سندروم مرگ ناگهانی

سندروم مرگ ناگهانی sisd
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح یک نوزاد کوچکتر از یک سال است. اکثر مرگ و میرهای SIDS با خواب مرتبط است، به همین دلیل است که گاهی اوقات هنوز به آن “مرگ تختخواب” می گویند.

آیا می توان از SIDS پیشگیری کرد؟

 
سندروم مرگ ناگهانی
فقدان پاسخ بخشی از چیزی است که SIDS را بسیار ترسناک می کند. SIDS علت اصلی مرگ در میان نوزادان 1 ماهه تا 1 ساله است و علیرغم سالها تحقیق غیرقابل پیش بینی باقی مانده است.

سندروم مرگ ناگهانی sisd
سندروم مرگ ناگهانی sisd

با این حال، خطر SIDS را می توان تا حد زیادی کاهش داد. مهمتر از همه:  نوزادان کمتر از 1 سال باید برای خواب به پشت گذاشته شوند – هرگز روی شکم یا پهلوها. خوابیدن روی شکم یا پهلو خطر SIDS را افزایش می دهد.

 

چه کسی در معرض خطر SIDS است؟

 

اکثر مرگ و میرهای SIDS در نوزادان بین 1 تا 4 ماهگی اتفاق می افتد و موارد در هوای سرد افزایش می یابد.

 

نوزادان ممکن است در معرض خطر SIDS باشند اگر:

 

• مادرشان  در دوران بارداری و بعد از تولد سیگار می‌کشید، مشروب می‌نوشید یا مواد مصرف می‌کرد

 

• مادرشان مراقبت های دوران بارداری ضعیفی داشت

 

• آنها نارس یا با وزن کم به دنیا آمدند

 

• سابقه خانوادگی SIDS وجود دارد

 

• مادران آنها هنگام زایمان کمتر از 20 سال داشتند

 

• آنها پس از تولد در اطراف دود تنباکو هستند

 

• آنها بیش از حد گرم می شوند

 

• آنها روی یک سطح نرم می خوابند

 

• آنها با اشیاء نرم یا پتوها و بالش های گشاد می خوابند

 

• آنها در تخت والدین می خوابند

 

پزشکان اکثر مشکلات سلامتی را بر اساس علائمی که ایجاد می کنند تشخیص می دهند. اما SIDS پس از رد سایر علل احتمالی مرگ تشخیص داده می شود. این بررسی کمک می‌کند تا مرگ‌های SIDS واقعی را از مرگ‌های ناشی از تصادفات، سوء استفاده و شرایطی که قبلاً تشخیص داده نشده بود، مانند مشکلات قلبی تشخیص دهد.

چرا خوابیدن رو معده خطرناک است؟

 

SIDS در نوزادانی که برای خواب روی شکم خود قرار می گیرند بیشتر از نوزادانی است که به پشت می خوابند. همچنین برای خوابیدن نوزادان نباید به پهلوها گذاشته شوند. کودک می تواند در طول خواب به راحتی از حالت پهلو به سمت شکم بغلتد.

سندروم مرگ ناگهانی sisd
سندروم مرگ ناگهانی sisd

برخی از محققان بر این باورند که خواب معده ممکن است راه هوایی را مسدود کند. خواب معده می تواند “تنفس مجدد” را افزایش دهد – زمانی که نوزادان در هوای بازدم خود تنفس می کنند – به خصوص اگر کودک روی یک تشک نرم یا با رختخواب، اسباب بازی های پر شده یا بالش نزدیک صورت خود بخوابد. همانطور که کودک هوای بازدم شده را دوباره تنفس می کند، سطح اکسیژن در بدن کاهش می یابد و سطح دی اکسید کربن بالا می رود.

 

نوزادانی که بر اثر SIDS می میرند ممکن است در قسمتی از مغز که به کنترل تنفس و بیداری در خواب کمک می کند، مشکل داشته باشند. اگر نوزادی هوای کهنه تنفس می‌کند و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، معمولاً مغز نوزاد را تحریک می‌کند تا از خواب بیدار شود و برای دریافت اکسیژن بیشتر گریه کند. اگر مغز این سیگنال را دریافت نکند، سطح اکسیژن کاهش می یابد و سطح دی اکسید کربن افزایش می یابد.

 

در پاسخ، کمپین “بازگشت به خواب” AAP (آکادمی اطفال آمریکا) توصیه کرد که همه نوزادان سالم زیر یک سال برای خوابیدن به پشت بخوابند .

 

نوزادان را باید تا 12 ماهگی به پشت گذاشت. شیرخواران بزرگتر ممکن است تمام شب را روی پشت نمانند و این اشکالی ندارد. هنگامی که نوزادان به طور مداوم از جلو به عقب و پشت به جلو غلت می‌خورند، خوب است که در وضعیت خوابی که انتخاب می‌کنند باشند. از پوزیشنرها، گوه ها و سایر وسایلی که ادعا می کنند خطر SIDS را کاهش می دهند استفاده نکنید.

 

نگرانی های رایج

 

برخی از والدین ممکن است نگران ” سندرم سر صاف ” (پلاژیوسفالی موضعی) باشند. این زمانی است که نوزادان به دلیل گذراندن زمان زیاد به پشت دراز کشیدن، یک نقطه صاف در پشت سر خود ایجاد می کنند. از زمان کمپین “بازگشت به خواب”، این امر رایج تر شده است. اما با تغییر موقعیت کودک در گهواره و اجازه دادن به “زمان شکم” تحت نظارت بیشتر در حالی که نوزادان بیدار هستند، به راحتی قابل درمان است.

 

برخی از والدین ممکن است نگران باشند که نوزادانی که به پشت می‌خوابند ممکن است در اثر تف کردن یا استفراغ خفه شوند. خطر خفگی برای نوزادان سالم یا اکثر نوزادان مبتلا به رفلاکس معده به مری (GER) که به پشت می خوابند، وجود ندارد. پزشکان ممکن است به نوزادانی که دارای برخی از انواع مشکلات نادر راه هوایی هستند توصیه کنند روی شکم بخوابند.

 

اگر والدین در مورد بهترین وضعیت خوابیدن کودک خود سوالی دارند باید با پزشک کودک خود صحبت کنند.

“ایمن برای خواب” چیست؟

 

از زمان توصیه AAP، میزان SIDS به شدت کاهش یافته است. با این حال، این عامل اصلی مرگ و میر در نوزادان جوان است. کمپین Safe Sleep  به والدین و مراقبین یادآوری می کند که نوزادان را به پشت بخوابانند و یک محیط خواب امن را فراهم کنند.

 

در اینجا نحوه کمک والدین به کاهش خطر SIDS و سایر مرگ های مرتبط با خواب آمده است:

 

• مراقبت های اولیه و منظم دوران بارداری را دریافت کنید.

 

• کودک خود را روی یک تشک صاف و سفت قرار دهید تا بخوابد، هرگز روی بالش، تخت آب، پوست گوسفند، کاناپه، صندلی یا سایر سطوح نرم.

 

• روی تشک را با ملحفه و بدون ملافه دیگر بپوشانید. اجسام نرم و ملافه های شل را از محل خواب دور نگه دارید.

 

• از پدهای ضربه گیر در گهواره استفاده نکنید . لنت سپر می تواند خطر خفگی یا خفگی باشد.

 

• اشتراک اتاق را بدون استفاده از تخت مشترک تمرین کنید. کارشناسان توصیه می کنند که نوزادان تا اولین سالگرد تولد کودک یا حداقل تا 6 ماهگی که خطر ابتلا به SIDS در بالاترین حد است، در اتاق والدین خود – اما روی یک سطح جداگانه، مانند یک تختخواب یا تخت در کنار تخت بخوابند.

 

• در صورت امکان شیر بدهید . تغذیه انحصاری با شیر مادر یا تغذیه با شیر دوشیده بسیار محافظت کننده است، اما نشان داده شده است که هر شیردهی خطر SIDS را کاهش می دهد.

 

• موقع خواب به نوزاد پستانک بدهید، اما آن را مجبور نکنید. اگر پستانک هنگام خواب افتاد، نیازی به تعویض آن ندارید. اگر در حال شیردهی هستید، صبر کنید تا شیردهی کاملاً ثابت شود.

 

• برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، لباس نوزاد خود را متناسب با دمای اتاق بپوشانید و بیش از حد لباس نپوشانید. هنگام خواب سر نوزاد را نپوشانید. مراقب علائم گرمازدگی، مانند عرق کردن یا احساس گرما در لمس باشید.

 

• در دوران بارداری یا بعد از زایمان سیگار نکشید . نوزادان مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند بیشتر از آنهایی که مادرانشان سیگاری نبودند در معرض خطر ابتلا به SIDS هستند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز خطر نوزاد را افزایش می دهد و این خطر در صورتی که والدینی که سیگار می کشند در رختخواب با نوزاد مشترک باشند، بسیار زیاد است.

 

• از مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری یا پس از زایمان خودداری کنید. والدینی که مشروب می نوشند یا مواد مخدر مصرف می کنند نباید با نوزاد خود در رختخواب مشترک باشند.

 

• اجازه ندهید کودکتان روی محصولی که به طور خاص برای خواب نوزادان طراحی نشده است، بخوابد، مانند دستگاه نشستن (مانند صندلی ماشین)، بالش تغذیه (مانند بالش Boppy)، یا صندلی مخصوص کودک (مانند Dock-a-Tot، Podster، و Bummzie).

 

• از محصولات یا دستگاه‌هایی که ادعا می‌کنند خطر SIDS را کاهش می‌دهند، مانند موقعیت‌دهنده‌های خواب (مانند گوه‌ها یا شیب‌دار) یا مانیتورهایی که می‌توانند ضربان قلب و الگوی تنفس کودک را تشخیص دهند، استفاده نکنید. هیچ محصول شناخته شده ای واقعا نمی تواند این کار را انجام دهد.

 

• از پتوهای وزن دار، تخت خواب یا قنداق روی یا اطراف کودک خود استفاده نکنید.

 

• اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح خواب و محصولاتی که برای کمک به خواب کودک خود استفاده می کنید توسط کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده (CPSC) تایید شده و استانداردهای ایمنی فدرال را رعایت می کنند.

 

• مطمئن شوید که کودک شما تمام واکسیناسیون های توصیه شده را دریافت می کند . مطالعات نشان داده است که نوزادانی که واکسن های خود را دریافت می کنند کمتر در معرض خطر SIDS هستند.

 

برای والدین و خانواده‌هایی که مرگ ناشی از SIDS را تجربه کرده‌اند، بسیاری از گروه‌ها، از جمله First Candle ، می‌توانند مشاوره غم و اندوه، حمایت و ارجاع دهند.

در رابطه با تشنج در نوزادان بخوانید. 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f