آموزش پس انداز کردن به کودکان

پس انداز کردن کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مواردی که والدین باید به آن توجه داشته باشند؛ آموزش پس انداز کردن به کودکان است. یادگیری این موضوع در کودکی ، توانایی مدیریت مالی در آینده را برای کودک افزایش میدهد.

درواقع یادگیری بعضی مفاهیم در کودکی به شناخت و آگاهی فرد در دوران بزرگ‌سالی کمک می‌کند و او را در مسیر و موفقیت قرار می‌دهد.

شرایط، محیط خانواده و نحوه تربیت کودک در شکل‌گیری شخصیت افراد به شدت مؤثر است و چگونگی آموزش پس انداز اهمیت بسیار بالایی دارد ، چرا که این مسئله تعیین کننده میزان مهارت شخص در مدیریت مالی و تأمین رفاه است پس اگر قصد دارید به فرزندتان کمک کنید تا با آرامش خاطر وارد جامعه بشود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش پس انداز به کودکان
آموزش پس انداز به کودکان

تعریف پس انداز:

به درامدی گفته میشود که خرج نمیشود و همچنین شامل کاهش مخارج، مانند هزینه های مکرر میشود.

سن مناسب برای آموزش پس انداز به کودکان:

طبق مطالعات انجام شده اغلب کودکان از سنین چهار سالگی به رابطه‌ بین پول و خرید وسائل مورد علاقه‌ خود پی می‌برند. همچنین تا سنین هفت سالگی با اعداد و ارقام و شمارش آن‌ها آشنا می‌شوند؛ کودکان در این سن می‌فهمند که خودشان می‌توانند با جمع کردن پول، وسایل محبوب‌شان را خریداری کنند. به همین دلیل لازم است که آمـوزش به کودکان در این سن به طور جدی تری انجام می شود. مسائلی همچون آموزش پس انداز کردن، مدیریت مالی و دادن پول را می توانید از شش الی هفت سالگی برای فرزندان خود آغاز کنید

یادگیری هر چیزی در سنین اولیه کودکی باعث نهادینه شدن آن‌ها در فرد می‌شود و در سـبک زندگی‌ آن ها جای می‌گیرد. به همین دلیل آموزش پس انداز کردن به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا در بزرگسالی بتوانند بهتر مسائل مالی را مدیریت کنند و کمتر با مشکلات مالی مواجه شوند.


ارتباط با کودک خجالتی

در چه سنی به کودکمان پول تو جیبی بدهیم؟

در زندگی هر کودک زمانی فرا می‌رسد که حس پیش‌بینی روز مبادا و خالی بودن جیب، او را متوجه عواقب بی‌پولی و پس‌انداز می‌کند و در اینجاست که نیاز به داشتن مسوولیت مالی برای کودک احساس می‌شود و ما این نیاز را پول توجیبی می‌نامیم.

این مقوله معمولا از سن پنج یا شش سالگی آغازمیشود.

چرا به کودکمان پول تو جیبی بدهیم؟

چون با این کار مدیریت مالی را به آنها آموزش می‌دهیم. کودکانی که مجبور به مبارزه وتلاش برای مسائل مالی می‌شوند نه تنها مسوولیت مالی بیشتری پیدا می‌کنند، بلکه در تمامی زمینه‌های زندگی نیز مسوول‌تر بار می‌آیند.

مراحل اموزش پس انداز:

1-زمانیکه کودکان شمارش را یاد گرفتند پول را به انها معرفی کنیم.

2-به کودکان در مورد ارزشی که برای پول قائلید صحبت کنید.

3-به کودکان یاد دهید تفاوت میان نیاز،خواسته و آرزوهایش را بخوبی درک کند.(به کودک کمک میکند تا در اینده عاقلانه تر پول هایش را خرج کند)

4-برای کودک هدفی را مشخص میکنید وهروسیله یا آیتم دیگری را که کودک قصد خرید دارد هدف او قرار میدهید(کودک یاد میگیرد در قبال خواسته هایش مسوولیت پذیر باشد.)

5-ارزش پس انداز کردن در مقابل خرج کردن را به کودک بیاموزید و او را آگاه کنید که اگر پول هایش را پس انداز کند و میتواند سودی که برایش دربردارد را به مبلغ اولیه ی پولش اضافه کند.

6-کودکانتان را به بانک ببرید و برایشان حساب باز کنید زیرا اینکار یک دلگرمی برای کودک است.

7-کودکان را تشویق کنید که رسید کلیه اجناسی را که می‌خرند در پاکتی قرار داده تا به درستی متوجه شوند که با پول‌هایشان چه کاری می‌کنند.

8-با کودکتان به خرید بروید و نحوه ی صحیح خرید کردن را به فرزندتان آموزش دهید.

9-به کودک آموزش دهید که برای خرج کردن پول خود برنامه ریزی کند.

10- به کودک اجازه دهید تا خودش برای خرج کردن پولش تصمیم بگیرد چه درست و چه نادرست (تا کودک از تصمیم خود لذت ببرد)

11- با کودکان بیشتر صحبت کنید  تا در مورد باید‌ها و نباید‌های پول خرج کردن بدانند  و توضیحات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید. از آنها بخواهید که در زمان پول خرج کردن از حس ششم خود استفاده کنند و باید پیش از خرید کردن تحقیق کرده و منتظر زمان مناسب برای خرید کردن شوند (بهتر است سه آیتم دیگری را که با همان پول می‌توانند خریداری کنند، در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرند که خرید کدام یک از آیتم‌ها ضروری‌تر است)

12-اکثر کودکان در خانه و در اتاقشان قلک‌کوچکی دارند که با تشویق والدین گاهی مقداری پول در آن می‌ریزند و در مناسبت‌هایی با اجازه والدین و گاهی تصمیم خودشان آن را می‌شکنند و از پول جمع شده در آن استفاده می‌کنند. (بهتر است در زمان مشخص و در روزهای مشخصی مثلا به صورت ماهانه یا هرسه ماه یک‌بار یا هر مدت زمانی که از قبل به کودک اعلام می‌شود و در جریان کار قرار می‌گیرد قلک را باز می‌کنیم و همراه با کودک پول‌ها را به بانک می‌بریم و در حساب شخصی او واریز می‌کنیم و هر ماه به او اعلام می‌کنیم که چقدر در حسابش پس‌انداز شده است. این روش موجب می‌شود که کودک پس‌انداز را به صورت سیستماتیک بیاموزد)

آموزش پس انداز به کودکان
آموزش پس انداز به کودکان

موانع آموزش پس انداز کردن به کودکان کدامند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از والدین حتی تمایلی به صحبت در مورد پول با فرزندان خود ندارند. اصلی‌ترین مانع آموزش پس انداز کردن به کودکان این است که والدین دوست ندارند دنیای کودکانه فرزندشان را با مفاهیم بزرگسالانه خراب کنند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f