مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

مسمومیت غذایی چیست؟

 

مسمومیت غذایی توسط باکتری ها و گاهی ویروس ها یا سایر میکروب ها ایجاد می شود. آنها می توانند وارد غذاهایی که می خوریم یا مایعاتی که می نوشیم وارد شوند. ما نمی توانیم این میکروب ها را بچشیم، بو کنیم یا ببینیم (حداقل بدون میکروسکوپ). اما حتی اگر آنها کوچک هستند، می توانند تأثیر قدرتمندی بر بدن داشته باشند.

 

وقتی میکروب هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند وارد سیستم بدن ما می شوند، می توانند سموم را آزاد کنند. این سموم سمی هستند (دلیل نامگذاری “مسمومیت غذایی”) و می توانند باعث اسهال و استفراغ شوند.

 

معمولاً پزشکان از “مسمومیت غذایی” برای توصیف بیماری استفاده می کنند که به سرعت پس از خوردن غذای آلوده ایجاد می شود. افراد اغلب در عرض چند ساعت پس از آلوده شدن دچار اسهال می شوند یا شروع به استفراغ می کنند. خبر خوب این است که مسمومیت غذایی معمولا به سرعت از بین می رود. اکثر افراد در عرض چند روز بدون مشکل پایدار بهبود می یابند.

مسمومیت غذایی کیدز24
مسمومیت غذایی کیدز24

در موارد معدودی، مسمومیت غذایی شدید می تواند به معنای مراجعه به پزشک یا بیمارستان باشد. هنگامی که افراد برای مسمومیت غذایی نیاز به درمان دارویی دارند، اغلب به دلیل کم آبی بدن است. کم آبی شایع ترین عارضه جدی مسمومیت غذایی است.

 

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی چیست؟

 

نحوه نشان دادن مسمومیت غذایی بستگی به میکروب ایجاد کننده آن دارد. ممکن است فردی ظرف یک یا دو ساعت پس از خوردن یا نوشیدن غذا یا مایعات آلوده احساس بیماری کند. در موارد دیگر، علائم ممکن است تا چند هفته ظاهر نشوند. در بیشتر موارد، علائم در عرض 1 تا 10 روز از بین می روند.

 

علائمی که نشان می دهد کودک ممکن است مسمومیت غذایی داشته باشد عبارتند از:

 

• حالت تهوع (احساس بیماری)

 

• شکم درد و گرفتگی

 

• استفراغ

 

• اسهال

 

• تب

 

• سردرد و ضعف کلی

مسمومیت غذایی کیدز24
مسمومیت غذایی کیدز24

در موارد نادر، مسمومیت غذایی می‌تواند باعث سرگیجه، تاری دید یا احساس سوزن سوزن شدن در بازوها شود. در موارد بسیار نادر، ضعفی که گاهی با مسمومیت غذایی همراه است، باعث ایجاد مشکل در تنفس می شود.

چه چیزی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

 

هنگامی که افراد چیزی می خورند یا می نوشند که آلوده به میکروب است، ممکن است با مسمومیت غذایی بیمار شوند. اغلب، افراد از طریق غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و غذاهای دریایی دچار مسمومیت غذایی می شوند. اما میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای خام شسته‌نشده نیز می‌توانند آلوده باشند و افراد را بیمار کنند. حتی آب نیز می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

 

غذاها و مایعات می توانند در نقاط مختلف در طول تهیه، نگهداری و جابجایی مواد غذایی آلوده شوند. مثلا:

 

• آبی که برای رشد غذا استفاده می شود می تواند با مدفوع حیوانات یا انسان (مدفوع) آلوده شود.

 

• گوشت یا طیور ممکن است در طول فرآوری یا حمل و نقل با میکروب ها تماس پیدا کند.

 

• باکتری ها می توانند غذاهایی را که در دمای نامناسب نگهداری می شوند یا برای مدت طولانی نگهداری می شوند آلوده کنند.

 

• آشپزها یا سایر دست اندرکاران غذا اگر دست های خود را نشویید یا از ظروف نجس یا تخته برش استفاده کنند، می توانند غذاها را آلوده کنند.

 

افرادی که دارای شرایط سلامتی (مانند بیماری مزمن کلیه) یا سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر از افرادی که از سلامت خوبی برخوردار هستند، در معرض خطر ابتلا به مسمومیت غذایی هستند.

 

چه میکروب هایی باعث مسمومیت غذایی می شوند؟

 

میکروب هایی که اغلب باعث مسمومیت غذایی می شوند عبارتند از:

 

سالمونلا .  باکتری سالمونلاعامل اصلی مسمومیت غذایی در ایالات متحده است. این باکتری ها معمولاً در تماس با مدفوع حیوانات وارد غذاها می شوند. علت اصلی مسمومیت با سالمونلا خوردن لبنیات، گوشت نیم پز ومحصولات تازهای است که خوب شسته نشده اند.

 

E. coli (اشریشیا کلی) . باکتری E. coliمعمولاً هنگام تماس با مدفوع حیوانات وارد غذا یا آب می شود. خوردن گوشت چرخ کرده گاو نپخته شایع ترین علتE. coliدر ایالات متحده است.

 

لیستریا _ این باکتری ها بیشتر در محصولات لبنی غیر پاستوریزه، غذاهای دریایی دودی و گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و گوشت ناهار یافت می شوند. باکتری لیستریاهمچنین می تواند میوه ها و سبزیجات را آلوده کند، اگرچه کمتر رایج است.

 

کمپیلوباکتر . این باکتری ها بیشتر گوشت، مرغ و شیر غیر پاستوریزه را آلوده می کنند. کمپیلوباکترهمچنین می تواند آب را آلوده کند. مانند سایر انواع باکتری ها، این باکتری ها معمولاً از طریق تماس با مدفوع حیوانات آلوده وارد غذا می شوند.

 

استافیلوکوکوس اورئوس. این باکتری ها (که در گوشت ها، سالادهای آماده و غذاهای تهیه شده با لبنیات آلوده یافت می شوند) از طریق تماس دست، عطسه یا سرفه پخش می شوند. این بدان معناست که افرادی که غذا درست می کنند یا دست به کار می شوند می توانند عفونت را گسترش دهند.

 

شیگلا _ باکتری شیگلامی تواند غذاهای دریایی یا میوه ها و سبزیجات خام را آلوده کند. این باکتری‌ها اغلب زمانی پخش می‌شوند که افرادی که غذا را تهیه می‌کنند یا به کار می‌برند، دست‌های خود را به‌درستی پس از استفاده از حمام نمی‌شویند. گاهی اوقات، عفونت باعث خون در مدفوع (مدفوع) می شود.

 

هپاتیت A. _ مردم عمدتاً این ویروس را از خوردن صدف خام یا غذاهایی که توسط فردی که آلوده شده است، دریافت می کنند. دانستن منبع عفونت ممکن است سخت باشد زیرا ممکن است افراد 15 تا 50 روز پس از آن بیمار نشوند.

 

نورویروس _  عفونت‌های نوروویروسی به‌راحتی از فردی به فرد دیگر، به‌ویژه در محیط‌های شلوغ، مانند مهدکودک‌ها و مدارس، سرایت می‌کنند.

 

برخی از اینها، از جمله لیستریا و E. coli، می توانند مشکلات بالقوه خطرناک قلبی، کلیوی و خونریزی ایجاد کنند.

 

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرم؟

 

اکثر موارد مسمومیت غذایی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند، اما برخی از آنها نیاز به مراقبت پزشکی دارند. شایع ترین مشکل جدی مسمومیت غذایی کم آبی بدن است. بعید است کودکی که سالم است دچار کم آبی شود تا زمانی که مایعات کافی بنوشد تا بتواند آن چیزی را که در اثر استفراغ یا اسهال از دست داده است، جبران کند.

 

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت با پزشک تماس بگیرید:

 

• استفراغی که بیش از 12 ساعت طول بکشد

 

• اسهال با تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد)

 

• درد شدید شکم که پس از اجابت مزاج از بین نمی رود

 

• مدفوع خونی (اسهال یا مدفوع معمولی) یا استفراغ خونی

 

• حرکات روده سیاه یا قهوه ای

 

• قلب تند یا تپنده

 

مهم است که مراقب علائم کم آبی بدن باشید که عبارتند از:

 

• تشنگی شدید

 

• ادرار کم یا بدون ادرار ( ادرار کردن )

 

• سرگیجه

 

• چشمهای گود رفته

 

• سبکی سر یا ضعف

 

اگر خانواده شما اخیراً به یک کشور خارجی رفته اند و فرزند شما دچار اسهال یا سایر مشکلات معده شده است، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

مسمومیت غذایی (به ویژه کم آبی بدن) برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط سلامتی دارند می تواند جدی تر باشد. اگر کودک شما دارای یک بیماری (مانند مشکلات کلیوی یا بیماری سلول داسی شکل ) است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. زنان باردار نیز باید در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی به پزشک خود اطلاع دهند زیرا برخی از میکروب ها می توانند بر جنین تأثیر بگذارند.

مسمومیت غذایی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

پزشک در مورد آنچه که کودک شما اخیراً خورده است و چه زمانی علائم شروع شده است، می پرسد. پزشک معاینه ای انجام می دهد و ممکن است نمونه ای از خون، مدفوع یا ادرار را بگیرد و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد. این به پزشک کمک می کند تا بفهمد چه چیزی باعث بیماری شده است.

 

مسمومیت غذایی چگونه درمان می شود؟

 

معمولاً مسمومیت غذایی روند خود را طی می کند و بچه ها خود به خود بهتر می شوند. با این حال، گاهی اوقات، پزشکان آنتی بیوتیک ها را برای درمان انواع شدیدتر مسمومیت های غذایی باکتریایی تجویز می کنند. کودک مبتلا به کم آبی شدید ممکن است نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی (IV) در بیمارستان داشته باشد.

 

مراقبت در منزل

 

مسمومیت غذایی معمولاً طی چند روز خود به خود برطرف می شود. برای کمک به کودک خود در این مدت، مطمئن شوید که او:

 

• به اندازه کافی استراحت می کند.

 

• برای محافظت در برابر کم آبی مایعات می نوشد. محلول های الکترولیت کار می کنند، اما هر چیزی به جز شیر یا نوشیدنی های کافئین دار موثر است.

 

• جرعه‌های کوچک و مکرر می‌خورد تا راحت‌تر مایعات را پایین نگه دارد.

 

• از خوردن غذاهای جامد و لبنیات تا زمانی که اسهال متوقف نشده است خودداری کنید.

 

از دادن داروهای ضد اسهال بدون نسخه خودداری کنید. اینها می توانند علائم مسمومیت غذایی را طولانی تر کنند. هنگامی که اسهال و استفراغ متوقف شد، برای جلوگیری از ناراحتی بیشتر معده به کودک خود برای چند روز وعده های غذایی کوچک، ملایم و کم چرب بدهید.

 

اگر علائم جدی شد یا علائم کم آبی را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چگونه از مسمومیت غذایی پیشگیری کنیم؟

 

این نکات را برای کمک به محافظت از خانواده خود در برابر مسمومیت غذایی دنبال کنید:

 

• به همه اعضای خانواده خود بیاموزید که دست های خود را خوب و مرتب بشویند ، مخصوصاً بعد از استفاده از حمام، قبل از دست زدن به غذا و بعد از دست زدن به غذای خام. از صابون و آب گرم استفاده کنید و حداقل 15 ثانیه اسکراب کنید.

 

• تمام ظروف، تخته های برش و سطوحی را که برای تهیه غذا استفاده می کنید با آب گرم و صابون تمیز کنید.

 

• شیر غیر پاستوریزه یا غذاهای حاوی شیر غیر پاستوریزه را سرو نکنید.

 

• تمام سبزیجات و میوه های خامی را که خودتان نمی توانید پوست آن ها را جدا کنید بشویید.

 

• غذاهای خام (به ویژه گوشت، مرغ و غذاهای دریایی) را تا زمان پخته شدن از سایر غذاها دور نگه دارید.

 

• در اسرع وقت از مواد غذایی فاسد شدنی یا هر ماده غذایی با تاریخ انقضا استفاده کنید.

 

• تمام مواد غذایی را از منابع حیوانی تا دمای داخلی ایمن بپزید. برای گوشت چرخ کرده گاو و خوک، این به معنای حداقل 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) است. برای برش های جامد گوشت، دمای ایمن 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) است. برای مرغ و بوقلمون (زمین شده و کامل)، حداقل 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) است. تخم مرغ را بپزید تا زرده سفت شود. ماهی به طور کلی پس از رسیدن به دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) برای خوردن آن بی خطر است.

 

• باقیمانده غذاها را سریعاً در یخچال بگذارید، ترجیحاً در ظروف درب دار که محکم بسته شوند.

 

• غذاها را در یخچال، مایکروویو یا آب سرد منجمد کنید. غذا هرگز نباید در دمای اتاق ذوب شود.

 

• اگر تاریخ انقضای غذایی گذشته است، مزه خنده‌داری دارد یا بوی عجیبی می‌دهد، آن را دور بریزید.

 

• اگر باردار هستید، از گوشت یا غذاهای دریایی خام یا نیم پز، غذاهای دریایی دودی، تخم مرغ خام و محصولاتی که ممکن است حاوی تخم مرغ خام، پنیرهای نرم، شیر و آبمیوه غیرپاستوریزه، پاته ها، سالادهای آماده، گوشت ناهار و هات داگ باشند خودداری کنید.

 

• از نهرها یا چاه های تصفیه نشده آب ننوشید.

 

اگر فردی در خانواده شما دچار مسمومیت غذایی شد، به بخش بهداشت محلی خود اطلاع دهید. مقامات آنجا ممکن است بتوانند علت را پیدا کنند و شیوع بیماری را که می تواند دیگران را تحت تأثیر قرار دهد، متوقف کنند.

 

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f