Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

سنگ کلیه یا سنگ ادراری چیست؟ سنگ کلیه در کودکان چه علایمی دارد؟ چگونه سنگ ادراری کودکان را تشخیص میدهیم؟ سنگ کلیه چگونه درمان میشود؟

سنگ ادراری چیست؟

کلمه “سنگ کلیه یا سنگ ادراری” به تجمع یا رسوب مواد معدنی جامد و سفت در مجاری ادراری اطلاق میشود.

چگونه سنگ کلیه تشکیل میشود؟

برای ایجاد سنگ کلیه اول املاح رسوب میکنند که به این مرحله کریستالیزاسیون میگویند. سپس این کریستال ها بزرگ میشوند و بعد روی هم جمع میشوند که به این مرحله تجمع کریستال ها میگویند. در مرحله بعد مجموعه کریستال ها به اپیتلیوم مجاری ادراری میچسبد و سنگ ایجاد میشود. بیشتر سنگها ناشی از رسوب کریستالهای کلسیم، اگزالات و فسفات هستند و در درجه بعد ناشی از رسوب کریستالهای اسید اوریک و سیستین و آمونیوم است.

سنگ کلیه در کودکان چه علایمی دارد؟

معمولا کودکان مبتلا به سنگ  با درد شکمی، درد پهلو، درد مجرای ادرار یا ادرار خونی مراجعه میکنند. گاه بیماران مبتلا به سنگ کلیه بر حسب محل سنگ دچار سوزش ادرار، تکرر ادرار، بی اختیاری ادراری و قطره قطره ادرار کردن میشوند.

 

تشخیص سنگ  چگونه است؟

اگر بر اساس شرح حال بالینی و معاینه بیمار به وجود سنگ  مشکوک شویم آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه ها و مجاری در مرحله اول در تشخیص سنگ کمک کننده هستند.

 

چگونه سنگ کلیه را درمان کنیم؟

اگر سنگ ادراری زود تشخیص داده شود و اندازه سنگ بزرگ نباشد و مشکل جدی ایجاد نکرده باشد خوشبختانه اغلب به داروهای خوراکی مخصوص سنگ ادراری جواب میدهد. لازم به ذکر است که مصرف مایعات زیاد و رعایت رژیم غذایی نیز میتواند به درمان کمک نماید. البته زمانی که سنگ مقاوم به درمان باشد یا موجب انسداد در مجاری ادراری شود یا به هر علت دیگری نقص در عملکرد کلیه ها ایجاد نماید لازم است که از طریق جراحی باز یا بسته یا سنگ شکن، برداشته شود و جریان ادرار بر قرار گردد.

تصمیم گیری برای انتخاب یکی از انواع درمانهای مذکور با پزشک معالج است. نکته بسیار مهم در سنگ ادراری کودکان پیگیری دقیق بیمار پس از درمان سنگ و بررسی های دوره ای و شروع درمان پیشگیری و رعایت رژیم غذایی است. چون طبیعت سنگ در اغلب بیماران عود کننده است و در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است عود مکرر سنگ ادراری موجب آسیب های کلیوی در کودکان بشود.

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f