هر آنچه باید درباره سوراخ قلب نوزاد بدانید!

سوراخ قلب نوزاد
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آیا سوراخ قلب نوزاد خوب می‌شود؟ از کجا بفهمیم که قلب نوزاد سوراخ است؟ این سوالات، از جمله پرسش‌های رایجی است که مادران از متخصصان اطفال می‌پرسند. ما با مشورت پزشک‌های متخصص و کاربلد مقاله‌ زیر برای شما عزیزان تهیه کرده و در اختیارتان قرار دادیم تا در خصوص سوراخ قلب نوزاد به اطلاعات جامعی برسید و نگرانی‌هایتان حل شود.

سوراخ قلب نوزاد در دروان جنینی یک مسئله طبیعی است چون سوراخ، وظیفه خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن جنین بر عهده دارد. ولی اگر پس از تولد بسته نشود؛ تبدیل به یک بیماری می‌شود. از آنجایی که رسیدگی به این مسئله پس از تولد نوزاد یک امر جدی است و تشخیص آن از شکل‌گیری بیماری‌های جدی در بزرگسالی فرزندتان جلوگیری می‌کند، حتما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سوراخ قلب نوزادان
سوراخ قلب نوزادان

 

سوراخ قلب نوازد کی بسته می شود؟

در دوران جنینی در قلب نوزاد سه سوراخ برای انتقال خون وجود دارد.

  1. سپتوم (سوراخ بین دیواره دهلیزی): این نوع سوراخ دهلیز راست و چپ قلب را از هم جدا می‌کند و باعث جذب اکسیژن از بندناف می‌شود. سپتوم برای خون‌رسانی به ریه به وجود آمده است. ریه نوزاد خون موردنیاز خود را از طریق بندناف و جریان خون سوراخ بین دو دهلیز به دست می‌آورد.
  2. سوراخ بین بطن راست و بطن چپ (سوراخ بین بطنی): این سوراخ وظیفه انتقال خون از بطن راست به بطن چپ را به عهده دارد.
  3. مجرایی بین دو شریان ریوی و آئورت: به وسیله این سوراخ، خون ورودی به شریان ریوی وارد شریان آئورت می‌شود.

هر کدام از موارد بالا باید پس از تولد نوزاد بسته شود و اگر این اتفاق نیفتد وجود هر یک از آن‌ها در قلب نوزاد، یک نوع بیماری ایجاد می‌کند.

  • سپتوم (سوراخ بین دیواره دهلیزه) منجر به بروز بیماری asd (Atrial septal defect‎) خواهد شد. بیماری asd در نوزادی علائم خاصی ندارد ولی در بزرگسالی خودش را نشان می‌دهد.
  • سوراخ بین بطن چپ و راست منجر به بروز بیماری vsd (Ventricular septal defect) می‌شود. این سوراخ هم شبیه سپتوم علائم ندارد و فقط با معاینه پزشک معلوم می‌شود.
  • مجرایی بین دو شریان ریوی و آئورت منجر به بروز بیماری pda (Patent ductus arteriosus) می‌شود.

سوراخ قلب نوازد کی بسته می شود؟

همچنین بخوانید: سینوزیت و عوارض آن در کودکان

آیا سوراخ قلب نوزاد خطرناک است؟

همانطور که اشاره شد، این بیماری مادرزادی است. زمان مناسب برای درمان این بیماری سه ماه پس از تولد است و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است حاد شود. بهتر است بعد از تولد فرزند برای تشخیص این بیماری به پزشک معالج مراجعه کنید تا سریعتر به آن رسیدگی شود و موجب بروز درد و بیماری در بزرگسالی نشود.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

پزشک چگونه سوراخ قلب نوزاد را تشخیص می‌دهد؟

در ابتدا با یک معاینه ساده و شنیدن ضربان قلب او، در خصوص سلامت قلب و ریه نوزاد یا کودک دلبند شما یک تشخیص اولیه می‌دهد و اگر مشکوک به وجود سوراخ مادرزادی در قلب نوزاد شود؛ نسخه آزمایش‌های بعدی روی قلب او را می‌نویسد. البته این آزمایش‌ها بر اساس سن نوزاد یا کودک و شرایط بیماری او تعیین می‌شود بنابراین نگران نباشید. روند معاینات برای فرزند شما طاقت‌فرسا نخواهد بود.

  • اکوکاردیوگرام (اکوی قلب): در این روش، تشخیص مشکلات قلبی با استفاده از ایجاد یک تصویر متحرک از قلب صورت می‌گیرد. در اکوکاردیوگرافی این تصویر متحرک با استفاده امواج صوتی دارای فرکانس بالا (ما فوق صوت) تشکیل می‌گردد. با استفاده از روش اکوی قلب می‌توان پیش از تولد نوزاد، وقتی که او در شکم مادرش است، از سلامت قلب او اطمینان پیدا کرد.
  • (کاتترگذاری)کاتتریزاسیون قلب: این روش کمی در مقایسه با سایر روش‌ها، سخت‌تر است و از آن بعنوان روش تهاجمی یاد می‌شود. این روش حتی یک روش درمانی هم محسوب می‌شود. در این روش، یک لوله دراز، باریک و منعطف از ناحیه کشاله ران وارد شریان می‌شود و از طریق شریان به سمت قلب هدایت می‌شود.
  • تصویربرداری اشعه X: این نوع تصویربرداری، برای تشخیص بیماری‌های مختلف مثل شکستگی استخوان، عفونت‌های داخلی، تشخیص توده در جوارح بدن و… به کار می‌آید. برای تشخیص بیماری‌های قلبی، تصویرداری با استفاده از اشعه ایکس روی قفسه سینه انجام می‌شود. دکتر متخصص با مشاهده و بررسی تصویر اشعه‌ایکس وضعیت قلب و ریه نوزاد یا کودک را موردبررسی قرار می‌دهد.

پزشک چگونه سوراخ قلب نوزاد را تشخیص می‌دهد؟

  • سوراخ قلب نوزاد در سونوگرافی

    سوراخ بودن قلب در دوران جنینی یک مسئله طبیعی است و همه نوزادان در دوران جنینی قلبشان سوراخ است اما با استفاده از اکوکاردیوگرام، سوراخ قلب نوزاد در سونوگرافی قابل تشخیص است.

    آیا سوراخ قلب باعث مرگ می‌شود؟

    اگر سالانه 50 هزار نوزاد متولد شوند، حدود 400 کودک در معرض بیماری سوراخ قلب مادرزادی هستند. به همین خاطر روش‌های بسیاری برای درمان این بیماری در علم پزشکی ابداع شده است.

    آیا سوراخ قلب نوزاد خوب می‌شود؟

    این پرتکرارترین سوال از زبان مادرانی که فرزندشان مبتلا به این عارضه هستند؛ می‌باشد. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. این بیماری اکثر مواقع علائم ندارد اما اگر به آن رسیدگی نشود در بزرگسالی مشکلات جدی را ایجاد می‌کند. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که سریعا برای تشخیص سوراخ قلب نوزاد دلبندتان به پزشک مراجعه کنید.

    عمل بستن سوراخ قلب نوزاد

    اگر سوراخ قلب نوزاد به طور مادرزادی باشد و زود تشخیص داده شود، هیچ جای نگرانی ندارد. چون با مصرف دارو قابل درمان است. البته در روند بهبود باید به خوبی از کودک یا نوزاد خود مراقبت کنید و او را به محیط‌های آلوده نبرید چون به هیچ‌وجه نباید عفونت وارد خونش شود.

    اگر این مسئله به تشخیص پزشک متخصص حاد بود و باید سریعا درمان می‌شود اصولا با روش کاتترگذاری (کاتتریزاسیون) یا انجام عمل جراحی درمان می‌شود.

    عمل جراحی قلب نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

    جراح یک برش روی قلب نوزاد می‌زند و دستگاهی را به او وصل می‌کند که این دستگاه در طول عمل کار قلب و شش را برای نوزاد انجام دهد و جراح با خیال راحت دریچه را ببندد. برای بستن دریچه دو روش وجود دارد.

    1. مستقیما دریچه را بخیه کند.
    2. تکه‌ای مخصوص جراحی را روی دریچه وصله کند. این مورد در بین سایر جراحان مرسوم‌تر است. چون در نهایت بافت قلب نوزاد روی بخیه‌ها یا تکه وصله شده ترمیم می‌شود و بعد از شش ماه دریچه به طور کامل با آن بافت پوشانده می‌شود.

    معمولا پس از عمل جراحی، نوزادان چهار یا پنج روز در بیمارستان تحت نظر قرار می‌گیرند و اگر مشکلی نبود، مرخص می‌شوند.

    بستن دریچه قلب با روش کاتتریزاسیون

    همانطور که گفته شد در این روش یک لوله نازک و منعطف از طریق رگ‌های خونی پا، مستقیما وارد قلب نوزاد می‌شود. پزشک به وسیله لوله، جریان خون، سطح اکسیژن و فشار بیمار را اندازه‌گیری می‌کند. سپس از یک قطعه خاص که شبیه دو تا صفحه سیمی مشبک هست و منعطف می‌باشد، برای بستن دریچه قلب استفاده می‌کند. کارکرد این قطعه در پهن شدن آن است. متخصصین این قطعه را طوری طراحی کردند که از دو طرف روی دیواره پهن شود و برای همیشه دریچه را ببند.

    پیشگیری بهتر از درمان در مورد همه امراض الخصوص در مورد بیماری‌های مربوط به نوزادان و کودکان به دلیل کم‌طاقت بودنشان در تحمل بیماری، از سایر روش‌های درمانی بهتر است. در این خصوص شما با سوالی مواجه می‌شوید.

    همچنین بخوانید: علت خس خس در کودکان

  • چگونه جلوی بروز بیماری سوراخ قلب نوزاد را بگیریم؟

    اگر در اقوام درجه یک نوزاد، افرادی دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی باشند امکان ابتلای نوزاد به طور مادرزادی به این نوع بیماری افزایش می‌یابد. طبق گفته پزشکان متخصص قلب و عروق، این دسته نوزادان ده برابر بیشتر از سایر نوزادان دچار این بیماری می‌شوند.

    برای پیشگیری از وجود سوراخ قلب در بعد از تولد نوزاد رعایت چند مطلب ضروری است:

    1. بدون دستور پزشک در طول بارداری و پیش از آن دارو مصرف نکنید.
    2. مراقب باشید که در معرض اشعه‌های مضر قرار نگیرید.
    3. به چکاب بروید و مطمئن شوید که بدن سالمی دارید و عفونت ندارید.

    علائم سوراخ بودن قلب نوزاد

    در ابتدای مطلب به طور مفصل به چرایی بروز این بیماری پرداختیم. همانطور که گفته شد، اگر سوراخی که در دوران جنینی برای خون رسانی به بخش‌های مختلف بدن نوزاد ایجاد شده، در پس از تولد بسته نشود؛ نوزاد به این بیماری مبتلا می‌شود. اگر هم ارث بیماری قلبی در وجود نوزاد باشد، ده برابر احتمال ابتلای نوزاد افزایش پیدا می‌کند.

    بسیاری از والدین می‌پرسند که از کجا بفهمیم قلب نوزاد سوراخ است؟

    اگر کودک یا نوزاد شما در این وضعیت قرار بگیرد و بیماری‌اش حاد باشد علائمش مشهود می‌شود، علائم مشهود این بیماری عبارتند از:

    1. این بیماری باعث بروز خستگی در نوزادان و کودکان می‌شود.
    2. باعث می‌شود که بدن کودک هنگام خوردن غذا عرق کند.
    3. نوزادان به طور خیلی غیرعادی دچار اضافه وزن می‌شوند.
    4. نحوه تنفس کودک یا نوزاد مبتلا سخت و شدید می‌شود.
    5. رنگ‌پریدگی می‌تواند عامل مهمی در سوراخ قلب نوزاد باشد.

    البته خیلی از مواقع این بیماری تا بزرگسالی بدون علائم است بر همین اساس بهتر است در سه ماه اول زندگی فرزندتان حتما برای تشخیص این بیماری به پزشک مراجعه کنید. دکترها از روی ضربان قلب نوزاد متوجه وجود این بیماری می‌شود و اگر قادر به تشخیص دقیق نباشند و مشکوک شوند، حتما سی یا چهل روز بعد از تولد، از قلب نوزاد اکو می‌گیرند.

    اندازه سوراخ قلب نوزاد

    اندازه سوراخ قلب نوزاد به شدت بیماری او بستگی دارد. اگر سوراخ قلب خیلی بزرگ باشد نمی‌توان از عمل کاتترگذاری استفاده کرد و برای بستن دریچه نیاز به عمل جراحی است. اما اگر اندازه سوراخ قلب کم باشد ممکن است حتی با دارو هم بیماری رفع شود.

    سوالات متداول:

آیا سوراخ قلب نوزاد خوب می شود؟

اندازه سوراخ قلب نوزاد به شدت بیماری او بستگی دارد. اگر سوراخ قلب خیلی بزرگ باشد نمی‌توان از عمل کاتترگذاری استفاده کرد و برای بستن دریچه نیاز به عمل جراحی است. اما اگر اندازه سوراخ قلب کم باشد ممکن است حتی با دارو هم بیماری رفع شود.

آیا سوراخ قلب نوزاد خطرناک است؟

همانطور که اشاره شد، این بیماری مادرزادی است. زمان مناسب برای درمان این بیماری سه ماه پس از تولد است و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است حاد شود. بهتر است بعد از تولد فرزند برای تشخیص این بیماری به پزشک معالج مراجعه کنید تا سریعتر به آن رسیدگی شود و موجب بروز درد و بیماری در بزرگسالی نشود.

چرا قلب نوزاد سوراخ است؟

سوراخ قلب نوزاد در دروان جنینی یک مسئله طبیعی است چون سوراخ، وظیفه خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن جنین بر عهده دارد. ولی اگر پس از تولد بسته نشود؛ تبدیل به یک بیماری می‌شود.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f