بررسی علایم شایع بیماریها در کودکان (نشانه شناسی۴)

بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

مقدمه

نشانه هایی چون تب، درد، استفراغ و یرقان مشخص کننده یک نوع بیماری خاص در کودکان نیستند بلکه هر کدام از آنها علامت چند نوع بیماری مختلف در بدن انسان هستند. یادگیری و تفسیر این نشانه ها در شناخت بهتر بیماری‌های کودکان نقش موثری دارد. در این فصل، به اختصار، به شرح تعدادی از این علایم می پردازیم:

۷)تنگی نفس و سیانوز

تنگی نفس به علت اختلال در تنفس عادی به وجود می آید. عمل تنفس برای تبادل اکسیژن و گاز‌کربنیک صورت می گیرد و اگر دستگاه های تنظیم کننده ی تنفس(سلسله اعصاب و مغز) و نیز مجاری تنفسی و ریه ها دچار اختلال شوند تنگی به وجود می‌آید. در تنگی نفس که یک نوع تنفس مشکل و غیر موثر است دامنه حرکات تنفسی زیاد می شود و عضلاتی که در تنفس عادی از آنها استفاده نمی شود به کار می‌افتند لذا در تنگی نفس از عضلات بین دنده‌ای در هر حرکت تنفسی به داخل سینه کشیده و پره های بینی بیشتر از معمول باز می شوند تا هوای بیشتری وارد دستگاه تنفسی گردد.

سیانوز(کبودی):

حالتی است کا اغلب همراه تنگی نفس دیده می شود و نشانه ی کمبود اکسیژن است. رنگ پوست و مخاط بدن در حالت طبیعی قرمز متمایل به صورتی است اما در سیانوز لب ها، لاله گوش، انتهای انگشتان دست ها و پاها و ناخن ها به رنگ بنفش متمایل به آبی در می آید.

علل تنگی نفس و سیانوز به طور خلاصه به شرح زیر است :

۱. صعود به ارتفاعات به علت کاهش اکسیژن هوا موجب تنگی نفس می شود.

۲. به هنگام ورزش به علت افزایش سوخت و ساز نیاز بدن به اکسیژن زیاد می‌شود. اما در کودکان که آمادگی جسمانی کافی ندارند و احتمال بروز تنگی نفس و سیانوز وجود دارد.

۳. بعضی از بیماریهای های دستگاه تنفس شامل عفونت های ریوی، تجمع چرک در فضای جنبی، وجود جسم خارجی در مسیر راه‌های تنفسی و غیره، موجب بروز تنگی نفس و سیانوز می شوند.

۴. اختلال مرکز تنظیم کننده ی تنفس در بصل النخاع در اثر بیماری هایی چون فلج اطفال، انسفالیت، مننژیت و بعضی از سموم و داروها سبب تنگی نفس و سیانوز می گردد.
علت بروز سیانوز همیشه تنگی نفس و اختلال تنفسی نیست بلکه مصرف بعضی از داروها، اختلالات مادرزادی هموگلبین، سرمازدگی، شوک، کند شدن جریان خون در اندام های بدن و مخلوط شدن خون تیره و روشن در بیماری‌های مادرزادی قلب نیز موجب پیدایش سیانوز می گردند.

۸)کم خونی

کم خونی که با بریدگی رنگ و کاهش قرمزی مخاط لب‌ها و لاله گوش و کف دست ها و پاها مشخص می‌شود. در اثر کاهش هموگلوبین خون وجود می‌آید. مقدار طبیعی هموگلوبین در کودکان بین ۱۴ – ۱۲ گرم درصد میلی لیتر خون است. در کم خونی مقدار هموگلوبین از ۱۲ گرم درصد کمتر می‌شود. کم خونی در  کودکان به سه نوع خفیف (هموگلوبین۱۲-۱۰ گرم)و متوسط (هموگلوبین ۱۰- ۸ گرم) و شدید (هموگلوبین کمتر از ۸ گرم) درصد میلی لیتر خون تقسیم می‌شود.
کودک مبتلا به کم خونی شدید، بی اشتها و کم حوصله می‌شود و نسبت به بازی و حرکت علایق زیادی نشان نمی‌دهد.

دلایل بروز کم خونی

کم خونی به دلایل زیر به وجود می‌آید:

۱. ساخته نشدن گلبول قرمز در مغز استخوان :

به دلیل اشغال مغز استخوان توسط سلولهای سرطانی مانند بیماری لوسمی(سرطان خون)و یا نبودن مواد لازم برای تشکیل هموگلوبین مانند کم خونی، فقر آهن و نیز کم خونی ناشی از کمبود B۱۲.

۲.تخریب گلبول های قرمز در خون محیطی :

طول عمر متوسط گلبول قرمز در کودکان  سالم ۱۲۰ – ۱۱۰ روز است؛ اما در بعضی از بیماری‌ها که به آن بیماری‌های همولی تیک گفته می‌شود گلبول قرمز زودتر از موعد معین از بین می‌روند و کم خونی ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین این بیماری ها عبارتند از :

الف اختلالات مربوط به هموگلوبین مثل تالاسمی ماژور و کم خونی داسی شکل.

ب عفونت های انگلی مثل مالاریا.

ج اختلالات آنزیمی مثل فاویسم.

۳.کم خونی ناشی از خونریزی ها در کودکان  :

در این دسته از بیماری ها، گلبول های قرمز به طور حاد و یا مزمن از طریق خونریزی از بدن دفع می شوند. در اثر کاهش گلبولهای قرمز بدن، کم خونی عارض می گردد.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f