خون ریزی گوارشی در کودکان چگونه به وجود می آید

خون ریزی گوارشی
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

خونریزی مجاری گوارشی نشانگر وجود یک مشکل است و یک بیماری نیست. معمولا در اثر عارضه های دیگر از قبیل هموروئید رخ می دهد؛ اختلالاتی که قابل علاج یا کنترل هستند.

خون ریزی گوارشی در کودکان می تواند برای والدین بسیار نگران کننده باشد و البته می تواند در مواردی تهدید کننده حیات نیز باشد لذا باید جدی گرفته شود.

به طور کلی خونریزی گوارشی به دو صورت می باشد :

۱.  فوقانی که به صورت استفراغ خونی می باشد.

۲.  تحتانی که دفع خون از مقعد می باشد.

علل خون ریزی گوارشی در سنین مختلف متفاوت می باشد :

۱.در نوزادان :

شامل بلع خون مادر که می تواند حین زایمان و یا از نوک سینه مادر که زخم شده صورت بگیرد که این شایعترین علت خون ریزی گوارشی در نوزادان می باشد.
از علل دیگر در این سن می توان به کمبود ویتامین k، استرس دوره نوزادی واسترس ناشی از بستری و داروهای مصرفی در این مدت مثل ایندومتاسین و ایبوپروفن جهت اهداف خاص درمانی مثل بیماری مادرزادی قلبی، پیچ خوردگی روده اشاره کرد.

۲. علل خون ریزی گوارشی در سنین دیگر

خون ریزی فوقانی گوارشی:

شامل پارگی انتهای مری ( مالوری ویس)،

زخم معده،

زخم اثنی عشر،

گاستریت،

واریس مری، می باشد.

خونریزی تحتانی گوارشی :

شامل فیشر اطراف مقعد،

غفونت های میکروبی و انگلی،

پولیپ روده،

بیماری التهابی روده ( کولیت اولسرو و کرون)،

هموروئید،

انواژیناسیون روده،

ضایعات عروقی می باشد.

گاهی بیماران خونریزی مخفی از دستگاه گوارشی دارند که منجر به کم خونی در بیمار می شود.

تشخیص خونریزی گوارشی :

۱. شرح حال گرفتن
۲. معاینه

۳. آزمایش

۴. آندوسکوپی گوارشی

۵. کولونوسکوپی گوارشی

در واقع بهترین روش برای تشخیص خون ریزی گوارشی انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی می باشد که هم جهت تشخیص و هم برای درمان استفاده می شود به عنوان مثال اگر کودکی با دفع خون روشن مراجعه کند و پولیپ روده داشته باشد با کولونوسکوپی می توان پولیپ را خارج کرد.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f