Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

دل درد ها یا کولیک شیرخواران:

 

دل درد شیرخواران یا کولیک شیرخواری معمولاً از هفته دوم زندگی شروع می‌شود و هر روز و هر روز بیشتر می گردد و اوج آن بین ۴۵ تا ۶۰ روزگی زندگی شیرخوار می باشد.

دل درد در شیرخواران و نوزادان طیف گسترده‌ای دارد بدین معنی که بعضی از شیرخواران اصلاً دچار این دل درد نمی شوند هر چند درصد کوچکی را تشکیل می‌دهند و برخی به شدت دچار دل‌درد های شیرخواران می گردند.

علت دل درد شیرخواران:

دل درد شیرخواران علل متفاوتی می تواند داشته باشد ولی شایع‌ترین علت آن ناشی ازاضطراب و استرس مادر در دوران شیردهی می باشد که مواد استرس زا از طریق شیر به نوزاد می رسد و باعث دل درد و بی قراری وی گردد. غذاهای نفاخ که توسط مادر خورده می‌شود و همینطور نوشیدنی‌های گازدار نیز می‌تواند موثر باشد .

یکی از کارهایی که موجب افزایش تشدید دل درد شیرخواران میگردد حرکت‌های شدید تکان دادن شیرخوار جهت آرام کردن او می باشد. هرچند که تکان دادن و حرکات گهواره ای ملایم می تواند به آرام شدن شیرخوار کمک کند ولی حرکات شدید با ایجاد گاز بیشتر سبب افزایش بروز سکسکه ،استفراغ و همینطور دل درد شیرخوار می گردد.

بی قراری های شیرخوار می تواند ناشی از افزایش استرس های محیطی صدای بیش از حد و یا کم صدایی بیش از حد و همینطور دمای نامناسب محیط باشد.

معمولا والدین تمایل دارند شیرخوار خود را گرم تر نگه دارند تا به ظاهر از سرما خوردن او جلوگیری کنند و این میتواند موجب بی قراری یا بیش از بیش از حد بی حال شدن شیرخوار گردد.

درمان کولیک شیرخواران

جهت درمان دل درد شیرخواران درمان های متعددی وجود دارد. مهمترین فاکتور آرامش  مادر است و هر چه مادر هنگام شیردهی با آرامش و مثبت اندیشی بیشتر شیردهی انجام بدهد، شیرخوار و نیز آرام تر خواهد بود. باید توجه داشت که اکثر مادران در سه ماه اول بعد زایمان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند که حمایت درست و مناسب اطرافیان مادر را ضروری میکند.

دوم داروهای ضد نفخ مثل املاح سایمتیکون شامل دایمتین و Colic Aid و Infacol، اینها همه برندهای مختلف داروهای سایمتیکون می باشد. سایمتیکون هر چند که باعث جذب گاز روده شیرخواران می شود ولی می‌تواند باعث کاهش حرکات روده شده و موجب یبوست مختصر در شیرخوار بگردد و ولی برای شیرخوارانی که دفع مناسبی دارند بسیار داروی مناسبی خواهد بود.

داروی دیگر املاح نعناع به صورت شربت گریپ میکسچر و یا Grip water, Herbal Mixture می باشد هرچند که با دفع نوزاد تداخلی ندارد.

پروبیوتیک  ها نیز می‌توانند در کاهش دل درد نوزادان کمک‌کننده باشند و قطره های آنها موجود است هرچند که می‌تواند در برخی موجب اسهال و در برخی از موارد موجب یبوست گردد.

توجه داشته باشیم که دل درد و بی قراری های شیرخوار را فقط به نوع طبیعی نباید نسبت داد ،هر چند که بیش از ۸۰ درصد موارد آن مشکلی وجود ندارد ولی در برخی موارد گریه بیش از حد نوزاد منجر به فتق کشاله ران یا نافی در نوزاد می شود و یا اینکه در مواردی علل دیگری باعث بی‌قراری شیرخوار می باشد همچون سوزش ادرار  و همینطور ریفلاکس شیرخواران که همه می تواند باعث بی‌قراری شیرخوار شود و لذا چنان با روش‌های مرسوم این دل دردها تسکین یابد و بیقراری حاکم نشود باید حتماً از پزشک معالج مشورت گرفت و اقدامات لازم را انجام داد.

 

[/post_shop]

 

 

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f