غذای کودک کم وزنتان را اینگونه مقوی کنید!

راهکارهایی برای تغذیه کودکان کم وزن

برخی والدین هستند که مدام از کم‌وزن بودن کودکشان می‌نالند. کودکان لاغر معمولا بدغذا هستند و به دلیل نخوردن غذاهای متنوع؛ از برخی ویتامین‌هایی که برای رشد بدن مناسب هست، بی‌بهره می‌شوند. همین باعث می‌شود که از لحاظ وزنی رشد مطلوبی نداشته باشند. باید به تغذیه کودکان کم وزن رسیدگی شود چراکه رشد و نمو مخصوصا در سال‌های اولیه زندگی یک مسئله حیاتی و مهم است که در تقویت بعد جسمانی و حتی روحی کودک تاثیرگذار است. برای اصلاح برنامه تغذیه کودکان کم وزن؛ باید موادمقوی و موادغذایی که به رشد کودک کمک می‌کند را در برنامه غذایی‌اش لحاظ کنید. برای شناخت یک برنامه غذایی مناسب برای تغذیه کودکان کم وزن تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

موادغذایی موردنیاز برای رشد کودک

موادغذایی موردنیاز برای رشد کودک

  • لبنیات: در وعده‌های صبحانه خوردن لبنیات برای کودکان ضروری است. علاوه بر این مصرف دو لیوان شیر در طول روز به رشد و نمو فرزندتان کمک می‌کند. لبنیات؛ باعث افزایش میزان کلسیم و پروتئین در بدن کودک می‌شود . اگر فرزندتان طعم شیر را دوست ندارد می‌توانید شیر را با یک ماده خوشمزه ترکیب کنید و این نوشیدنی را به شکل شیر موز، شیرکاکائو، میلک شیک، اسموتی و… به کودک بخورانید. پنیر، کره و ماست هم برای وزن گرفتن کودک خوب است و انرژی بدنش را تامین می‌کند.

 

  • حبوبات: لوبیا، نخود، عدس، ماش و… سرشار از پروتئین است. غلات، برنج، گندم، جو و غذاهایی بر پایه غلات به دلیل کربوهیدرات، پروتئین و مواد مغذی موجود در آن یکی از منابع با ارزش برای تامین انرژی بدن کودک است و به رشد او کمک بزرگی می‌کند. همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌ها چاق کننده هستند و کربوهیدرات‌ها علاوه بر برنج، غلات و… در نشاسته هم موجود است. بنابراین دسرهایی مثل فرنی، شیربرنج و حریره بادام در وزن گرفتن نوزاد تاثیرگذار است.
  • گوشت: در بین غذاهای مقوی، گوشت خیلی پرطرفدار است. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن است. اکثرا بچه‌ها با خوردن گوشت مشکل دارند. ولی نباید بخاطر امتناع کودک از خوردن گوشت، بی‌خیال این ماده غذایی مفید در وعده‌های غذاییتان شوید. بلکه باید آن را با طعم‌دهنده‌ها و چاشنی‌های غذایی ترکیب کنید تا باب میل کودک شود. اگر کودک شما بخاطر سختی جویدن گوشت از خوردن آن امتناع می‌کند، گوشت پخته شده را له کنید و به غذاهایی مثل سوپ، پوره‌سیب زمینی یا برنج اضافه کنید. اگر با این شرایط باز هم حریف فرزندتان نشدید، به او آب گوشت بدهید یا آب گوشت را روی غذاهایش بریزید. گوشت با استخوان مثل ماهیچه، ران یا قلم به افزایش وزن فرزندتان کمک بزرگی می‌کند.
  • خرما یکی از خوراکی‌های مفید است که به رشد فرزندتان کمک می‌کند. خرما را می‌توانید با موز و شیر ترکیب کنید و بعنوان یک میان وعده غذایی مفید به او بدهید.
  • تخم مرغ و سیب‌زمینی باعث رشد کودکان کم وزن می‌شود. تخم مرغ و سیب‌زمینی به دلیل پروتئین و کربوهیدرات موجود در آن؛ در چاقی کودک موثر است. اگر مقداری کره به آن اضافه کنید هم نور علی نور است.

حالا شاید شما برای راغب کردن کودکتان نسبت به خوردن غذا دنبال راهکارهای اساسی‌تر باشید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور این کار را انجام بدهید.

همچنین بخوانید : وزن گیری و تغذیه نامناسب کودکان زیر2 سال

افزایش اشتهای کودکان با راهکارهای ساده

  • با تزیین غذای کودک، اشتهای کودک را افزایش دهید. مثلا می‌توانید بعنوان میان وعده آجیل را به شکل پودر درآورده و با بستنی، خرما، موز و خامه ترکیب کنید و به نوزاد بدهید.
  • اگر نیم ساعت قبل از غذا خوردن به کودک آب بدهید، اشتهایش برای خوردن غذا بیشتر می‌شود.
  • اگر برای کودک لقمه‌های کوچک بگیرید، متابولیسم بدن او تقویت می‌شود. با لقمه‌های کوچک میل او به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.
  • اضافه کردن ادویه‌جات و گیاهانی مثل پونه کوهی، گشنیز، دارچین و رازیانه به غذا، اشتهای کودک را افزایش می‌دهد.
  • اگر کودک شما مدام جلوی تلویزیون نشسته باشد یا با گوشی بازی کند، اشتهایش کم می‌شود چون مدام یک جا نشسته است. برای افزایش اشتهای کودک کاری کنید که کودک در طول روز ورزش کند و تحرک داشته باشید.
  • شربت آبلیمو باعث هضم غذا می‌شود و اشتهای کودک را زیاد می‌کند.
  • سر غذا اصلا حرف‌های استرسی نزنید و بگذارید کودک با آرامش غذا بخورد.
  • میوه‌هایی مثل توت، انگور و سیب اشتهای کودک را افزایش می‌دهد.
  • اضافه کردن سبزیجات بخارپز و یا سرخ شده به غذا، اشتهای کودک را زیاد می‌کند.
  • اگر کودک شما بالای پنج سال است او را با خود به آشپزخانه ببرید و مسئولیت‌هایی را به او بسپارید. البته مراقب باشید که کودک شما با گاز روشن یا چاقو ارتباط مستقیم نگیرد. حضور کودک در آشپزخانه و کمک در تهیه غذا، میل و رغبت او برای غذا خوردن را بیشتر می‌کند.
  • مصرف روی را در کودکان افزایش دهید. سبوس گندم، تخم کدو و بادام هندی میزان روی در بدن را افزایش می‌دهد.

میوه‌های مناسب تغذیه کودکان کم ‌وزن

میوه‌های مناسب برای تغذیه کودکان کم ‌وزن

 

موز: موز به دلیل اینکه به راحتی له می‌شود برای نوزادان بالای شش ماه هم مناسب است. موز به دلیل اینکه دارای فیبر غذایی، پتاسیم و سایز مواد معدنی و ویتامین‌هاست یک میان وعده مفید برای کودکان است.

گلابی: این نوع میوه دارای آهن، ویتامین   C,B6  است و مقدار زیادی فیبر غذایی دارد و باعث سیری کودک می‌شود.

آواکادو: این نوع میوه هم مغذی است هم به رشد نوزاد و کودک  کمک می‌کند.

آناناس: میوه‌های سرشار از قند طبیعی مثل انبه، پاپایا، آناناس به بدن انرژی زیادی تزریق می‌کند و به باعث افزایش وزن کودک می‌شود.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

صبحانه مناسب برای تغذیه کودکان کم وزن

صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی در وزن‌گیری کودک است به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که این وعده را جدی بگیرید و با هله هوله و کیک و شکلات یک وعده غذایی نامناسب را برای فرزندتان رقم نزنید.

چند صبحانه مقوی:

  • مخلوط مغز (آجیل)‌های مقوی و مفید گیاهی مثل فندق، بادام با میوه‌های شیرین مثل زردآلو، موز، هلو، برای صبحانه مناسب است و به دلیل طعم خوبش باب میل کودک است.
  • تخم مرغ در افزایش وزن کودکان تاثیر به‌سزایی دارد. تخم مرغ سرشار از مواد معدنی موردنیاز بدن است. ویتامین D ، ویتامینE ، سلنیوم، کلسیم، آهن، مس، روی و پروتئین‌هایی مثل کلسترول، چربی، اسیده‌ای چرب، اسیدفولیک و… که در تخم مرغ وجود دارد به رشد نوزاد کمک بزرگی می‌کند. املت و نیمرو دو صبحانه رایج بر پایه تخم مرغ است که عامل موثری برای رشد نوزادان و کودکان است.
  • صبحانه با پنیر گودا و گوجه فرنگی یک صبحانه مقوی و شکیل است. مادر خوش سلیقه یک تخم مرغ کاملا پخته را به صورت اسلایس درآورده و سپس هر قطعه را بر بروی یک قطعه نان تست قرار می‌دهد و روی آن یک عدد گوجه فرنگی و یک برگ پنیر گودا قرار می‌دهد. این ترکیب را به مدت سه دقیقه داخل تستر یا مایکروفر می‌گذارد تا داغ شود.
  • خوردن نوشیدنی به صرف صبحانه یک وعده غذایی مقوی برای کودکان است. این نوشیدنی ترکیبی از موز، بادام، خرما و شیر است. برای تهیه این نوشیدنی موز، بادام و خرما در مخلوط‌کن باهم ترکیب می‌شود، سپس شیر و کمی پودر نسکوئیک به آن افزوده می‌شود و یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی در اختیار کودک قرار می‌گیرد.

عادت‌های غذایی ناسالم در کودکان

عادت‌های غذایی ناسالم در کودکان

 

همچنینی بخوانید : تغذیه کودکان و نکاتی که باید بدانید

  • اگر برای سیر کردن شکم کودک به او بیسکوییت یا چیپس بدهید، اشتباه کرده‌اید. چون این خوراکی‌ها دارای مقدار کمی کالری و موادمغذی هستند و به رشد کودک کمکی نمی‌کند. اگر فرزندتان عاشق چیپس است بهتر است به او سیب زمینی بدهید.
  • خوراکی‌هایی مثل شکلات، آب‌نبات، شیرینی، چیپس، انواع پفک و آبمیوه‌های صنعتی به دلیل مقدار زیادی مواد قندی، نمک و چربی برای کودک مناسب نیست. خوردن شوری زیاد و عادت به آن برای بچه‌ها اصلا خوب نیست چون باعث عادات غذایی ناسالم در بزرگسالیشان می‌شود.
  • نوشابه را از وعده‌غذایی فرزندتان حذف کنید. مصرف نوشابه علاوه بر چاقی و اضافه وزن باعث کاهش جذب کلسیم و موادمغذی برای رشد و استحکام استخوان و دندان‌ها می‌شود.

سعی کنید برای حذف میان‌وعده‌های غذایی نامناسب در برنامه غذایی فرزندتان، از میوه‌ها و خوراکی‌های سالم که در طی مقاله آورده شد استفاده کنید و آن‌ها را جایگزین میان‌وعده‌های زیان‌‌بار کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کودکان کم وزن با مشورت متخصص تغذیه

همه عادت‌های غذایی که به آن اشاره کردیم در نوزادها و کودکان متفاوت، متنوع است. مثلا بعضی کودکان دچار بیماری رفلکس معده هستند و موادغذایی مفید مثل گوجه فرنگی زیاد برایشان مناسب نیست. بنابراین در خصوص طراحی یک رژیم غذایی مناسب باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه هنگام طراحی یک رژیم غذایی سالم، به سن کودک دقت می‌کند.

  1. متخصصین تغذیه در 6 ماهگی تا دو سالگی برای کودکان سبزیجات، گوشت پوره و… را پیشنهاد می‌کنند چون در این سن کودک به مکمل آهن و چربی‌های مفید نیاز دارد.
  2. در سنین کودکان تا پیش دبستانی: پزشک متخصص با در نظرگرفتن سن کودک و سیستم بدنی او غذاهای حاوی کلسیم را برای رشد استخوان‌های کودک در رژیم غذایی پررنگ‌تر می‌کند. مصرف شیر در این دوران بسیار به کودکان پیشنهاد می‌شود، اگر کودک به لاکتوز شیر حساسیت داشت؛ پزشک از شیرهای جایگزین استفاده می‌کند.

کودک در دوران مدرسه و نوجوانی هم باز به رژیم غذایی سالم نیاز دارد. برای تغذیه کودکان کم وزن به پزشک معالج مراجعه کنید. دکتر با درنظر گرفتن مقدار کالری موردنیاز و چکاب کامل از بدن، رژیم غذایی مناسب را به کودک پیشنهاد می‌دهد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f