استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها

استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

استخوان ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

  استخوان ها از بدن ما حمایت می کنند و به شکل گیری ما کمک می کنند. اگرچه آنها بسیار سبک هستند، اما استخوان ها به اندازه کافی قوی هستند تا کل وزن ما را تحمل کنند. استخوان ها از اندام های بدن نیز محافظت می کنند. جمجمه از مغز محافظت می کند و شکل صورت را تشکیل می دهد. طناب نخاعی، مسیری برای ارسال پیام بین مغز و بدن، توسط ستون فقرات یا ستون فقرات محافظت می شود. دنده ها قفسی را تشکیل می دهند که قلب و ریه ها را محافظت می کند و لگن به محافظت از مثانه، بخشی از روده ها و در زنان از اندام های تولید مثل کمک می کند .
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
استخوان ها از چارچوبی از پروتئینی به نام کلاژن ، با ماده معدنی به نام فسفات کلسیم تشکیل شده اند که این چارچوب را سخت و محکم می کند. استخوان‌ها کلسیم را ذخیره می‌کنند و زمانی که سایر قسمت‌های بدن به آن نیاز دارند، مقداری را وارد جریان خون می‌کنند. مقدار برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که می خورید، به ویژه ویتامین D و کلسیم، مستقیماً بر میزان ذخیره کلسیم در استخوان ها تأثیر می گذارد.
 

استخوان ها از دو نوع بافت استخوانی تشکیل شده اند:

  • استخوان فشرده قسمت بیرونی و سخت و محکم استخوان است. شبیه عاج است و بسیار قوی است. سوراخ ها و کانال هایی از آن عبور می کنند و رگ های خونی و اعصاب را حمل می کنند.   • استخوان اسفنجی (KAN-suh-lus) که شبیه یک اسفنج است، در داخل استخوان فشرده قرار دارد. از شبکه ای مش مانند از قطعات کوچک استخوان به نام ترابکول (truh-BEH-kyoo-lee) تشکیل شده است. این جایی است که مغز استخوان پیدا می شود.   در این استخوان نرم، بیشتر سلول های خونی بدن ساخته می شوند. مغز استخوان حاوی سلول‌های بنیادی است که گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های بدن و برخی از انواع گلبول‌های سفید را تولید می‌کنند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به بافت‌های بدن حمل می‌کنند و پلاکت‌ها به لخته شدن خون در زمانی که کسی بریدگی یا زخم دارد کمک می‌کند. گلبول های سفید به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کنند.
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
استخوان ها به وسیله تسمه های بلند و فیبری به نام رباط (LIG-uh-mentz) به استخوان های دیگر بسته می شوند. غضروف (KAR-tul-ij)، یک ماده انعطاف پذیر و لاستیکی در مفاصل ما، از استخوان ها حمایت می کند و از آنها در جایی که به یکدیگر ساییده می شوند، محافظت می کند.  

استخوان ها چگونه رشد می کنند؟

  استخوان‌های بچه‌ها و نوجوانان کوچک‌تر از استخوان‌های بزرگسالان است و حاوی “مناطق رشد” به نام صفحات رشد است . این صفحات از تکثیر سلول‌های غضروفی تشکیل شده‌اند که در طول رشد می‌کنند و سپس به استخوان سخت و معدنی تبدیل می‌شوند. این صفحات رشد به راحتی در اشعه ایکس قابل تشخیص هستند. از آنجایی که دختران در سنین پایین‌تری نسبت به پسران بالغ می‌شوند، صفحات رشد آنها در سنین پایین‌تر به استخوان سخت تبدیل می‌شود.   استخوان سازی در طول زندگی ادامه می یابد، زیرا بدن دائماً بافت زنده استخوان ها را بازسازی و شکل می دهد. استخوان شامل سه نوع سلول است:   • استئوبلاست ها (AHS-tee-uh-blastz)، که استخوان جدید می سازند و به ترمیم آسیب کمک می کنند.   • استئوسیت ها (AHS-tee-o-sites)، سلول های استخوانی بالغ که به ادامه شکل گیری نوزادان کمک می کنند.   • استئوکلاست ها (AHS-tee-o-klasts)، که استخوان را می شکنند و به مجسمه سازی و شکل دادن به آن کمک می کنند.  

ماهیچه ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

  عضلات مفاصل را می کشند و به ما اجازه حرکت می دهند. آنها همچنین به بدن کمک می کنند تا کارهایی مانند جویدن غذا و سپس حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش انجام دهد .
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
استخوان‌ها مفاصل و ماهیچه‌ها
حتی زمانی که کاملا بی حرکت می نشینیم، عضلات سرتاسر بدن دائما در حال حرکت هستند. ماهیچه ها به ضربان قلب کمک می کنند، قفسه سینه در هنگام تنفس بالا و پایین می رود و رگ های خونی فشار و جریان خون را تنظیم می کنند. وقتی لبخند می‌زنیم و صحبت می‌کنیم، ماهیچه‌ها به ما کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنیم و زمانی که ورزش می‌کنیم به ما کمک می‌کنند از نظر بدنی سالم و تندرست بمانیم.  

انسان ها سه نوع ماهیچه متفاوت دارند:

  • ماهیچه های اسکلتی توسط تاندون های طناب مانند به استخوان مانند پاها، بازوها و صورت متصل می شوند. ماهیچه های اسکلتی مخطط (STRY-ay-ted) نامیده می شوند زیرا از الیافی تشکیل شده اند که هنگام مشاهده زیر میکروسکوپ دارای نوارهای افقی هستند. این ماهیچه ها به نگه داشتن اسکلت در کنار هم کمک می کنند، به بدن شکل می دهند و در حرکات روزمره به آن کمک می کنند (به عنوان ماهیچه های ارادی شناخته می شوند زیرا می توانید آنها را کنترل کنید). آنها می توانند سریع و قوی منقبض شوند (کوتاه یا سفت شوند)، اما به راحتی خسته می شوند.   • ماهیچه های صاف یا غیر ارادی نیز از الیاف ساخته شده اند، اما این نوع ماهیچه صاف به نظر می رسد، نه مخطط. ما نمی توانیم آگاهانه عضلات صاف خود را کنترل کنیم. بلکه به طور خودکار توسط سیستم عصبی کنترل می شوند (به همین دلیل است که غیرارادی نیز نامیده می شوند). نمونه‌هایی از ماهیچه‌های صاف دیواره‌های معده و روده‌ها هستند که به تجزیه غذا و حرکت آن از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کنند. عضله صاف همچنین در دیواره رگ‌های خونی یافت می‌شود، جایی که جریان خونی که در رگ‌ها جریان دارد را فشار می‌دهد تا به حفظ فشار خون کمک کند. ماهیچه های صاف نسبت به ماهیچه های اسکلتی زمان بیشتری برای انقباض دارند، اما می توانند برای مدت طولانی منقبض بمانند زیرا به راحتی خسته نمی شوند.   • عضله قلب در قلب یافت می شود. دیواره های حفره های قلب تقریباً به طور کامل از فیبرهای عضلانی تشکیل شده است. عضله قلب نیز یک نوع ماهیچه غیر ارادی است. انقباضات ریتمیک و قدرتمند آن باعث می شود که خون هنگام ضربان قلب از آن خارج شود.  

استخوان ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

  استخوان ها از بدن ما حمایت می کنند و به شکل گیری ما کمک می کنند. اگرچه آنها بسیار سبک هستند، اما استخوان ها به اندازه کافی قوی هستند تا کل وزن ما را تحمل کنند.   استخوان ها از اندام های بدن نیز محافظت می کنند. جمجمه از مغز محافظت می کند و شکل صورت را تشکیل می دهد. طناب نخاعی، مسیری برای ارسال پیام بین مغز و بدن، توسط ستون فقرات یا ستون فقرات محافظت می شود. دنده ها قفسی را تشکیل می دهند که قلب و ریه ها را محافظت می کند و لگن به محافظت از مثانه، بخشی از روده ها و در زنان از اندام های تولید مثل کمک می کند .   استخوان ها از چارچوبی از پروتئینی به نام کلاژن ، با ماده معدنی به نام فسفات کلسیم تشکیل شده اند که این چارچوب را سخت و محکم می کند. استخوان‌ها کلسیم را ذخیره می‌کنند و زمانی که سایر قسمت‌های بدن به آن نیاز دارند، مقداری را وارد جریان خون می‌کنند. مقدار برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که می خورید، به ویژه ویتامین D و کلسیم، مستقیماً بر میزان ذخیره کلسیم در استخوان ها تأثیر می گذارد.  

استخوان ها از دو نوع بافت استخوانی تشکیل شده اند:

  • استخوان فشرده قسمت بیرونی و سخت و محکم استخوان است. شبیه عاج است و بسیار قوی است. سوراخ ها و کانال هایی از آن عبور می کنند و رگ های خونی و اعصاب را حمل می کنند.   • استخوان اسفنجی (KAN-suh-lus) که شبیه یک اسفنج است، در داخل استخوان فشرده قرار دارد. از شبکه ای مش مانند از قطعات کوچک استخوان به نام ترابکول (truh-BEH-kyoo-lee) تشکیل شده است. این جایی است که مغز استخوان پیدا می شود.   در این استخوان نرم، بیشتر سلول های خونی بدن ساخته می شوند. مغز استخوان حاوی سلول‌های بنیادی است که گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های بدن و برخی از انواع گلبول‌های سفید را تولید می‌کنند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به بافت‌های بدن حمل می‌کنند و پلاکت‌ها به لخته شدن خون در زمانی که کسی بریدگی یا زخم دارد کمک می‌کند. گلبول های سفید به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کنند.   استخوان ها به وسیله تسمه های بلند و فیبری به نام رباط (LIG-uh-mentz) به استخوان های دیگر بسته می شوند. غضروف (KAR-tul-ij)، یک ماده انعطاف پذیر و لاستیکی در مفاصل ما، از استخوان ها حمایت می کند و از آنها در جایی که به یکدیگر ساییده می شوند، محافظت می کند.  

استخوان ها چگونه رشد می کنند؟

  استخوان‌های بچه‌ها و نوجوانان کوچک‌تر از استخوان‌های بزرگسالان است و حاوی “مناطق رشد” به نام صفحات رشد است . این صفحات از تکثیر سلول‌های غضروفی تشکیل شده‌اند که در طول رشد می‌کنند و سپس به استخوان سخت و معدنی تبدیل می‌شوند. این صفحات رشد به راحتی در اشعه ایکس قابل تشخیص هستند. از آنجایی که دختران در سنین پایین‌تری نسبت به پسران بالغ می‌شوند، صفحات رشد آنها در سنین پایین‌تر به استخوان سخت تبدیل می‌شود.  

استخوان سازی در طول زندگی ادامه می یابد، زیرا بدن دائماً بافت زنده استخوان ها را بازسازی و شکل می دهد. استخوان شامل سه نوع سلول است:

  • استئوبلاست ها (AHS-tee-uh-blastz)، که استخوان جدید می سازند و به ترمیم آسیب کمک می کنند.   • استئوسیت ها (AHS-tee-o-sites)، سلول های استخوانی بالغ که به ادامه شکل گیری نوزادان کمک می کنند.   • استئوکلاست ها (AHS-tee-o-klasts)، که استخوان را می شکنند و به مجسمه سازی و شکل دادن به آن کمک می کنند.  

ماهیچه ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

  عضلات مفاصل را می کشند و به ما اجازه حرکت می دهند. آنها همچنین به بدن کمک می کنند تا کارهایی مانند جویدن غذا و سپس حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش انجام دهد .   حتی زمانی که کاملا بی حرکت می نشینیم، عضلات سرتاسر بدن دائما در حال حرکت هستند. ماهیچه ها به ضربان قلب کمک می کنند، قفسه سینه در هنگام تنفس بالا و پایین می رود و رگ های خونی فشار و جریان خون را تنظیم می کنند. وقتی لبخند می‌زنیم و صحبت می‌کنیم، ماهیچه‌ها به ما کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنیم و زمانی که ورزش می‌کنیم به ما کمک می‌کنند از نظر بدنی سالم و تندرست بمانیم.

انسان ها سه نوع ماهیچه متفاوت دارند:

  • ماهیچه های اسکلتی توسط تاندون های طناب مانند به استخوان مانند پاها، بازوها و صورت متصل می شوند. ماهیچه های اسکلتی مخطط (STRY-ay-ted) نامیده می شوند زیرا از الیافی تشکیل شده اند که هنگام مشاهده زیر میکروسکوپ دارای نوارهای افقی هستند. این ماهیچه ها به نگه داشتن اسکلت در کنار هم کمک می کنند، به بدن شکل می دهند و در حرکات روزمره به آن کمک می کنند (به عنوان ماهیچه های ارادی شناخته می شوند زیرا می توانید آنها را کنترل کنید). آنها می توانند سریع و قوی منقبض شوند (کوتاه یا سفت شوند)، اما به راحتی خسته می شوند.   • ماهیچه های صاف یا غیر ارادی نیز از الیاف ساخته شده اند، اما این نوع ماهیچه صاف به نظر می رسد، نه مخطط. ما نمی توانیم آگاهانه عضلات صاف خود را کنترل کنیم. بلکه به طور خودکار توسط سیستم عصبی کنترل می شوند (به همین دلیل است که غیرارادی نیز نامیده می شوند). نمونه‌هایی از ماهیچه‌های صاف دیواره‌های معده و روده‌ها هستند که به تجزیه غذا و حرکت آن از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کنند. عضله صاف همچنین در دیواره رگ‌های خونی یافت می‌شود، جایی که جریان خونی که در رگ‌ها جریان دارد را فشار می‌دهد تا به حفظ فشار خون کمک کند. ماهیچه های صاف نسبت به ماهیچه های اسکلتی زمان بیشتری برای انقباض دارند، اما می توانند برای مدت طولانی منقبض بمانند زیرا به راحتی خسته نمی شوند.   • عضله قلب در قلب یافت می شود. دیواره های حفره های قلب تقریباً به طور کامل از فیبرهای عضلانی تشکیل شده است. عضله قلب نیز یک نوع ماهیچه غیر ارادی است. انقباضات ریتمیک و قدرتمند آن باعث می شود که خون هنگام ضربان قلب از آن خارج شود.    

استخوان ها

  استخوان های ما به بدن ما شکل می دهند و از اندام ها و سیستم های ما حمایت و محافظت می کنند.   برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخوان، روی این نمایش اسلاید کلیک کنید.    

عضلات چگونه کار می کنند؟

  حرکاتی که عضلات انجام می دهند توسط مغز و سیستم عصبی هماهنگ و کنترل می شوند. ماهیچه های غیر ارادی توسط ساختارهایی در اعماق مغز و قسمت بالایی نخاع به نام ساقه مغز کنترل می شوند. ماهیچه های ارادی توسط بخش هایی از مغز به نام قشر حرکتی مغز و مخچه (ser-uh-BEL-um) تنظیم می شوند.   وقتی تصمیم به حرکت می‌گیرید، قشر حرکتی سیگنال الکتریکی را از طریق نخاع و اعصاب محیطی به عضلات ارسال می‌کند و باعث انقباض آنها می‌شود. قشر حرکتی سمت راست مغز ماهیچه های سمت چپ بدن را کنترل می کند و بالعکس.   مخچه حرکات ماهیچه ای را که توسط قشر حرکتی دستور داده شده اند هماهنگ می کند. حسگرهای ماهیچه‌ها و مفاصل پیام‌ها را از طریق اعصاب محیطی به مخچه و سایر قسمت‌های مغز ارسال می‌کنند تا به مخچه و سایر قسمت‌های مغز بفهمند که دست یا پا کجا و چگونه حرکت می‌کند و در چه موقعیتی قرار دارد. این بازخورد منجر به حرکت صاف و هماهنگ می‌شود. اگر می خواهید بازوی خود را بلند کنید، مغز شما پیامی به ماهیچه های بازو می فرستد و شما آن را حرکت می دهید. وقتی می دوید، پیام هایی که به مغز می رسد بیشتر درگیر می شوند، زیرا بسیاری از عضلات باید با ریتم کار کنند.   ماهیچه ها با انقباض و سپس شل شدن قسمت های بدن را حرکت می دهند. ماهیچه ها می توانند استخوان ها را بکشند، اما نمی توانند آنها را به حالت اولیه برگردانند. بنابراین آنها در جفت خم کننده و اکستانسور کار می کنند. فلکسور منقبض می شود تا یک اندام در یک مفصل خم شود. سپس، هنگامی که حرکت کامل شد، فلکسور شل می‌شود و اکستانسور منقبض می‌شود تا اندام را در همان مفصل کشیده یا صاف کند. به عنوان مثال، عضله دوسر، در جلوی بازو، یک خم کننده است، و عضله سه سر، در پشت بازو، یک بازکننده است. وقتی از آرنج خم می‌شوید، عضله دوسر منقبض می‌شود. سپس عضله دوسر شل می شود و عضله سه سر منقبض می شود تا آرنج صاف شود.  

مفاصل چیست و چه کاری انجام می دهند؟

  مفاصل محل برخورد دو استخوان است. آنها اسکلت را انعطاف پذیر می کنند – بدون آنها حرکت غیرممکن خواهد بود.   مفاصل به بدن ما اجازه می دهند که به طرق مختلف حرکت کند. برخی از مفاصل مانند یک لولا باز و بسته می شوند (مانند زانو و آرنج)، در حالی که برخی دیگر حرکات پیچیده تری را امکان پذیر می کنند – برای مثال مفصل شانه یا ران امکان حرکت به عقب، جلو، پهلو و چرخش را می دهد.  

مفاصل بر اساس دامنه حرکتی طبقه بندی می شوند:

  • مفاصل غیر متحرک یا فیبری حرکت نمی کنند. به عنوان مثال، گنبد جمجمه از صفحات استخوانی ساخته شده است که در هنگام تولد کمی حرکت می کنند و سپس با پایان رشد جمجمه به هم جوش می خورند. بین لبه های این صفحات پیوندها یا مفاصلی از بافت فیبری وجود دارد. مفاصل فیبری نیز دندان ها را در استخوان فک نگه می دارند.   • مفاصل تا حدی متحرک یا غضروفی  (kar-tuh-LAH-juh-nus) اندکی حرکت می کنند. آنها مانند ستون فقرات توسط غضروف به هم مرتبط هستند. هر کدام از مهره های ستون فقرات نسبت به مهره های بالا و پایین حرکت می کنند و این حرکات در کنار هم به ستون فقرات انعطاف می دهد.   • مفاصل آزادانه متحرک یا سینوویال (sih-NO-vee-ul) در جهات مختلف حرکت می کنند. مفاصل اصلی بدن – مانند مفاصلی که در مفصل ران، شانه ها، آرنج ها، زانوها، مچ دست و مچ پا وجود دارند – به راحتی قابل حرکت هستند. آنها با مایع سینوویال پر شده اند که به عنوان روان کننده عمل می کند و به حرکت آسان مفاصل کمک می کند.  

سه نوع مفاصل آزادانه متحرک نقش مهمی در حرکت ارادی دارند:

  • مفاصل لولا اجازه حرکت در یک جهت را می دهند، همانطور که در زانو و آرنج دیده می شود.   • مفاصل محوری امکان یک حرکت چرخشی یا چرخشی مانند حرکت سر از یک طرف به سمت دیگر را می دهند.   • مفاصل توپ و سوکت بیشترین آزادی حرکت را می دهند. باسن و شانه ها دارای این نوع مفصل هستند که در آن انتهای گرد یک استخوان بلند در توخالی استخوان دیگری قرار می گیرد.      

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f