فرمول قد و وزن کودک و نحو محاسبه آن

فرمول قد و وزن کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

محاسبه قد و وزن کودک

رشد و نمو کودک از پایه در طب اطفال است. تمام کارکنان بهداشت باید محاسبه‌ی قد و وزن کودک را بلد باشند تا اگر کودکی از رشد طبیعی خود فاصله گرفت سریع آن را متوجه شوند و اجازه ندهند تا کودک از رشد و وزن طبیعی خود فاصله بگیرد. رشد کودک به این معنا است که یکسری تغیراتی در بدن کودک اتفاق می‌افتد که باعث بزرگ شدن کودک می‌شود اما کلمه نمو به این معنا است که تغییرات کلی مانند تغییرات هیجانی زیست شناختی و محیطی، کم کم در بدن کودک شکل می‌گیرد. محاسبه قد و وزن کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد که ما در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی این عوامل بحث کنیم.

 

1.ژنتیک

عوامل ژنتیکی در رشد و بزرگ شدن کودک به ویژه قد و وزن تاثیر زیادی دارد یعنی هنگام محاسبه قد و وزن کودک ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد اگر در خانواده‌ای مادر یا پدر قد کوتاه‌تری به نسبت به بقیه داشته باشند حتما روی قد کودک تاثیر زیادی دارد و ممکن است قد کودک یک مقداری کوتاه‌تر شود.

2.سن

میزان رشد کودک در سال‌های اول زندگی یعنی از زمان جنینی تا سال‌های اول زندگی بسیار زیاد است و در سال‌های دیگر رفته رفته کم می‌شود تا به بلوغ برسد.

3.جنس

در حدود ده تا یازده سالگی قد دختران ناگهان رشد بسیار زیادی دارد این تغییر ناگهانی به دلیل بلوغ دختران است اما در پسران در این دوره‌ی سنی جهش کمتری دارد و در دوازده تا سیزده سالگی رشد بسیار زیادی دارند.

4.تغذیه

وضعیت تغذیه قبل از زایمان و پس از زایمان نفش بسیار مهمی دارد یعنی اگر کودکی به خوبی و به طور طبیعی رشد قد و وزن نداشته باشد به این منظور است که سو تغذیه دارد و هنگامی که کودک شروع به غذا خوردن می‌کند قد و وزن آن تازه شروع به رشد کردن می‌کند. هنگامی که کودک شیر می‌خورد نمی‌توان محاسبه‌ی قد و وزن کودک را به درستی انجام داد زیرا بعضی از کودکان هنگامی شیرخوار هستند غذای زیادی نمی‌خورند و قد و وزن آن‌ها درست و به طور طبیعی رشد نمی‌کند پس هنگامی که می‌خواهید محاسبه قد و وزن کودک را انجام دهید باید حتما این عوامل را در نظر بگیرید.

فرمول محاسبه قد و وزن – دکتر بهزاد مقدم

نمودار قد و وزن نوزاد پسر

نمودار قد و وزن پسر

جدول قد و وزن نوزادان پسر (0 تا 11 ماه)

[ninja_tables id=”8940″]

جدول قد و وزن نوزادان پسر (12 تا 23 ماه)

[ninja_tables id=”8926″]

جدول قد و وزن کودکان پسر (2 تا 12 سال)

[ninja_tables id=”8928″]

جدول قد و وزن کودکان پسر (13 تا 20 سال)

[ninja_tables id=”8928″]

بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که آیا قد و وزن نوزاد پسر خود به درستی رشد می‌کند یا خیر. سازمان بهداشت جهانی برای نوزادان زیر یک سال داده‌هایی را فراهم کرده که که به طور تقریبی نیمی از نوزادان در این محدوده قرار دارند. البته یک چهارم نوزادان بیشتر از این داده‌ها هستند. یک چهارم هم کمتر از این داده‌ها هستند.

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی قد و وزن نوزاد پسر باهم بحث کنیم. چرا می‌گویم نوزاد پسر؟ زیرا روند رشدی پسرها با دختران فرق دارد پس با ما همراه باشید.

قد و وزن نوزاد پسر با دختران هنگام تولد متفاوت است. در پسرها وزن آن‌ها سه تا سه کیلو و نیم است و قد آن‌ها از ۴۸ تا حدود ۵۱ سانتی متر است. نوزادان را احتیاجی نیست که هر ماه ببرید و قد و وزن آن‌ها را اندازه بزنید زیرا امکان دارد که در یک ماه وزن چشمگیری نداشته باشد و باعث ناراحتی شما شود. بهتر است نوزادان را هر سه ماه یک بار به پایگاه‌های بهداشت ببرید و اندازه بگیرید. قد و وزن نوزاد پسر در سه ماهگی باید وزن آن پنج کیلو و هشتصد تا شش کیلو و هشتصد باشد و قد آن‌ها باید حدود پنجاه و نه سانتی متر تا حدود شصت و دو سانتی متر باشد. بیشتر نوزادان تا شش ماهگی باید وزن‌شان دو برابر وزن تولدشان باشد و بعد از شش ماهگی به دلیل این که در کنار شیر یکسری غذاهای مجاز هم می‌توانند بخورند کمی بیشتر از قبل وزن‌شان بالا می‌رود.

وزن نوزادان پسر در شش ماهگی باید بین هفت تا هشت کیلو و نیم باشد و قد آن‌ها هم باید حدود شصت و شش تا شصت و نه سانتی متر باشد. وزن نوزاد پسر در نه ماهگی باید بین هشت کیلو تا نه و نیم کیلو باشد و در دوازده ماهگی یا همان یک سالگی که تولد نوزاد است باید وزن آن بین هشت کیلو و نهصد تا ده کیلو سی صد باشد.

همچنین بخوانید : مراحل دندان در آوردن کودکان

نمودار قد و وزن نوزاد دختر

نمودار قد و وزن دختران

جدول قد و وزن نوزادان دختر (0 تا 12 ماه)

[ninja_tables id=”8950″]

جدول قد و وزن نوزادان دختر (13 ماهگی تا 24  ماهی )

[ninja_tables id=”8955″]

جدول قد و وزن کودکان دختر ( 2 سال تا 12 سال )

[ninja_tables id=”8960″]

جدول قد و وزن کودکان دختر ( 13  سال تا 20  سال )

[ninja_tables id=”8969″]

همینطور که در قسمت بالا گفته شد، قد و وزن نوزاد دختر با نوزاد پسر فرق دارد. ما در بالا قد و وزن نوزاد پسر را براتان توضیح دادیم و در این قسمت می‌خواهیم قد و وزن نوزاد دختر را بگوییم. همینطور که گفته شد برای اندازه گیری قد و وزن نوزاد احتیاجی نیست هر ماه به مراکز بهداشت مراجعه کنید و سه ماه یک بار کافی است. ما هم در این جا قد و وزن سه ماه به سه ماه نوزاد دختر را شرح می‌دهیم.

قد و وزن نوزاد دختر هنگام تولد باید حدودا بین دو کیلو و نهصد تا سه کیلو و چهارصد باشد و قد آن هم باید حدود چهل و هشت تا پنجاه باشد. در سه ماهگی قد و وزن نوزاد دختر باید به خوبی رشد کند یعنی وزن آن باید یه چیزی حدود پنج تا شش کیلو و سیصد باشد و قد آن هم باید پنجاه و هشت تا شصت و یک باشد. نوزاد دختر در شش ماهگی که کم کم شروع به غذا خوردن می‌کند باید وزن آن‌ها شش تا هفت و نهصد باشد و قد آن‌ها هم باید بین شصت و چهار تا شصت و هفت باشد. در نه ماهگی هم که نوزاد دختر کم کم به یک سالگی نزدیک می‌شود باید وزن آن به ده کیلو برسد.

محاسبه قد و وزن آنلاین

در برنامه‌های قد و وزن آنلاین، bmi بدن شما را می گیرند و با استفاده از آن به شما می‌گویند که آیا کودک شما کمبود وزن دارد یا دچار چاقی است.اگر  bmiشما کمتر از هجده و نیم باشد این نشان می‌دهد که نسبت وزن شما به قدتان کم است و شما دچار کمبود وزن شده‌اید. اما اگر در قد و وزن آنلاین، bmi شما را بین هجده و نیم تا بیست و چهار و نه نشان دهد یعنی بدن شما سالم است و هیچ اضافه وزن و یا کمبود وزن ندارید. اما اگر در قد و وزن آنلاین  bmiشما را بین بیست و پنج تا بیست نه نشان دهد به این معنا است که شما اضافه وزن دارید اما اگر بیشتر از سی باشد یعنی شما بیش از حد چاق هستید و باید فکری برای خود کنید.


لیست پزشکان کیدز24

فرمول تناسب قد و وزن

برای محاسبه تناسب قد و وزن چند نکته را باید در نظر گرفت بسیاری از افراد فک می‌کنند که برای تناسب قد و وزن و حساب کردن وزن ایده‌آل‌شان فقط باید به قدشان توجه کنند اما حقیقت این است که برای تناسب قد و وزن، جنسیت و استخوان بندی بسیار مهم است که امروزه با استفاده از فرمول شاخص توده بدنی شما می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا تناسب قد و وزن شما درست است یا خیر.

نحوه‌ی رشد کودک در ۳۰ روز اول

رشد کودک بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره نوزاد دلبندتان به دنیا می‌آید. این طبیعی است که در روزهایی که کودک‌تان به دنیا می‌آید ندانید که رشد کودک به چه شکل است مخصوصا اگر کودک به دنیا آمده فرزند اول شما باشد. اما ما در این جا هستیم تا به شما آموزش دهیم که رشد کودک در روزهای اول زندگی‌اش به چه شکل است. پس با ما همراه باشید.

نوزادی که تازه به دنیا می‌آید اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که در روز‌های اول زندگی خود طبق عادتی که در رحم مادر داشته است بیشتر به صورت گرد و با دست و پای جمع می‌خوابد. این در نوزادان بسیار طبیعی است و نباید نگران باشید زیرا تا شش ماهگی این وضعیت نوزاد شما درست می‌شود و به حالت طبیعی برمی‌گردد. کودک شما در کنار رشد کردن یکسری مشکلات هم دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رفلاکس اشاره کرد.

رفلاکس در روز‌های اول زندگی نوزاد بسیار سخت است و همین موضوع باعث می‌شود که او بیشتر مواقع دل درد داشته باشد و میلی به شیر نداشته باشد که همین موضوع باعث می‌شود که در رشد کودک کمی اختلال بی‌افتد و به طور طبیعی رشد نکند. شیر خوردن و خوابیدن از مهم‌ترین کارهایی است که یک نوزاد در روزهای اول زندگی‌اش انجام می‌دهد. در ماه اول زندگی یک نوزاد او هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می‌خورد.

در روزهای اولی که یک نوزاد به دنیا می‌آید در یک بیست و چهار ساعت، هفده تا هجده ساعت خواب است تا رشد کودک تکمیل شود اما شما باید خیلی مراقب باشید که کودک به صورت تاق باز خوابیده باشد و روی دهان یا بینی خود نیوفتاده باشد که سندروم مرگ ناگهانی رخ ندهد. جالب است که بدانید که جوانه‌های بویایی یک نوزاد در روزهای اول بسیار قوی‌تر از یک انسان بزرگ است که می‌تواند بوی شیر مادر خود را تشخیص دهد و به سمت آن برگردد.

یکی از معیارهای مهم سلامتی نوزاد در زمان تولد وزن و قد نوزاد می باشد . از لحظه تولد تا یک ماهگی هنوز برخی از اثرات جنینی در نوزاد دیده می‌شود که در این مدت عروق بند ناف خشک شده و ناف محکم می‌شود.

مشخصات نوزاد طبیعی

وزن 2500 گرم تا 3500 گرم

سن حاملگی  37 تا 40 هفته

قد حدودا 50 سانتیمتر

دور سر حدودا 35 سانتیمتر

تعداد تنفس بین 30 تا 60 در یک دقیقه

تعداد ضربان قلب بین 120 تا 160 در دقیقه

همچنین بخوانید : کف پای صاف

معیار رشد کودک در سال اول :

دورسر در سال اول به ترتیب زیر زیاد می شود :

۱.در سه ماه اول ماهی 2 سانت(3×2)

۲.در سه ماه دوم ماهی یک سانت (3×1)

۳.در 6 ماه دوم ماهی نیم سانت در ماه (6×0.5)

درمجموع 12 سانتیمتر درسال اول باید دور سر کودک رشد کند.

قد :

به طور میانگین ماهی 2 سانتیمتر در سال اول یعنی در سال اول حدودا 25 سانتیمتر.

وزن :

درسن 4 الی 5 ماهگی باید وزن دو برابر تولد شود.

در پایان سال اول وزن باید سه برابر وزن تولد شود.

در پایان سال دوم وزن کودک باید 4 برابر تولدش شود.

فرمول وزن کودک در سن 3 تا 12 ماه :

وزن = سن کودک بعلاوه عدد ثابت 9 تقسیم 2

فرمول قد و وزن کودک درسن 2 تا 9 سال :

وزن = سن کودک ضربدر 2 بعلاوه 8kg

قد= سن کودک ضربدر 6 بعلاوه 77سانتیمتر

همچنین بخوانید : لگن و دررفتگی مادرزادی و معاینه و تشخیص آن

نکته :

دور سر کودک در سال اول 12 سانتیمتر رشد می کند.

نکته :

دور سر کودک درسال دوم حدودا 2 سانتیمتر رشد می کند.

در سن 18 ماهگی زبان و تفکر سمبلیک شکل می گیرد.

در 18 ماهگی با قاشق غذا می خورد.

در 24 ماهگی کودک قاشق را به خوبی به دست می گیرید.

در سن 30 ماهگی کودک امروز و فردا را درک می کند و اسم کامل خود را می داند.

کارهایی که کودک در سن 3 سالگی انجام می دهد :

دست راست و دست چپ را می داند.

رسم متقاطع.

به خوبی کفش می پوشد.

دست ها را می شوید.

سه چرخه می راند.

گفتن سن و جنس خودش.

کارهایی که کودک 4 ساله انجام می دهد :

قیچی کردن.

به تنهایی دستشویی می رود.

قصه می گوید.

لی لی کردن.

مسواک می زند.

ایفای نقش بازی کردن.

کودک در 15 ماهگی به قسمت های اصلی بدنش اشاره می کند.

کودک در سن 2 سالگی اگر دستش به اسباب بازی نرسد آن را با چوپ پایین می کشد.

کودک در 3 سالگی دایره را کپی می کند.

در 4 سالگی مربع را کپی می کند.

در 5 سالگی مثلث را کپی می کند.

کودک در 2 سالگی به تنهایی راه می رود و کتاب ورق می زند.

نکته مهم :

کودک وقتی از فعل آینده استفاده می کند که سنش 5 ساله باشد. کودک در سن 5 سالگی قادر است :

4 رنگ اصلی را بگوید.

از فعل آینده استفاده کند.

جسم سنگین و سبک را از هم تشخیص دهد.

تعداد دندان های شیری 20 عدد است.

سن شروع در آوردن دندانهای شیری 5 تا 7 ماه است.

نکته :

کودک می تواند در هر سنی دندان در بیاورد حتی بدو تولد ولی معمولا اکثر کودکان در سن 5 تا 7 ماهگی اولین دندان شیری را در می آورند.

نکته :

حداکثر سن شروع دندان های شیری 13 ماهگی است.

دندان های شیری در سن 30 تا 36 ماهگی کامل می شوند.

نکته مهم :

اگر کودک بعد از سن 13 ماهگی دندان شیری در نیاورد نیاز به پیگیری دارد.

نکته مهم :

معمولا اولین دندان شیری که شروع به رشد می کند پیش پایین است ولی هر دندانی می تواند اول رشد کند.

نکته مهم :

کودک در موقع دندان در آوردن معمولا این علایم را دارد :

۱. بیقرار است.

۲. همه چیز در دهانش می گذارد.

۳. خروج بزاق از دهان.

۴. تب خفیف.

نکته مهم در موقع دندان در آوردن تب بالا مربوط به دندان نمی شود.

قدرت بینایی در انسان در سن 4 سالگی کامل 20/20 می شود.

کودک در سن 4 سالگی نیاز به خواب روزانه ندارد.

دست غالب در سه سالگی است.

حداقل سنی که خاطره ویزیت پزشک و معاینات پزشکی درحافظه کودک می ماند 4 تا 5 سالگی است.

کودک در سن دو سالگی دوست ندارد دیگران به وسایل شخصی اش دست بزنند.

نسبت سگمان فوقانی بدن به سگمان تحتانی

در بدو تولد 1/7

در 3 سالگی 1/3

در 7 سالگی 1/1 می شود.

برای مراجعه به پزشک با نوبت دهی اینترنتی kidz24 همراه شماست.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • باران
    ۷ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۸:۰۵

    خیلی ممنونم از شما ، با فرمول محاسبه قد و وزن کودکان نگرانیم برطرف شد.

  • فرید
    ۱۱ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۶:۴۰

    از ویدئو دکتر بهزاد مقدم ممنونم و متن جالبی بودش

  • معصومه
    ۱۸ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۶:۲۰

    دختر من سه سالشه بخاطر طعمی که شیر داره از خوردنش اجتناب میکنه و همین باعث شده قدش رشد خیلی کمی داشته باشه

  • فاطیما
    ۱۸ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۶:۲۲

    ممنون بابت مطلب مفیدتون و همچنین توضیحاتی که دکتر بهزاد مقدم در مورد قد و وزن کودک دادن عالی بود

افزودن دیدگاه
Verification: 21c1a9e26c75b00f