آلرژی به ماهی

آلرژی ماهی کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آلرژی به ماهی چیست؟

حساسیت به ماهی دقیقاً مشابه آلرژی به غذاهای دریایی نیست. غذاهای دریایی شامل ماهی (مانند ماهی تن یا ماهی کاد) و صدف (مانند خرچنگ یا صدف) است. ماهی و صدف ماهی با وجود اینکه هر دو در دسته “غذاهای دریایی” قرار می گیرند، از نظر بیولوژیکی متفاوت هستند. بنابراین، صدف فقط در صورتی واکنش آلرژیک در فردی که به ماهی آلرژی دارد، ایجاد می‌کند که آن شخص نیز حساسیت به صدف داشته باشد.

بررسی شده توسط: Stephen F. Dinetz, MD

آلرژی به ماهی چیست؟

حساسیت به ماهی دقیقاً مشابه آلرژی به غذاهای دریایی نیست. غذاهای دریایی شامل ماهی (مانند ماهی تن یا ماهی کاد) و صدف (مانند خرچنگ یا صدف) است. ماهی و صدف ماهی با وجود اینکه هر دو در دسته “غذاهای دریایی” قرار می گیرند، از نظر بیولوژیکی متفاوت هستند. بنابراین، صدف فقط در صورتی واکنش آلرژیک در فردی که به ماهی آلرژی دارد، ایجاد می‌کند که آن شخص نیز حساسیت به صدف داشته باشد.

افراد مبتلا به آلرژی به ماهی ممکن است به برخی از انواع ماهی حساسیت داشته باشند اما به انواع دیگر حساسیت ندارند. اگرچه بیشتر واکنش‌های آلرژیک به ماهی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی ماهی می‌خورد، اما گاهی اوقات افراد ممکن است به لمس ماهی یا تنفس بخار حاصل از پختن ماهی واکنش نشان دهند.پ

آلرژی به ماهی می تواند در هر سنی ایجاد شود. حتی افرادی که در گذشته ماهی مصرف کرده اند نیز ممکن است دچار آلرژی شوند. برخی از افراد با گذشت زمان از برخی آلرژی های غذایی بیشتر می شوند. اما کسانی که به ماهی آلرژی دارند معمولاً تا آخر عمر این حساسیت را دارند.

علائم و نشانه های آلرژی به ماهی چیست؟

هنگامی که فردی به ماهی حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با عفونت ها مبارزه می کند، نسبت به پروتئین های موجود در ماهی بیش از حد واکنش نشان می دهد. هر بار که شخص ماهی می‌خورد (یا در برخی موارد، ماهی را به دست می‌گیرد یا نفس می‌کشد)، بدن فکر می‌کند این پروتئین‌ها مهاجمان مضر هستند و مواد شیمیایی مانند هیستامین آزاد می‌کند.

علائم و نشانه های آلرژی به ماهی:

• خس خس سینه

• مشکل در تنفس

• سرفه کردن

• گرفتگی صدا

• سفتی گلو

• شکم درد

• استفراغ

• اسهال

• خارش، آبریزش یا ورم چشم

• کندوها

• لکه های قرمز

• ورم

• افت فشار خون که باعث سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری می شود (بیهوش شدن)

 

واکنش های آلرژیک به ماهی می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات یک فرد می تواند در زمان های مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان دهد. آلرژی به ماهی می تواند باعث واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی شود ، حتی اگر واکنش قبلی خفیف باشد. آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم مشابه یک واکنش کمتر شدید شروع شود، اما می تواند به سرعت بدتر شود. ممکن است فرد دچار مشکل تنفسی یا بیهوشی شود. ممکن است بیش از یک قسمت از بدن درگیر باشد. اگر درمان نشود، آنافیلاکسی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

کودکی که به ماهی حساسیت دارد باید کاملا از خوردن ماهی خودداری کند. گاهی اوقات متخصص آلرژی می تواند آلرژی به انواع خاصی از ماهی را آزمایش کند. در غیر این صورت، برای افرادی که به ماهی آلرژی دارند، بهتر است از تمام ماهی ها اجتناب کنند.

واکنش آلرژیک به ماهی چگونه درمان می شود؟

اگر کودک شما حساسیت به ماهی (یا هر نوع حساسیت غذایی جدی) داشته باشد، پزشک از او می خواهد که در مواقع اضطراری یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین به همراه داشته باشد.

تزریق خودکار اپی نفرین یک داروی نسخه ای است که در یک ظرف کوچک و با قابلیت حمل آسان عرضه می شود. استفاده از آن آسان است. پزشک به شما نشان می دهد که چگونه. به کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند می توان نحوه تزریق آمپول را به خود آموزش داد. اگر آنها اپی نفرین را حمل می کنند، باید در همان نزدیکی باشد، نه اینکه در کمد یا دفتر پرستار رها شود.

هر کجا که کودک شما باشد، مراقبان باید همیشه بدانند که اپی نفرین کجاست، به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و بدانند که چگونه واکسن را انجام دهند. کارکنان مدرسه فرزند شما باید در مورد آلرژی بدانند و یک برنامه اقدام داشته باشند. داروهای کودک شما باید همیشه در دسترس باشد. همچنین در نظر داشته باشید که فرزندتان از دستبند هشدار پزشکی استفاده کند.

هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک به حساب می آید. اگر کودک شما شروع به علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس کرد، فوراً تزریق خودکار اپی نفرین را به او بدهید. همچنین اگر علائم شامل دو قسمت مختلف بدن مانند کهیر همراه با استفراغ است، فورا آن را مصرف کنید. سپس با 911 تماس بگیرید و فرزند خود را به اورژانس ببرید . فرزند شما باید تحت نظارت پزشکی باشد زیرا حتی اگر بدترین حالت به نظر برسد، موج دوم علائم جدی ممکن است رخ دهد.

همچنین ایده خوبی است که یک آنتی هیستامین بدون نسخه (OTC) برای کودک خود حمل کنید، زیرا این می تواند به درمان علائم خفیف آلرژی کمک کند. از آنتی هیستامین ها استفاده کنید پس از – نه به عنوان جایگزین – تزریق اپی نفرین در طول واکنش های تهدید کننده زندگی.

آلرژی ماهی کیدز24
آلرژی ماهی کیدز24

چه چیز دیگری باید بدانم؟

اگر آزمایش آلرژی نشان داد که کودک شما به ماهی آلرژی دارد، پزشک دستورالعمل هایی را در مورد ایمن نگه داشتن فرزندتان ارائه می دهد. برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک، کودک شما نباید ماهی بخورد. همچنین کودک شما نباید از غذاهایی که ممکن است حاوی ماهی باشد استفاده کند. هرکسی که به بوی طبخ ماهی حساس است باید از رستوران ها و سایر مناطقی که ماهی در آن طبخ می شود اجتناب کند.

برای اطلاعات در مورد غذاهایی که باید اجتناب کنید، سایت هایی مانند شبکه تحقیقات و آموزش آلرژی غذایی (FARE) را بررسی کنید.

همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا ببینید آیا یک غذا حاوی ماهی است یا خیر. تولید کنندگان غذاهایی که در ایالات متحده فروخته می شوند باید بیان کنند که آیا غذاها حاوی هر یک از هشت آلرژن رایج از جمله ماهی هستند یا خیر. برچسب باید «ماهی» را در فهرست مواد تشکیل دهد یا بعد از فهرست بگوید «حاوی ماهی است».

برخی از غذاها از لیست مواد تشکیل دهنده خوب به نظر می رسند، اما در حین تهیه می توانند با ماهی در تماس باشند. به این آلودگی متقابل می گویند . به دنبال عبارات توصیه‌ای مانند «ممکن است حاوی ماهی باشد»، «فرآوری شده در تأسیساتی که ماهی را نیز پردازش می‌کند» یا «تولید شده بر روی تجهیزاتی که برای ماهی نیز استفاده می‌شود» بگردید. همه شرکت ها برای آلودگی متقابل برچسب گذاری نمی کنند، بنابراین اگر شک دارید، برای اطمینان با شرکت تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.

آلودگی متقاطع اغلب در رستوران ها اتفاق می افتد. در آشپزخانه‌ها، ماهی‌ها می‌توانند وارد یک محصول غذایی شوند، زیرا کارکنان از همان سطوح، ظروف (مانند چاقو، تخته برش یا تابه) یا روغن برای تهیه ماهی و سایر غذاها استفاده می‌کنند.

این امر به ویژه در رستوران‌های غذاهای دریایی رایج است، بنابراین برخی افراد اجتناب از این رستوران‌ها را ایمن‌تر می‌دانند. ماهی همچنین در بسیاری از آشپزی های آسیایی استفاده می شود، بنابراین خطر آلودگی متقابل در رستوران های چینی، ویتنامی، تایلندی یا ژاپنی وجود دارد. هنگام صرف غذا در رستوران ها، بهتر است از غذاهای سرخ شده پرهیز کنید زیرا بسیاری از جاها مرغ، سیب زمینی سرخ کرده و ماهی را در یک روغن می پزند.

هنگامی که خارج از خانه غذا می خورید، مطمئن شوید که یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین همراه خود داشته باشید و تاریخ مصرف آن تمام نشده باشد. همچنین به افرادی که غذای کودکتان را تهیه یا سرو می کنند، در مورد حساسیت به ماهی بگویید. گاهی اوقات، ممکن است بخواهید با خود غذایی بیاورید که می دانید بی خطر است. اگر به نظر می رسد سرآشپز، مدیر یا مالک از درخواست شما برای یک وعده غذایی مطمئن ناراحت نیست، در رستوران غذا نخورید.

همچنین با کارکنان مدرسه در مورد خطرات آلودگی متقابل برای غذاهای موجود در کافه تریا صحبت کنید. شاید بهتر باشد ناهار را در خانه بسته بندی کنید تا بتوانید آنچه را در آنها وجود دارد کنترل کنید.

آلرژی ماهی کیدز24
آلرژی ماهی کیدز24

موارد دیگری که باید در نظر داشت:

• مطمئن شوید که انژکتور خودکار اپی نفرین همیشه در دسترس باشد و تاریخ مصرف آن تمام نشده باشد.

• به کودکتان غذای پخته شده ای که خودتان درست نکرده اید یا چیزی با مواد ناشناخته ندهید.

• یک «کارت سرآشپز» شخصی برای فرزندتان همراه داشته باشید که می توانید آن را به کارکنان آشپزخانه بدهید. در کارت جزئیات آلرژی فرزندتان برای تهیه‌کنندگان غذا توضیح داده شده است. وب سایت های آلرژی غذایی فرم های کارت آشپز قابل چاپ را به زبان های مختلف ارائه می دهند.

• به همه کسانی که غذا را کنترل می کنند – از بستگان گرفته تا کارکنان رستوران – بگویید که فرزند شما به ماهی حساسیت دارد.

 

 

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f