دیابت در کودکان (نوع 2)

4
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

دیابت در کودکان (نوع 2)

دیابت در کودکان (نوع 2)

دیابت شرایطی است که وقتی بدن نمی تواند به طور معمول از گلوکز (نوعی قند)استفاده کند، اتفاق می افتد. گلوکز از کربوهیدرات هایی که می خوریم به دست می آید و منبع اصلی انرژی تمام سلول های بدن است. هورمونی به نام انسولین (که در لوزالمعده ساخته می شود)به ورود گلوکز به سلول ها کمک می کند.

در دیابت،پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند (دیابت نوع ۱)یا بدن نمی تواند به طور طبیعی به انسولینی که تولید می شود (دیابت نوع ۲)پاسخ دهد. در هر دو نوع دیابت، هنگامی که گلوکز وارد سلول ها نمی شود، سطح گلوکز در خون بالا می رود. علائم دیابت شامل تشنگی شدید، تکرر ادرار و اغلب احساس خستگی است.

همچنین بخانید: دیابت در کودکان (نوع 1)

دیابت نوع ۲ چیست؟

افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، به سختی می توانند از گلوکز موجود در غذا برای تامین انرژی استفاده کنند.

پس از خوردن غذا، کربوهیدرات های موجود در غذا به گلوکز تجزیه می شوند. هنگامی که گلوکز وارد جریان خون می شود، سطح قند خون بالا می رود. هنگامی که این کار را انجام می دهد، پانکراس انسولین را به خون می فرستد. انسولین به سلول های سراسر بدن کمک می کند تا گلوکز را آزاد کنند و به سلول ها انرژی مورد نیازشان را بدهند.

در دیابت نوع ۲، لوزالمعده انسولین می سازد، اما سلول ها آن طور که باید به آن پاسخ نمی دهند. این مقاومت انسولین نامیده می شود. وقتی گلوکز وارد سلول ها نمی شود، سطح قند خون بالا می رود. سپس لوزالمعده سخت تر کار می کند تا انسولین بیشتری بسازد. در ابتدا، انسولین اضافی قندها را در محدوده طبیعی نگه می دارد. اما به مرور زمان، لوزالمعده نمی تواند مقدار انسولین را بالا نگه دارد و قند خون فرد ممکن است بالا بماند.وقتی قند خون بالا می ماند، فرد ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شود.

دیابت در کودکان

چرا برخی افراد دچار دیابت نوع ۲ می شوند؟ دیابت در کودکان (نوع 2)

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چرا برخی از افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند، اما این بیماری احتمالا ترکیبی از ژن ها و محیط است. بسیاری از کودکانی که این بیماری را دریافت می کنند، در خانواده خود فردی هم دارند که این بیماری را دارد.

دیابت نوع ۲ بیشتر در کودکان اتفاق می افتد:

  1. کسانی که اضافه وزن دارند:وقتی فرد اضافه وزن دارد، قند موجود در خون آن طور که باید وارد سلول ها نمی شود. اما افراد برای ابتلا به دیابت نوع ۲ نباید اضافه وزن داشته باشند.
  2. در دوران بلوغ بسیاری از کودکان و نوجوانان به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. با افزایش سطح هورمون رشد به طور معمول در دوران بلوغ، انسولین نیز جواب نمی دهد.
  3. با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : دختران و زنان مبتلا به PCOS دارای مقاومت به انسولین هستند و با احتمال بیشتری به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.
  4. مادرانی که در دوران بارداری مبتلا به دیابت بودند. نوزادان هنگامی که مادرشان مبتلا به دیابت است، در رحم در معرض قند بیشتری قرار می گیرند. این امر به همراه عوامل ژنتیکی شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد.

علائم و نشانه دیابت نوع ۲ چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به مقاومت به انسولین، لکه های تیره ای بر روی پوست خود دارند، به خصوص در چین های پوستی مانند چین های اطراف گردن یا زیر بغل. به این عارضه، آکانتوز نیگرینوز یا به سادگی آکانتوزیس گفته می شود و اغلب نشانه اولیه ابتلا به دیابت نوع ۲ در فرد است.

دیابت نوع ۲ می تواند به روش های مختلفی بروز کند. برخی از کودکان علائمی دارند، اما برخی دیگر نه. کودکان مبتلا به دیابت ممکن است:

  1. شب ادراری

2.احساس تشنگی

3.کاهش وزن

4.در کودکان 2 تا 3 سال ادرار دارای ترشحات چسبناک است

5.از خواب بیدار نشدن کودک به عنوان علائم خطر دیابت در کودکان است

دیابت نوع ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان ممکن است دیابت را در صورت داشتن علائم یا عوامل خطر مانند اضافه وزن و ابتلا به آن بررسی کنند. انواع مختلف آزمایش خون می تواند دیابت را بررسی کند، از جمله:

HbA1c : این تست میانگین سطح قند خون یک فرد را در طول چند ماه گذشته نشان می دهد. همچنین تست هموگلوبین گلیکوزیله یا هموگلوبین  A1c نامیده می شود. HbA1c  ۶.۵ یا بالاتر به این معنی است که فرد ممکن است دیابت داشته باشد.

گلوکز ناشتا: برای گرفتن این تست، فرد ابتدا دست کم ۸ ساعت غذا خوردن را متوقف می کند. قند خون ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر به این معنی است که ممکن است دیابت داشته باشد.

گلوکز تصادفی: این آزمایش می تواند در هر زمانی گرفته شود. سطح قند خون ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر به این معنی است که فرد ممکن است دیابت داشته باشد.

تست تحمل گلوکز: برای گرفتن این تست، فرد ابتدا خوردن یا نوشیدن را حداقل به مدت ۸ ساعت متوقف می کند، سپس، یک مایع قندی می نوشد و قند خون او ۱ و ۲ ساعت بعد بررسی می شود. قند خون ۲۰۰ میکروگرم در دسی لیتر یا بالاتر در ۲ ساعت به این معنی است که ممکن است دیابت داشته باشد.

پزشک از نتایج یک یا چند مورد از این آزمایش ها استفاده می کند تا بگوید که آیا کودک مبتلا به دیابت است یا خیر. پزشک می تواند آزمایش های دیگری را سفارش دهد تا بفهمد که آیا دیابت نوع ۱ است یا دیابت نوع ۲.

کیدز 24

دیابت نوع ۲ چگونه درمان می شود؟

کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب برای درمان به متخصص غدد کودکان مراجعه می کنند. این نوع پزشک مشکلاتی را که بر هورمون ها تاثیر می گذارند، مانند دیابت درمان می کند. همچنین ممکن است به متخصص تغذیه، مربی دیابت یا متخصص مدیریت وزن مراجعه کنند.

هدف از درمان دیابت نوع ۲ حفظ سطح قند خون در محدوده سالم است. درمان معمولا شامل موارد زیر است:

1. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل.

2.فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

3.بررسی منظم سطح قند خون.

4. کاهش وزن، در صورت توصیه

5.مصرف قرص های ضد دیابت یا دریافت انسولین (با تزریق یا با پمپ). اگر قند خون بالا بماند، پزشک ممکن است داروی دیگری به آن اضافه کند.

چه مشکلاتی می تواند در دیابت نوع ۲ بروز کند؟

نداشتن مقدار مناسب قند در خون می تواند منجر به موارد زیر شود:

هایپرگلیسمی: این زمانی است که قند خون بیش از حد بالا است. کودکان مبتلا به هایپرگلیسمی ممکن است بیش از حد تشنه باشند و در صورت بالا بودن خون بیش از حد معمول ادرار کنند.

قندها درمان نمی شوند، بچه ها ممکن است خیلی مریض شوند و بعدها مشکلات سلامتی مانند مشکلات قلبی و کلیوی داشته باشند.

کتواسیدوز دیابتی: (DKA) این بیماری جدی نیاز به درمان فوری دارد. هنگامی که انسولین کافی در بدن وجود نداشته باشد تا گلوکز وارد سلول ها شود، بدن شروع به تجزیه چربی به جای قند می کند. علائم DKA می تواند شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، تنفس سریع و در موارد شدید، بی هوشی باشد. DKA اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات می تواند در دیابت نوع 2 رخ دهد.

هایپرگلیسمیک هایپراسمولار (HHs)مانند DKA، این یک وضعیت جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. افراد مبتلا به HHs دچار کم آبی شدید و قند خون بسیار بالا هستند.

هیپوگلیسمی: این زمانی است که قند خون بسیار پایین است. گاهی ممکن است این اتفاق بیفتد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با انسولین درمان می شوند. اگر فرد مبتلا به دیابت بیش از حد نیاز انسولین دریافت کند، سطح قند خون او می تواند بسیار پایین بیاید. علائم می تواند شامل سردرد، ضعف، لرزش، اضطراب و تعریق باشد.

 

 

والدین چگونه می توانند کمک کنند؟

ممکن است مدتی طول بکشد تا فرزند شما و خانواده تان خود را با زندگی با دیابت نوع ۲ وفق دهند. تیم مراقبتی هر آنچه را که باید در مورد سالم ماندن بدانید به شما و فرزندتان آموزش خواهد داد.بردن کودک به تمام ویزیت های پزشکی و دنبال کردن برنامه مراقبت از دیابت به شما کمک خواهد کرد تا او را در مسیر خود نگه دارید.

هنگامی که کودک شما مبتلا به دیابت نوع ۲ است، ممکن است گاهی احساس کند که شما تنها نیستید. تیم مراقبت از دیابت برای شما و کودکتان وجود دارد. با سوالات و نگرانی ها یا زمانی که نیاز به حمایت دارید، به سراغ آن ها بروید.

شما میتوانید برای اطلاع از دیابت در کودکتان و یا درمان دیابت از متخصصین غدد کیدز24 نوبت بگیرید.

دیابت در کودکان (نوع 2)

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f