خون بند ناف چیست و ذخیره سازی آن به چه شکل است؟

ذخیره سازی خون بند ناف
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

شاید این روزها شنیده باشید که می‌گویند خون بند ناف کودک را ذخیره کنید تا در آینده از این خون استفاده نمایید. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که خون بند ناف می‌تواند‌ چه مزایایی را در آینده به وجود بیاورد که توصیه‌ی زیادی به نگه داشتن آن می‌شود؟ ما می‌خواهیم شما را با خون بند ناف و مزایا و فواید این خون آشنا کنیم. پس شما هم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نگه داشتن خون بند ناف می‌تواند نوزاد و‌ خانواده‌ی او را از بیماری‌هایی که ممکن است در آینده برای او به وجود بیاید، در امان نگه دارد. این بیماری‌ها می‌توانند بیماری‌های عضلانی باشند و یا بیماری‌های مخصوص استخوان را در بر بگیرند. به هر حال، خون بند ناف در این زمینه‌ها می‌تواند به شما کمک کند اما باید بدانید که هزینه‌های مربوط به نگهداری این خون و پیوند دادن آن به اعضای بدن کمی سنگین است. از این رو هر کسی تمایل به نگهداری از این خون در دراز مدت را ندارد. این خون دارای سلول‌های بنیادین و دی‌ان‌ای نوزاد شما است و  می‌تواند به عنوان یک داروی معجزه‌آسا برای درمان انواع بیماری‌ها عمل کند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه، با ما همراه باشید.

 تعریف خون بند ناف و کاربرد آن؟

خون بند ناف، خون اضافی در بند ناف بریده شده نوزاد و جفت است. نوزادان پس از تولد به آن نیازی ندارند . اما این خون باقیمانده، حاوی سلول هایی است که می تواند به نوزاد بیمار، اکنون یا آینده کمک کند. خون بند ناف حاوی همان اجزای موجود در خون طبیعی از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت و پلاسما است. چیزی که آن را منحصر به فرد می کند غنی بودن آن از سلول های بنیادی خون ساز خاصی مشابه سلول های موجود در مغز استخوان است. این سلول ها در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارند.خون بند ناف فورا پس از تولد از بند ناف گره زده شده یا بریده شده جمع آوری می شود. سپس خون برای استفاده در آینده فریز و ذخیره می شود. اگر چه این ذخیره سازی در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، اما فرآیند جدیدی نیست. این خون به منظور درمان بیماری ها و اختلال های خطرناک، اوتیسم، نقص مادرزادی قلب، فلج مغزی، دیابت، و پارکینسون جمع آوری می شود.

همچنین بخوانید: خون ریزی گوارشی در کودکان چگونه به وجود می آید؟

خون بند ناف و بانک خون بند ناف

مزایای ذخیره سازی خون بند ناف

خون بند ناف دارای سلول های بنیادی خون سازی است . که در خون دیگر اعضای بدن وجود ندارد. بیشتر سلول ها تنها قادر به نسخه برداری از خود هستند. برای مثال سلول های چشم تنها از سلول هایی که در چشم وجود دارد نسخه برداری می کنند. اما سلول های بنیادی بند ناف متفاوت اند؛ چون به طور کامل بالغ نشده اند. بنابراین می توانند به انواع سلول های خونی و سلول های سیستم ایمنی تبدیل شوند.

این سلول های قدرتمند نقش مهمی در معالجه بسیاری از بیماری های مهلک دارند. آن ها می توانند اکنون یا در آینده به فردی که بیمار است و نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارد کمک کنند . همچنین می توانند به نوزاد یا یکی از اعضای خانواده تان که بعدا بیمار می شود کمک کنند. چگونگی استفاده از این سلول ها به روش بانک خون بند نافی که انتخاب کرده اید بستگی دارد.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

خون بند ناف چه بیماری هایی را درمان می کند؟

سلول های بنیادی خون بند ناف در معالجه بیش از ۸۰ بیماری کاربرد دارند. آن ها غالبا در درمان سرطان هایی نظیر لوسمی و لنفوم، اختلالات موروثی سیستم ایمنی و سلول های ایمنی، کم خونی داسی شکل، آنمی و بیماری گاچر به کار می روند.همچنین در معالجه اختلالات سیستم ایمنی، خون و عصبی کاربرد دارند. بیشتر این بیماری ها نیازمند پرتو درمانی یا شیمی درمانی هستند . که باعث از بین رفتن سلول های مضر می شوند .اما در همان زمان سلول های سالم را هم از بین می برند. پیوند سلول های بنیادی خون به بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند کمک می کند تا بدن آن ها سلول های خونی جدید تولید کرده و در نتیجه سلامت را بهبود می بخشد.

این بیماری ها غالبا از طریق سلول های بنیادی مغز استخوان نیز درمان می شوند؛ اما جمع آوری سلول های بنیادی خون بند ناف آسان تر است و می توان آن ها را برای مدتی طولانی نگهداری کرد؛ همچنین می توان از آن برای افراد بسیاری استفاده کرد. این سلول ها به تقویت سیستم ایمنی افراد طی معالجه سرطان کمک می کند، کاری که سلول های بنیادی مغز استخوان قادر به انجام آن نیست.

برخی از بیماری‌های حادی که درمان آن‌ها با خون بند ناف ثابت شده و تضمینی است، عبارتند از:

  • کم‌ خونی آپلاستیک
  • کم‌ خونی فانکونی
  • هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه یا pnh
  • لوسمی تمایز یافته و تمایز نیافته‌ی حاد
  • لوسمی مزمن یا cml
  • بیماری لنفوم هوچکین
  • تالاسمی ماژور
  • کم خونی سلولی داسی شکل
  • سندرم کاستمن
  • نقص چسبندگی لکوسیتی
  • سندرم دی جورج

همچنین بخوانید : دکتر متخصص خون و سرطان

طلایی‌ترین فواید ذخیره کردن خون بند ناف

پیوندهای مربوط به مغز و استخوان یا خون بند ناف جنین، نیازمند سلول‌هایی هستند که  بتوانند سیستم‌های خونی و گردشی بدن را ترمیم کرده و به طور مجدد سلامتی را به آن‌ها اهدا کنند. از این رو شما با استفاده از سلول‌های بنیادین خون بند ناف می‌توانید از مزایای زیر استفاده کنید:

۱. اگر می‌خواهید پیوند موفقی را با تشابه کمتر hld تجربه کنید، بهتر است از خون بند ناف دخیره شده استفاده نمایید. این خون می‌تواند سلول‌های تبادلاتی بین گیرنده و دهنده را  بیشتر کند و  جامعه‌ی زیادی از گیرنده‌ها را در بر بگیرد.

۲. خوب است بدانید که پیوندهای مغز و استخوان توانایی تکثیر چندانی ندارند اما سلول‌های خون بند ناف نوزادان این چنین نبستند و می‌توانند در بدن به خوبی تکثیر شده و مقاومت آن را افزایش دهند.

۳.بر اساس مطالعاتی که در زمینه‌ی فواید خون بند ناف جنین به عمل آمده است، می‌توانیم بگوییم که این خون  می‌تواند سلول‌های خونی بیش از حدی را در بدن به وجود بیاورد و  کم خونی بدن را ریشه‌کن کند.

۴. اگر می‌خواهید  از شر عفونت‌های مزمن و کشنده در امان باشید، بهتر است خون بند نا نوزاد را نگهداری کنید و  از آن برای جلوگیری از پیشروی ویروس‌های عفونتی استفاده کنید. برای مثال برای جلوگیری از گسترش  سایتومگالو، خون بند ناف می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

بانک خون بند ناف کودک

همچنین بخوانید: کم خونی ناشی از فقر آهن در نوزادان 

بانک‌خون بند ناف چیست؟

به دلیل این که ذخیره خون بند ناف نوزاد یک فرآیند پبچیده و حساس است، این خون را در مکان‌هایی مخصوص نگهداری می‌کنند که به آن بانک خون بند ناف گفته می‌شود. در واقع این خون یک زباله‌ی بیولوژیک است که باید در مراکز تحقیقاتی از آن نگهداری شود.

بانک‌های خون بند ناف نوزادان انواع مختلفی دارند به شرح زیر دارند:

  • بانک خون بند ناف عمومی: این بانک‌ها، بانک‌هایی هستند که در آن‌ها خون بند نافی نگهداری می‌شود که وقفی است و برای اهدا کردن به دیگران به این بانک‌ها ارائه شده است.
  • بانک خون بند ناف ترکیبی: در این بانک‌ها افراد خون بند ناف فرزندان خود را نگه می‌دارند اما ممکن است با رضایت والدین، این خون برای مصارف عمومی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • بانک خون بند ناف خصوصی: در این بانک‌ها افراد اغلباً خون بند ناف نوزاد خود را برای استفاده‌های شخصی نگهداری می‌کنند و هزینه‌های زیادی را نیز برای اجاره‌ی مخزن نگهداری این خون خرج می‌کنند.

از جمله بانک‌هایی که برای نگهداری از خون بند ناف جنین در ایران تاسیس شده‌اند، می‌توانیم به بانک رویان، بیمارستان شریعتی و بانک بن یاخته‌های رویان اشاره کنیم‌.

همچنین بخوانید: سرطان خون در کودکان

سخن پایانی

از آنجایی که سلامت انسان در زندگی آینده‌ی او از اهمیت زیادی برخوردار است، نگهداری از خون بند ناف امروزه نسبت به گذشته مورد استقبال قرار گرفته است.

ما در این مقاله تلاش کردیم شما عزیزان را با خون بند ناف، بانک خون بند ناف، مزایا و ویژگی‌هایی که خون بند ناف و نگهداری از آن می‌تواند برای فرد به وجود بیاورد آشنا کردیم.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f