مراقبت از نوزاد متولد شده از مادر مشکوک یا مبتلا به کرونا

کرونا در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

نوزاد مشکوک به کرونا:

نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به کرونا طی 14 روز قبل از زایمان یا مادر مشکوکی که پس از زایمان تست کرونای وی مثبت شده است.

نوزاد مبتلا به کرونا:

نوزادی که طی 28 روز اول تولد تست کرونای او مثبت شده است.

24 ساعت پس از تولد از نوزاد تست کرونا انجام خواهد شد در صورت مثبت شدن تست و داشتن علائم بیماری نوزاد از بدو تولد در بخش NICU اتاق ایزوله بستری خواهد شد.

در صورت منفی بودن تست کرونا نوزاد با صلاحدید پزشک اطفال ترخیص شده علائم ناخوشی مثل تب، بیحالی، شیر نخوردن به والدین

آموزش داده می شود. پیگیری های بعدی توسط بخش نوزادان انجام می شود.رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه به والدین آموزش داده می شود.

تماس پوست با پوست:در صورت پایدار بودن وضعیت نوزاد و مادر مبتلا یا مشکوک ،تماس پوست با پوست طی یک ساعت اول تولد و شیردهی از پستان با رعایت اصول بهداشتی (شست شوی دست ها شکم و پستان مادر با آب و صابون، استفاده از ماسک توسط مادر ) بلامانع است.

 

نوزاد مبیلا به کرونا

هم اتاقی مادر و نوزاد:

در صورتی که وضعیت بالینی مادر به گونه ای باشد که قادر به مراقبت از نوزاد خود باشد با رعایت اصول بهداشت فردی و پیشگیرانه(شست شوی دست ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی قبل و بعد از شیردهی و استفاده از ماسک )شیر دهی و هم اتاقی بلامانع است.بهتر است مادر یک همراه سالم آموزش دیده داشته باشند.پس از شیردهی فاصله 2 متری بین مادر با نوزاد رعایت شود.در صورتی که مادر قادر به مراقبت و شیر دهی از نوزاد خود نباشد نوزاد در اتاق جداگانه توسط همراه سالم مراقبت می شوند و نوزاد با شیر دوشیده شده مادر،با کاپ شیر دهی تغذیه می شود.

دوشیدن شیر در مادران مبتلا یا مشکوک:

بهتر است در این مادران از شیر دوش اختصاصی استفاده شود قبل از دوشیدن شیر وسایل شیر دوشی طبق دستورالعمل کارخانه سازنده ضد عفونی می شود مادر شیرش را با رعایت اصول بهداشتی دوشیده و پس از شیر دوشی دست هایش را با آب و صابون می شوید و وسایل شیر دوشی مجدد ضدعفونی می شود.

آموزش به والدین پس از ترخیص:در خانواده ای که همه افراد سالم هستند پس از ترخیص از بیمارستان در منزل رعایت اصول بهداشت فردی و پیشگیرانه قبل و بعد هر گونه مراقبت و تماس با نوزاد الزامی است.

از آغوش گرفتن های غیر ضروری و بوسیدن نوزاد خودداری شود از حضور غیر ضروری در مهمانی ها و مکان های شلوغ خودداری شود.

رعایت فاصله 2 متری از اطرافیان الزامی است. انجام غربالگری و واکسیناسیون طبق برنامه کشوری در موعد مقرر الزامی است.

 

کرونا در نوزادان

در خانواده ای که فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا وجود دارد:

1- اتاق جداگانه برای نوزاد اختصاص داده می شود.

2-در مادر مبتلا یا مشکوک که علائم ندارد و نوزاد سالم که علائم ندارد ادامه قرنطینه خانگی با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه در کنار هم در منزل و شیردهی بلامانع است.

3-رعایت فاصله 2 متری پس از شیردهی الزامی است.

4- رعایت 14 روز قرنطینه خانگی الزامی است.

5-انجام غربالگری و واکسیناسیون نوزاد طبق برنامه کشوری در موعد مقرر الزامی است. پیگیری های بعدی توسط بخش نوزادان انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است احتمال انتقال ویروس از جفت و شیر مادر به نوزاد غیر محتمل است.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f