بلع جسم های خارجی در کودکان و نوزادان

بلع جسم خارجی در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

یکی از مشکلات در کودکان بلع جسم خارجی می باشد که می تواند بسیار خطرناک باشد. در کودکان برعکس بزرگسالان بلع جسم خارجی اکثرا به طور غیرعمد اتفاق می افتد. در کودکان بعد از ۸ تا ۹ ماهگی اجسام مختلف را داخل دهان می گذارند که گاهی این جسم خارجی که داخل دهان می باشد بلعیده می شود.

اشیاء بلعیده شده ممکن است در چندناحیه مری گیر کنند:

  • در مرکز قفسه سینه
  • در نزدیکی کف قفسه دنده
  • بخشی از مری قبلاً زخم شده
  • در سطح ترقوه ها (collarbones) که رایج ترین محل برای گیر افتادن اشیاء می باشد.

اجسام بلعیده شده توسط کودکان شامل :

۱. سکه

۲. باطری دیسکی و اجسام این شکلی

۳. سنجاق قفلی

۴. سوزن و سوزن ته گرد

۵. تکه های کوچک اسباب بازی قابل بلع

۶. آهن ربا

۷. میخ و پیچ

۸. کلید

۹. مداد پاک کن

۱۰. هرگونه اجسام کوچک که در دسترس کودک باشد

شایع ترین جسم خارجی که توسط کودکان بلع می شود سکه است و شاید بتوان گفت که خطرناکترین جسم خارجی، بلع باطری دیسکی است، چرا که می تواند در طی ۴ ساعت منجر به پارگی مری کودک شود.

چه کار کنیم که این بلع  برای کودک اتفاق نیفتد :

توصیه من به پدر و مادران اینست که این اجسام قابل بلع را از دسترس کودکان دور کنند به عنوان مثال اگر اسباب بازی دارند که دارای باطری دیسکی می باشد آنرا از داخل اسباب بازی خارج کنند و یا اگر وسایل بازی دارای تکه های کوچک است که از ان جدا می شود از دسترس کودک دور کنند تا این عمل  اتفاق نیفتد.
در صورتی که جسم خارجی توسط کودک بلعیده شد می بایست هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کنند و بعد از گرفتن گرافی لازم و اینکه جسم خارجی در کدام قسمت باشد و نوع جسم خارجی که بلع شده اقدام لازم درمانی صورت گیرد. که در اکثر موارد نیاز به انجام آندوسکوپی و خروج جسم خارجی می باشد.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f