فرزندپروری در دوره کرونا : نکاتی برای حفظ آرامش در خانه

[WPPV-TOTAL-VIEWS] مشاهده
فرزندپروری در دوره کرونا : نکاتی برای حفظ آرامش در خانه

ترس ، عدم اطمینان و دلهره در خانه همزمان با شیوع COVID-19 می تواند حفظ آرامش را برای خانواده ها سخت کند. اما کمک به کودکان در ایجاد احساس امنیت ، حفظ  روزمره سالم، مدیریت احساسات ، رفتار و ایجاد انعطاف پذیری بسیار مهم است.

در ادامه چند نکته برای کمک به خانواده شما برای عبور از این استرس فراگیر آورده شده است.

1-ترس های کودکان را برطرف کنید

کودکان از نظر جسمی و عاطفی در مسائل مربوط به ایمنی به والدین خود اعتماد می کنند. به فرزندان خود اطمینان دهید که در کنار آنها هستید و خانواده شما با هم این مشکلات را پشت سر می گذارند.

2-از کودکتان بپرسید درباره شیوع ویروس چه میداند

از کودک خود بخواهید تا به شما بگوید چه چیزی در مورد ویروس کرونا می داند. آنها را تشویق کنید هر آنچه شنیده اند یا خوانده اند را به اشتراک بگذارند ، حتی اگر فکر می کنند که یک شایعه است. ممکن است بخواهید حرف های آنها را یادداشت کنید ، مخصوصاً اگر بیش از یک فرزند دارید. اطلاعاتی که از این مکالمه جمع می کنید می تواند به شما کمک کند که در ابتدا باید چه  حقایقی را به اشتراک بگذارید.

3-به حقایق پایبند باشید

ممکن است بدیهی به نظر برسد اما اطلاعاتی که با فرزندان خود به اشتراک می گذارید، باید از یک یا دو منبع باشد. اینگونه می توان سردرگمی را به حداقل رساند و به آنها می آموزد که چگونه منابع دقیق را جستجو کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی ، دو سازمان معتبر هستند.

برای شروع ، در اینجا پنج واقعیت ذکر شده است که طبق گفته دکتر دسایی ،والدین می توانند در مورد ویروس کرونا (COVID-19) با فرزندان خود به اشتراک بگذارند:

1-COVID-19 علائم مشابه آنفولانزا را ایجاد می کند : سرفه ، تب ، تنگی نفس اما ممکن است جدی تر هم بشود (معمولاً در افراد مسن).

2- هر کسی که این علائم را دارد ، اهمیت دارد که به پزشک متخصص مراجعه کند ، ماسک بزند تا دیگران را آلوده نکند و یا به سادگی در خانه بماند.

3-COVID-19  توسط ویروسی ایجاد می شود که عمدتاً هنگام سرفه و عطسه در افراد گسترش می یابد.

4-شستن دست ها و لمس نکردن ناحیه T (چشم ، بینی و دهان) می تواند احتمال ابتلا به COVID-19 را کاهش دهد.

5-هیچ واکسنی یا درمانی وجود ندارد ، اما روش های درمانی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا حال بهتری داشته باشند.

4-به احساسات او بپردازید

بسته به سن فرزندتان ، آن ها ممکن است مهارت های ارتباطی متفاوتی  برای بیان احساس خود داشته باشند یا اصلا نداشته باشند ، اما اکثر کودکان و نوجوانان نگرانی خود را از طریق رفتارشان نشان می دهند .

از جمله علائم استرس و اضطراب میتواند مشکلات خواب ، سردرد یا مشکلات گوارشی باشد.

میتوانید با آرامش به او بگویید: “میفهمم که بخاطر اینکه نمیتونی با دوستات بازی کنی و بیرون بری ناراحتی” یا “بهت حق میدم که بخاطر زیاد ماندن در خانه عصبانی باشی” .

سوالات راهنما می تواند به کودکان  و نوجوانان کمک کند تا مسائل را حل کنند . مثلا بپرسید: “من می دونم  که ناامیدکننده است که بعضی از کارهایی  که قبل از وجود کرونا انجام میدادی رو نمیتونی انجام بدی، به نظرت چه راه های دیگه ای وجود داره که بتونی با دوستانت سرگرم بشی؟”.

5- با عزیزان خود در تماس باشید

کودکان ممکن است نگران مادربزرگ و پدربزرگ باشند که تنها زندگی می کنند .یا یکی از اقوام یا دوستانش که خطر ابتلا به COVID-19 را دارد.وقتی ارتباط حضوری ممکن نیست،تماس های تصویری میتوانند اضطراب آن ها را کاهش دهند.

6-قبل از اینکه از خانه برای کارهای ضروری خارج شوید ، به فرزند خود بگویید

با صدایی آرام و اطمینان بخش به آنها بگویید کجا می روید ، چه مدت طول میکشد ، چه موقع برمی گردید و اینکه برای حفظ امنیت خود چه کارهایی میکنید.

7-فاصله گذاری اجتماعی

یک پیامد جانبی ناخوشایند به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده مدارس این است که فرزندان شما قادر به گذراندن وقت با دوستان یا اعضای خانواده خود در خارج از خانه نیستند.

این یک مشکل اساسی در زندگی آنها است ، بنابراین مهم است که به آنها بگویید با ماندن در خانه به بسیاری از افراد در حفظ سلامتیشان  کمک می کنید.

روی این واقعیت تاکید کنید که این کار برای همیشه طول نخواهد کشید . آنچه در توان دارید انجام دهید تا در شرایطی که کودکان قادر به دیدن دوستانشان نیستند ، امکان گفت و گوی تلفنی،تصویری و… برایشان فراهم شود.

8- بازی خلاقانه

به فرزندان خود پیشنهاد دهید درباره راه های ایمن بودن خانواده نقاشی بکشند.باهم یک کولاژ درست کنید. یا  قلعه ای بسازید تا میکروب ها را از بین ببرد ، حیوانات یا اسباب بازی های مورد علاقه کودک  را داخل قلعه بیاورید.

9- قوانینی در خانه وضع کنید

سازمان بهداشت جهانی به خانواده ها توصیه می کند تا حد ممکن برنامه های منظم خود را رعایت کنند. با بسته شدن مدارس و مشاغل در سراسر کشور ، ممکن است این کار برای بسیاری از خانواده ها دشوار باشد. شما و فرزندتان می توانید این قوانین را با هم تنظیم کنید. در زمان مدرسه میتوانید از همان قوانینی استفاده کنید که در کلاس و مدرسه کودک شما استفاده می شده. اگر لازم است تغییراتی ایجاد شود ، گفت و گویی برپایه نگرش مثبت انجام دهید.

10-به کودک خود پاداش دهید

وادار کردن فرزندتان به انجام کارهای مدرسه در خانه می تواند چالش برانگیز باشد. در نظر گرفتن پاداش برای کودک کمک می کند که با انگیزه بیشتری تکالیف  خود را انجام دهد.به عنوان مثال “بعد از انجام تکالیف، میتوانی بازی کنی”. همچنین میتوانید یک سیستم پاداش برای کودکتان  طراحی کنید،به ازای هر باری که تکالیف خود را به درستی انجام میدهد به او یک ستاره یا برچسب بدهید و زمانی که به حد موردنظر رسید،هدیه ی دلخواهش را برایش تهیه کنید.

11- تنش بین خواهر و برادر را مدیریت کنید

سعی کنید برخی فعالیت های انفرادی را برای هر کودک به شکل دوره ای در طول روز تعیین کنید.شاید لازم باشد بر فعالیت هایشان نظارت داشته باشید.به فرزندان خود اجازه دهید با گفت و گوی مناسب و حل مشکلاتشان و تلاش مشترک برای رسیدن به هدف ،در کنار یکدیگر پاداش بگیرند.

12-به عنوان والد مراقب خود باشید

از نظر جسمی ،مراقبت خود باشید. تغذیه سالم ، ورزش و خواب کافی را فراموش نکنید. راه هایی برای رفع فشار و استراحت پیدا کنید.اگر پدر و مادر با هم در خانه زندگی میکنند ، در صورت امکان به نوبت مراقبت از فرزند را برعهده بگیرند.

 

 

ترجمه:فاطمه رنجبر

منبع:

Parenting in a Pandemic: Tips to Keep the Calm at Home

How to Talk to Your Kids About Coronavirus

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f