سرطان خون در کودکان

سرطان خون در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

سرطان خون در کودکان

از بدخیمی های شایع در میان کودکان لوسمی با نام علمی لوکِمیا یا سرطان خون است. سرطان خون غالباً در کودکان به واسطۀ مشکلاتی که در مغز استخوان ایجاد شده، اتفاق می‌افتد. سلول‌های سرطانی وقتی در مغزاستخوان جمع شوند، می‌توانند سلول‌های طبیعی خون را از بین ببرند و این امر سبب می‌شود که کودک به اندازۀ کافی گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت خون نسازد .. میانگین سنی ابتلابه سرطان خون،کودکان حدود سن دو سالگی است. سرطان خون در کودکان می‌تواند در اثر عوامل ژنتیکی -وراثتی یا محیطی ایجاد شود. همچنین ممکن است، تحت تأثیر عواملی چون تغذیۀ نامناسب و استفاده از مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده بروز کند.

انواع سرطان خون در کودکان، سرطان خون میلوئیدی و لنفوئیدی است. هر کدام از این دو نوع می‌توانند، مزمن یا حاد باشند.

سرطان مزمن، سرطانی است که رشد پیشرفت بیماری در آن، کندتر صورت می‌گیرد. در حالی‌که سرطان‌‌های حاد رشد پیشرفت سریعی دارند و به راحتی بدن بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متأسفانه بیشتر سرطان خون‌ها، در دوران کودکی از نوع حاد هستند. در این میان سرطان خون لنفوئیدی حاد در کودکان، شایع‌ترین این نوع بیماری‌ است.. سرطان‌های لنفوئیدی در سلول‌های سفید خون که لنفوسیت‌ها هستند، در مغز استخوان اتفاق می‌افتند. در این مواقع لنفوئیدهای غیرطبیعی شده و تکثیر غیر طبیعی پیدا می‌کند و در نهایت کنترل مغز استخوان را از بین میرود.

سرطان خون در کودکان – دکتر شیوا نظری متخصص کودکان و نوزادان

علائم ابتلا کودک به سرطان‌خون چیست؟

در صورت دیدن هر علائم زیر ، به پزشک مراجعه کرد.

برخی از علائمی که در صورت بروز آن باید مسئله را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد بدین شرح است: کم خونی، خستگی شدید، سرفه یا تنگی نفس، سردرد و سرگیجه، پوست رنگ پریده، تب واحساس سرمای غیرعادی بدن. همچنین کبودی، خونریزی غیر طبیعی بینی و لثه، درد استخوان‌ها یا مفاصل، تورم شکم،و غدد لنفاوی، استفراغ، احساس ضعف و بیماری از علائم دیگر سرطان خون در کودکان محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشت که بعضی از علائم فوق با بیماری‌های دیگر مشترک است. پس اولاً هیچ علامت غیرعادی در کودک را نباید نادیده گرفت و ثانیاً در هنگام بروز چنین علائمی باید کودک را تحت آزمایش‌ها و ارزیابی‌های متعددی، جهت علت آنها قرار داد. انواع درمان سرطان خون عبارت است از شیمی درمانی – پیوند سلول‌های بنیادی، پرتو درمانی و ایمنی درمانی. در این میان شیمی درمانی اصلی‌ترین راه درمان این سرطان در کودکان است.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

همچنین کودکان در طول درمان داروهای مختلفی را زیر نظر پزشک مصرف می‌کنند. والدین باید از عوارض درمانی سرطان در کودکان خود نگران نباشند؛ زیرا عوارضی چون ریزش مو، زخم‌های دهان، از دست دادن اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ مقطعی است. همچنین باید کودکان خود را از مقطعی بودن و لازم بودن این روند جهت دستیابی سلامتی آنان آگاه سازند. از آنجایی که کودکان معصوم و پرامید هستند، در صورت مبتلا شدن به چنین بیماری می‌توان با مراقبت و تحت درمان زیر نظر متخصصین و ایجاد فضای پر از عشق، آرامش و امید و شادی به بهبود و سلامت آنان کمک نمود. نباید کودک اضطراب را در نگاه اطرافیان مشاهده کند و احساس کند که والدین از بابت او و بیماری‌اش، ناراحت و یا رنجور هستند.

خانم دکتر شیوا نظری
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f