چگونه پوشک فرزندمان را تعویض کنیم؟ نکته‌ها و توصیه‌های مهم

پوشک فرزندمان را چگونه تعویض کنیم؟
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

چگونه پوشک فرزندمان را تعویض کنیم؟

آیا می دانید که نخستین مهارت مورد نیاز والدین پس از تولد فرزندشان کدام است؟ اغلب خانم های باردار قبل از اولین زایمان خود یا حتی پس از به دنیا آمدن فرزندشان با سؤالات زیادی همچون چگونه پوشک فرزندمان را به شکلی درست تعویض کنیم؟

هر چند ساعت یکبار باید پوشک کودک را عوض کرد؟ بهترین پوشک های کودک در بازار از کدام برند است؟ مواجه هستند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تنها پس از ساعاتی از پوشک کردن فرزند،ادرار یا مدفوع او از بخش های کناری و یا بالای پوشک نشت کند. به نظر شما علت این اتفاق چیست؟

مادران جوان با دغدغه های مختلفی در شیوه و مهارت های اصولی فرزند پروری روبه‌رو می شوند که یکی از همین نگرانی ها مربوط به تعویض پوشک کودک است چرا که تولد فرزند اول به عنوان اولین تجربه بچه دار شدن آن ها تلقی شده؛ بنابراین داشتن نگرانی و کمی استرس در روزهای نخست تولد کودک امری طبیعی است. عوض کردن اصولی و درست پوشک بچه به اندازه تغذیه او مهم است.

ممکن است بی توجهی به نحوه اصولی در تعویض پوشک بچه، سبب صدمه روی پوست لطیف و نازک پای او شود و حتی بدتر از آن تمیز نکردن درست ادرار یا مدفوع نوزاد به خصوص در نوزاد دختر عفونت های خطرناکی را به همراه داشته باشد. این روزها شاهد تولید پوشک های کودک با بهترین کیفیت نظیر مای بیبی، بارلی، مرسی، پمپرز، پنبه ریز، تافته، مولفیکس و غیره هستیم. این پوشک ها با قابلیت ضد حساسیت خود به خوبی ادرار را در نسوج درون خود جذب کرده و ادرار از آن نشت نمیکند و به اصطلاح نم پس نمی دهند و در عین حال سبب ایجاد سوختگی و ناراحتی های پوستی در کودک هم نمی شود. از این رو والدین با خیال آسوده به خصوص در هنگام شب می توانند از این پوشک ها با قابلیت جذب بالا استفاده کنند.

تعویض پوشک بچه

همچنین بخوانید : راهنمایی خرید سیسمونی کودک

نکات مهم به هنگام تعویض پوشک کودک کدام است؟

قبل از تعویض پوشک بچه اطمینان حاصل کنید که همه وسایل مورد نیاز برای تعویض پوشک در دسترس قرار دارد و پس از آماده شدن وسایل به ترتیب زیر عمل کرده تا در یک چشم بهم زدن به شکلی اصولی پوشک کودک را تعویض کنید. خب شاید خیلی ها بپرسند غیر از پوشک، وسایل اولیه مورد نیاز شامل چه چیزهای دیگری می شود؟ در ابتدا نگاهی کوتاه به چند نکته مهم به هنگام تعویض پوشک می اندازیم.

• قبل از تعویض پوشک حتماً دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.
• به هنگام انجام تعویض پوشک، به هیچ عنوان کودک را روی تخت یا میز یا هر سطح بلندی که قرار است پوشک کودک را عوض کنید تنها نگذارید و رها نکنید؛ چراکه ممکن است کودک غلت زده و روی زمین پرتاب شود.
• تمام وسایل مورد نیاز برای تعویض پوشک را دم دستتان قرار دهید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض پوشک عبارتند از:

• زیرانداز

مادر به هنگام تعویض پوشک باید از زیر اندازی مناسب در زیر کودک استفاده کند.

• پوشک

انتخاب پوشک مرغوب برای کودک بسیار حائز اهمیت است چراکه در انواع بی کیفیت این پوشک ها مواد نامرغوبی استفاده شده که متأسفانه سبب واکنش های آلرژیک پوست کودک می شود.

• دستمال مرطوب

از دستمال مرطوب جهت پاک کردن کثیفی ها همچون ادرار و مدفوع استفاده می شود.

• پارچه تمیز

پس از تمیز کردن و یا شست‌وشوی پاها و آلت تناسلی کودک از پارچه تمیز جهت خشک کردن پای کودک استفاده می شود.

• کرم ضد خارش یا سوختگی کودک

کرم سوختگی، کرم ضد خارش یا وازلین برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست کودک در پایان تعویض پوشک استفاده می شود.

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

مراحل تعویض پوشک کودک شامل:

• پس از ضد عفونی کردن دست ها باید کودک را روی زیر اندازی تمیز به گونه‌ای بخوابانید که نصف بدن او یعنی از کمر به پایین حتماً روی زیر انداز قرار گیرد.

• در ابتدا قسمت جلویی چسب پوشک را باز کرده و بعد چسب های پشت پوشک را باز کنید و دقت نمایید که کثیفی ها روی زیر انداز نشت نکند.

• پاهای نوزاد را بالا ببرید و کمی از پوشک را به سمت جلو بکشید و با استفاده از دستمال مرطوب شروع به پاک‌سازی کثیفی ها کنید.

• دقت کنید هنگامی‌که مدفوع کودک را با دستمال مرطوب پاک می کنید این کار را از جلو به سمت عقب انجام دهید چراکه برعکس این حالت احتمال ورود میکروب ها و ایجاد عفونت در کودک به خصوص در نوزاد دختر را بسیار بالا می برد.

• پس از تمیز کردن کامل مدفوع و ادرار توسط دستمال مرطوب و یا حتی با استفاده از آب، نوبت به خشک کردن کامل پاها و آلت تناسلی کودک می رسد. سپس آماده بستن پوشک جدید شوید.

• قبل از بستن پوشک می توانید از کرم ضد خارش، کرم مخصوص کودک، وازلین و غیره استفاده کنید.

• برای بستن پوشک جدید، کودک را روی پوشک قرار داده و به هنگام بستن نیمه بالای پوشک را از جلو تا شکم نوزاد بالا بکشید. تنها نکته مهم بستن پوشک در مورد کودکان تازه متولد شده است که در این کودکان به هیچ عنوان نباید پوشک ناف نوزاد را بپوشاند و باید با آن کمی فاصله داشته باشد.

• در آخر چسب های پوشک را در جای خود بچسبانید.

• پوشک کثیف و دستمال های آلوده جهت تمیز کردن ادرار و مدفوع کودک را داخل سطل زباله بیندازید و حتماً دستان خود را با آب و صابون بشویید.

 

همچنین بخوانید : راه های بهبود سلامت روان کودکان

چه زمانی باید از سایز پوشک بزرگ‌تر استفاده کرد؟

پس از مدت کوتاهی تمرین در نحوه عوض کردن پوشک کودک، انجام این کار برایتان به امری عادی تبدیل خواهد شد. والدین باید توجه کنند که همراه با رشد کودک اندازه و سایز پوشک مورد استفاده نیز تغییر پیدا می کند. کودک هر چه بزرگ‌تر می شود تغذیه و خواب او نیز تغییر می کند که این امر در شکل، میزان ادرار و مدفوع او بسیار مؤثر خواهد بود. کودکان در سنین پایین و به هنگام نوزادی تعداد دفعات ادرارشان زیاد است و در طول روز 8 تا 10 پوشک مورد نیاز است. هر چه سن کودک بیشتر شده و از لحاظ جثه بزرگ‌تر می شود نیازمند استفاده از سایز های بزرگ‌تر پوشک می باشد. استفاده از سایز نامناسب یا کوچک پوشک سبب نشت مدفوع از نیمه پشت پوشک می شود؛ البته در انواع مختلف پوشک های تولیدی بر اساس ماه‌های تولد کودکان، سایز بندی صورت گرفته است اما این سایز و اندازه ها با توجه به جثه کودک همچنان قابل تغییر است.

کلام آخر

با آگاهی از روش اصولی در تعویض پوشک کودک می توان شرایط مساعدی را برای رشد بهتر او فراهم کرد. کودکی که به شکل ناآگاهانه توسط مادر یا والدین خود تعویض پوشک می شود ممکن است با ناراحتی هایی مواجه شود و برای ساعات طولانی گریه کند. جنس و کیفیت مواد به کار رفته در پوشک اهمیت فراوانی دارد چراکه به طور مستقیم با پوست بدن کودک در ارتباط است. پوشک های مرغوب نیاز به تعویض های متوالی در طول شب را نداشته و در عین حال به دلیل قدرت جذب بالای خود به هیچ عنوان در کودک ایجاد ناراحتی نمی کنند.

گاهی کودکان به دلایلی چون کم آبی یا سوء تغذیه پوشک خود را دیر به دیر خیس می کنند. رنگ ادرار از زرد کم‌رنگ تا پررنگ متغیر است و هر چه تیره‌تر باشد، غلظتش بیشتر است و این یعنی یک علامت خطر برای کم آبی بدن کودک. بنابراین با تعویض پوشک کودک به راحتی می توان از چنین مشکلاتی در کودک آگاه شد. در فواصل تعویض پوشک می توان کمی به کودک استراحت داد تا دقایقی بدون پوشک باشد و پاهای او کاملاً هوا بخورد و به این ترتیب از احتمال عفونت های قارچی جلوگیری شود.

فروشگاه آنلاین کیدز24 در جهت رفع نیاز خانواده ها به اقلام سلامت محور در زمینه مادر و کودک، اقدام به فروش آنلاین پوشک کودک با برندهای معروف همچون مای بیبی، بارلی، پمپرز، پنبه ریز، مرسی و تافته با کیفیت بالا می نماید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f