بازی های ساختنی و پازل چه اثراتی بر رشد هوش کودکان دارند؟

ساختنی و پازل ها برای کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آیا می دانید ساختنی ها و پازل ها چه اثراتی بر رشد هوش کودکان دارند؟ در میان انواع متنوع از اسباب بازی ها برخی از آن ها براساس ساخت و ساز و حل معما ساخته شده و در اختیار کودکان قرار می گیرند. همانطور که میدانید بازی هایی که استفاده از فکر و خلاقیت را تحریک می کنند در افزایش هوش کودک مؤثر هستند. بازی های ذهنی به نوعی ورزش سلول های مغزی تلقی می شوند. حال هرچه این بازی ها در دوران کودکی بیشتر انجام شود، سبب افزایش قدرت خلاقیت و هوش در کودک خواهد شد. از این رو بسیاری از والدین از بازی های ساختنی و پازل ها به هنگام سرگرم کردن کودک خود استفاده می کنند.

تأثیر بازی های پازل و ساختنی ها بر ذهن کودک

همواره برای بهتر شدن کارکرد سلول های مغزی و بالا رفتن توانایی ذهن باید به پرورش سلول های عصبی از طریق تحریک نورون های مربوطه پرداخت. اغلب دانشمندان افراد خلاقی هستند و علت آن افزایش توانایی های ذهنی در آنان است. یک کودک از قدرت یادگیری بسیاری برخوردار است. شاید تنها با چند بار تکرار یک کلمه متوجه یادگیری سریع در او شوید.

از این رو می توان به تأثیر بازی های ساختنی ها و پازل ها بر افزایش قدرت ذهن کودک و هوش او پی برد. علاوه بر آن زمانیکه کودک به تنهایی اقدام به ساخت یک پازل و یا بازی ساختنی می کند سبب افزایش اعتماد به نفس خود می شود. او حالا مطمئن است که با خلاقیت خود قادر به ساخت اشیایی خواهد بود.

تأثیر بازی های پازل و ساختنی ها بر ذهن کودک

همچنین بخوانید: بازی درمانی 

فواید استفاده از بازی های پازل و ساختنی ها برای کودک

از فواید مهم به کاربردن بازی های ساختنی و پازل ها برای کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مهارت شناختی در کودک

کودک با استفاده از بازی های ساختنی و پازل ها با مهارت های شناختی بسیاری آشنا می شود. به عنوان مثال پازل های حروف الفبا، اشکال، وسایل نقلیه، طرح های مشاغل مختلف و غیره همگی می تواند در رشد مهارتهای شناختی کودک مؤثر باشند.

  • افزایش توانایی در مهارت حل مسئله

کودک از طریق به پایان رساندن و کامل کردن پازل متوجه می شود برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و برای رسیدن به جواب آن باید برنامه‌ریزی کند و راهکارهای مختلفی را بررسی نماید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه بعدها کودک به هنگام مواجهه با مشکلات ناامید نشده و به دنبال راهکاری برای حل مشکلات خواهد بود.

  • افزایش مهارت های بدنی در کودک

انجام بازی های مربوط به ساخت و سازها سبب تقویت عضلات و عصب ها شده و به افزایش مهارت های بدنی کودک کمک می کند.

  • گسترش مهارت های ذهنی

مسلماً بازی های ذهنی نظیر پازل ها و یا انواع بازی های ساختنی سبب افزایش توانایی های ذهنی در کودک می شود. ذهن کودک روش های مختلفی را برای حل پازل و یا ساختنی ها امتحان می کند. این قبیل بازی ها بر توانایی ذهنی کودک در آینده نیز مؤثر است.

  • تقویت حافظه و هماهنگی بین نیمکره های مغز

بازی های ساختنی به طور مستقیم بر عملکرد و کارایی مغز تأثیر می گذارند. برای حل یک پازل نیاز به استفاده از هر دو نیمکره مغز است. در ضمن باید هماهنگی لازم بین چشم و عضلات دست برقرار شود. از این رو این قبیل از بازی ها سبب ترشح دوپامین و استفاده از بخش های مختلف در مغز می شود.

  • تقویت تخیل در کودک

برای تقویت تخیل نیاز به استفاده بیشتر از سلول های مغزی است. بازی های ساختنی و پازل ها در پرورش قوه تخیل کودک مؤثر هستند.

فواید استفاده از بازی های پازل و ساختنی ها برای کودک

انتخاب بازی های ساختنی و پازل ها

به طور معمول انتخاب بازی های ساختنی بر اساس سن کودک صورت می گیرد. اما در کل این قبیل بازی ها به صورت زیر دسته بندی می شوند.

  1. بر اساس تعداد قطعات
  2. اندازه قطعات
  3. طرح و جزئیات تصاویر
  4. سن کودک
  5. تجربه کودک در استفاده از آن

به عنوان مثال از قطعات بزرگتر و با تعداد کمتری برای کودکان با سنین پایینتر استفاده می شود. این امر جهت آموزش آسان به کودک و کاهش احتمال خطر در دهان گذاشتن و بلع قطعات است. اما هر چه کودک بزرگتر شود بر تعداد قطعات، اضافه شده و اندازه قطعات نیز کوچکتر می گردد.

همچنین بخوانید: تاثبر اسباب بازی در زندگی کودک 

نکات مهم به هنگام خرید بازی های پازل و ساختنی ها

مسلما برای خرید اسباب بازی کودک باید به یک سری نکات توجه کرد که شامل موارد زیر است:

  • به هیچ عنوان از ساختنی ها و پازل هایی با قطعات کوچک برای کودکان زیر سه سال استفاده نکنید.
  • به هنگام خرید اسباب بازی مهارت ها و توانایی های کودک را در نظر بگیرید.
  • از نمونه های متنوع ساختنی ها و پازل ها استفاده کنید تا توانایی های او را به چالش بکشد و بدین ترتیب از ذهن خود برای حل بازی جدید استفاده کند.
  • به هنگام خرید پازل علاقه کودک خود را در نظر بگیرید.
  • بهتر است بازی، کودک را وادار به تحرک کند.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

کلام آخر

این روزها انواع متفاوتی از پازل ها برای کودکان تولید شده است. از پازل های چهار تکه‌ای پارچه‌ای ساده گرفته تا انواع فومی، سه بعدی و چوبی. هدف از انتخاب پازل و ساختنی ها به عنوان اسباب بازی کودک، پرورش ذهن و خلاقیت در او است. کودک با قرار دادن تکه های پازل در رنگ بندی های مختلف به خلق یک تصویر می پردازد. همین امر نه تنها در ایجاد خلاقیت در او مؤثر است بلکه به افزایش اعتماد به نفس او کمک می نماید.

تحریک حس کنجکاوی در کشف مسیر حقیقت به هنگام ساخت و ساز و کامل کردن پازل ها همگی در پرورش هوش و ذهن کودک مؤثر هستند. فروشگاه آنلاین کیدز 24 با توجه به نیاز کودک دلبندتان اقدام به فروش آنلاین انواع اسباب بازی های ساختنی و پازل های مناسب کودکان می نماید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f