آلرژی به سویا

آلرژی به گندم کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آلرژی به سویا چیست؟

سویا یکی از علل شایع آلرژی غذایی است. سویا از سویا که از خانواده حبوبات است (به همراه لوبیا، عدس، نخود و بادام زمینی ) به دست می آید. برخی افراد فقط به یک نوع حبوبات حساسیت دارند. دیگران به بیش از یک مورد حساسیت دارند.

هنگامی که فردی به سویا حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با عفونت ها مبارزه می کند، نسبت به پروتئین های موجود در سویا بیش از حد واکنش نشان می دهد. اگر فرد چیزی را بخورد که با سویا ساخته شده است، بدن فکر می کند که این پروتئین ها مهاجمان مضری هستند و با تلاش بسیار برای مبارزه با مهاجم پاسخ می دهد. این باعث واکنش آلرژیک می شود . آلرژی به سویا در نوزادان و کودکان شایع تر از نوجوانان و بزرگسالان است، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود.

آلرژی به گندم کیدز24
آلرژی به سویا کیدز24

علائم و نشانه های آلرژی به سویا چیست؟

وقتی فردی که به سویا حساسیت دارد چیزی حاوی سویا در آن وجود دارد، بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین آزاد می کند. . این می تواند علائمی مانند:

• خس خس سینه

• مشکل در تنفس

• سرفه کردن

• گرفتگی صدا

• سفتی گلو

• شکم درد

• استفراغ

• اسهال

• خارش، آبریزش یا ورم چشم

• لکه های قرمز

• ورم

• افت فشار خون که باعث سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری می شود (بیهوش شدن)

واکنش های آلرژیک به سویا می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات یک فرد می تواند در زمان های مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان دهد. بیشتر واکنش‌ها به سویا خفیف هستند و فقط یک سیستم بدن را درگیر می‌کنند، مانند کهیر روی پوست. گاهی اوقات واکنش می تواند شدیدتر باشد و بیش از یک قسمت از بدن را درگیر کند.

به ندرت، آلرژی به سویا می تواند باعث واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی شود . آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم مشابه یک واکنش کمتر شدید شروع شود، اما می تواند به سرعت بدتر شود. ممکن است فرد دچار مشکل تنفسی یا بیهوشی شود. ممکن است بیش از یک قسمت از بدن درگیر باشد. اگر درمان نشود، آنافیلاکسی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

واکنش آلرژیک به سویا چگونه درمان می شود؟

اگر فرزند شما حساسیت به سویا (یا هر نوع حساسیت غذایی جدی) داشته باشد، پزشک از او می خواهد که در مواقع اضطراری یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین به همراه داشته باشد.

تزریق خودکار اپی نفرین یک داروی نسخه ای است که در یک ظرف کوچک و با قابلیت حمل آسان عرضه می شود. استفاده از آن آسان است. پزشک به شما نشان می دهد که چگونه. به کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند می توان نحوه تزریق آمپول را به خود آموزش داد. اگر آنها اپی نفرین را حمل می کنند، باید در همان نزدیکی باشد، نه اینکه در کمد یا دفتر پرستار رها شود.

هر کجا که کودک شما باشد، مراقبان باید همیشه بدانند که اپی نفرین کجاست، به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و بدانند که چگونه واکسن را انجام دهند. کارکنان مدرسه فرزند شما باید در مورد آلرژی بدانند و یک برنامه اقدام داشته باشند. داروهای کودک شما باید همیشه در دسترس باشد.

آلرژی به گندم کیدز24
آلرژی به سویا کیدز24

کودک شما شروع به علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس کرد، فوراً تزریق خودکار اپی نفرین را به او بدهید. همچنین اگر علائم شامل دو قسمت مختلف بدن مانند کهیر همراه با استفراغ است، فورا آن را مصرف کنید. سپس با 911 تماس بگیرید و فرزند خود را به اورژانس ببرید . فرزند شما باید تحت نظارت پزشکی باشد زیرا حتی اگر بدترین حالت به نظر برسد، موج دوم علائم جدی ممکن است رخ دهد.

همچنین ایده خوبی است که یک آنتی هیستامین بدون نسخه (OTC) برای کودک خود حمل کنید، زیرا این می تواند به درمان علائم خفیف آلرژی کمک کند. از آنتی هیستامین ها استفاده کنید پس از – نه به عنوان جایگزین – تزریق اپی نفرین در طول واکنش های تهدید کننده زندگی.

چه چیز دیگری باید بدانم؟

اگر آزمایش آلرژی نشان داد که فرزند شما به سویا آلرژی دارد، پزشک دستورالعمل هایی را در مورد ایمن نگه داشتن فرزندتان ارائه می دهد. کودک شما ممکن است نیاز داشته باشد از محصولاتی که با سویا ساخته شده اند کاملاً اجتناب کند. این می تواند سخت باشد زیرا سویا بخشی از بسیاری از غذاها شده است. برای اطلاعات در مورد غذاهایی که باید اجتناب کنید، سایت هایی مانند شبکه تحقیقات و آموزش آلرژی غذایی (FARE) را بررسی کنید.

همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید  تا ببینید آیا یک غذا حاوی سویا است یا خیر. تولیدکنندگان غذاهایی که در ایالات متحده فروخته می‌شوند باید اعلام کنند که آیا غذاها حاوی هر یک از هشت آلرژن رایج از جمله سویا هستند یا خیر. برچسب باید «سویا» را در فهرست مواد تشکیل دهد یا بعد از فهرست عبارت «حاوی سویا» باشد.

آلرژی به گندم کیدز24
آلرژی به سویا کیدز24

برخی از غذاها از لیست مواد تشکیل دهنده سالم به نظر می رسند، اما در حین تهیه می توانند با سویا در تماس باشند. به این آلودگی متقابل می گویند . به دنبال عبارات توصیه‌ای مانند «ممکن است حاوی سویا باشد»، «فرآوری شده در کارخانه‌ای که سویا را نیز فرآوری می‌کند» یا «تولید شده بر روی تجهیزاتی که برای سویا نیز استفاده می‌شود» بگردید. همه شرکت ها برای آلودگی متقابل برچسب گذاری نمی کنند، بنابراین اگر شک دارید، برای اطمینان با شرکت تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.

هنگامی که خارج از خانه غذا می خورید، مطمئن شوید که یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین همراه خود داشته باشید و تاریخ مصرف آن تمام نشده باشد. همچنین به افرادی که غذای کودکتان را آماده یا سرو می کنند، در مورد حساسیت به سویا بگویید. گاهی اوقات، ممکن است بخواهید با خود غذایی بیاورید که می دانید بی خطر است. اگر به نظر می رسد سرآشپز، مدیر یا مالک از درخواست شما برای یک وعده غذایی مطمئن ناراحت نیست، در رستوران غذا نخورید.

همچنین با کارکنان مدرسه در مورد خطرات آلودگی متقابل برای غذاهای موجود در کافه تریا صحبت کنید. شاید بهتر باشد ناهار را در خانه بسته بندی کنید تا بتوانید آنچه را در آنها وجود دارد کنترل کنید.

موارد دیگری که باید در نظر داشت:

• مطمئن شوید که انژکتور خودکار اپی نفرین همیشه در دسترس باشد و تاریخ مصرف آن تمام نشده باشد.

• به کودکتان غذای پخته شده ای که خودتان درست نکرده اید یا چیزی با مواد ناشناخته ندهید.

• به همه کسانی که غذا را کنترل می کنند – از بستگان گرفته تا کارکنان رستوران – بگویید که فرزند شما به سویا آلرژی دارد.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f