لگن و دررفتگی مادرزادی و معاینه و تشخیص آن

لگن و دررفتگی مادرزادی آن
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

معاینه از نظر دررفتگی مادرزادی لگن :

همه ی نوزادان در بدو تولد از نظر دررفتگی لگن با تست های ارتولانی، بارلو، مشاهده ومقایسه ی طول هر دو اندام، مشاهده ی عدم تقارن در چین های گلوتئال وپرینه، تست آلیس، بررسی وجود محدودیت در ابداکسیون مفصل هیپ و مقایسه ی میزان ابداکسیون دو طرف باید معاینه شوند. معاینات باید با مالیمت انجام شود. معاینات مکررو خشن خود شانس عدم ثبات در مفصل ران را افزایش می دهند. معاینات دوره ای از نظر دررفتگی لگن در سنین ۱،۳،۶،۹ ماهگی علیرغم طبیعی بودن معاینات اولیه باید ادامه یابد چون بعضی از اوقات دررفتگی های تاخیری وجود دارد. بعد از سه ماهگی یافته های موجود در معاینه مربوط به دررفتگی لگن شامل عدم تقارن چین ها و غیر یکسان بودن طول پاها ومحدودیت در ابداکسیون است. مثبت شدن تست بارلو نشان دهنده ی عدم ثبات در مفصل و وجود استعداد برای در رفتگی لگن است

مثبت شدن آن حتما نشان دهنده ی دررفتگی لگن نیست. در صورت مثبت شدن تست بارلو در معاینه اولیه، معاینات را ۴-۲ هفته بعد تکرار می کنیم در صورت مثبت باقی ماندن ارجاع به ارتوپد یا سونوگرافی از مفصل هیپ را مد نظر داشته باشیم. مثبت شدن تست ارتولانی نشان دهنده ی دررفتگی لگن است و معمولا در سن ۳-۱ ماهگی مثبت می شود. پس از ۳ ماهگی حتی صورت وجود دررفتگی لگن بدلیل قوی شدن لیگامنت های اطراف مفصل ران تست ارتولانی مثبت نمی شود. درصورت مثبت شدن این تست بیمار جهت شروع درمان به ارتوپد معرفی شود.

 

در رفتگی مادرزادی لگن

سونوگرافی هیپ در سن ۶ هفتگی تا شش ماهگی یا گرافی در سن ۶-۴ ماهگی یا گرافی برای شیرخوران در معرض خطر مربوط به ستون فقرات زیر توصیه می شود :

۱. وضعیت بریچ در سه ماه آخر بارداری (در حاملگی چند قلویی هر کدام از قل ها که بریج بودند سونوگرافی برای همه ی قل ها توصیه می شود)

۲. سابقه مثبت فامیلی از دررفتگی لگن

۳. معاینات بالینی مشکوک لگن

۴. وجود شرح حال از قنداق شدن نامناسب در سه ماهه اول بصورتیکه پاها به مدت طولانی در حالت اداکسیون کنار هم قرار گرفته باشند.

۵. نگرانی والدین

همچنین بخوانید: انحراف زانو به سمت داخل یا خارج و پا چنبری در کودکان

ارجاع به ارتوپد اطفال برای مشکلات ستون فقرات در موارد زیر اندیکاسیون قطعی دارد :

۱. تست ارتولانی مثبت

۲. محدودیت در ابداکسیون هیپ یا عدم تقارن در ابداکسیون هیپ پس از سن ۴ هفتگی

ارجاع به ارتوپد اطفال در موارد زیر اندیکاسیون نسبی دارد :

معاینات مشکوک لگن، شیرخورانی که بدلیل ریسک در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به در رفتگی لگن هستند، نگرانی والدین

توجه :

درسونوگرافی لگن نوزادان نارسی که بدلیل داشتن ریسک فاکتور در معرض خطر هستند سن ۶ هفتگی اصلاح شده مد نظر است. استفاده از پوشک اضافه جهت پیشگیری یا درمان دررفتگی لگن جایگاهی ندارد.

معاینه از نظر وجود اختلالات مخفی در قسمت پایینی ستون فقرات :

یکسری ازیافته های پوستی در ناحیه ی لومبوساکرال شامل
همانژیوم،
انحراف در شیار طبیعی گلوتئال،
کلاف مو،
فرورفتگی (dimple)،
لیپوم،
سوراخ (pit)،

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

همچنین بخوانید: کف پای صاف

سینوس یا خال پررنگ در قسمت پایین ستون فقرات یافته هایی هستند که می توانند با اختلالالت ستون فقرات از قبیل مننگوسل مخفی یا اسپینا بیفیدا همراه باشند. وقتی تعداد این یافته ها دوتا یا بیشتر باشد شانس وجود مشکل  بیشتر است. از یافته های فوق لیپوم و انحراف شیار وسط گلوتئال بیشترین همراهی را با نقائص ستون فقرات دارد. دیمپل های ساده با قطر کمتر از ۵ میلی متر که فاصله شان تا مقعد کمتر از ۲/۵ سانتی متر است که پایه ی مشخص دارند، معمولا خوش خیم بوده و نیاز به بررسی خاصی ندارند.

Dimple یا pit های کمپلکس که نیاز به بررسی دارند :

اگر قطر بیشتر از ۵ میلی متر یا فاصله با مقعد بیشتر از ۲/۵ سانتی متر داشته باشند، متعدد بوده یا بالای شکاف طبیعی گلوتئال واقع شده باشند، ترشحاتی در پایه ی دیمپل دیده شود، در سونوگرافی قبل از تولد اختلالالتی در ستون فقرات ذکر شده باشد یا نوزاد انومالی های همراه در ستون فقرات، مقعد، سیستم ادراری تناسلی، سیستم قلبی عروقی، اترزی مری ناهنجاری در کلیه ومجاری ادرار،واندام یا اترزی مری داشته باشد، در صورت وجود حالات فوق نیاز به بررسی بیشتر مثل سونوگرافی یا ام آر ای جهت بررسی ارتباط بین دیمپل با کانال نخاعی لازم است.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f