بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان(نشانه شناسی۲)

بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

مقدمه

نشانه هایی چون تب، درد، استفراغ و یرقان مشخص کننده یک نوع بیماری خاص در کودکان نیستند بلکه هر کدام از آنها علامت چند نوع بیماری مختلف در بدن انسان هستند. یادگیری و تفسیر این نشانه ها در شناخت بهتر بیماری‌های کودکان نقش موثری دارد. در این فصل، به اختصار، به شرح تعدادی از این علایم می پردازیم:

۳)استفراغ

استفراغ عبارت است از دفع مواد غذایی و سایر ترشحات از دستگاه گوارش از راه مری و دهان. در واقع استفراغ، خالی شدن محتویات معده و روده از راه غیر طبیعی است.

تهوع:

حالتی از استفراغ است که با خارج شدن ترشحات و محتویات معده همراه نیست و ممکن است با سرگیجه و احساس نامطبوع تمایل به دفع محتویات دستگاه گوارش از راه دهان توام باشد.

علل استفراغ

۱. علل گوارشی شامل : عفونت‌های روده‌ای در اکثر میکروب ها و ویروس ها، انسداد روده ی باریک، توهم رفتگی (انواژیناسیون) روده ها در کودکان کمتر از ۲ سال، شروع هپاتیت ویروسی و آپاندیسیت حاد

۲.علل عصبی و مغزی : شامل انسفالیت(ورم مغزی)، مننژیت چرکی، آبسه و غده مغزی

۳. علل عفونی غیر گوارشی شامل : عفونت ادراری، عفونت گوش میانی

۴. وارد شدن ضربات مستقیم به شکم

۵.اختلال در مجاری نیم مدور گوش داخلی در اثر سوار شدن به هواپیما کشتی و اتومبیل

۶.علل روانی که بیشتر در دختران در سن بلوغ دیده می‌شود.
مواد استفراغ شده، ممکن است حاوی مواد غذایی مصرف شده و یا خون و صفرا باشد. استفراغ خونی، نشانه خونریزی از دستگاه گوارش(مری و معده) و استفراغ صفراوی نشانه انسداد روده است.

۴)اسهال

تغییر شکل و قوام محتویات مدفوع و افزایش تعداد دفعات خروج مدفوع در طول شبانه روز را اسهال می نامند. در موقع اسهال حجم آب مدفوع افزون می شود و مدفوع، حالت شل و آبکی پیدا می‌کند. محتویات مدفوع اسهالی شامل مواد غذایی هضم نشده، خون و بلغم است. اسهال شدید موجب کم آبی بدن و شوک می گردد.

علل اسهال به شرح زیر می باشد:

۱. عفونت های روده ای در اثر ویروس ها و باکتری ها

۲. ابتلای روده به انگل های تک یاخته ای مانند ژیاردیا و آمیب

۳ عدم سازگاری باشیرگاو

۴. علل غیر گوارشی شامل عفونت گوش میانی و پرکاری غده تیروئید

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f