عفونت گوش میانی

middle ear infection
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

عفونت گوش میانی چیست؟

 

عفونت گوش زمانی اتفاق می افتد که ویروس ها یا باکتری ها وارد گوش میانی، فضای پشت پرده گوش می شوند. هنگامی که کودک دچار عفونت گوش (که اوتیت مدیا نیز نامیده می شود )، گوش میانی پر از چرک (مایع عفونی) می شود. چرک به پرده گوش فشار می آورد که می تواند بسیار دردناک باشد.

 

علائم و نشانه های عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش میانی کیدز24
عفونت گوش میانی کیدز24

گوش درد علامت اصلی عفونت گوش میانی است. کودکان همچنین ممکن است داشته باشند:

 

• یک تب

 

• مشکل در خوردن، نوشیدن یا خوابیدن جویدن، مکیدن و دراز کشیدن می تواند باعث تغییرات فشار دردناک در گوش میانی شود.

 

بچه های بزرگتر ممکن است از گوش درد شکایت کنند، اما یک کودک کوچکتر ممکن است فقط گوش را بکشد یا بیشتر از حد معمول گریه کند.

 

اگر فشار ناشی از تجمع مایع به اندازه کافی زیاد شود، می تواند پرده گوش را پاره کند و مایع از گوش خارج شود. این یک علت شایع پارگی پرده گوش در کودکان است. کودکی که پرده گوش پارگی دارد ممکن است احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشد و در گوش صدای زنگ یا وزوز داشته باشد.

 

عفونت گوش چگونه اتفاق می افتد؟

 

عفونت گوش میانی معمولاً به دلیل تورم در یک یا هر دو شیپور استاش (که گوش میانی را به پشت گلو متصل می کند) اتفاق می افتد. لوله‌ها اجازه می‌دهند مخاط از گوش میانی به داخل گلو تخلیه شود.

 

سرماخوردگی ، عفونت گلو ، رفلاکس اسید یا آلرژی می تواند باعث تورم شیپور استاش شود. این مانع از تخلیه مخاط می شود. سپس، ویروس ها یا باکتری ها در مخاط رشد می کنند و چرک ایجاد می کنند که در گوش میانی تجمع می یابد.

 

وقتی پزشکان به عفونت گوش اشاره می‌کنند، معمولاً منظور اوتیت میانی است تا گوش شناگر (یا اوتیت خارجی ). اوتیت میانی همراه با افیوژن زمانی است که مایع غیر عفونی در گوش جمع شود. ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما در برخی از بچه ها، مایع احساس پری گوش یا “ترک زدن” ایجاد می کند.

عفونت گوش میانی کیدز24
عفونت گوش میانی کیدز24

چرا کودکان دچار عفونت گوش می شوند؟

 

کودکان (مخصوصاً در 2 تا 4 سال اول زندگی) بیشتر از بزرگسالان به چند دلیل دچار عفونت گوش می شوند:

 

• لوله‌های استاش کوتاه‌تر و افقی‌تر آنها به باکتری‌ها و ویروس‌ها اجازه می‌دهد راحت‌تر به گوش میانی راه پیدا کنند. لوله ها نیز باریک تر هستند، بنابراین احتمال مسدود شدن آنها بیشتر است.

 

• آدنوئید آنها ، ساختارهای غددی مانند پشت بینی، بزرگتر هستند و می توانند در باز شدن شیپور استاش اختلال ایجاد کنند.

 

موارد دیگری که می تواند کودکان را در معرض خطر قرار دهد عبارتند از دود سیگار ، شیر دادن با شیشه و قرار گرفتن در کنار سایر کودکان در مهد کودک. عفونت گوش در پسران بیشتر از دختران است.

 

عفونت گوش مسری نیست، اما سرماخوردگی که گاهی باعث آن می شود می تواند مسری باشد. عفونت‌ها در هوای زمستانی رایج هستند، زمانی که بسیاری از افراد دچار عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی می‌شوند (کودکی که عفونت گوش دارد ممکن است علائم سرماخوردگی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی یا سرفه را نیز داشته باشد).

 

عفونت گوش چقدر طول می کشد؟

 

عفونت گوش میانی اغلب خود به خود در عرض 2 یا 3 روز حتی بدون درمان خاصی برطرف می شود.

 

اغلب، حتی پس از برطرف شدن عفونت، مایعی در گوش میانی وجود دارد. اگر بیش از 3 ماه وجود داشته باشد، ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد.

 

عفونت گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

 

پزشکان یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و گوش را معاینه می کنند. آنها از اتوسکوپ ، ابزار کوچکی شبیه به چراغ قوه، برای دیدن پرده گوش استفاده می کنند.

 

عفونت گوش چگونه درمان می شود؟

 

برای درمان عفونت گوش، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی موارد زیادی را در نظر می گیرند، از جمله:

 

• نوع و شدت عفونت گوش

 

• هر چند وقت یک بار کودک دچار عفونت گوش می شود

 

• این عفونت چقدر طول کشیده است

 

• سن کودک و هر عامل خطر

 

• آیا عفونت بر شنوایی تأثیر می گذارد

 

نوع اوتیت بر گزینه های درمانی تأثیر می گذارد. لازم نیست همه انواع با آنتی بیوتیک درمان شوند. از آنجایی که بیشتر عفونت‌های گوش به خودی خود برطرف می‌شوند، بسیاری از پزشکان از رویکرد «انتظار و دیدن» استفاده می‌کنند. بچه ها برای چند روز بدون آنتی بیوتیک دارو برای تسکین درد دریافت می کنند تا ببینند آیا عفونت بهتر می شود یا خیر.

 

آنتی بیوتیک ها به طور معمول تجویز نمی شوند زیرا:

 

• به عفونت ناشی از ویروس کمک نمی کند

 

• مایع گوش میانی را از بین نمی برد

 

• می تواند عوارض جانبی ایجاد کند

 

• معمولاً در 24 ساعت اول درد را تسکین نمی‌دهند و پس از آن تنها تأثیر حداقلی دارند

 

همچنین، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک شود که درمان آن بسیار سخت تر است.

عفونت گوش میانی کیدز24
عفونت گوش میانی کیدز24

اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند، معمولاً یک دوره 10 روزه توصیه می شود. کودکان 6 ساله و بزرگتر که عفونت شدید ندارند ممکن است دوره کوتاه تری را برای 5 تا 7 روز بگذرانند. اگر گوش عفونی در حال تخلیه باشد، ممکن است از قطره گوش آنتی بیوتیک نیز استفاده شود.

 

برخی از کودکان، مانند آن‌هایی که زیاد دچار عفونت گوش می‌شوند و آن‌هایی که کم‌شنوایی پایدار یا تاخیر در گفتار دارند، ممکن است نیاز به جراحی لوله گوش داشته باشند. پزشک گوش، حلق و بینی (ENT) با جراحی لوله هایی (به نام لوله های تیمپانوستومی) را وارد می کند که اجازه می دهد مایع از گوش میانی خارج شود. این به یکسان شدن فشار در گوش کمک می کند.

 

چه زمانی دیگر به آنتی بیوتیک نیاز است؟

 

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند درمان مناسبی برای کودکانی باشند که عفونت‌های گوش زیادی دارند. کودکان کوچکتر یا کسانی که بیماری شدیدتری دارند ممکن است از همان ابتدا به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.

 

رویکرد «انتظار و دیدن» همچنین ممکن است برای کودکانی که نگرانی‌های دیگری دارند، مانند کسانی که کاشت حلزون حلزون ، شکاف کام، بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون یا سایر بیماری‌ها مانند اختلالات سیستم ایمنی دارند، اعمال نشود.

 

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشد؟

 

با یا بدون درمان آنتی‌بیوتیکی، می‌توانید با دادن استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و تب در صورت نیاز، به کاهش ناراحتی کمک کنید. همچنین ممکن است تا زمانی که پرده گوش پاره نشده باشد، پزشک استفاده از قطره های تسکین دهنده گوش را توصیه کند.

 

آیا عفونت گوش می تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد؟

 

تجمع مایع در گوش میانی همچنین صدا را مسدود می کند که می تواند منجر به مشکلات شنوایی موقت شود . کودکانی که مشکل دارند ممکن است:

 

• به صداهای ملایم پاسخ نمی دهد

 

• باید تلویزیون یا رادیو را روشن کنید

 

• بلندتر صحبت کن

 

• در مدرسه بی توجه به نظر می رسند

 

در کودکانی که اوتیت میانی همراه با افیوژن دارند، مایع پشت پرده گوش می تواند صدا را مسدود کند، بنابراین کاهش شنوایی موقتی خفیف ممکن است رخ دهد، اما ممکن است آشکار نباشد.

 

کودکی که پرده گوشش پاره شده ممکن است صدای زنگ یا وزوز در گوش داشته باشد و مثل همیشه خوب نشنود.

 

آیا می توان از عفونت گوش پیشگیری کرد؟

 

برخی از انتخاب های سبک زندگی می تواند به محافظت از کودکان در برابر عفونت گوش کمک کند:

 

• به نوزادان حداقل به مدت 6 ماه شیر دهید تا از بروز دوره های اولیه عفونت گوش جلوگیری کنید. اگر کودک با شیشه شیر تغذیه می شود، به جای اینکه کودک را با شیشه شیر دراز بکشید، او را در زاویه نگه دارید.

 

• از قرار گرفتن در معرض دود سیگار که می تواند تعداد و شدت عفونت گوش را افزایش دهد، جلوگیری کنید.

 

• والدین و کودکان باید دست های خود را خوب و مرتب بشویند . این یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از انتشار میکروب هایی است که می توانند باعث سرماخوردگی و در نتیجه عفونت گوش شوند.

 

• واکسیناسیون کودکان را به روز نگه دارید زیرا واکسن های خاص می توانند به پیشگیری از عفونت گوش کمک کنند.

 

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرم؟

 

به ندرت، عفونت‌های گوش که از بین نمی‌روند یا عفونت‌های شدید مکرر گوش میانی می‌تواند منجر به عوارض شود. بنابراین کودکانی که گوش درد دارند یا احساس پری گوش دارند، مخصوصاً زمانی که همراه با تب باشد، اگر بعد از چند روز بهبود نیافتند، باید توسط پزشک معاینه شوند.

 

موارد دیگر می تواند باعث گوش درد شود، مانند دندان درآوردن ، جسم خارجی در گوش، یا جرم گوش سفت . پزشک شما می تواند علت ناراحتی کودک شما را بیابد و آن را درمان کند.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f