شرایط ویژه نوزادان , بایدها و نبایدهایی که باید بدانید

شرایط ویژه نوزادان , بایدها و نبایدهایی که باید بدانید
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

شرایط ویژه نوزادان:

شرایط ویژه نوزادان و شیرخواران به این معنی است که باید توجه داشته باشیم که در دوران مختلف زندگی ، شیرخواران و نوزادان عادت های متفاوتی دارند مثلاً عادت دفع مدفوع و ادرار.

دفع مدفوع در  نوزادان از ۹ بار در روز طبیعی است تا هر ۱۰ روز یکبار و بسیار طیف گسترده می باشد.

منظور از نوزاد

۲۸ روز اول زندگی می باشد تا سه ماه اول زندگی این نوع دفع مدفوع را نرمال در نظر می‌گیریم یعنی از ۹ بار در روز تا هر ۱۰ روز یکبار.

هرچند اگر شیرخواری روزانه پنج تا شش نوبت دفع دارد و اکنون دفعات بیشتری را در روز دفع می‌کند این نشانه افزایش دفع و امکان اسهال می باشد و اگر شیرخواری روزانه دو یا سه بار دفع مدفوع دارد و اکنون چند روز یکبار شده است می‌تواند یبوست در نظر گرفته شود.

بعد از سه ماهگی در دوره شیرخواری یعنی بعد از ۲۸ روز اول زندگی تعداد دفعات مدفوع از سه بار در روز تا ۳ بار در هفته خواهد بود.

دفع ادرار بایست حداقل شش بار در روز رخ دهد. شیرخوارانی که به شدت گرم نگه داشته میشوند و یا دمای منزل بیش از حد است معمولا آب بیشتری از طریق تبخیر پوستی از دست میدهند و ممکن است ادرار پر رنگ داشته باشند.

در چند روز اول زندگی رسوبات قرمز و نارنجی رنگ در پوشک می تواند دیده شود که نشانه کریستال اورات است و گذرا میباشد و اقدامی نیاز ندارد.

دمای بدن نوزادان سی و شش و نیم درجه تا ۳۷ و نیم درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود و دمای بیش از این شروع به تب می باشد و از ۳۸ به بالا نیاز به مداخله درمانی و بررسی توسط پزشک ضروری می باشد .

الزامات

در دوره نوزادی استفاده از استامینوفن و داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی ممنوع می باشد لذا مراجعه به پزشک در ماه اول زندگی یا همان دوره نوزادی بسیار بسیار ضروری می باشد.

 دمای آب برای حمام کردن نوزاد باید متناسب با دمای پوست یعنی همان ۳۶ و نیم تا ۳۷ درجه در نظر گرفته شود استفاده از لباسهای نخی بعد از استحمام بسیار کمک کننده خواهد بود.

توصیه می شود جلوگیری از ادرار سوختگی یا عفونتهای قارچی ناحیه تناسلی و پاها میتوان بعد از آنکه نوزاد را با آب شست و شو دادید، بگذارید تا کامل رطوبت از بین برود و بعد او را پوشک بکنید چرا که در محیط گرم و مرطوب و تاریک (وجود این سه فاکتور) قارچ به راحتی رشد می کند و می تواند باعث عفونت های قارچی پوست در ناحیه پوشک بشود.

در نوزادان و شیرخواران بررسی‌های رشد و تکامل بسیار ضروری است .منظور اندازه گیری و سنجش مناسب و به تناوب های لازم اندازه گیری وزن و قد و دور سر بسیار ضروری است و همینطور بررسی از جهت تکامل آیا شیرخوار.

در سنین مختلف شیرخوار مهارت های لازم و متفاوتی را به دست می‌آورد . لذا رشد کودک از تکامل بسیار متفاوت می باشد و در کنار آن تکامل بسیار با اهمیت تر از رشد خواهد بود.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f