تنبلی چشم در کودکان و درمان آن

تنبلی چشم در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

بیماری تنبلی چشم یا آمبلوپی یک بیماری شایع چشمی به خصوص در کودکان است. این نوع بیماری از آن دسته از بیماری هایی می باشد که جنبه ی وراثتی دارد.تکامل سیستم بینایی در بدن از دوران جنینی شروع و تا ده سالگی ادامه می‌یابد.در این بیماری که بر اثر اختلالات در سیستم بینایی بدن رخ می دهد معمولا دید طبیعی یک چشم را تحت شعاع خود قرار می دهد اما در بینایی هر دو چشم تاثیر منفی می گذارد ، تنبلی چشم عوارض ظاهری در چشم ایجاد نمی کند و زمانی در افراد رخ می دهد که عصب های بین مغز و چشم به خوبی با هم ارتباط برقرار نکنند و منجر به ضعف در چشم می شود. مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و موجب ضعیف‌تر شدن قدرت دید چشم دیگر شود که می تواند علت تنبلی چشم باشد . معمولا کودکان در یک دوره ی خاص از ضعف چشم خود رنج می برند که عمدا بر اثر تنبلی چشم می باشد که در صورت عدم درمان باعث ضعف های خفیف و گاها شدید در چشم ها می شود که دیگر قابل جبران نخواهد بود.

تنبلی چشم در کودکان بسیار رواج دارد و کودکانی که به صورت نارس به دنیا می آیند و یا در زمان تولد وزن کمی دارند بیشتر در معرض این بیماری اند و در بین آن ها نیز بسیار شایع می باشد. تنبلی چشم است  باید در همان دوران اولیه جدی گرفته شود چرا که ممکن است در ادامه به یک بیماری دائمی در افراد و حتی کودکان تبدیل شود با تشخیص به موقع، تنبلی چشم به راحتی قابل درمان است.

تنبلی چشم  کودکان
تنبلی چشم کودکان

تشخیص بیماری تنبلی چشم
چشم‌ پزشک بسته به سن کودک، معاینات مختلفی برای تشخیص قدرت بینایی و یا انحراف چشم کودک انجام می‌هد تا در صورت وجود بیماری، پروسه درمان را شروع نماید. تشخیص به موقع علی الخصوص در بیماری‌های آب مروارید و پایین افتادگی پلک اهمیت فراوانی دارد و اگر درمان فوری و به موقع در این گونه بیماری تنبلی چشم صورت نپذیرد، می‌تواند موجب از دست رفتن کامل بینایی کودک شود. غربالگری تنبلی چشم یکی از بهترین راه های تشخیص بیماری است. عوارض تنبلی چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. منحرف شدن چشم ها به طرفین به صورت شدید
  2. ا ز بین رفتن هماهنگی چشم ها با هم
  3. قدرت تشخیص عمق را تضعیف می کند
  4. علل بیماری تنبلی چشم

عوامل به وجود آورنده بیماری تنبلی چشم می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

انحراف چشم(عدم تعادل عضلانی):

بهم خوردن تعادل نگهداری ماهیچه ی چشم و منحرف شدن چشم به داخل یا بیرون و همچنین از بین بردن هماهنگی بین دو چشم انحراف چشم موجب دوبینی و عدم تشکیل تصویر واضح بر روی شبکیه می‌شود. مغز برای حذف دوبینی، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و به تدریج باعث به وجود آمدن بیماری تنبلی چشم می‌شود.

عیوب انکساری(نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم)

این بیماری نسبت به دو حالت دیگر کمتر اتفاق می افتد ،اگر بین قدرت بینایی دو چشم تفاوت وجود داشته باشد، چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء ایجاد کند و به تدریج دچار بیماری تنبلی چشم می گردد.محرومیتیزمانی که در چشم های افراد لکه های تار وجود دارد محرومیت به وجود می آید و در ادامه باعث آب مروارید(کدر شدن عدسی چشم و پدیدار شدن لکه‌های تیره در میدان دید)، آب سیاه، پایین افتادگی پلک یا دیگر مشکلات ژنتیکی می شود. و باعث می شود کودکان و نوزادان  دچار کاهش دید شوند و موجب تنبلی چشم شود.

همچنین بخوانید: نابینایی در کودکان 

شیوه‌های درمان بیماری تنبلی چشم

درمان تنبلی چشم  بستگی به علت به وجود آمدن آن و از بین بردن آن دارد. اگر مشکل از عیوب انکساری باشد، اولویت اول استفاده از عینک است. به کمک عینک مناسب  بیماری تنبلی چشم (نزدیک بینی یا دور بینی) را رفع کرد.  سپس بایستی کودک را به استفاده از چشم ضعیف تر تشویق کرد.

شیوه‌های درمان بیماری تنبلی چشم
شیوه‌های درمان بیماری تنبلی چشم

استفاده از قطره چشم

قطره چشمی بینایی چشم قوی‌تر را به صورت موقت تار نموده و مغز را تحریک به استفاده بیشتر از چشم ضعیف‌تر می نماید.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

محافظ چشم

در این روش یک محافظ بر روی چشم قوی‌تر به مدت چند ساعت قرار می‌دهند و کودک مجبور به استفاده بیش‌تر از چشم ضعیف‌تر می گردد. این عمل موجب می‌شود که مغز بخش بینایی چشم ضعیف تر را بهبود بخشد.

همچنینی بخوانید: پزشکی از راه دور 

فیلتر های نیمه شفاف

این فیلترها بر روی لنز عینک چشم قوی‌تر قرار گرفته و موجب تار شدن چشم قوی‌تر و استفاده بیش‌تر از چشم بیمار می‌گردند. همچنین تمرینات و درمان‌هایی مثل نقاشی و بازی‌هایی که نیاز به تمرکز و استفاده از هر دو چشم دارند، می‌توانند در تقویت چشم ضعیف کمک کرده و در دوره درمان موثر باشند.اگر بیماری تنبلی چشم در اثر انحراف چشم به وجود آمده باشد، معمولا پزشک جراحی عضلات چشم را توصیه می‌کند.اگر علت تنبلی چشم بیماری‌هایی همچون آب مروارید و پایین افتادگی  پلک چشم باشد، باید هر چه سریع‌تر درمان صورت پذیرد که معمولا عمل جراحی است. پروسه درمان بیماری تنبلی چشم ممکن است از چند هفته تا چندماه طول بکشد.آنچه در مورد تنبلی چشم باید بدانید.چشم یکی از اصلی ترین اعضای بدن می باشد و در صورت بروز مشکلی در چشمانتان باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید..آگاهی والدین از روش های درمانی و تشخیص بیماری کمک بزرگی به کودک می کند. شما نیز اگر سلامتی کودک و فرزندتان برای شما مهم است همین حالا اقدام کنید و از روش های تشخیص آشنا شوید.

دکتر رضا پورمازار   
متخصص چشم پزشکی

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • حسن احمدی
    ۱۹ اسفند, ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۰

    مطلب خوبی بود. ممنون

افزودن دیدگاه
Verification: 21c1a9e26c75b00f