علل خس خس در کودکان (آسم کودکان)

خس خس سینه در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

سرفه و خس خس سینه از علائم شایع بیماری دوران کودکی هستند. آنها معمولاً به این معنی نیستند که کودک شما یک بیماری جدی دارد، اگرچه ممکن است افتضاح به نظر برسد و ممکن است برای شما و فرزندتان ناراحت کننده باشد. سرفه یک رفلکس طبیعی، سالم و مهم است که به پاکسازی راه های هوایی در گلو و قفسه سینه کمک می کند.

در بیشتر موارد می توانید علائم سرفه و خس خس سینه را در خانه تسکین دهید. با این حال، اگر علائم جدی‌تر شوند، ممکن است کودک شما به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشد.

یک کودک در طول یک حمله تنفسی شدید می تواند نفس خود را متوقف کند. اگر کودک شما مضطرب شد یا علائمش برطرف نشد، فوراً او را به پزشک یا بیمارستان کودکان ببرید.

اگر کودک شما به طور ناگهانی بدون اینکه حالش خوب باشد شروع به سرفه کرد، بررسی کنید که آیا در حال خفگی است یا خیر. این نیاز به درمان فوری فوری دارد.

سیگار کشیدن در خانه یا ماشین خطر مشکلات تنفسی را در کودکان افزایش می دهد

آیا هر خس خسی آسم است؟

وقتی فرزند شما دچارخس خس سینه می شود صدای تنفسی وی شبیه سوت زدن می شود چون راههای هوایی وی باریک است و عبور هوا از راه باریک ایجاد صدای تنفسی می کند که علت آن می تواند یک علت شایع باشد و یا یک بیماری کمیاب لذا باید هر گونه صدای غیر طبیعی در تنفس فرزندتان بررسی و علت یابی شود.

صدای تنفسی نرمال در شیرخوار می تواند به فرمهای مختلف باشد. برای مثال

کودک خواب آهسته تر و عمیق تر از زمانیکه بیدار است نفس می کشد. ویز یا خس خس همان تنفس سخت نیست و بعبارتی ناله و آه کشیدن همان خس خس نیست.

ویز یا خس خس معمولا در بازدم شنیده می شود و زمانی رخ می دهد که راههای هوایی کوچک بوسیله ترشحات یا ذراتی بسته شده باشد. اگرچه علل مختلفی باعث صدای غیر طبیعی می شود ولی اغلب شنیدن آن بدون گوشی پزشکی بسیار مشکل می باشد.

لذا توصیه می شود هرگونه صدای غیرطبیعی تنفسی جدی گرفته شود و حتما به پزشک جهت بررسی بیشتر مراجعه شود.

آیا هر خس خسی آسم است؟

همچنین بخوانید: پنومونی (ذات الریه)

علل ایجاد کننده خس خس یا ویزینگ :

آلرژی : آلرژی های مختلف می تواند باعث انسداد بینی در بینی شیرخوار که قطر بسیار کمی دارد شده لذا ایجاد تنفس صدادار می کند. شیرخوارانی که در معرض آلودگی هوا هستند یا غذای جدیدی برایشان شروع شده آلرژی می تواند باعث تنفس صدادار شود. بطور کلی تنفس صدادار بعلت آلرژی در زیر یکسال کمتر دیده می شود.

برونشیولیت :

برونشیولیت عفونت سیستم تنفسی تحتانی است که درهر شیرخواری می تواند ایجاد شود. این بیماری بخصوص در فصل زمستان و اکثرا علت ویروسی دارد. از علایم این بیماری اکثرا سرفه می باشد. گاهی علت ویزینگ در شیرخواران برونشیولیت است. چند روز طول می کشد تا خس خس از بین برود. در تعداد کمی کودک نیاز به بستری خواهد داشت.

آسم :

گاهی ویز و خس خس فرزند شما نشان دهنده آسم است بخصوص اگر والدین سیگاری بوده یا سابقه آسم داشته باشند. یا مادر کودک در دوران حاملگی مصرف سیگار داشه باشد. یک نوبت ویز دلیل بیماری آسم نیست. اما اگر حملات تکرار شد باید آزمایشات لازم توسط پزشک انجام شود و در صورت لزوم داروهای آسم تجویز گردد.

علل دیگر:

در موارد نادری ویز نشان دهنده بیماری مادرزادی و مزمنی مثل فیبروز کیستیک می باشد. از علل دیگر می توان پنومونی یا ذات الریه یا سیاه سرفه  را نام برد. اگر کودک بیماری جدی داشته باشد علامتهای دیگری نیز می تواند بروز نماید. بهر حال تب بالا در کودک حتما توسط پزشک ویزیت شود به خصوص اگر شیرخوار زیر شش ماه باشد.

همچنین بخوانید: سینوزیت در کودکان 

درمان خس خس سینه :

درمان بستگی به علت ایجادی دارد.

مرطوب کننده:  این وسیله باعث مرطوب شدن هوا شده و هوای مرطوب باعث بهبودی علایم کودک می شود.

پوآر: اگر التهاب ادامه یابد می توان از پوار برای خارج کردن ترشحات از راههای هوایی فوقانی استفاده کرد. این روش باید با آرامش انجام شود تا آسیبی به کودک نرسد.

مرطوب کننده: گاهی نبولایزر به همراه نرمال سالین یا داروهای گشادکننده برونش و راههای هوایی توسط پزشک تجویز می شود.

داروها: داروهایی که می توان در موارد سرماخوردگی و سرفه با اطمینان به شیرخوار داد بسیار محدود می باشد.تجویز استامینوفن یا دیگر داروهای کاهنده تب روی سرفه یا  ویز تاثیری ندارد. در شیرخوار از عسل برای بهبود سرفه بعلت احتمال بوتولیسم شیرخوارگی نباید استفاده شود. در موارد نیاز به درمان حتما با پزشک مشورت نمایید.

زمان مراجعه به پزشک: اگر شیرخوار دچار ویز یا خس خس باشد حتما باید توسط پزشک ویزیت شود. تشخیص مناسب درمان مناسب را بدنبال خواهد داشت.

برخی علایم اجازه صبر کردن نمیدهد . اگر کودک به سختی نفس می کشد یا سیانوز یعنی پوست به رنگ آبی در آمده باشد نیاز به درمان فوری دارد. احتمال آلرژی شدید یا بیماری مهم تهدید کننده حیات وجود دارد.

علایم حطر عبارتند از: کار تنفسی شدید ( حرکات شدید قفسه سینه)و سرفه شدید و تب بالای مداوم و کم آبی.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

به دنبال کمک فوری پزشکی باشید اگر:

فرزند شما در تنفس مشکل دارد
تنفس آنها تند یا نامنظم می شود
تنفس کودک شما وقتی گریه نمی کند پر سر و صدا است
پوست آنها آبی می شود یا بسیار رنگ پریده می شوند
آنها به طور غیرعادی خسته به نظر می رسند
دمای آنها بیش از 37 درجه سانتیگراد است
آنها غذا یا نوشیدنی را رد می کنند
کودک شما ناگهان شروع به سرفه می کند و حالش خوب نیست – این ممکن است نشان دهنده خفگی او باشد. خفگی نیاز به درمان فوری فوری دارد.
گیر کردن چیزی در بینی می تواند یکی دیگر از دلایل دشواری تنفس باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آبریزش یک طرفه یا گرفتگی بینی
صدای سوت هنگام تنفس از طریق بینی
خونریزی بینی
حساسیت در اطراف بینی
شکایت از بوی عجیبی که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را تشخیص دهد.
اگر فکر می کنید ممکن است چیزی در بینی فرزندتان گیر کرده باشد، او را نزد پزشک ببرید.

همچنین بخوانید: خروپف در کودکان 

درمان غیر فوری برای سرفه و خس خس سینه

به طور کلی، شما می توانید سرفه خفیف و خس خس سینه را در خانه تسکین دهید. معمولاً سرفه در عرض چند روز تا چند هفته برطرف می شود. اگر سرفه خفیف به مدت سه هفته ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

توصیه های مراقبت خانگی برای سرفه خفیف و خس خس در کودکان عبارتند از:

کودک خود را آرام کنید – سعی کنید کودک خود را آرام نگه دارید. سرفه و خس خس پر سر و صدا کودکان را می ترساند و هنگام ناراحتی نفس کشیدن دشوارتر می شود.
نوشیدنی‌های مکرر ارائه دهید – نوشیدن مقادیر کمتر، اما اگر از سرماخوردگی جلوگیری شود، ممکن است بیشتر اوقات راحت‌تر باشد.
از سیگار کشیدن اجتناب کنید – سیگار کشیدن در خانه یا ماشین خطر مشکلات تنفسی را در کودکان افزایش می دهد.
داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها به عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت یا کروپ کمک نمی کنند. داروهای سرفه بدون نسخه برای نوزادان و کودکان خردسال بدون توصیه خاص پزشک کودک شما مناسب نیستند، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به برخی از کودکان آسیب برساند و علائم بیماری های جدی تر را بپوشاند.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f