آلرژی به تخم مرغ چیست؟

آلرژی به تخم مرغ
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آلرژی به تخم مرغ چیست؟

هنگامی که فردی به تخم مرغ حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با عفونت ها مبارزه می کند، نسبت به پروتئین های موجود در تخم مرغ بیش از حد واکنش نشان می دهد. اگر فرد محصولی حاوی تخم مرغ بنوشد یا بخورد، بدن فکر می کند که این پروتئین ها مهاجمان مضری هستند. سیستم ایمنی با کار بسیار سخت برای مبارزه با مهاجم پاسخ می دهد و باعث واکنش آلرژیک میشود. حدود 2 درصد از کودکان به تخم مرغ حساسیت دارند. خوشبختانه، بیشتر آنها تا سن 16 سالگی علائم کمتری از آلرژی را نشان می دهند.

علائم و نشانه های آلرژی به تخم مرغ چیست؟

وقتی فردی که به تخم مرغ آلرژی دارد ، بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین ترشح می کند. این می تواند علائمی مانند:

خس خس سینه

مشکل در تنفس

سرفه کردن

گرفتگی صدا

سفتی گلو

معده درد

استفراغ و اسهال

 خارش، آبریزش یا ورم چشم ها

لکه های قرمز

ورم

افت فشار خون که باعث سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری می شود (بیهوش شدن)

واکنش های آلرژیک به تخم مرغ می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات یک فرد می تواند در زمان های مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان دهد. برخی از واکنش ها به تخم مرغ خفیف هستند و فقط یک قسمت از بدن را درگیر می کنند، مانند کهیر روی پوست. اما حتی زمانی که فردی در گذشته فقط یک واکنش خفیف داشته است، واکنش بعدی می تواند شدید باشد.

آلرژی به تخم مرغ می تواند باعث واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم مشابه یک واکنش کمتر شدید شروع شود، اما می تواند به سرعت بدتر شود. ممکن است فرد دچار مشکل تنفسی یا بیهوشی شود. ممکن است بیش از یک قسمت از بدن درگیر باشد. اگر درمان نشود، آنافیلاکسی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

همچنین بخوانید:بیماری فنیل کتونوریا

آلرژی به تخم مرغ
آلرژی به تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ چگونه تشخیص داده می شود؟

آلرژی به تخم مرغ با آزمایش های پوستی یا آزمایش خون تشخیص داده می شود. تست پوستی (که به آن تست خراش نیز گفته می شود) رایج ترین تست آلرژی است. آزمایش پوست به پزشک اجازه می دهد تا در عرض 15 دقیقه ببیند که آیا کودک به تخم مرغ حساس است یا خیر.

با این آزمایش، پزشک یا پرستار: کمی عصاره تخم مرغ را روی پوست قرار می دهد لایه بیرونی پوست را سوراخ می کند یا خراش کوچکی روی پوست ایجاد می کند اگر ناحیه متورم و قرمز شود (مثل نیش پشه)، کودک به تخم مرغ حساس است. اگر آزمایش پوستی انجام نشود، می توان از آزمایش خون استفاده کرد. چند روز طول می کشد تا نتایج آزمایش خون به دست آید.

واکنش آلرژیک به تخم مرغ چگونه درمان می شود؟

اگر کودک شما به تخم مرغ آلرژی دارد، در صورت بروز واکنش شدید، همیشه دو دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین را در دسترس داشته باشید. تزریق خودکار اپی نفرین یک داروی نسخه ای است که در یک ظرف کوچک و با قابلیت حمل آسان عرضه می شود. استفاده از آن آسان است. پزشک به شما نشان می دهد که چگونه این آمپول را تزریق کنید. به کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند می توان نحوه تزریق آمپول را به خود آنها آموزش داد. پزشک همچنین می‌تواند یک برنامه اقدام آلرژیک به شما بدهد که به شما کمک می‌کند تا خود را برای یک واکنش آلرژیک را آماده کنید، تشخیص دهید و درمان کنید. آن را با هر کسی که از فرزند شما مراقبت می کند، از جمله بستگان، مسئولان مدرسه و پرستار همراه کودک به اشتراک بگذارید.

هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک بسیار حیاتی و مهم است. اگر کودک شما شروع به علائم آلرژیک جدی کرد، مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس، فوراً تزریق آمپول خودکاری اپی نفرین را انجام دهید. همچنین اگر علائم شامل دو قسمت مختلف بدن مانند کهیر همراه با استفراغ است، فورا آمپول را مصرف کنید. سپس با 115 تماس بگیرید و فرزندتان را به اورژانس ببرید. فرزند شما باید تحت نظارت پزشکی باشد زیرا حتی اگر بدترین حالت به نظر برسد، موج دوم علائم جدی ممکن است رخ دهد.

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

اگر کودک شما به تخم مرغ حساسیت دارد، به او کمک کنید تا از خوردن تخم مرغ خودداری کند. برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید زیرا مواد تشکیل دهنده می توانند تغییر کنند و تخم مرغ در مکان های غیرمنتظره پیدا می شود. برخی از غذاها از لیست مواد تشکیل دهنده سالم به نظر می رسند، اما در حین تهیه می توانند با تخم مرغ در تماس باشند. این آلودگی متقاطع نامیده می شود. به دنبال عبارات توصیه‌ای مانند «ممکن است حاوی تخم‌مرغ باشد»، «فرآوری‌شده در کارخانه‌ای که تخم‌مرغ را نیز پردازش می‌کند» یا «تولید شده بر روی تجهیزاتی که برای تخم‌مرغ نیز استفاده می‌شود» باشید. هر کسی که غذای کودک شما را تهیه می کند باید قبل از دست زدن به آن دست های خود را با آب و صابون بشویید. کودک شما باید همیشه قبل از غذا خوردن دست های خود را بشوید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از دستمال های تمیز کننده دست استفاده کنید.

آلرژی به تخم مرغ
آلرژی به تخم مرغ

چه چیز دیگری باید بدانم؟

در گذشته، هر فردی که به تخم مرغ آلرژی داشت، باید با پزشک در مورد بی خطر بودن واکسن آنفولانزا صحبت می کرد، زیرا این واکسن در داخل تخم مرغ رشد می کند. اما کارشناسان بهداشت اکنون می گویند که کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ در معرض خطر بیشتری برای واکنش به واکسن آنفولانزا نیستند. این احتمالاً به این دلیل است که سطح آلرژن تخم مرغ در واکسن آنقدر ناچیز است که حتی برای کسانی که به تخم مرغ حساسیت شدید دارند، بی خطر است. واکسن آنفولانزا برای همه کودکان بزرگتر از 6 ماه در فصل آنفولانزا توصیه می شود.

با این حال، کودک مبتلا به آلرژی به تخم مرغ (که علائم آن شدیدتر از کهیر است) باید واکسن آنفولانزا را در مطب پزشک دریافت کند، نه درداروخانه یا محل دیگر. به این ترتیب، پزشک می‌تواند هر واکنشی را مشاهده و درمان کند.

حساسیت به تخم مرغ و واکسن / حساسیت نوزاد شیرخوار به تخم مرغ 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f