محصولات سلامت محور, هرآنچه که باید در مورد آنها بدانیم

محصولات سلامت محور
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

محصولات سلامت محور

سلامت شرطی ضروری برای ایفای نقش های اجتماعی است و انسان ها در صورتی می توانند فعالیت کامل داشته باشند که هم خود را سالم احساس کنند و هم جامعه آنها را سالم بداند، دو جنبه ای که همیشه ممکن است بر هم منطبق نباشد و یکی ار رکن های آن استفاده از محصولات سلامت محور است.

امروزه با وضعیت کاملا متفاوتی روبرو هستیم، وضعیتی که در آن اکثر مردم انتظار دارند تا سنین بالا عمر کنند در حالی که آحاد جامعه بیش از گذشته در معرض بیماری های مزمنی قرار گرفته اند که با سبک زندگی آنها در ارتباط است.

بیماری های مزمنی چون نارسایی های قلبی، انواع سرطان، فشار خون و دیابت را صرفا نمی توان از طریق درمان های پزشکی معالجه کرد بلکه برای پیشگیری و درمان قطعی آنها باید انتخاب های صحیحی در مسیر زندگی داشت.

وقتی صحبت از سلامت به میان می آید، یکی از جنبه های آن، داشتن تاییدیه های بهداشتی برای هر کالا یا خدمات است. محصولات سلامت محور نیز بر حول همین اصول پایه گذاری شده اند.

در واقع این محصولات به طور مستقیم و غیر مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط هستند. حال این کالاها می تواند از انواع متنوع محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، شوینده ها، مواد خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل، فرآورده های طبیعی، تجهیزات، ملزومات پزشکی را شامل شود. به همین جهت سازمان غذا و دارو به عنوان متولی حوزه تولید و واردات محصولات سلامت محور کشور دست به کار شده تا بتواند این طرح را برای کلیه محصولات مختلف پیاده سازی نماید.

 

فهرست کالاهای سلامت محور چه کمکی به ما می کنند؟

در توضیح اینکه عملکرد این قانون در جامعه چگونه است، ذکر این مطلب لازم است که کنترل اصالت فرآورده‌های مجوز دار و دارای برچسب اصالت و سلامت از طریق سامانه این سازمان در دسترس مخاطبین می باشد. ضمن آنکه در موارد خاص که شما نیاز به تاییدیه برای آن دارید به راحتی می توانید از طریق روابط عمومی سازمان غذا و دارو به استعلام آن بپردازید.

متاسفانه با ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور و الصاق برچسب های اصل یا تقلبی، افراد به خرید آن ها می پردازند، بدون آنکه توجهی به اصل و یا قاچاق بودن کالاها کنند. در این حالت وزارت بهداشت در کنار سازمان غذا و داروی کشور، شروع به لیست بندی کالاها و جداسازی انواع قاچاق از اصل آن نموده است.

کد IRC

با استفاده از این روش خیال خریدار کالا از تقلبی نبودن آن راحت شده و نیز از حوادث ناگوار استفاده از انواع کالاهای قاچاق جلوگیری به عمل می آید. به عنوان مثال، اگر شما برای خرید انواع دارو از داروخانه به کد IRC بر روی آن توجه کنید، به راحتی می توانید از مجوز این کالا مبنی بر اصالت آن توسط سازمان مجوز دهنده اطمینان پیدا کنید.
IRC مجوزی است که سازمان غذا و دارو برای انواع محصولات سلامت محور اختصاص می دهد. در واقع محصولات سلامت محور بدون داشتن چنین مجوزی اجازه تولید و فروش در بازار را نخواهند داشت. می توان به اینصورت بیان کرد که این کد برای هر محصول بصورت اختصاصی تولید می شود.

اهمیت استفاده از محصولات سلامت محور در جامعه

امروزه پزشکی مدرن، بیش از آنکه بر بیماری یا افراد بیمار تمرکز داشته باشد، بر موضوع سلامت و افراد سالم تاکید دارد. تسهیل و گسترش غربالگری برای کشف زودهنگام نشانه های انواع بیماری و تلاش نظام های مراقبت از تندرستی برای ایجاد و تقویت زندگی سالم تر، از جمله شاخص های آشکار این تغییر رویکرد هستند.

 

شاخص های کیفیت

موضوع شاخص های کیفیت کالاهای سلامت محور به عنوان یک موضوع پراهمیت محسوب شده که بر اساس هر گروه و زیر گروه کالایی از تفاوت برخوردار است. حالا این عوامل یا استانداردهای هر گروه از این کالاهای سلامت محور اعم از خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک آن کالا که هریک در بردارنده ضوابط و معیارهای متعددی است، می تواند تعیین کننده حداقل های ایمنی، سلامت و کیفیت آن کالا محسوب شود.

توجه کنید این شاخص ها بسته به نوع و اقلام کالا، طیف وسیع و گسترده ای است که دامنه وسیع کار سازمانهای غذا و دارو و نظام های سلامت را در کشورهای مختلف در بر می گیرد. به شکل اجمالی شاخص های تعیین کننده ایمنی، سلامت و اثربخشی از زمره شاخص های اصلی و محوری کیفیت کالاهای سلامت محور می باشند.

شناسنامه دار بودن کالاها

یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت اینگونه کالاها، وجود برچسب های اصالت بر روی کالا می باشد. لذا سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی نموده است و به کلیه مصرف کنندگان اکیدا توصیه می شود، تنها کالاهای سلامت محور را پس از احراز اصالت مصرف نمایند. این برچسب اصالت به واقع شناسنامه کالای مد نظر است که توانسته از جهت کیفیت و سلامت نمره خوبی از کارشناسان مربوطه دریافت کند.

 

رونق اقتصادی

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که بین کالاها و خدمات محصولات سلامت محور استاندارد و اقتصاد یک جامعه ارتباط مستقیمی بر قرار است؛

چراکه با ورود کالاهایی نامرغوب نه تنها سلامت افراد یک جامعه به خطر خواهد افتاد، بلکه در نهایت سبب تحمیل هزینه های کلان درمان برای آن جامعه خواهد شد. ورود این کالاهای غیراستاندارد به بازار، به خصوص انواع قاچاق آن می تواند سبب نابودی تدریجی اقتصاد ملی آن کشور شود. پس بهتر است از محصولات سلامت محور معتبر بر اساس شناسنامه و مجوز داده شده به آن با خیال آسوده استفاده نمایید.

سخن آخر…

توجه کنید برای خرید و استفاده از انواع کالاها حتما از بخش ها و مراکز معتبر و دارای استاندارد وزارت بهداشت که این شکل از کالاها را دارند، بهره ببرید. تنها ارزان بودن یک کالا را به عنوان یک اولویت قرار ندهید تا از آسیب های بعدی ناشی از استفاده یک کالای خطرناک و قاچاق در امان بمانید. کیدز24 به عنوان توزیع کننده ای هوشمند، یاری رسان شما عزیزان در جهت تهیه انواع کالا و خدمات در حوزه سلامت به فعالیت می پردازد. شما عزیزان با مراجعه به فروشگاه سایت می توانید با خیالی آسوده به خرید مورد نیاز خود از محصولات و خدمات در زمینه سلامت و پزشکی بپردازید.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f