Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

لوزه و لوزه سوم:

لوزه‌ها بافتهای لنفاوی داخل دهان هستند که در انتهای دهان و دو طرف حلق قرار گرفته اند که به آنها لوزه های کامی یا لوزه اصلی میگویند .

یک بافت لنفاوی نیز در محل اتصال حلق به پشت بینی وجود دارد که به آن آدنوئید یا لوزه سوم می گویند، علاوه بر اینها تعدادی بافت لنفاوی کوچک در انتهای زبان نیز وجود دارد که همه اینها، حلقه لنفاوی در انتهای دهان و ابتدای حلق را تشکیل میدهند که به آن حلقه والدیر میگویند وظیفه این لوزه ها محافظت بدن در مقابله با عفونت ها می باشد و این در کودکان که سیستم ایمنی آنها کامل نشده است بسیار مهم است.

به مرور که کودک بزرگ می شود نقش آن کم و کمتر می شود به طوری که در بزرگسالی تقریباً نقشی در سیستم ایمنی بدن ندارد.

پبیشترین بیماری لوزه‌ها عفونت است که میتواند به دلیل ویروس و یا باکتری باشد. در صورت برخورد ویروس و یا باکتری به آنها ،واکنش نشان می دهند که به صورت بزرگ شدن و التهاب است. علائم عفونت های ویروسی در لوزه‌های کامی عبارت است از: گلودرد، بدن درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، بی اشتهایی .در معاینه قرمزی لوزه‌ها و تورم آنها دیده میشود .

علائم عفونت باکتریایی در لوزه‌های کامی : گلودرد شدید ؛تب شدید ،بدن درد شدید؛ بی اشتهایی ،گاهی دل درد . در معاینه بزرگی و قرمزی لوزه ها به همراه لکه های سفید یا خاکستری روی آنها دیده میشود که در این صورت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی تحت نظر پزشک است اگر کودکی دچار عفونت باکتریایی لوزه با باکتری استرپتوکوکوس همولیتیک گروه A گردد، باید تحت نظر پزشک پنی سیلین دریافت نماید و گرنه ممکن است دچار عوارض خطرناک این باکتری، از قبیل روماتیسم قلبی ، تب روماتیسمی، روماتیسم مفصلی گردد .

 

علائم عفونت در آدنوئید

تشخیص این نوع عفونت با پزشک است . علائم عفونت درآدنوئید بیشتر به صورت گلو درد و احساس پری در گلو ،گرفتگی بینی ،تنفس دهانی، خرخر هنگام خواب و ..تغییر صدا به صورت تو دماغی است در معاینه التهاب حلق دیده می شود در صورتی که لوزههای کامی دچار عفونت مکرر شوند ،)حداقل ماهی یک گلو درد چرکی( ،یا به قدری بزرگ شوند که مشکل در راه تنفسی ایجاد کنند و یا بیمار دچار آبسه لوزه شود و یا تومور در آن ایجاد شود )که البته در کودکان بسیار نادر است.

نیاز به برداشتن لوزه های کامی یا تانسیلکتومی می باشد  آدنوئید در اثر عفونت و التهاب بزرگ می شود و بعد از درمان کوچک می گردد اما در مواردی این بزرگی بهبود نمی یابد و باعث ایجاد انسداد در پشت بینی ،در راه هوایی می گردد که عالمت آن خرخر شبانه و تنفس دهانی و ایجاد سینوزیت های مکرر و گوش درد مکرر است در این صورت باید این لوزه برداشته شود در صورتی که کودکی نیاز به عمل جراحی آدنوئیدکتومی یا برداشتن لوزه سوم داشته باشد و این کار انجام نشود،این بزرگی لوزه سوم می تواند عوارض جبران ناپذیری برای کودک ایجاد کند.

از جمله ،جلو آمدن فک فوقانی و بدشکلی دندانها، گوش دردهای مداوم و ایجاد عفونت گوش میانی همراه با ترشح (اوتیت سروز)، که باعث کاهش شنوایی انتقالی در کودک می گردد که البته در صورت درمان زودرس قابل برگشت است و در صورتی که درمان نگردد این کاهش شنوایی دائمی خواهد شد ،همچنین کودکان با بزرگی لوزه سوم در طول روز دچار خوابآلودگی هستند و گاهی دچار افت تحصیلی میشوند. گاهی شب ادراری نیز میتواند به دلیل بزرگی لوزه سوم ایجاد شود بنابراین توجه والدین به بیماری لوزه ها در کودکان ،به جهت جلوگیری از عوارض بعدی بسیار مهم است .

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f