زردی در نوزادان

زردی در نوزادان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

زردی چیست؟

 

نوزادان مبتلا به یرقان دارای رنگ زرد رنگ پوست و چشم هستند. این زمانی اتفاق می افتد که بیلی روبین بیش از حد در خون نوزاد وجود داشته باشد.

 

بیلی روبین (bill-uh-ROO-bin) یک ماده زرد رنگ است که از تجزیه طبیعی گلبول های قرمز خون ناشی می شود. کبد بیلی روبین را از خون خارج می کند و به روده ها می رساند تا بتواند از بدن خارج شود.

 

کبد نوزاد تازه متولد شده بیلی روبین را به خوبی کبد بزرگسالان حذف نمی کند. زردی (JON-diss) زمانی اتفاق می‌افتد که بیلی روبین سریع‌تر از آن چیزی که کبد بتواند آن را تجزیه کرده و از بدن دفع کند، ایجاد می‌شود.

زردی نوزاد کیدز24
زردی در نوزادان  کیدز24

اکثر انواع زردی به خودی خود از بین می روند. برخی دیگر برای کاهش سطح بیلی روبین نیاز به درمان دارند.

 

علائم و نشانه های زردی چیست؟

 

نوزاد مبتلا به یرقان دارای پوستی زرد به نظر می رسد. از صورت شروع می شود، سپس از سینه و شکم و سپس پاها. سفیدی چشم نوزاد نیز زرد به نظر می رسد. نوزادانی که سطح بیلی روبین بسیار بالایی دارند ممکن است خواب‌آلود، بی‌حوصله، فلاپی یا مشکل در تغذیه باشند.

 

زردی ممکن است به سختی دیده شود، به خصوص در نوزادانی که پوست تیره دارند. اگر مطمئن نیستید، به آرامی پوست بینی یا پیشانی کودک را فشار دهید. اگر یرقان باشد، وقتی انگشت خود را بلند می کنید، پوست زرد به نظر می رسد.

 

اگر کودک شما:

 

• شروع به مریض نشان دادن یا رفتار می کند

 

• خوب تغذیه نمی کند

 

• خواب آلودتر از حد معمول است

 

• زردی دارد که بدتر می شود

 

چه چیزی باعث زردی در نوزادان می شود؟

 

اکثر نوزادان سالم زردی فیزیولوژیکی (“طبیعی”) دارند. این به این دلیل اتفاق می افتد که نوزادان دارای سلول های خونی بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند. این سلول‌های خونی عمر طولانی ندارند، بنابراین با تجزیه بیلی روبین بیشتری تولید می‌شود. این نوع زردی 2 تا 4 روز پس از تولد نوزاد ظاهر می شود و تا 2 هفتگی نوزاد از بین می رود.

 

احتمال زردی نوزاد در موارد زیر بیشتر است:

 

• نارس به دنیا می آید نوزادان نارس حتی آمادگی کمتری برای حذف بیلی روبین دارند. آنها همچنین می توانند در سطوح پایین بیلی روبین نسبت به نوزادانی که دیرتر به دنیا می آیند، مشکلاتی داشته باشند. پزشکان زودتر آنها را درمان می کنند.

 

• به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی کند این اغلب در چند روز اول زندگی اتفاق می افتد، زیرا شیر مادر هنوز وارد نشده است یا کودک در شیردهی مشکل دارد. اگر نوزادی به این نوع زردی (به نام زردی شیردهی ) مبتلا باشد، بهتر است دفعات بیشتری شیر بخورد. مشاور شیردهی (شیردهی) می تواند کمک کند.

 

• از شیر مادر تغذیه می شود. شیر مادر از دفع سریع بیلی روبین توسط کبد جلوگیری می کند. به این بیماری زردی شیر مادر می گویند و بعد از هفته اول تولد اتفاق می افتد. سطح بیلی روبین به آرامی طی 3 تا 12 هفته بهبود می یابد.

زردی در نوزادان
زردی در نوزادان

• گروه خونی متفاوتی با مادر دارد. اگر مادر و نوزاد دارای گروه‌های خونی متفاوتی باشند، بدن مادر آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد که به گلبول‌های قرمز نوزاد حمله می‌کنند. این زمانی اتفاق می افتد که:

 

• گروه خونی مادر O و گروه خونی نوزاد A یا B (ناسازگاری ABO) یا

 

• فاکتور Rh مادر ( پروتئین موجود در گلبول های قرمز) منفی و نوزاد Rh مثبت است.

 

• مشکل ژنتیکی دارد که گلبول های قرمز را شکننده تر می کند. گلبول های قرمز در مشکلات سلامتی مانند اسفروسیتوز ارثی و کمبود G6PD راحت تر تجزیه می شوند .

 

• با تعداد گلبول های قرمز خون بالا (پلی سیتمی) یا کبودی بزرگ روی سر (سفالوهماتوما) متولد می شود.

 

زردی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

پزشکان بر اساس زرد شدن پوست و سفیدی چشم می توانند تشخیص دهند که آیا نوزاد زردی دارد یا خیر. همه نوزادان قبل از خروج از بیمارستان یا مرکز زایمان از نظر زردی بررسی می شوند.

 

نوزادان مبتلا به زردی برای بررسی سطح بیلی روبین آزمایش خون می گیرند. گاهی از دستگاه سبکی که بیلی روبین پوست را اندازه گیری می کند استفاده می شود. اما اگر سطح آن بالا باشد، آزمایش خون باید نتیجه را تایید کند.

 

سطوح بالای بیلی روبین می تواند منجر به مشکلات جدی شود. بنابراین پزشکان با دقت نوزادان مبتلا به زردی را تحت نظر دارند.

 

زردی چگونه درمان می شود؟

 

درمان بستگی به علت زردی، سطح بیلی روبین و سن نوزاد دارد.

 

زردی خفیف پس از 1 یا 2 هفته از بین می رود زیرا بدن نوزاد خود به خود از شر بیلی روبین اضافی خلاص می شود. برای نوزادان مبتلا به زردی شیردهی، مادران باید بیشتر به نوزاد شیر بدهند. اگر نوزاد به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی کند، پزشک ممکن است مکمل با شیر خشک را پیشنهاد کند.

زردی در نوزادان
زردی در نوزادان

برای موارد جدی‌تر زردی، درمان باید در اسرع وقت شروع شود. نوزادان ممکن است دریافت کنند:

 

• مایعات از دست دادن مایعات ( کم آبی ) باعث افزایش سطح بیلی روبین می شود.

 

• فتوتراپی نوزادان با لباس های کم زیر نور دراز می کشند تا پوست آنها در معرض دید قرار گیرد. نور بیلی روبین را به شکلی تغییر می دهد که به راحتی می تواند از بدن خارج شود. ممکن است از پتوهای نور درمانی نیز استفاده شود.

 

• تبادل خون این روش اورژانسی در صورتی انجام می شود که سطوح بسیار بالای بیلی روبین با فتوتراپی کاهش نیابد. خون نوزاد با خون اهداکننده جایگزین می شود تا سطح بیلی روبین به سرعت کاهش یابد.

 

• داخل وریدی ایمونوگلوبولین (IVIg) . نوزادانی که دارای ناسازگاری گروه خونی هستند، این مشکل را از طریق IV (در ورید) دریافت می کنند. IVIg آنتی بادی هایی را که به گلبول های قرمز حمله می کنند مسدود می کند و نیاز به انتقال خون را کاهش می دهد.

 

چه چیز دیگری باید بدانم؟

 

اگر نوزادتان زردی دارد که از بین نمی رود، با پزشک تماس بگیرید. نوزادان مبتلا به زردی بیش از 2 هفته به آزمایش بیشتری برای بررسی سایر مواردی که باعث زردی می شوند نیاز دارند. اینها شامل عفونت ها و مشکلات مربوط به کبد یا سیستم صفراوی، متابولیسم یا ژن ها می شود.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f