نابینایی در کودکان و مراقبت از آن ها

نابینایی در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

نابینایی مادرزادی کودکان

در طبقه بندی سازمان بهداشتی جهانی نابینایی و دانستن دلایل نابینایی مادرزادی  یکی از اولویت ها می باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده نزدیک به 45 میلیون فرد نابینا در جهان وجود دارند که بیش از چهار میلیون نفر این افراد را کودکان و نوزادان تشکیل می دهند. آشنایی والدین با دلایل نابینایی مادرزادی و مراقبت های لازم نقش مهمی در پیشگیری و کاهش تعداد افراد متولد شده با این عارضه داشته باشد.

اگر کودک با عارضه ای متولد شده باشد با تشخیص درست و به موقع قابل درمان یا کنترل می باشد.تشخیص به موقع می تواند نقش مهمی در کنترل میزان خسارت های بیماری ایجاد کند. به همین دلیل است که مراقبت های پزشکی در ماههای اولیه تولد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلایل نابینایی مادرزادی

برای نابینایی مادرزادی کودکان دلایل زیادی مطرح شده است. کودکانی که با چنین عارضه ای متولد می شوند ممکن است کم بینا یا کاملا نابینا باشند. بنابراین آگاهی والدین از دلایل نابینایی جنین در ایجاد کم بینایی یا نابینایی مادرزادی تاثیر بسیاری دارد. بیماری های مختلف چشم نیز می تواند قبل از تولد ایجاد شود. در دوران بارداری آسیب های ژنتیکی یا اختلالات دوران حاملگی

می تواند موجب آسیب های بینایی شود. در اینجا ما به چندین عامل این بیماری به صورت مختصر می پردازیم.

از جمله عوامل نابینایی مادرزای در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ازدواج فامیلی
  • عفونت های داخل رحمی
  • نارس بودن نوزاد
  • آب مروارید
  • بیماری آب سیاه
  • بیمارهای شبکیه
  • کدر شدن قرنیه های چشم
  • شب کوری
  • تروفی عصب بینایی
  • آلبینیسم
  • کمبود ویتامین B
دلایل نابینایی کودکان
دلایل نابینایی کودکان

ازدواج فامیلی

از بزرگترین دلایل انتقال بیماری های ارثی و ژنتیکی ازدواج های فامیلی است. این امر یکی از دلایل نابینایی مادرزادی و کم بینایی در کودکان است.ژن های نهفته در پدر یا مادر با ازدواج فامیلی و پیدا کردن ژن نهفته مشابه فعال شده و به صورت یک ژن بارز در فرزندان پدیدار می شوند. به همین دلیل هم به شدت توصیه می شود که افراد از ازدواج های فامیلی پرهیز کنند و اگر تمایل به این نوع وصلت دارند حتما آزمایشهای ژنتیکی لازم را انجام دهند تا خطر بیماری های ژنتیکی را به حداقل برسانند.

هچنین بخوانید: تنبلی چشم در کودکان 

عفونت های داخل رحمی

یکی از دلایل نابینایی مادرزادی و اختلال بینایی کودک عفونت در رحم مادر است. عفونت های ویروسی و انگلی که در دوران بارداری ممکن است در بدن مادر شکل بگیرند موجب فلج، مشکلات مغزی، اختلال در رشد و اختلال در بینایی کودکان می گردند. به همین دلیل کنترل مرتب و چکاپ مادر در دوران بارداری و همچنین رعایت بهداشت فردی فرد باردار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

 نارس بودن نوزاد

زمانی که نوزادی زدوتر از 30 هفتگی به دنیا بیایید ولاغر و کم وزن باشد لازم است تا برای جلوگیری از اختلالات بعدی مدتی را در آنکوباتور قرار بگیرند. این درمان با اکسیژن در درون دستگاه برای کودکان نارس می تواند نجات دهنده باشد اما در موارد نادری دیده شده که باعث رشد عروق غیر طبیعی در شبکیه شده و اختلال رتینوپاتی نوزادان نارس را ایجاد می کند. در گذشته برای زایمان های طبیعی از ابزاری استفاده می شد، این ابزار وارد بدن مادر می شد و برخورد آن به کودک می توانست موجب بیماری های بینایی در کودکان شود. خوشبختانه این نوع از نابینایی امروزه تقریبا دیده نمی شود

آب مروارید

آب مروارید بیماری ای است که در اثر کدر شدن عدسی چشم ایجاد می شود. تیره شدن عدسی چشم مانع از رسیدن نور به شبکیه می شود و در نتیجه کودک را دچار کم بینایی یا نابینایی می کند.در بیشتر موارد این بیماری در افراد دارای سن بالا رخ می دهد اما در موارد نادر برای جنین نیز امکان دارد رخ بدهد.باید به سرعت و قبل از عمیق تر شدن مشکل بینایی تحت جراحی قرار بگیرند.

آب مروارید
آب مروارید

بیماری آب سیاه

حتما شما هم اسم بیماری آب سیاه را شنیده اید. آب سیاه برخلاف آب مروارید، به دلیل بالا رفتن فشار چشم ایجاد می شود. تشخیص دیر هنگام این بیماری می تواند موجب آسیب به عصب بیماری شده و کودک را دچار مشکلات شدید بیماری کند. این بیماری همچنین در بزرگسالان و افراد دارای فشار خون بالا نیز شایع است.

همچنین بخوانید: تماشای تلویزیون برای کودکان چه مضرراتی دارد؟

بیماری های شبکیه

بیماری های شبکیه انواع مختلفی دارند و در هر سنی می توانند آسیب زننده باشند. این مشکل از دلایل نابینایی مادرزادی نیز است یعنی این امکان وجود دارد که کودک با این بیماری متولد شود. چنانچه شبکیه آسیب دیده باشد فرد در دید مرکز دچار اختلال می شود اما دید مناطق پیرامونی را به صورت محدود خواهد داشت و اختلات شبکیه می تواند دائمی باشد .به افرادی که دچار این عارضه هستند کم بینا نیز گفته می شود. درمان کم بینایی بسیار اندک است. تشخیص به موقع می تواند از میزان شدت بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.

کدر شدن قرنیه های چشم

قرنیه چشم اولین سطح کره چشم است که نور و تصویر با ورود از آن به شبکیه و زجاجیه و عدسی چشم می رسد. بنابراین آسیب و کدر شدن قرنیه چشمهای شما باعث می شود که نور کافی وارد چشم نشده و تصاویر به درستی شکل نگیرند. این عارضه در کودکان می تواند ارثی باشد و همین امر موجب نایبنایی در کودکان باشد.

شب کوری

از بیماری های مادرزادی که در همان ماههای اول تولد کودک قابل تشخیص است عارضۀ شب کوری است. کودکان مبتلا به این بیماری در زمان شب با اختلال شدید در بینایی روبرو هستند. این عارضه به مرور زمان شدت بیشتری پیدا می کند و دید کودک را دچار اختلال کامل می کند و منجر به نابینایی در کودکان می شود.

شب کوری در کودکان
شب کوری در کودکان

تروفی عصب بینایی

احتمال ضعیف شدن عصب بیماری در کودکان مانع از رسیدن پیام های لازم از چشم فرد به مغز شده و اختلال بینایی ایجاد می کند.ضعف در عصب بیماری می تواند به دلیل وجود تومور، تروما، کم خونی ، عدم دریافت اکسیژن کافی و هیدروسفالی ایجاد شود. به عنوان مثال نرسیدن اکسیژن کافی به کودک در لحظه تولد یا در دوران حمل . این بیماری می تواند در بزرگسالی نیز رخ بدهد.

همچنین بخوانید: تمرکز در کودکان کم دقت را افزایش دهیم 

 آلبینیسم

این بیماری که به آن زالی نیز گفته می شود یک جهش ژنتیکی است که در آن پوست بدن، عنبیه و شبکیه و گاهی موها فاقد رنگدانه هستند. این بیماری می تواند محدود به چشم ها باشد یا تمام بدن را شامل شود.آلبینیسم می تواند اختلالات زیادی در بینایی فرد ایجاد کند.

کمبود ویتامین B

تغذیه درست و اصولی مادر نقش بسیاری در سلامت کودک دارد. مادران باردار باید با خوردن غذاهای حاوی ویتامین ب، انواع فیبرها ، حبوبات و مواد مغذی ، میزان ویتامین مورد نیاز کودک را تامین کنند.مصرف منظم میوه ها و سبزی ها و همچنین قرص های مکمل بارداری تجویز شده توسط پزشک می تواند تاثیر به سزایی در تامین ویتامین B مورد نیاز جنین داشته باشد.

دکتر رضا پورمازار 

متخصص چشم پزشکی

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f