پاداش دادن به کودک و تشویق کودک و روش های آن ها

پاداش دادن به کودک
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

روش های تشویق کودک( پاداش دادن)

هر فردی صرف نظر از سنش انتظار دارد در مقابل کار خوبی که انجام می دهد، مـورد تشویق قرار گیرد. این موضوع در مورد کودکان نیز با شدت بیشتری دیده می شود. بطوریکه تشویق می تواند به عنـوان یک ابـزار مهم تربیتی در اختیار والدین قرار گیرد.

تشویق کودکان در تغییر رفتار آنها نقش بسیار مهمی دارد.

بنابراین با پاداش دادن به رفتارهای قابل قبول کودک می توانیم باعث تقویت و تثبیت و نهایتا یادگیری رفتار مطلوب در او شویم.

چگونه کودکان را مورد تشویق قرار دهیم :

▪︎برای تشویق کودکان می توانید از روش های مختلف پاداش دادن استفاده کنید.

▪︎ برای آموزش مهارت های جدید، کودکان را باید تشویق کرد.

پاداش های کلامی :

در سنین خردسالی می توان از پاداش های کلامی بهترین استفاده را برد. یعنی در زمانی که کودک رفتار مطلوبی را انجام می دهد با کلام نیکو او را مورد تشویق قرار دهید.
مثال : به به، آفرین متشکرم . اگر پاداش های کلامی با توصیف کردن رفتار خوب کودک همراه باشند، نتیجه خیلی بهتری خواهند داشت. چرا که کودک کاملا متوجه کار درستی که انجام داده، می شود.
مثلا زمانی که کودک بعد از ورود به خانه کفش هایش را در جای مخصوص کفش گذاشت به او بگوییم، از اینکه کفش هایت را سرجایش گذاشتی، متشکرم.
سعی کنید در زمان گفتن جملات تشویقی این جملات را با احساس و هیجان بیان کنید. یعنی طرز بیان شما شاد و پر انرژی باشد.

پاداش های غیر کلامی :

پاداش های غیر کلامی شامل پاداش هایی هستند که از کلام استفاده نمی گردد . و با رفتارهایی ساده مثل با دست پشت کودک زدن، دست روی شانه او گذاشتن یا چشمک زدن مشخص می شود.

مثال : زمانیکه فرزندتان در جمع دوستانش هست و می خواهید او را به دلیل رفتار مناسبی که انجام داده تشویق کنید می توانید با چشمک زدن این کار را انجام دهید.

نـکـتـه :

▪︎بهتر است این نوع اظهار محبت و علاقه را به دفعات بیشتری با کودکان داشته باشید و فقط به عنوان پاداش از آنها استفاده نکنید.

▪︎ گاهی می توان کارهایی را که کودک واقعا علاقمند به انجام آنها می باشد را به عنوان جایزه در نظر گرفت. این کارها ممکن است شامل یک بازی، خواندن یک داستان یا رفتن به سینما و یا یک گردش دسته جمعی باشد.

مثال : برای پاداش دادن به رفتار مطلوب کودک که انجام تکالیف مدرسه اش بوده است . می توانیم به او بگوییم: آفرین، چون مشق هایت را زود نوشتی می توانی ساعت پنج فیلم ببینی.

▪︎گاهی از وسایل و اشیاء مورد علاقه کودک برای پاداش دادن استفاده می کنیم. مانند اسباب بازی.

مثال : اگر اطاقت را امروز عصر مرتب بکنی آن اسباب بازی که دوست داری برایت می خرم.

▪︎یک فایده دیگر این فعالیت ها به ایجاد انگیزه در کودک، بهبود ارتباط والدین کودک می باشد.

▪︎باید توجه داشت که این نوع پاداش ها با باج خواهی تفاوت دارد . چرا که این پاداش ها در مقابل انجـام کار درست و افـزایش انگیزه داده می شود . در حالیکه بـاج یا قبل از انجام رفتار داده می شود و یا در مقابـل انجام کار غلط و نادرست پرداخت می شود.

دو نکته در تشویق :

۱) تشویق باید بلافاصله بعداز انجام رفتار خوب صورت گیرد.

۲) تشویق در شروع یک رفتار خوب مثلا به موقع خوابیدن به صورت مکرر و برای ایجاد انگیزه بیشتر انجام می شود. برای جلوگیری از وابسته شدن کودک به این پاداش ها وقتی رفتار ثبات پیدا کرد به تدریج این تشویق ها را کم کرده و به صورت گاه گاهی ارائه می شوند.

چگونه درمورد فعالیت تشویقی تصمیم بگیریم؟

▪︎ سعی کنیم فعالیت ها و علایق کودک را به خاطر بسپاریم. مثلا: خرید یک شی، یا بردن به پارک و…

▪︎ از خود کودک سوال کنیم که دوست دارد برای او چه جایزهای در نظرگرفته شود.

▪︎ چند فعالیت را در نظر بگیریم و از کودک بخواهیم یکی را انتخاب کند. تا در زمان تشویق کودک، تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع آن راحت تر و سریعتر باشد.

اصول مهم در پاداش دادن :

▪︎ پاداش باید بلافاصله پس از رفتار مطلوب باشد. بطوریکه   کودک رفتار مناسب را که انجام داد، بلافاصله با پاداش های کلامی و بسته به نوع رفتار با پاداش های دیگر او را تشویق کنیم.

▪︎پاداش باید در شروع رفتار مطلوب توسط کودک داده شود و برای تکرار رفتار مناسب تا زمانی که رفتار مطلوب ثابت شود، باید تشویق کودک ادامه یابد.

▪︎ فقط به رفتارهای مطلوبی که می خواهیم ادامه پیدا کند، پاداش دهیم.

▪︎ در تشویق کلامی بهتر است تشویق با توصیف آن رفتار همراه باشد.
مانند: از اینکه اینقدر زیبا مینویسی خیلی خوشحالم.

زمانی که می خواهیم کودک یک رفتار جدید را شروع کند، استفاده از پاداش کاربرد زیادی داشته و باعث تقویت یادگیری رفتار می شود.

نتیجه مهارت فرزندپروری دوست داشتن، درک کردن و پرورش کودک است.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f