رژیم غذایی کودک

رژیم غذایی کودک
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

امروزه به دلیل مشغله‌های فراوان، شاید توجه کمتری از سوی والدین به غذای مصرفی کودکان می‌شود.  اینکه چطور کودکان را به خوردن غذای سالم و مناسب تشویق کنیم که درحالیکه مقوی باشد، لذت بخش و خوشمزه هم باشد، مستلزم رعایت استراتژی‌هایی است که موجب تقویت عادت‌های صحیح غذا خوردن کودک می‌شود. به مراتب عادت‌های صحیح غذا خوردن به طور مستمر، سبب تغییر ذائقه کودک شده و دیگر سراغ غذاها و خوراکی‌های مضر و چاق کننده نمی‌رود. از سوی دیگر نوع غذاهای انتخابی والدین نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، به طوریکه تحقیقات نشان داده است که اگر چنانچه والدین عادت غذایی صحیح نداشته باشند و همواره از غذاهای پرچرب، شور و یا بسیار شیرین استفاده کنند، به مراتب انتظاری نیز از سلامت کودک خانواده نباید داشت. از دیگر مشکلاتی که دغدغه اصلی و اساسی خانواده‌ها شده است، بی‌اشتهایی کودک، ضعف جسمانی و خستگی مفرط کودک است که به مراتب به سلامت کودک آسیب می‌رساند. در ادامه به شرح مختصری درباره آداب صحیح غذا خوردن، رژیم غذایی مناسب، تغذیه کودک، مشاوره پزشکی، مشاوره آنلاین پزشکی و سلامت کودک می پردازیم؛

 

ایده‌های خلاقانه برای رژیم غذایی کودک

برخورداری از برنامه غذایی

برنامه غذایی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا علاوه بر آنکه بتوانید لیستی از غذاها و خوراکی‌های سالم تهیه کنید، میزان چربی، کالُری و املاح معدنی آن را نیز بسنجید. علاوه بر آن می‌توان برنامه آخر هفته را به خوردن تنقلات و خوراکی‌هایی که کودک به اختیار خود انتخاب می‌کند، اختصاص داد. به مراتب کودکان دوستدار شکلات و تنقلات هستند اما خوردن مداوم و روزانه آن باعث تخریب دندان‌ها و آسیب رساندن به سلامت کودک می‌شود، بنابراین می‌توان شکلات را در برنامه عصرانه آخر هفته و یا به عنوان پاداش انجام یک کار خوب برای کودک در نظر گرفت.  دریافت مشاوره پزشکی در این خصوص خالی از لطف نیست.

الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید

کودک برای الگو برداری به والدین خود نگاه  کرده و رفتار آن‌ها را در درجه اول تقلید می‌کند. در نتیجه اگر چنانچه تمایل به صحیح غذا خوردن کودک دارید و در صدد آن هستید که کودک غذاهای مقوی و سالمی را مصرف کند، بایستی والدین نیز از یک الگوی صحیح غذایی پیروی کنند و محتویات خرید روزانه خود را اغلب میوه، سبزیجات تازه، حبوبات، غلات، گوشت سفید و مانند این‌ها انتخاب کنند. مصرف میوه و سبزیجات به مقدار لازم و کافی سبب  شادابی، رشد مناسب و سلامت کودک می‌شود.

 

تزیین غذا

تزیین غذا با سبزیجات و یا حتی میوه سبب برانگیختن اشتهای کودک می‌شود و بی‌اشتهایی کودک را از بین می‌برد. در نتیجه تزیین غذا را از یاد نبرید. علاوه بر آن لحظاتی که به صرف غذا سپری می‌شود، را با شنیدن موسیقی دلخواه کودک کامل کنید. بدین ترتیب لحظات شادی برای کودک ایجاد می‌کنید که بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی خواهد بود.

مشاوره پزشکی

مشاوره پزشکی، از دیگر ایده‌هایی است که برای سلامت کودک به والدین پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید به راحتی و تنها از طریق اینترنت و عضویت در سامانه مرتبط با مشاوره پزشکی از خدمات مشاوره انلاین پزشکی و مزایای آن برخوردار شوید. بدین ترتیب می‌توانید پرسش‌های خود را که مرتبط با تغذیه کودک و سلامت کودک می‌باشد، به صورت کاملاً آنلاین و رایگان مطرح نموده و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

تغذیه کودک سازگار با سن کودک

توجه داشته باشید که تغذیه کودک یک تا سه سال با تغذیه کودک پنج ساله متفاوت است. بنابراین تغذیه کودک و پیروی از یک برنامه غذایی مناسب حتماً بایستی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. مصرف مکمل‌های غذایی در این سنین برای رشد کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در نتیجه توصیه می‌شود که در این خصوص حتماً از مشاوره پزشکی  برخوردار شوید.

افزایش وعده‌هایی غذایی در اندازه‌های کم

کودکان در قیاس با بزرگسالان به دفعات بیشتری غذا می‌خورند. بنابراین بایستی در طی روز تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و متقابلا میزان غذا در اندازه‌های کمتر سرو شود. برای برخورداری از یک برنامه غذایی منظم و مستمر می‌توان از خدمات و مشاوره پزشک اینترنتی و یا  عضویت در سامانه پزشک آنلاین بهره‌مند شد.

پرهیز از ادویه‌های غذایی

ادویه‌هایی مانند فلفل، دارچین، ادویه‌های تند و افزودنی‌های طعم‌دار به ندرت باب میل کودکان است. بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود از چاشنی‌هایی استفاده کنید که با مزاج کودک سازگار باشد که سلامت کودک به خطر نیفتد.

اهمیت غذا خوردن را به کودک یادآور شوید

تا حد امکان در هنگام غذا خوردن از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. تلویزیون را خاموش کنید و گوشی موبایل خود را کنار بگذارید. تلویزیون روشن و نمایش انواع تبلیغات و غذاهای رنگارنگ مضر، سبب می‌شود تا حواس کودک از غذای روی میز پرت شود و توجهش به غذاهای شیرین و تنقلاتی که در تلویزیون آگهی می‌شود، متمرکز شود.

پرهیز از پخت غذاهای فست فود و حاضری

غذاهای حاضری شامل مواد غنی و مغذی نمی‌شود. در نتیجه به بهبود سلامت کودک نیز کمکی نخواهد کرد. پیشنهاد می‌شود تا حد امکان غذاهای ایرانی که حاوی مواد مغذی، املاح معدنی، پروتئین، حبوبات و مانند این‌ها هستند، پخت کنید. مشاوره پزشکی  و یا بهره‌مندی از راهنمایی‌های پزشک اینترنتی تا حد بسیاری به اطلاعات والدین در این خصوص می‌افزاید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f