پوست نوزاد و علائم و درمان شایع ترین بیماری های پوستی نوزادان

اگزما در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

برای نوزادی که ۹ ماه در یک محیط پر از آب و ایمن زندگی کرده و حالا با یک پوست حساس متولد شده، مواجهه با این ذرات  گاها آسیب‌رسان، پیامدهایی دارد. حال اگر خود نوزاد زمینه ی آلرژی را نیز داشته باشد، شرایط بدتر نیز خواهد شد.مدت زمانی طول میکشه تا پوست حساس نوزاد خود را با محیط خارج از رحم تطابق بده، بنابرین بثورات پوستی می توانند در همان تولد ظاهر بشن . بیشتر این عوارض پوستی بی ضررن و بدون انجام درمان خاصی خود به خود برطرف می‌شوند.

اگزما :

اگزما بیماری است که برای مدت طولانی بر روی پوست می‌ماند. و سبب قرمزی، خشکی، ترک خوردگی و خارش پوست می شود.
اگزما انواع گوناگونی دارد، شایع ترین نوع اگزمای آتوپیک است.

درمان :

می‌توانید از پماد ها و کرم های گوناگونی که پزشک متخصص اطفال را تجویز می کند، بهره ببرید.

راش پوشک :

راش پوشک را به هرگونه التهابات پوستی گفته می‌شود که در ناحیه ی پوشک نوزادان و شیرخواران ایجاد می‌شود. معمولاً علت آن سوختگی در اثر تماس طولانی مدت با ادرار و آنزیم‌های موجود در مدفوع است. به ندرت ممکن است عامل آن عفونت قارچی باشد.

درمان :

برای جلوگیری از ایجاد این عارضه، در هر بار تعویض پوشک، نوزاد و یا شیرخوار را با آب بشویید، خشک کنید . از روغن های مخصوص بر روی پوست این ناحیه بمالید تا در تماس مستقیم با ادرار و مدفوع قرار نگیرد. اگر التهابات ایجاد شده در اثر قارچ باشد، باید تحت نظر پزشک از پماد های ضد قارچ استفاده کنید.

رینگ ورم :

رینگ ورم یک عفونت قارچی متداول است که سبب ضایعات حلقوی قرمز رنگ بر روی سر، صورت و بدن می شود.

درمان :

این بیماری پوستی را می توان با کمک پمادهای ضد قارچ، تحت نظر پزشک متخصص درمان کرد.

آکنه های نوزادی :

در ماه های اول تولد ممکن است که جوش های بسیار ریزی بر روی نقاط مختلف بدن نوزاد، به ویژه بر روی صورت ظاهر شوند. علت بروز آنها تماس پوست نوزاد با موادی نظیر لوازم آرایش، بوسیدن و .. است. وسعت این جوش ها ممکن است که در هفته های اول به اوج خود رسیده و تمام صورت نوزاد را پر کنند.

درمان :

برای از بین بردن این ضایعات، صورت نوزاد را به وسیله ی آب و بدون صابون بشویید . به وسیله مرطوب کننده های مخصوص دوران نوزادی که پزشک تایید می کند، پوست او را مرطوب نمایید. جوش های سرسیاه، معمولاً پس از سه ماهگی پدیدار می‌شوند و آکنه های نوزادی نام دارند در اغلب اوقات به مرور بدتر شده و به درمان دارویی نیاز دارند‌.

سندروم گونه سرخ :

سندروم گونه سرخ یک بیماری پوستی ویروسی که در تمام سنین در تمام سنین خصوصاً در کودکان ایجاد می‌شود. این سندروم علاوه بر تب، سبب ایجاد بثورات قرمز روشن روی پوست گونه می شود.

درمان :

این عارضه معمولاً نیازی به درمان خاصی ندارد و پس از چند روز به صورت خود به خود برطرف می‌شود.

بیماری دهان و دست و پا :

این عارضه یک بیماری ویروسی بوده که عامل آن ویروس کوکساکی و انتروویروس VI است. این ویروس ها سبب ایجاد جوش های تاولی در ناحیه دهان، دست و پا می‌شوند. شیوع آن در میان نوزادان و کودکان زیاد است و به ندرت در بزرگسالان رخ می‌دهد. تاول های دهانی سبب ایجاد زخم در دهان می شوند.
تب و درد ناشی از زخم ها از دیگر علائم های آن هستند.

درمان :

معمولا نیازی به درمان نیست و سیستم ایمنی به خود فرد از ۷ تا ۱۰ روز با آن مقابله خواهد کرد.

میلیا :

حدود نیمی از نوزادان چند روز پس از تولد دچار دانه های سفید کوچک بر روی پوست صورت خود می شوند که میلیا نامیده می شود.

درمان :

این ذرات علائم آزاردهنده ای ندارد و معمولاً در پایان ماه اول ناپدید خواهند شد.

 

زرد زخم :

زرد زخم یک عفونت باکتریایی و به شدت واگیر دار پوستی بوده که لایه های سطحی پوست را درگیر می‌کند و سبب ایجاد زخم در آن می شود.

درمان :

اگر فرزندتان به این عارضه مبتلا شده است او را نزد متخصص اطفال ببرید با مصرف آنتی بیوتیک های لازم، در عرض ۷ تا ۱۰ روز علائم برطرف خواهند شد.

کلاه گهواره ای :

کلاه گهواره ای پوسته هایی به رنگ سفید یا زرد هستند که به صورت فلس مانند و چرب بوده و بر روی پوست سر نوزاد و گاها روی پوست صورت، گوش ها و گردن او مشاهده می شوند. نکته ی مهم این است که این عارضه هیچ گونه خارش و آزاری ندارد.

درمان :

کلاه گهواره ای در میان نوزادان ۲ تا ۳ ماه بسیار شایع است و معمولاً بدون هیچ درمانی پس از چند هفته از بین می‌رود.
در هنگام حمام کردن پوست سر را با شامپو بچه به خوبی بشویید این کار به از بین بردن پوسته ها کمک شایانی خواهد کرد.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f