمی‌دهد. پس مراجعه به پزشک بهترین راه حل برای تشخیص بیماری و درمان آن است.

  • استرس مداوم و احساس اضطراب و نگرانی

این قبیل کودکان به طور مداوم و حتی سر کوچک‌ترین پیشامدی دچار استرس و اضطراب بی‌مورد می‌شوند و با علایمی نظیر سرخی در چهره همراه با عرق و حالت‌های غش مواجه می‌شوند. به عنوان مثال زمانیکه والدین برای انجام کاری بیرون می‌روند نگران وقوع حادثه‌ای برای آن ها هستند و بسیاری از مواردی مشابه آن، که سبب نگرانی بی جهت در کودک می گردد. توجه به چنین علایمی در کودک و درمان او نزد روانشناس از مهمترین مسئولیت‌های والدین به شمار می‌رود.

  • اضطراب جدایی

اینکه کودک در ابتدای جدایی از مادر یا پدر به هنگام اولین سال ورودش به مدرسه و یا مهد دچار نگرانی و استرس می‌شود تا حدی طبیعی است. اما چنانچه این امر از حد نرمال خود خارج شود و با گذشت ماه‌ها از حضورش در مدرسه همچنان دچار این نگرانی و استرس‌های جدایی از والدین باشد نیازمند رسیدگی و پیگیری‌های درمانی نزد مشاور و روانشناس است.

  • احساس عصبانیت مداوم در کودکان

بی‌قراری‌های مداوم و احساس عصبانیت توأم با خشم، انجام کارهای خلاف بدون داشتن ندامت و پشیمانی، ایجاد تنش و قلدری و زورگویی در میان همسالان همگی حاکی از وجود مشکلی جدی در روان کودک است و نیازمند درمان‌های روانشناسی می‌باشد.

همچنینی بخوانید: بررسی دلایل دروغگویی کودکان 

کلام آخر

گاهی والدین به هنگام تربیت کودک دچار مشکلاتی شده و حتی احساس ناتوانی در تربیت فرزند را دارند. به‌عنوان مثال توانایی برقراری ارتباط با کودک خود را از دست می‌دهند یا کودک خود را در وضعیت نامناسب روحی و روانی می‌بینند. در این حالت باید حتماً به متخصص روانشناس کودک مراجعه کنند و از راهکارهای مناسب درمانی و مشاوره ای برای کودک بهره بگیرند. توجه کنید حتی تغییر عادات روزانه کودک از قبیل افزایش یا کاهش اشتها برای مدت طولانی می‌تواند در نتیجه یک ناراحتی روحی و یا پیشامدی برای کودک باشد و نباید از این موضوعات به شکلی ساده گذشت.

کلینیک تخصصی کودکان کیدز 24 باهدف تسهیل و تسریع دسترسی خانواده ها به متخصصین حاذق و برجسته کشور و ارائه خدمات پزشکی از راه دور، پلتفرم هوشمندی را ایجاد نموده است که از طریق آن می توانید بصورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از مشاوره متخصصان و روانشناسان کودک بهره گیرید.

 

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f