بهترین زمان برای ختنه نوزاد

ختنه نوزاد
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آیا تا کنون در مورد ختنه‌ی نوزادان پسر چیزی  شنیده‌اید؟ آیا اصلا می‌دانید ختنه چیست و چه فلسفه‌ای دارد؟ به طور کلی زمانی که نوزادان پسر متولد می‌شوند، بر روی آلتشان پوستی ضخیم قرار گرفته است که باید این پوست پس از تولد او برداشته شود چرا که دین و شریعت ما توصیه کرده است که این پوست ممکن است به بدن نوزاد آسیب برساند و از رشد او جلوگیری کند. حال  برخی از افراد در این زمینه سوال می‌کنند که بهترین زمان برای ختنه نوزاد، چه زمانی است؟ در واقع تولد تا ۱۲ ماهگی یک نوزاد زمان طلایی برای ختنه کردن شناخته شده است اما اگر والدینی عمل ختنه شدن نوزادشان را به زمان‌های دیگر موکول کنند، ممکن است این عمل به شرایط روحی نوزاد هم لطمه بزند و  در آینده ی او نیز آثار سوء داشته باشد. به همین دلیل امروزه توصیه‌ی تمامی پزشکان اطفال این است که والدین دو الی سه ماه بعد از تولد اقدام به ختنه کردن نوزادان پسر کنند.

ختنه نوزاد چیست؟

آیا اصلا می‌دانید که معنای ختنه کردن نوزاد چیست؟ ختنه یکی از عمل‌های جراحی قدیمی است که از گذشته تا کنون در جوامع اسلامی رواج داشته است و امروزه هم با استفاده از ابزارهای به خصوصی انجام  می‌پذیرد. واژه ختنه به معنای بریدن است. در این عمل، پوستی که به صورت پوست اضافه بر قسمت بالایی آلت نوزادان پسر قرار گرفته است، بریده می‌شود و جای خود را به گوشت زیرین خود می‌دهد. این  عمل برای این که نوزاد در آینده بتواند به سلامت زندگی کند و  بیماری‌های مقاربتی او در بزرگسالی از بین برود، انجام می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که ‌ما دین اسلام را دنبال می‌کنیم،  طبق قوانین آن باید  پس از تولد این پوست اضافی موجود بر روی آلت نوزاد پسر را از بدن او خارج کنیم. اگرچه این عمل ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشد اما مزایای آن چشمگیرتر از عوارض آن هستند. پس بهتر است در همان دوره‌ی طلایی ختنه مردن فرزند پسر، او را ختنه کنید و دیگر دغدغه‌ای را از این بابت نداشته باشید.

هزینه ختنه نوزاد

در مورد هزینه‌های ختنه نوزاد باید بگوییم که بسیار مهم است که شما در چه سنی می‌خواهید کودک خود را ختنه کنید. مسلما زمانی که شما بخواهید نوزاد تازه متولد شده را که هنوز سیستم‌های بدن او حس چندانی ندارند، خانه کنید، هزینه‌ی کمتری را باید بپردازید چرا که مشقت‌های این عمل هم نسبت به  عمل ختنه در بزرگسالی کمتر است. حال گاهی اوقات ما می‌بینیم که برخی از افراد در سنین جوانی، نوجوانی و یا حتی بزرگسالی می‌خواهند اقدام به ختنه شدن کنند که در این شرایط ممکن است عمل ختنه با دشواری‌هایی رو به رو شود‌.  علاوه بر این دشواری‌ها، عوارض ختنه شدن هم ممکن است از نظر جسمی آسیب زیادی را به فرد بزنند. به هر حال در سنین بالا، هزینه‌های ختنه کردن هم افزایش پیدا می‌کند . پس اگر می‌خواهید این هزینه‌ها را کاهش دهید، بهتر است از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی نوزاد پسر خود، یک تایم را برای خانه شدن رزرو کرده و نوزاد خود را ختنه نمایید. مسلما بهترین زمان برای ختنه نوزاد همین رمان است که شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره، با ما در ارتباط باشید.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

خطرات ختنه نوزاد

همان طور که هر عمل جراحی عوارض خاص خود را دارد و با خطراتی می‌تواند سلامت جان افراد را تهدید کند، ختنه هم خطرات خاصی دارد که ممکن است با انجام این فرآیند، این خطرات به سراغ  نوزاد شما بیاید و او را اذیت کند. البته دقت داشته باشید که اگر در بهترین زمان ختنه نوزاد اقدام به ختنه کردن او کنید، می‌توانید تا حد زیادی این خطرات را کاهش دهید اما به هر حال خطراتی مثل درد، خونریزی و  واکنش نامتعادل بدن نسبت به داروهای بیهوشی از جمله خطراتی است که ختنه نوزاد پسر با خود به دنبال دارد. همچنین گاهی اوقات در سنین بالا  مشاهده می‌شود که افراد دچار عوارضی همچنین خارش آلت و یا  سوزش  آن را می‌شوند که در چنین شرایطی ما به شما داروهایی را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند تا حد زیادی در بهبود دادن این عوارض، نقش داشته باشند.

یکی دیگر از خطرات مهمی که  ختنه نوزاد پسر با خود به همراه دارد این است که  در صورت عدم مراقبت می‌تواند فرد را به انواع عفونت‌ها دچار کند و  یا بیماری‌های جدیدی را برای فرد به وجود بیاورد.

خطرات ختنه نوزاد

همچنینی بخوانید: تب در کودکان 

بهترین روش ختنه نوزاد

به طور کلی در فرآیند ختنه کردن نوزاد بهترین زمان ختنه نوزاد و بهترین روش ختنه نوزاد از جمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در این زمینه به روش ختنه با حلقه، ختنه با بخیه و ختنه با لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها مراحل خاص خود را دارند:

ختنه نوزاد با حلقه

اگر به شکل ختنه نوزاد اهمیت می‌دهید، ما به ما توصیه می‌کنیم که از روش حلقه‌ای ختنه کردن استفاده کنید. در این روش پس از این که نوزاد ختنه می‌شود، یک حلقه‌ی پلاستیکی بر سر آلت او قرار می‌گیرد و این حلقه مدتی بعد خود به خود می‌افتد. در این روش از ختنه کردن ابتدا ژل بی‌حسی را بر روی پوست آلت قرار می‌دهند و سدس با استفاده از تیغه‌ای مخصوص،  محل اتصال پوست اضافه به گوشت را می‌برند. حال  حلقه را روی آن  قرار داده و محل را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی می‌نمایند. اگر شما در بهترین زمان ختنه نوزاد که از یک تا  دوازده ماهگی نوزاد است اقدام به ختنه کردن او کنید، می‌توانید از این روش که مزایای زیادی هم دارد استفاده نمایید.

ختنه نوزاد با بخیه

بخیه کردن یکی از روش‌های ختنه کردن نوزاد است که به صورت سنتی و با استفاده از ابزارهای مخصوص  انجام می‌شود. این نوع از ختنه کردن ابزار مخصوصی به نام کاوشگر دارد که با استفاده از این ابزار  پوستی که بر روی آلت تناسلی نوزاد قرار گرفته است را برش می‌دهند و سپس آن را به آرامی از گوشت جدا می‌کنند. حال محل برش را با استفاده از پنج یا شش بخیه می‌پوشانند و  سپس پوست آلت زا به سمت بالا می‌کشند. از آنجایی که این روش از ختنه کردن می‌تواند درد و خونریزی فراوانی را داشته باشد، عمدتا از مواد ضدعفونی کننده برای کاهش درد نوزاد و یا حتی افراد بزرگسال در این روش استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: پزشک متخصص کودک و نوزاد 

ختنه نوزاد یا لیزر

یکی از مدرن‌ترین روش‌هایی که امروزه با استفاده از آن نوزادان به خصوص نوزادانی که فقط چند ماه دارند را به آسانی و بدون درد ختنه می‌کنند، ختنه با لیزر است. در این روش همان طور که از نامش مشخص است، از یک لیزر برش دهنده و پیشرفته کمک می‌گیرند که به وسیله‌ی آن پوست اضافه‌ی موجود بر روش آلت برداشته شده و  به سمت بالا کشیده می‌شود. به طور کلی روش لیزر کمتر از روش بخیه و حلقه درد دارد و امروزه همین مزیت باعث شده است که این نوع از ختنه کردن نسبت به سایر روش‌ها متداول شود. شما هم اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

سخن پایانی

مسلما همه‌ی ما تا کنون در مورد ختنه و چرایی انجام آن چیزهایی را شنیده‌ایم. ما در این مقاله در مورد بهترین زمان ختنه نوزاد و هر آنچه که باید شما در مورد روش‌های مختلف ختنه کردن و عوارض آن‌ها بدانید را تشریح کردیم تا اگر شما هم قرار است نوزاد خود را ختنه کنید، با اطلاعات کافی دست به این کار بزنید. علاوه بر این، به این نکته هم دقت داشته باشید که ختنه کردن در سنین پایین‌تر باعث می‌شود که نوزاد شما سلامت جسمی بهتری را تجربه کند. پس  او را در همان ماه‌های اپلیه‌ی زندگی‌اش ختنه کنید و خیال خودتان را هم از این بابت راحت نمایید.

سوالات متداول :

آیا ختنه خوب است؟

به طور کلی ما نمی‌توانیم در مورد خوب بودن یا نبودن انجام عمل جراحی ختنه نظری دهیم اما طبق آنچه که در آیین ما مقرر شده است، هر مرد مسلمانی برای این که بتواند به مسلمان بودن خود اقرار کند، باید ختنه شود. حال این که شما در چه زمان و چه مکانی بخواهید ختنه شوید اهمیت چندانی ندارد اما مهم این است که پیش از بلوغ شما ختنه شده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین زمان ختنه نوزاد، با ما تماس بگیرید.

آیا ختنه با حلقه درد دارد؟

امروزه روش‌های نوینی در زمینه‌ی ختنه‌ی نوزادان به وجود آمده‌اند که درد و خونریزی ناشی از ختنه شدن را به حداقل می‌رسانند اما کماکان روش‌های سنتی هم در برهی از موارد به کار گرفته می‌شوند که این روش‌ها نمی‌توانند همانند روش‌های مدرن درد و خونریزی را کاهش دهند. روش حلقه هم از این قاعده‌ی کلی مستثنی نیست و ممکن است درد زیادی را به فرد منتقل کند. از این امروزه پزشکان در تلاش هستند که برای جلوگیری کردن از درد ناشی از این روش‌های ختنه کردن، از داروهای بیهوشی یا بی‌حس کننده استفاده می‌نمایند.

برای ختنه پیش چه دکتری بریم؟

؟ امروزه تمامی پزشکانی که مجوز ختنه کردن را دریافت نموده‌اند، می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند اما پیش از انتخاب پزشک برای ختنه کردن، ابتدا در مورد پزشک مورد نظر خود پرس و جو کنید و اگر مقبولیت او را در میان مشتریانش مشاهده کردید، برای ختنه کردن نوزاد خود به آن پزشک مراجعه نمایید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f