نکات کاربردی تربیت کودکان

نکات کاربردی تربیت کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

بچه ها به سرعت یاد می گیرند که وقتی از شما راهنمایی های مثبت و مداوم دریافت می کنند چگونه رفتار کنند. در این جا چند نکته برای عملی کردن این رویکرد مثبت آورده شده است. تربیت فرزندان هرگز آسان نیست. در واقع، این یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین کارهایی است که تا به حال انجام می‌دهید، به این دلیل که در حال مهارت‌های فرزندپروری هستید. هیچ کس با دانستن این که دقیقاً چگونه با هر چیزی رفتار کند در تربیت فرزند موفق نشده اند! در واقع، بهترین والدین همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود تربیت کودکان هستند. اگر می‌خواهید درباره فرزندپروری بیشتر بدانید، باید اولین قدم برای تبدیل شدن به بهترین والدین برداشته ‌شود. واضح است که باید به عوامل و تربیت فرزندانتان اهمیت دهید، این احتمالاً مهم بخش از والدین خوب بودن است.

والدینی که با مسئولیت‌های فرزندپروری و تربیت کودکان دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است بهتر بر فرزندان خود تأثیر بگذارند. تحقیقات علوم اعصاب نشان می دهد که وقتی کودکان در دوران کودکی خود را در معرض تجربیات منفی قرار می دهند، می تواند برای مغز را در حال رشد آن ها مضر باشد.

تربیت کودک

 

انواع تربیت کودک

1.     الگو باشید

از رفتار خود برای راهنمایی فرزندتان استفاده کنید. فرزندتان شما را تماشا می کند تا سرنخ هایی در مورد نحوه رفتارتان به دست آورد و کاری که انجام می دهید اغلب بسیار مهمتر از آنچه می گویید است. برای مثال؛ اگر می‌خواهید فرزندتان بگوید «لطفا»، ابتدا این کلمه را خودتان بگویید. اگر نمی خواهید فرزندتان صدایش را بلند کند، خودتان آرام صحبت کنید، تا او نیز از شما یاد بگیرد.

 

 

2.     احساس خود را به فرزندتان نشان دهید

صادقانه به فرزندتان بگویید که چگونه رفتار او بر شما تأثیر می گذارد. این کار به فرزندتان کمک می کند تا احساسات خود را در شما ببیند.  اگر جملات را با «من» شروع کنید، به فرزندتان این فرصت را می‌دهید که چیزها را از دید شما ببیند. به عنوان مثال؛ “من احساس ناراحتی می کنم زیرا سر و صدا زیاد است و نمی توانم با تلفن صحبت کنم”.  تا بهتر بتواند این مسائل را درک کند.

 

3.     کودکتان را تشویق کنید

وقتی فرزندتان به گونه ای رفتار می کند که شما دوست دارید، بازخورد مثبتی به او بدهید. به عنوان مثال؛ “وای، تو خیلی خوب بازی می کنی.” با این واکنش ها کودک بیشتر برای بازی و پیشرفتش تلاش می کند و با انگیزه کامل بازی می کند اما اگر بخواهید مدام او را سرزنش کنید قطعا کودک ناامید خواهد شد.

 

4.     با کودک تان صمیمی باشید

وقتی به فرزندتان نزدیک می شوید، می توانید با او دوست باشید و آنچه را که ممکن است احساس یا فکر کند را بفهمید. صمیمی بودن همچنین به کودک شما کمک می کند تا بر آنچه در مورد رفتارش می گویید تمرکز کند. اگر به فرزندتان نزدیک هستید و توجه فرزندتان را جلب می کنید، نیازی نیست که او را مجبور به کاری کنید و به راحتی با شما کنار می آید و شما را درک می کند.

 

5.     به حرف های کودکتان گوش دهید

برای گوش دادن فعال، می توانید در حین صحبت کردن فرزندتان با سر تکان دادن حرف او را تایید کنید، و آنچه را که فکر می کنید کودکتان می خواهد انجام دهید. به عنوان مثال؛ “به نظر می رسد که کودک از باخت بازی واقعاً احساس ناراحتی می کند”. وقتی با کودک همدلی می کنید، به کودکان خردسال کمک می کند تا با تنش و احساسات بزرگ مانند ناامیدی کنار بیایند، که گاهی اوقات منجر به رفتار ناخواسته می شود. همچنین باعث می شود آن ها احساس احترام و آرامش کنند.

 

6.     بدقولی نکنید

به وعده های خود وفا کنید! وقتی به قول های خوب یا بد خود عمل می کنید، فرزندتان یاد می گیرد که به شما اعتماد کند و به شما احترام بگذارد. فرزند شما می‌آموزد که وقتی قول خوبی می‌دهید او را ناامید نخواهید کرد، و همچنین یاد می‌گیرد که وقتی نتیجه‌ای را توضیح می‌دهید سعی در تغییر نظرتان نداشته باشد. بنابراین وقتی قول می‌دهید بعد از گوش دادن او به حرف های شما و بازی با اسباب‌بازی‌هایش حتما با او به پیاده‌روی بروید سعی کنید به قول خود عمل کنید.

 

7.     حرف های خود را ساده، کوتاه، واضح بیان کنید

هر نکته ای که می خواهید بگویید باید واضح، کوتاه و متناسب با سن کودک شما باشد تا کودک شما بتواند آن ها را بفهمد و به خاطر بسپارد، در واقع قوانین مثبت معمولا بهتر از قوانین منفی هستند، زیرا آن ها رفتار کودک شما را به شیوه ای مثبت هدایت می کنند. برای مثال؛ بهتر است به کودک بگویید” لطفا اسباب بازی هایت را جمع کن” تا این که بگویید” زودباش اسباب بازی هایت را جمع کن”.

 

8.     به کودکان مسئولیت بدهید

با بزرگتر شدن فرزندتان، می توانید مسئولیت بیشتری در قبال رفتار خود به فرزندتان بدهید. همچنین می توانید به فرزندتان این فرصت را بدهید که عواقب طبیعی آن رفتار را تجربه کند. به عنوان مثال؛ اگر این وظیفه کودک شماست که وسایل لازم خود را برای خوابیدن به اتاقش ببرد و کودک شما بالش مورد علاقه خود را فراموش کند، نتیجه طبیعی این است که کودک شما مجبور است شب را بدون بالش سر کند.

 

چشم پزشکی

رزرو نوبت دهی اینترنتی متخصص کودکان

شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت اینترتی پزشک مود نظر خود بر روی دکمه مقابل، کلیک کنید.

9.     احساسات خود را کنترل کنید

اگر خونسردی خود را در مقابل فرزندانتان از دست بدهید، ممکن است بترسد یا مضطرب باشد، به خصوص اگر کوچکتر باشند. در حضور کودک احساسات خود اعم از خشم، عاطفی و… را نشان ندهید چرا که کودک در این سن به سرعت همه چیز را یاد می گیرد و آن را تکرار می کند. هر زمانی که کنترل خود را از دست می دهید، فریاد می زنید، به فرزندان خود نشان می دهید که این رفتار را بیاموزد. در عوض بهتر است، نشان دهید که چگونه می توانید خونسردی خود را حفظ کنید و مشکلات را با آرامش حل کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، به آن ها نشان می دهید که کارهای مثبت را یاد بگیرند.

 

همچنینی بخوانید: فضای مجازی و هفت راهکار برای کنترل کودکان

انواع تربیت

تربیت کودکان 6 ساله

با ورود کودکان به سن 6 سالگی، بیشتر درباره دنیای اطراف خود اطلاعات کسب می کنند و به آن علاقه مند می شوند. در نهایت شخصیت آن‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کند. در این جا چند نکته برای تربیت کودکان 6 ساله آورده شده است.

  • فرزندتان را به معاشرت تشویق کنید.
  • به آن ها کمک کنید نحوه استفاده از کلمات را بیاموزند و مهارت های زبانی خود را توسعه دهند.
  • در تنبیه فرزندتان ثابت قدم باشید.
  • در مورد انتظارات خود از فرزندتان شفاف باشید.
  • اجازه دهید فرزندتان با خانواده غذا بخورد.
  • اسباب بازی ها و بازی های مناسب سن او را تهیه کنید.

بچه ها در این مرحله مستقل می شوند. مهارت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی آن ها به سرعت شروع به رشد می کند. در این جا چند نکته برای پرورش آن ها وجود دارد.

  • به فرزندتان کمک کنید تا مسئولیت پذیر شود و برای او اهداف تعیین کنید.
  • با الگو بودن به فرزندتان بیاموزید که به دیگران احترام بگذارد.
  • قوانین و پیامدها را تعریف کنید و آن ها را به طور مداوم اعمال کنید.
  • با کودک خود در بازی های سرگرم کننده شرکت کنید.
  • فرزندتان را به ورزش و فعالیت های فوق برنامه تشویق کنید.

 همچنین بخوانید: تاثیرات اسباب بازی های نقش افرین بر کودکان

تربیت کودک ۳تا ۵ سال

نکاتی که باید در تربیت کودک 5-3 ساله در نظر داشته باشید این است که سوالات ساده بپرسید و به پاسخ ها گوش دهید. کودک خود را تشویق کنید که صحبت کند به عنوان مثال پرسیدن سوال “این چیست؟”، “پنجره کجاست؟”، “کدام توپ بزرگتر است؟” امر طبیعی است. شما باید علاقه رو به رشد فرزندتان را در تعامل با شما و پاسخ به سوالات شما مشاهده کنید. برای فرزندتان داستان بخوانید و درباره آنچه در کتاب می بینید سوال بپرسید. باید توجه داشته باشید که فرزندتان مطالبی را که می‌خوانید به خاطر می‌سپارد و سعی می‌کند تکرار کند. با پرسیدن «چند» و شمارش چیزها با هم، به فرزندتان کمک کنید شمارش را بیاموزد. فرزند شما در ابتدا اشتباه می کند، اما از تکرار چندباره چیزها درس می گیرد.

تربیت کودک ۳تا ۵ سال

نکات مهم در تربیت کودک

در این جا چند نکته مهم برای تربیت کودک آورده شده است که والدین می توانند چنین روش هایی را استفاده کنند؛

  • ارتباط خود را با فرزندان خود ایجاد کنید؛ زمانی را با آن ها بگذرانید و سعی کنید مسائل را از دید آن ها ببینید. به چیزهایی که به آن ها علاقه مند هستند توجه کنید.
  • عشق خود را نشان دهید: به کودکتان عشق بورزید و او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.
  • صحبت کنید و گوش دهید: کودکان از توجه کامل شما برای انجام کارها امیدوار خواهند شد.
  • الهام بخشیدن به موفقیت: کودکان را تشویق کنید تا به سمت چیزهایی بروند که به آن ها علاقه دارند، مهارت های خود را تمرین کنند.
  • پشتیبان کودک باشید: به کودکان اجازه دهید بدانند چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست.
  • الگوی مثبتی باشید: به گونه‌ای رفتار کنید که کارهای خوب و مثبت شما الگوی او باشد. و یاد بگیرند برای کارهای مثبت ارزش قائل شوند.
  • احترام: کودکان ممکن است کوچک باشند و ممکن است هنوز چیزهای زیادی “ندانند”، اما مهم است که به آن ها احترام بگذارید. احترام گذاشتن به فرزندتان به این معنا نیست که به هر هوس او توجه کنید، بلکه به این معناست که چون فرزند شما یک فرد است، او نیز نیازهایی دارد.

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • سلامی
    ۱۱ تیر, ۱۴۰۱ در ۱۶:۳۲

    راهنمایی خوبی بود مرسی که با مقالات سایت به ما مادرا کمک می کنید.

افزودن دیدگاه
Verification: 21c1a9e26c75b00f