کم کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیرویید در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

کم کاری تیرویید بیماری شایعی در بزرگسالان است ولی با فراوانی  زیاد در کودکان نیز دیده مشود. این بیماری در هر سنی در کودکان قابل انتظار است. کم کار کردن تیرویید به دو نوع مادرزادی و اکتسابی قابل تقسیم است. کاری مادرزادی از بدو تولد وجود داشته و از آنجایی که نوزادان ممکن است علامتی نداشته باشند.

و از طرفی هورمونهای تیروییدی برای رشد نرمال مغز بسیار ضروری میباشند ، برای این بیماری غربالگری کشوری در روز5-3 تولد انجام میشود. در صورت شک به بیماری ، از طرف مراکز بهداشت بیمار به مراکز درمانی مجهز ارجاع میشوند. متخصص غدد با معاینه و آزمایشات لازم در صورت تایید تشخیص دارو شروع میکند. دادن دارو بطور منظم برای رشد نرمال کودک از نظر جسمی و ذهنی حیاتی میباشدو در طی درمان مکررا آزمایشات لازم و معاینات دوره ای جهت بررسی رشد و تکامل و تنظیم دوز دارو باید صورت گیرد. بنابراین کم کاری مادرزادی تیرویید باید جدی گرفته شده و توصیه های کادر درمان را باید کامل انجام داد.

این بیماری میتواند در کودکان با سن بالاتر نیز دیده شود . از علایمی که شک به مشکلات تیروییدی را برمی انگیزد، عدم رشد نرمال قدی ، پوست خشک ، یبوست و بزرگی تیرویید میباشد.که در صورت تایید تشخیص با درمان قابل حل است.

 

کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

کم کاری تیروئید زمانی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد. این بیماری در بزرگسالان شایع تر است. اما این شایع ترین اختلال تیروئید در کودکان است. کمبود هورمون تیروئید منجر به علائمی مانند رشد کند، عدم فعالیت و عملکرد ضعیف در مدرسه می شود. در کودکان، اغلب به عنوان کم کاری تیروئید اکتسابی شناخته می شود.

کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

همچنین بخوانید: تغذیه کودک و نکاتی که باید بدانید!

علت کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

شایع ترین علت کم کاری تیروئید اکتسابی یک واکنش خود ایمنی است. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن به آرامی غده تیروئید را از بین می برد.

کدام کودکان در خطر کم کاری تیروئید هستند؟

اگر کودکی یکی از موارد زیر را داشته باشد در معرض خطر کم کاری تیروئید قرار دارد:

یک اختلال کروموزومی، مانند سندرم داون، سندرم ویلیامز، یا سندرم ترنر

یک اختلال خود ایمنی، مانند دیابت نوع 1 یا بیماری سلیاک

مصرف ید کافی یا زیاد

آسیب به غده تیروئید

تابش به سر و گردن

تولد زودرس

علائم کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

علائم در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. شایع ترین علامت در کودکان کندی یا تاخیر در رشد است. این ممکن است سال ها قبل از بروز علائم دیگر رخ دهد. علائم دیگر ممکن است در هر کودک کمی متفاوت باشد و ممکن است بسته به سن متفاوت باشد.

علائم در کودکان کوچکتر (کم کاری تیروئید نوجوانان) می تواند شامل موارد زیر باشد:

رشد آهسته که ممکن است باعث کوتاهی اندام شود

تاخیر در رشد دندان

اختلال در عملکرد مدرسه

کمبود انرژی

عدم تحرک

حرکات آهسته روده (یبوست)

پوست خشک

احساس سرما

علائم در کودکان بزرگتر و نوجوانان (کم کاری تیروئید در نوجوانان) می تواند شامل موارد زیر باشد:

رشد آهسته

بلوغ تاخیری

صدای خشن

گفتار آهسته

افتادگی پلک

صورت پف کرده و متورم

موهای شکننده، ریزش مو

پوست خشک

نبض آهسته

افزایش وزن

اختلال در عملکرد مدرسه

کمبود انرژی

عدم تحرک

حرکات آهسته روده (یبوست)

علائم کم کاری تیروئید می تواند مانند سایر بیماری ها باشد. مطمئن شوید که فرزندتان برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کند.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

کم کاری تیروئید در کودک چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد علائم و سابقه سلامتی کودک شما می‌پرسد. آنها همچنین ممکن است در مورد سابقه سلامت خانواده شما بپرسند و فرزند شما را معاینه فیزیکی کنند. ممکن است فرزند شما آزمایشاتی نیز انجام دهد، مانند:

آزمایش خون. این کارها برای بررسی سطح هورمون های تیروئید انجام می شود. یک کودک ممکن است سطح پایین T4 داشته باشد. این هورمون اصلی ترشح شده از تیروئید است. یا ممکن است کودک دارای سطوح بالایی از هورمون محرک تیروئید (TSH) باشد. TSH از غده هیپوفیز وارد خون می شود. TSH اندازه، تعداد و فعالیت سلول‌های تیروئید را افزایش می‌دهد. TSH همچنین ترشح هورمون‌هایی را تحریک می‌کند که بر متابولیسم فرد تأثیر می‌گذارند.

سی تی اسکن. این آزمایش از یک سری اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن می تواند استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی دارد. غده تیروئید ممکن است برای بررسی مشکلات اسکن شود.

سونوگرافی. این آزمایش از امواج صوتی برای یادگیری ساختار اندام هایی مانند غده تیروئید استفاده می کند.

کم کاری تیروئید در کودک چگونه تشخیص داده می شود؟

همچنین بخوانید: متخصص گوارش 

عوارض احتمالی کم کاری تیروئید در کودک چیست؟

کم کاری تیروئید می تواند بر رشد و تکامل طبیعی کودک تأثیر بگذارد. این شامل رشد جنسی می شود. در صورت عدم درمان، این وضعیت همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

سطح پایین گلبول قرمز در خون (کم خونی)

دمای بدن پایین

نارسایی قلبی

مشکلات سیستم عصبی، مانند IQ پایین و مشکلات در مهارت های حرکتی.

 

نکات کلیدی در مورد کم کاری تیروئید در کودک

کم کاری تیروئید زمانی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد. این شایع ترین اختلال تیروئید در کودکان است.

کمبود هورمون تیروئید منجر به علائمی مانند رشد کند، عدم فعالیت و عملکرد ضعیف در مدرسه می شود.

شایع ترین علت یک واکنش خود ایمنی است که غده تیروئید را از بین می برد.

درمان ممکن است شامل مصرف هورمون های تیروئید برای افزایش سطح هورمون ها در بدن باشد. برخی از کودکان برای زندگی نیاز به مصرف هورمون دارند. سایر کودکان ممکن است بیشتر از این اختلال رشد کنند.

کم کاری تیروئید می تواند رشد و تکامل طبیعی کودک را مختل کند. برای کودک مهم است که درمان را تا بعد از بلوغ ادامه دهد. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کودک به قد طبیعی بزرگسالان خود می رسد

 

کم کاری تیروئید در نوزادان چگونه است؟

تیروئید فرزند شما یک غده پروانه ای شکل کوچک در جلوی گردن، درست زیر غضروف تیروئید (سیب آدم) است. هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید بر تمام جنبه‌های سلامت کودک شما از جمله ضربان قلب، متابولیسم انرژی (به‌طور مؤثر بدن از کالری استفاده می‌کند)، رشد و تکامل تأثیر می‌گذارند.

کم کاری تیروئید در نوزادان قابل درمان است؟

داروها و مکمل ها استفاده از نسخه های مصنوعی هورمون های تیروئید یکی از رایج ترین درمان های مورد استفاده برای کم کاری تیروئید است. لیوتیرونین (Cytomel، Tertroxin) یک نسخه مصنوعی از T3 و لووتیروکسین (Synthroid، Levothroid، Levoxyl) جایگزینی برای T4 است. اگر کم کاری تیروئید نوزادناشی از کمبود ید باشد، پزشک ممکن است مکمل ید را توصیه کند. علاوه بر این، مکمل های منیزیم و سلنیوم ممکن است به بهبود وضعیت فرزند شما کمک کنند. مثل همیشه قبل از مصرف هر گونه مکملی از پزشک خود سوال کنید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f