دیابت در کودکان (نوع 1)

دیابت در کودکان (نوع 1) کیدز 24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

دیابت در کودکان (نوع 1)

دیابت شرایطی است که وقتی بدن نمی تواند به طور معمول از گلوکز (نوعی قند)استفاده کند، اتفاق می افتد. گلوکز از کربوهیدرات هایی که می خوریم به دست می آید و منبع اصلی انرژی تمام سلول های بدن است. هورمونی به نام انسولین (که در لوزالمعده ساخته می شود)به ورود گلوکز به سلول ها کمک می کند. دیابت در کودکان (نوع 1)

در دیابت،پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند (دیابت نوع ۱)یا بدن نمی تواند به طور طبیعی به انسولینی که تولید می شود (دیابت نوع ۲)پاسخ دهد. در هر دو نوع دیابت، هنگامی که گلوکز وارد سلول ها نمی شود، سطح گلوکز در خون بالا می رود. علائم دیابت شامل تشنگی شدید، تکرر ادرار و اغلب احساس خستگی است.

دیابت نوع 1 چیست؟ دیابت در کودکان (نوع 1)

افرادی که دیابت نوع ۱ دارند، نمی توانند از گلوکز (قند اصلی بدن)برای انرژی استفاده کنند. به این دلیل که بدن آن ها تولید هورمون انسولین را متوقف می کند. به طور معمول، پس از خوردن، میزان گلوکز در خون (قند خون)بالا می رود. وقتی این کار انجام می شود، پانکراس انسولین را به خون می فرستد. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که درهای سلول های بدن را باز می کند تا به سلول ها انرژی بدهند.

در دیابت نوع یک، پانکراس انسولین تولید نمی کند. بدون انسولین، گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود. در خون باقی می ماند که منجر به قند خون بالا می شود. داشتن قند زیاد در خون سالم نیست و می تواند مشکلاتی ایجاد کند. برخی از مشکلات به سرعت اتفاق می افتد و نیاز به درمان دارد، در حالی که برخی دیگر به مرور زمان رشد می کنند و در اواخر عمر ظاهر می شوند.

چه اتفاقاتی در دیابت نوع ۱ رخ می دهد؟

در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس که انسولین می سازند حمله می کند و آن ها را از بین می برد؛ بنابراین بدن دیگر نمی تواند انسولین بسازد.

این با دیابت نوع ۲ متفاوت است، جایی که بدن هنوز انسولین می سازد، اما انسولین آن طور که باید کار نمی کند.

چرا برخی افراد دچار دیابت نوع ۱ می شوند؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چرا برخی افراد به دیابت نوع ۱ مبتلا می شوند. پزشکان و دانشمندان بر این باورند که ژن های یک فرد، احتمال ابتلا به آن را بیشتر می کند. اما تنها داشتن ژن های دیابت احتمالا کافی نیست. این احتمال وجود دارد که اتفاق دیگری رخ دهد.

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا موارد دیگری مانند برخی عفونت های ویروسی، وزن نوزاد یا رژیم غذایی آن ها ممکن است باعث شود فردی که ژن های دیابت نوع ۱ را دارد، با احتمال بیشتری به آن مبتلا شود یا خیر.دیابت نوع یک قابل پیش گیری نیست و می تواند در افراد در هر سنی اتفاق بیفتد.

دیابت در کودکان نوع 1

علائم و نشانه های دیابت نوع ۱ چیست؟

دیابت نوع ۱ ممکن است به مرور زمان یا به طور ناگهانی بروز کند. گاهی اوقات، کودکان هنوز علائم دیابت را ندارند و این وضعیت زمانی کشف می شود که آزمایش خون یا ادرار به دلیل دیگری انجام شود. کودکانی که علائم را نشان می دهند ممکن است:

1.شب ادراری

2.احساس تشنگی

3.کاهش وزن

4.در کودکان 2 تا 3 سال ادرار دارای ترشحات چسبناک است

5.از خواب بیدار نشدن کودک به عنوان علائم خطر دیابت در کودکان است

دیابت نوع ۱ چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان از یک آزمایش خون استفاده می کنند که میزان قند (گلوکوز)در خون را اندازه گیری می کند. قند خون بالا نشان می دهد که کودک مبتلا به دیابت است. سپس، پزشک آزمایش های خون بیشتری انجام خواهد داد تا متوجه شود که چه نوع قندی است.

کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ اغلب به متخصص غدد کودکان مراجعه می کنند. این نوع پزشک مشکلاتی را که بر هورمون ها تاثیر می گذارند، مانند دیابت، پیدا و درمان می کند.

دیابت نوع ۱ چگونه درمان می شود؟ دیابت در کودکان (نوع 1)

دیابت نوع ۱ به درمان مادام العمر نیاز دارد زیرا هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. پزشکان دیابت نوع ۱ را با استفاده از برنامه مراقبت از دیابت درمان می کنند. برنامه مراقبت به شما و فرزندتان می گوید که هر روز کارهایی انجام دهید تا به حفظ سطح قند خون در محدوده سالم کمک کنید.

هر برنامه مراقبت از دیابت کودکان فقط برای آن ها تهیه می شود. اما همه برنامه ها ۴ بخش اساسی دارند:

  1. تزریق انسولین
  2. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل شمارش کربوهیدرات ها باشد.
  3. سطح قند خون را حداقل ۴ بار در روز چک شود.
  4. فعالیت بدنی منظم داشته باشد.

همچنین بخوانید: دیابت در کودکان (نوع 2)

چه مشکلاتی می تواند در دیابت نوع ۱ بروز کند؟ دیابت در کودکان (نوع 1)

نداشتن مقدار مناسب قند در خون می تواند منجر به موارد زیر شود:

هایپرگلیسمی: این زمانی است که قند خون بسیار بالا است. کودکان مبتلا به هایپرگلیسمی ممکن است بیش از حد تشنه باشند، بیش از حد معمول غذا بخورند و وزن خود را کاهش دهند. قند خون بالا را می توان درمان کرد.

هیپوگلیسمی: این زمانی است که قند خون بسیار پایین است و گاهی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که افراد به خاطر دیابت تحت درمان هستند. علائم این بیماری می تواند شامل سردرد، ضعف، لرزش، اضطراب و تعریق باشد.

کتواسیدوز دیابتی: این بیماری جدی نیاز به درمان فوری دارد. هنگامی که انسولین کافی در بدن وجود نداشته باشد تا گلوکز وارد سلول ها شود، بدن به جای قند شروع به تجزیه چربی می کند. علائم این بیماری می تواند شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، تنفس سریع و در موارد شدید بی هوشی باشد.

مشکلات رشد و نمو: برخی از کودکان ممکن است آهسته تر از همسالان خود رشد کنند یا بلوغ را دیرتر از حد معمول آغاز کنند.

والدین چگونه می توانند کمک کنند؟ دیابت در کودکان (نوع 1)

به فرزندتان کمک کنید که هر روز برنامه مراقبتی خود را اجرا کند. از شمردن کربوهیدرات ها گرفته تا محاسبه دوز انسولین و تزریق آن. در ابتدا باید نکات زیادی را یاد بگیرید. در طول زمان مسئولیت های خود را با فرزندتان به اشتراک بگذارید. شما می توانید با هر سوالی در مورد برنامه مراقبتی یا مراقبت روزانه به به پزشک مراجعه کنید.

هر چه بیشتر در مورد دیابت نوع یک بدانید، اعتماد به نفس بیشتری در مورد کمک به فرزندتان برای مدیریت روزانه آن خواهید داشت. درک درست از دیابت به شما اجازه می دهد که از فرزندتان حمایت کنید. می توانید دانش خود را با افراد مهم در زندگی فرزندتان مانند پدربزرگ و مادربزرگ، معلم، مربی و پرستار کودک به اشتراک بگذارید. انجام این کار به شما کمک می کند تا یک جامعه حمایتی برای فرزندتان بسازید.

فرزندتان را تشویق کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا با مسئولیت های جدیدی که به دیابت نوع ۱ مربوط می شود، سازگار شود. به فرزندتان یادآوری کنید که بسیاری از کودکان هم سن و سال شما مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند و برنامه مراقبتی مشابهی را دنبال می کنند. اگر فرزندتان نگرانی هایی دارد که مطمئن نیستید چگونه باید از عهده آن برآیید، از تیم مراقبتی بخواهید شما را با منابع مناسب مرتبط کنند.

داشتن یک کودک مبتلا به دیابت نوع یک ممکن است گاهی طاقت فرسا به نظر برسد، اما شما تنها نیستید. اگر سوال یا مشکلی دارید، به تیم مراقبت از دیابت کودک خود مراجعه کنید. آن ها می توانند در همه زمینه ها به شما کمک کنند و خانواده شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

شما میتوانید برای اطلاع از دیابت در کودکتان و یا درمان دیابت از متخصصین غدد کیدز24 نوبت بگیرید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f