تغذیه با شیر مادر

Breast feeding
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

انتخاب شیردهی یا تغذیه با شیر خشک به نوزاد یکی از بزرگترین تصمیماتی است که والدین جدید در آینده می گیرند.

 

متخصصان سلامت معتقدند شیر مادر بهترین انتخاب تغذیه ای برای نوزادان است. اما ممکن است شیردهی برای همه زنان امکان پذیر نباشد. برای بسیاری، تصمیم برای تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک بر اساس سطح راحتی، سبک زندگی، و موقعیت‌های پزشکی خاص است.

 

برای مادرانی که نمی‌توانند شیر بدهند یا تصمیم دارند شیر ندهند، شیر خشک جایگزین سالمی است. فرمول مواد مغذی مورد نیاز نوزادان را برای رشد و شکوفایی فراهم می کند.

 

برخی از مادران نگران این هستند که اگر شیر ندهند، با کودک خود ارتباط برقرار نکنند. اما حقیقت این است که مادران دوست داشتنی همیشه پیوند خاصی با فرزندان خود ایجاد می کنند. و تغذیه – مهم نیست که چگونه – زمان خوبی برای تقویت این پیوند است.

تغذیه با شیر مادر کیدز24
تغذیه با شیر مادر کیدز24

تصمیم برای تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک به کودک شما یک تصمیم شخصی است. وزن کردن مزایا و معایب هر روش می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و کودکتان بهترین است.

 

همه چیز درباره شیردهی

 

پرستاری می تواند یک تجربه فوق العاده برای مادر و نوزاد باشد. این غذای ایده آل و تجربه پیوند خاصی را فراهم می کند که بسیاری از مادران آن را گرامی می دارند.

 

تعدادی از سازمان های بهداشتی – از جمله آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، انجمن پزشکی آمریکا (AMA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) – شیردهی را به عنوان بهترین انتخاب برای نوزادان توصیه می کنند. شیردهی به دفاع در برابر عفونت ها، جلوگیری از آلرژی و محافظت در برابر تعدادی از بیماری های مزمن کمک می کند.

 

AAP توصیه می کند که نوزادان در 6 ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند. فراتر از آن، شیر دادن با شیر مادر حداقل تا 12 ماهگی تشویق می شود و اگر هم مادر و هم نوزاد مایل باشند، شیردهی بیشتر توصیه می شود.

 

در اینجا به برخی از فواید شیردهی اشاره شده است:

 

مبارزه با عفونت ها و سایر شرایط. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، عفونت و بستری شدن در بیمارستان کمتری دارند. در دوران شیردهی، آنتی بادی ها و سایر عوامل مبارزه با میکروب از مادر به نوزاد منتقل می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این به کاهش احتمال ابتلای نوزاد به بسیاری از عفونت ها کمک می کند، از جمله:

 

• عفونت های گوش

 

• اسهال

 

• عفونت های تنفسی

 

• مننژیت

 

همچنین تغذیه با شیر مادر ممکن است از نوزادان در برابر موارد زیر محافظت کند:

 

• آلرژی

 

• آسم

 

• دیابت

 

• چاقی

 

• سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

 

تغذیه با شیر مادر به ویژه برای نوزادان نارس مفید است.

 

تغذیه و سهولت هضم. اجزای شیر مادر – لاکتوز، پروتئین (آب پنیر و کازئین) و چربی – که اغلب “غذای کامل” برای سیستم گوارش کودک انسان نامیده می شود، به راحتی توسط نوزاد هضم می شود.

 

به عنوان یک گروه، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، در هضم مشکل کمتری دارند. شیر مادر راحت‌تر هضم می‌شود تا نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند حملات کمتری از اسهال یا یبوست داشته باشند.

 

شیر مادر همچنین به طور طبیعی حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز یک نوزاد است. یک استثنا ویتامین D است – AAP توصیه می‌کند که تمام نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، دریافت مکمل‌های ویتامین D را در 2 ماه اول آغاز کنند و تا زمانی که نوزاد شیر خشک یا شیر غنی‌شده با ویتامین D را به اندازه کافی مصرف کند (پس از 1 سالگی) ادامه یابد.

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک را تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تمام مواد مغذی لازم (از جمله ویتامین D) را در فرمول‌هایشان فراهم می‌کنند. با این حال، شیرخشک های تجاری نمی توانند به طور کامل با ترکیب دقیق شیر مادر مطابقت داشته باشند. چرا؟ از آنجا که شیر یک ماده زنده است که توسط هر مادر برای نوزاد خود ساخته می شود، فرآیندی که نمی توان آن را در یک کارخانه تکرار کرد.

 

رایگان. شیر مادر یک سنت قیمت ندارد، در حالی که هزینه شیر خشک به سرعت افزایش می یابد. و مگر اینکه شیر مادر را پمپاژ کرده و به کودک خود بدهید، نیازی به شیشه شیر، نوک سینه و سایر لوازمی که ممکن است گران باشد وجود ندارد. از آنجایی که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر بیمار می‌شوند، ممکن است به این معنی باشد که آنها کمتر به مطب مراجعه می‌کنند، بنابراین هزینه‌های مشترک کمتری و پول کمتری برای نسخه‌ها و داروهای بدون نسخه پرداخت می‌شود.

 

سلیقه های مختلف. مادران شیرده معمولاً به 300 تا 500 کالری اضافی در روز نیاز دارند که باید از طیف گسترده ای از غذاهای متعادل تأمین شود. این باعث می شود که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، طعم های متفاوتی را از طریق شیر مادرشان که بسته به آنچه مادرشان خورده است، طعم های متفاوتی داشته باشد. با چشیدن غذاهای «فرهنگ» خود، شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، راحت‌تر غذاهای جامد را می‌پذیرند.

 

راحتی. بدون دویدن لحظه آخری به فروشگاه برای شیر خشک بیشتر، شیر مادر همیشه تازه و در دسترس است چه در خانه باشید و چه بیرون از خانه . و هنگامی که زنان شیر می دهند، نیازی به شستن شیشه شیر و نوک سینه ها یا گرم کردن شیشه شیر در نیمه شب نیست.

 

نوزادان باهوش تر برخی از مطالعات نشان می دهد که کودکانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند، نسبت به کودکانی که از شیر خشک تغذیه می شوند، ضریب هوشی کمی بالاتری دارند.

 

تماس “پوست به پوست”. بسیاری از مادران شیرده واقعا از تجربه پیوند نزدیک با نوزادان خود لذت می برند. و تماس پوست به پوست می تواند ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد را تقویت کند.

تغذیه با شیر مادر کیدز24
تغذیه با شیر مادر کیدز24

برای مادر نیز مفید است. توانایی تغذیه کامل نوزاد می تواند به مادر تازه وارد کمک کند تا نسبت به توانایی خود در مراقبت از کودک خود اطمینان داشته باشد. شیردهی همچنین کالری می سوزاند و به کوچک شدن رحم کمک می کند، بنابراین مادران شیرده می توانند سریعتر به شکل و وزن قبل از بارداری برگردند. همچنین، مطالعات نشان می دهد که شیردهی به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند و همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان کمک کند.

 

چالش های شیردهی

 

برای برخی از مادران شیردهی از همان ابتدا می تواند آسان باشد، اما برای برخی دیگر مدتی طول می کشد تا به آن عادت کنند. مادران و نوزادان به صبر و حوصله زیادی نیاز دارند تا به روال شیردهی عادت کنند.

 

نگرانی های رایج مادران تازه وارد، به ویژه در چند هفته و چند ماه اول، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

راحتی شخصی در ابتدا، بسیاری از مادران با شیر دادن احساس ناراحتی می کنند. اما با آموزش، حمایت و تمرین مناسب، اکثر مادران بر این مشکل غلبه می کنند.

 

 

درد لچ کردن برای هفته اول تا 10 روز طبیعی است و باید کمتر از یک دقیقه با هر بار تغذیه طول بکشد. اما اگر شیردهی در طول شیردهی درد دارد، یا اگر نوک سینه‌ها و یا سینه‌هایشان درد می‌کند، بهتر است مادران شیرده از مشاور شیردهی یا پزشک خود کمک بگیرند. در بسیاری از مواقع، فقط استفاده از تکنیک مناسب است، اما گاهی اوقات درد می تواند به این معنا باشد که چیز دیگری مانند عفونت در حال وقوع است.

 

زمان و دفعات تغذیه شیردهی به تعهد زمانی زیادی از سوی مادران نیاز دارد، به خصوص در آغاز، زمانی که نوزادان اغلب شیر می دهند. برنامه شیردهی یا نیاز به پمپاژ شیر مادر در طول روز می‌تواند کار، انجام امور یا مسافرت را برای برخی مادران سخت‌تر کند.

 

و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند باید بیشتر از نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند غذا بخورند، زیرا شیر مادر سریع‌تر از شیر خشک هضم می‌شود. این به این معنی است که مادر ممکن است هر 2 یا 3 ساعت (شاید بیشتر، شاید کمتر) در چند هفته اول تقاضای خود را پیدا کند.

 

رژیم غذایی. زنانی که شیر می‌دهند باید از آنچه می‌خورند و می‌نوشند آگاه باشند، زیرا می‌توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. درست مانند دوران بارداری، زنان شیرده نباید ماهی هایی با جیوه زیاد مصرف کنند و باید مصرف ماهی های کم جیوه را محدود کنند.

 

اگر مادری الکل بنوشد، مقدار کمی از آن می تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود. او باید حداقل 2 ساعت بعد از یک نوشابه الکلی صبر کند تا به نوزاد شیر دهد تا از انتقال الکل به نوزاد جلوگیری کند. مصرف کافئین نباید بیش از 300 میلی گرم (حدود یک تا سه فنجان قهوه معمولی) یا کمتر در روز باشد زیرا می تواند باعث مشکلاتی مانند بی قراری و تحریک پذیری در برخی از نوزادان شود.

 

شرایط پزشکی مادر، داروها و جراحی سینه. شرایط پزشکی مانند اچ‌آی‌وی یا ایدز یا مواردی که شامل شیمی‌درمانی یا درمان با داروهای خاص است می‌تواند شیردهی را ناامن کند. یک زن اگر مطمئن نیست که باید با یک بیماری خاص شیر دهد یا خیر، باید با پزشک یا مشاور شیردهی خود مشورت کند. زنان باید همیشه در مورد ایمنی مصرف داروها در دوران شیردهی از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی با پزشک مشورت کنند.

 

مادرانی که عمل جراحی سینه انجام داده اند، در صورتی که مجاری شیرشان قطع شده باشد، ممکن است در تامین شیر خود با مشکل مواجه شوند. در این شرایط، یک زن باید با پزشک خود در مورد نگرانی های خود صحبت کند و با متخصص شیردهی همکاری کند.

 

همه چیز درباره تغذیه با فرمول

 

شیرخشک های تجاری تهیه شده برای نوزادان جایگزین مغذی شیر مادر هستند و حتی حاوی برخی ویتامین ها و مواد مغذی هستند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید از مکمل ها دریافت کنند.

 

فرمول‌های تجاری که در شرایط استریل تولید می‌شوند، سعی می‌کنند شیر مادر را با استفاده از ترکیب پیچیده‌ای از پروتئین‌ها، قندها، چربی‌ها و ویتامین‌هایی که در خانه تولید نمی‌شوند، تکثیر کنند. بنابراین اگر به کودک خود شیر نمی دهید، مهم است که فقط از شیر خشک تهیه شده تجاری استفاده کنید و سعی نکنید شیر خشک خود را بسازید.

 

علاوه بر نگرانی های پزشکی که ممکن است از شیردهی جلوگیری کند، برای برخی از زنان، شیردهی ممکن است بسیار سخت یا استرس زا باشد. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که زنان ممکن است شیر ​​خشک را انتخاب کنند:

 

راحتی. هر یک از والدین (یا مراقب دیگر) می توانند در هر زمانی به کودک شیر بدهند (اگرچه این موضوع در مورد زنانی که شیر مادر خود را پمپاژ می کنند نیز صادق است). این به مادر این امکان را می دهد که وظایف تغذیه را به اشتراک بگذارد و به شریک زندگی خود کمک می کند تا احساس کند بیشتر در فرآیند تغذیه مهم و پیوندی که اغلب با آن همراه است، درگیر است.

 

انعطاف پذیری. هنگامی که بطری ها ساخته می شوند، مادری که شیرخشک می خورد می تواند کودک خود را با شریک یا مراقب خود رها کند و بداند که شیردهی کودکش تحت مراقبت است. نیازی به پمپاژ کردن یا برنامه ریزی برای کار یا سایر تعهدات و فعالیت های مربوط به برنامه تغذیه کودک نیست. و مادرانی که شیرخشک می‌خورند نیازی به پیدا کردن یک مکان خصوصی برای پرستاری در ملاء عام ندارند.

 

زمان و دفعات تغذیه از آنجایی که شیر خشک کمتر از شیر مادر قابل هضم است، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند معمولاً کمتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نیاز دارند.

 

رژیم غذایی. زنانی که شیر خشک را انتخاب می کنند، نیازی به نگرانی در مورد چیزهایی که می خورند یا می نوشند نمی توانند روی نوزادانشان تأثیر بگذارند.

 

چالش های تغذیه با فرمول

 

مانند شیردهی، هنگام تصمیم گیری برای تغذیه با شیر خشک، چالش هایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

کمبود آنتی بادی. هیچ یک از آنتی بادی های موجود در شیر مادر در شیر خشک تولید شده وجود ندارد. بنابراین شیرخشک نمی تواند محافظت اضافی را در برابر عفونت و بیماری که شیر مادر می کند، برای کودک فراهم کند.

 

نمی تواند با پیچیدگی شیر مادر مطابقت داشته باشد. شیرخشک های تولید شده هنوز پیچیدگی شیر مادر را تکرار نکرده اند که با تغییر نیازهای کودک تغییر می کند.

 

برنامه ریزی و سازماندهی . برخلاف شیر مادر – که همیشه در دسترس، نامحدود و با دمای مناسب سرو می شود – تغذیه با شیر خشک به کودک شما نیاز به برنامه ریزی و سازماندهی دارد تا مطمئن شوید که در زمان نیاز آنچه را که نیاز دارید دارید. والدین باید شیر خشک را بخرند و مطمئن شوند که همیشه آماده هستند تا از دویدن در اواخر شب به فروشگاه جلوگیری کنند.

 

و مهم است که همیشه لوازم مورد نیاز (مانند بطری ها و نوک سینه ها) را تمیز، به راحتی در دسترس و آماده داشته باشید – در غیر این صورت، نوزادی بسیار گرسنه و بسیار بداخلاق خواهید داشت که باید به آنها پاسخ دهید. با 8 تا 10 بار تغذیه در یک دوره 24 ساعته، اگر والدین آماده و منظم نباشند، می توانند به سرعت غرق شوند.

 

هزینه. فرمول می تواند پرهزینه باشد. فرمول پودری کم‌هزینه‌ترین و پس از آن غلیظ‌شده و آماده‌ی خوراک گران‌ترین است. و فرمول‌های مخصوص (مانند سویا و ضد حساسیت) نسبت به فرمول‌های اصلی هزینه بیشتری دارند – گاهی بسیار بیشتر. در طول سال اول زندگی، هزینه فرمول پایه می تواند حدود 1500 دلار باشد.

 

امکان تولید گاز و یبوست. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است گاز بیشتری داشته باشند و حرکات روده سفت تری نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، داشته باشند.

 

انتخاب کردن

 

تصمیم گیری در مورد نحوه تغذیه کودک می تواند تصمیم سختی باشد. شما واقعاً تنها زمانی که نوزادتان بیاید، انتخاب مناسب برای خانواده خود را خواهید دانست.

 

بسیاری از زنان قبل از تولد یک روش را انتخاب می کنند و بعد از تولد نوزاد نظر خود را تغییر می دهند. و بسیاری از زنان تصمیم به تغذیه با شیر مادر و مکمل با شیر خشک می‌گیرند، زیرا به نظرشان این بهترین انتخاب برای خانواده و سبک زندگی آنها است.

 

در حالی که مزایا و معایب را می سنجید، با پزشک یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید. این ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند اطلاعات بیشتری در مورد گزینه های شما به شما بدهند و به شما کمک کنند بهترین تصمیم را برای خانواده خود بگیرید.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f