بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان(نشانه شناسی۳)

بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

مقدمه

نشانه هایی چون تب، درد، استفراغ و یرقان مشخص کننده یک نوع بیماری خاص در کودکان نیستند بلکه هر کدام از آنها علامت چند نوع بیماری مختلف در بدن انسان هستند. یادگیری و تفسیر این نشانه ها در شناخت بهتر بیماری‌های کودکان نقش موثری دارد. در این فصل، به اختصار، به شرح تعدادی از این علایم می پردازیم:

۵)یبوست

یبوست عبارت است از عدم دفع مدفوع به طور مرتب و روزانه که موجب خشکی مدفوع و در نتیجه بروز درد و ناراحتی در هنگام اجابت مزاج می‌شود. به طور کلی ۷٪ کودکان دچار یبوست می گردند. یبوست در دختران کمی شایع تر از پسران است. خشکی مدفوع در یبوست سبب خراش و تورم مقعد می گردد. وجود خراش به نوبه خود باعث تشدید درد به هنگام اجابت مزاج و در نتیجه دوام یبوست‌ می شود.

علل یبوست در کودکان

۱. یبوست در بین کودکانی که شیرخشک می خورند نسبت به کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به مراتب بیشتر است.

۲. بیماری مگاکولون: در این بیماری روده ی بزرگ در انتهای خود، یعنی کمی بالاتر از سوراخ مقعد، فاقد گانگلیون عصبی است؛ لذا در نقاطی که عصب وجود ندارد حرکت دودی روده بزرگ از بین رفته و مدفوع در قسمت بالای آن باقی می‌ماند و یبوست شدید بروز می کند، به طوری که کودک مبتلا به
مگاکولون هفته ها قادر به دفع مدفوع نیست و در این حالت شکم نفاخ و بزرگ شده، رشد کودک مختل می شود.

۳. کم کاری غدد مترشحه داخلی مثل کم‌کاری غده تیروئید.

۴. مصرف بیش از حد داروهای قابض و آلکالوئیدی.

۵. یبوست عادی: بروز این یبوست با علت خاصی همراه نیست. اغلب زمینه فامیلی وجود داشته و برادران یا خواهران و یا والدین طفل مبتلا به یبوست هستند.
یبوست در کودکان گرچه علایم سخت و ناراحت ناراحت کننده ای ندارد؛ اما در صورت بروز، حتما باید به درمان آن پرداخت.

۶)سرفه کودکان

سرفه یک نوع واکنش دفاعی بدن در مقابل تحریکاتی است که در گلو، گوش میانی، حنجره، نای و نایژه ها و پرده های جنب( پرده های پوشاننده ریه ها) ایجاد می شود. هدف از سرفه دفع ترشحات و مواد تحریک‌کننده ی خارجی از مسیر راه‌های تنفسی به خصوص نای، حنجره و گلو است.
سرفه ممکن است خشک و یا همراه دفع خلط باشد. از نظر تعداد، سرفه ها به قطاری (پشت سر هم) و تک‌تک تقسیم می شوند.چون سرفه یک عمل دفاعی بدن است، نباید در موارد خفیف به تسکین آن اقدام نمود؛ مگر این که سبب خستگی، ضعف و یا استفراغ های شدید و در نتیجه سوء تغذیه کودک شود.

علل سرفه:

سرماخوردگی،
آنفلوانزا،
سیاه سرفه،
سرخک،
بیماری آسم،
جسم خارجی در مجاری تنفسی،
عفونت لوزه ها و گوش میانی،
سینوزیت و التهاب حنجره از علل شایع بروز سرفه در کودکان هستند. باید با گرفتن شرح حال و معاینه بالینی و در صورت لزوم عکسبرداری به علت سرفه پی برد و سپس به درمان آن اقدام نمود.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f