Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

مهمتر از آمادگی کودک این است که خانواده آمادگی داشته باشد برای گرفتن از پوشک زمانی را انتخاب کنید که خودتان گرفتار دغدغه‌ها و مسائل اساسی دیگری مانند نیاز شدید به فرزند دیگرتان،فشار کاری، جابجایی منزل و موارد دیگر نباشید.
همچنین فصل‌های گرم سال زمان های مناسب تری برای از پوشک گرفتن کودک هستند چرا که در این ماهها، دیگر مجبور به شستن لباسهای سنگین زمستانی نخواهید بود.

نشانه ها

۱. کودک می تواند احساسات خود مانند گرسنگی را به صورت کلامی به شما بفهماند.

۲. کودک درخواست‌های ساده مانند برو توپ رو بیار را می فهمد و به آن عمل می کند.

۳. هنگام خیس یا کثیف بودن پوشک آن را می کشد یا به شما خبر می دهد.

۴. هنگام رفتن به دستشویی شما را دنبال می‌کند.

۵. می‌تواند لباس‌ها و به خصوص شلوارش را در بیاورد.

۶. می‌تواند بر لگن سنگ دستشویی و توالت فرنگی بنشیند.

۷. پوشک کودک به مدت دست‌کم سه ساعت در شبانه‌روز خشک می‌ماند.

۸. شروع به وارسی و کنجکاوی درباره اندام های بدن خود کرده است.

۹. کودک به پوشک اش زل می‌زند.

۱۰. در حالت دستشویی کردن چمباتمه می‌زند.

۱۱. به پوشک اش چنگ می‌زند.

۱۲. پاهایش را روی هم قرار می‌دهد یا آن را از هم باز می کند.

۱۳. هنگام کثیف بودن پوشک اش به نشانه نارضایتی از خودش صدا در می آورد یا قیافه اش را در هم می کشد.

۱۴. هنگام دستشویی کردن در گوشه‌ای مانند پشت مبل پنهان می شود.

زمان مناسب و چگونگی گرفتن کودک از پوشک

گرفتن کودک از پوشک برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. برای اینکه بتوانیم از این چالش به خوبی عبور کنیم و باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم:

۱. اول از همه باید قبول کنیم که کودکان مراحل رشد یکسانی ندارند و بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می رسند.

۲. اولین و مهمترین تصمیم در فرایند از پوشک گرفتن کودک تعیین زمان مناسب برای شروع آموزش است برای این کار به کودک خود و توانایی های او دقت کنید نه به سنش.

۴. بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک معمولا از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است با این حال پسران دیرتر از دختران یاد می‌گیرند که ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند. اما قبل از ۱۸ ماهگی باید فرزند را از نظر روانی آماده کنید.

۵. با تکامل مغز و سیستم عصبی مرکزی، کودک به تدریج توانایی کنترل مثانه اش را کسب می‌کند. بیشتر کودکان بین دو تا سه سالگی آمادگی لازم برای از پوشک گرفتن را به دست می آورند. بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می رسند.

پس فقط خانواده کودک می‌توانند تشخیص دهند کودک توانایی لازم برای جدا شدن از پوشک را دارد یا خیر.

۶. در روند از پوشک گرفتن فرزند، لازم است که در روزهای اول زمان‌هایی که کودک را به دستشویی می بریم بعد از دستشویی او را پوشک کنید.

ادامه

این کار به فرزندتان می‌آموزد که تنها زمانی که پوشک ندارد باید برای دستشویی کردن اقدام کند. با گذر چند روز آشنا شدن فرزند با این روند دیگر می‌توانید تنها هنگام شب و یا در حین خواب او را پوشک کنید به تدربج زمانی که کودک بیشتر شب ها می تواند خود را کنترل کند و پوشاک خشک می ماند،این گزینه هم حذف شود.

۷. تهدید، سرزنش و کتک زدن فرزند به خاطر ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع و کثیف کردن خانه شرایط را بدتر کرده و نتیجه عکس دارد.
در این حالت بعضی از کودکان لجبازی می کنند و برخی دیگر دچار اضطراب شدید و وسواس می شوند. حتی اگر این اعمال باعث پیشرفت کودک در این زمینه شود آثار روانی منفی آن در آینده خودش را نشان می‌دهند.

اگر کودک در این مرحله از زندگی آسیب ببیند، نمی‌تواند خود را برای بحران های آینده آماده کند.
اگر شما تهدید و سرزنش می کنید پس یعنی کودک تان هنوز آمادگی لازم را به دست نیاورده یا یک مرحله را اشتباه انجام داده اید.

۸. برای از بین بردن ترس کودک، می‌توانید از توالت های بچگانه در قسمتی از خانه ترجیحاً نزدیک به دستشویی استفاده کنید. اگر کودک دوست دارد عروسک و اسباب بازی هایش را با خود به دستشویی ببرد مانع او نشوید در این زمان می توانید برایش قصه تعریف کنید.

۹. این بازه می‌تواند بین ۱۰ روز تا چند ماه متغیر باشد و توجه داشته باشید که ممکن است کودک در پی یادگیری ،دوره هایی از افت نشان دهد و کنترل خود را از دست بدهد.در این مواقع او را سرزنش نکنید.

چه زمانی می توانید پوشک شب را حذف کنید

بچه ها حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از پوشاک نشدن در روز می توانند مثانه خود را در شب کنترل کنند. اگر در طول هفته دوبار کمتر خود را خیس کند، به‌تدریج می‌توانید پوشک شبانه او را هم حذف کنید. اما در مواقعی شب ادراری فرزندان می تواند دلیلی بر یک مشکل باشد که نیازمند بررسی است.
ذهن کودک را با استفاده از کلماتی مثل تمیز و کثیف، پاک و نجس، بو میدی پر نکنید.چرا که این کار اصطراب زیادی به کودک منتقل کرده و زمینه‌ساز اختلالاتی نظیر وسواس می‌شود.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f