Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

تمرین های نوع اولِ افزایش هوش نوزاد:تحریک کردن بینایی نوزاد

1-ارتباط چشمی برقرار کنید

از لحظات کوتاهی که چشمان نوزادتان باز است، بیشترین استفاده را ببرید ومستقیم به چشمان او نگاه کنید.نوزادان  توانایی تشخیص چهره را خیلی زود به دست می آورند و دیدن چهره ی شما اهمیت به سزایی دارد .هر زمانی که او به شما نگاه میکند و خیره می شود در حال ساختن حافظه خویش است.

2-زبان خود را بیرون بیاورید

مطالعات نشان داده اند که نوزادان تازه متولد شده ی دو روزه میتوانند حرکات چهره ای را تقلید کنند.این کار نشانه اولین تلاش آن ها برای حل مسئله است.

3- تفاوت ایجاد کنید

دو عکس را در فاصله ی 12تا 15اینچی صورت نوزاد نگه دارید.این دو عکس باید با یکدیگر بیشترین شباهت داشته باشند وتنها یک تفاوت کوچک بین آن ها وجود داشته باشد(مثلا در یکی درخت باشد و در دیگری نه).این کار درنهایت به توانایی او در خواندن کمک میکند.

تمرین های نوع دومِ افزایش هوش نوزاد:حرف بزنید،او را بخندانید

4-آواز بخوانید

تا میتوانید شعرهای کودکانه و لالایی های مختلف را یاد بگیرید.  برخی از پژوهش ها مطرح کرده اند که یادگیری ریتم موزیک با یادگیری ریاضی ارتباط دارد.

5-به او سرنخ بدهید

قبل از اینکه کاری را انجام دهید به او سرنخ هایی بدهید.مثلا قبل از اینکه چراغ را خاموش کنید بگویید که «من میخوام چراغ رو خاموش کنم» و کلید برق را فشار بدهید.شما با این کار به او علت و معلول را آموزش میدهید.

6-کف پایش را بخارانید(غلغک بدهید)

خندیدن اولین گام در شکل گیری حس شوخ طبعی است.

7-جک تعریف کنید

یادتان باشد که باید جک های ساده تعریف کنید.مثلا به عکس پدر اشاره کنید و بگویید این مامان است و بخندید.

تمرین  نوع سومِ افزایش هوش نوزاد:از هر فرصتی برای برقراری ارتباط استفاده کنید

8- در صورت امکان، تغذیه از شیر مادر بهتر است

مطالعات نشان داده اند که کودکان مدرسه ای که از شیر مادر تغذیه می کنند ضریب هوشی بالاتری دارند.علاوه براین ، مراقبت کردن و رسیدگی به او بهترین زمان پیوند با نوزاد برای آواز خواندن و حرف زدن است.

9-زمان بیشتری را صرف عوض کردن لباس و پوشک بچه کنید

در حین انجام این کار درباره انواع لباس ها میتوانید به او آموزش دهید.از داستان استفاده کنید تا کودکتان بتواند کارهای روزمره را پیش بینی کند.

10-تلوزیون را خاموش کنید

مغز کودک شما به ارتباط دو نفره نیاز دارد که هیچ برنامه تلویزیونی ، هر چقدر هم که آموزشی باشد ، قادر به ارائه آن نیست.

11-دقایق کوتاهی را هر روز با کودکتان روی زمین بنشینید

فراموش نکنید که به او استراحت دهید. هر روز چند دقیقه را به سادگی با کودک خود روی زمین بنشینید نه موزیکی در کار باشد و و نه هیچ بازی دیگری، به او اجازه دهید که خودش کشف کند.

تمرین نوع چهارمِ افزایش هوش نوزاد:تحریک های جسمی

12-زمین بازی باشید

روزی زمین دراز بکشید و بگذارید کودکتان از سر و کولتان بالا برود.با این کار به او اجازه میدهید که مهارت های هماهنگی و حل مسئله او تقویت شود.

13-گاهی در مسیرش مانع ایجاد کنید

وسایل نرمی مانند بالشت یا برخی اسباب بازی ها روی زمین بگذارید و به او نشان دهید که چطور آن ها را از سر راهش بردارد،هل بدهد یا کنار بزند.این کار مهارت حرکتی او را تقویت میکند.

14- تکانش بدهید

به او آموزش بدهید تاب بخورد یا بپرد یا مانند یک بالرین بچرخد.

15-بازی دنبالم کن را انجام بدهید

سینه خیز بروید و از او بخواهید دنبال شما بیاید.سرعتتان را کم و زیاد کنید.برخی از جاها بایستید ،بازی کنید و دوباره ادامه بدهید.

16-گاهی کارهایش را تقلید کنید

وقتی نوزاد شما بزرگ تر می شود ، از خلاقیت خود استفاده میکند تا ببیند شما واقعا هر کاری را که او انجام می دهد را انجام میدهید یا خیر، بنابراین مانند او صدا در بیاورید یا بخندید و بازی کنید.

تمرین های نوع پنجمِ افزایش هوش نوزاد:محیط های جدید را کشف کنید

17-آنچه را که میبینید با او به اشتراک بگذارید

کودک خود را به قدم زدن ببرید و آنچه را که میبینید برای او توصیف کنید:«اون  سگ کوچولو رو ببین» یا «به اون درخت بزرگ نگاه کن»یا «تو هم صدای ماشین پلیس رو شنیدی؟»این کار به کودک فرصت میدهد که با کلمه های جدید آشنا شود و حتی خودش کلمه بسازد.

18-او را به خرید ببرید

چهره ها،صداها و رنگ ها برای کودک سرگرمی  بسیار خوبی هستند

19-منظره را عوض کنید

صندلی کودک نوپای خود را به سمت دیگر میز تغییر دهید تا منظره اش عوض شود.این کار باعث به چالش  کشیدن حافظه او می شود.

تمرین های نوع ششمِ افزایش خلاقیت نوزاد:بازی کنید

 1-او را سوپرایز کنید

هر از گاهی ، با دمیدن آرام روی صورت ، بازوها یا شکم ، کودک خود را خوشحال کنید. از نفس های خود الگویی بسازید و واکنش او را ببینید و پیش بینی کنید.

2-بگرد و پیدا کن

چند ظرف پلاستیکی غذای خالی بگیرید و یکی از اسباب بازی های کوچک کودک خود را زیر آن پنهان کنید. ظروف را مرتب کنید و بگذارید جایزه را پیدا کند.

3-دالی موشه بازی کنید

کودک شما می آموزد که ممکن است اشیا ناپدید شوند و دوباره برگردند.

4-آن را بردارید

حتی اگر کودک شما مدام اسباب بازی ها را از روی صندلی  خود به زمین می اندازد ، آن را بردارید و دوباره به او بدهید. او در حال یادگیری و آزمایش قوانین جاذبه زمین است. چند قطعه کاغذ بسته بندی شده یا چند توپ تنیس به او بدهید ، یک سطل باز زیر صندلی او بگذارید و بگذارید آن راهدف بگیرد!

5-اجازه بدهید کودکتان با غذایش بازی کند

برای غذا دادن به کودک مکان های مختلفی را امتحان کنید. اگر با غذایش بازی میکند جلوی او را نگیرید.او در حال امتحان حواس پنچگانه اش است.

تمرین های نوع هفتم افزایش خلاقیت نوزاد:به او زبان و شمارش یاد بدهید

6-هر هفته را به یکی از حروف الفبا اختصاص دهید

به عنوان مثال ، کتابهایی را بخوانید که با الف شروع می شوند ، غذاهایی را بخورید که با الف شروع می شوند ، میوه ها را به شکل الف شکل برش دهید و کارهای خلاقانه دیگر.

7- همه چیز را بشمارید

اسباب بازی های او را بشمارید.قدم هایتان را بشمارید،انگشت های دست و پای او را بشمارید.سعی کنید با صدای بلند بشمارید.او به زودی با شما همراهی خواهد کرد

8-کتاب بخوانید

بارها این کار را بکنید.دانشمندان کشف کرده اند که نوزادان 8ماهه می توانند زنجیره ی کلمات را در یک داستان که دو یا سه بار خوانده شود،شناسایی کنند.این کار به یادگیری زبان در آن ها کمک میکند.

9-برای او داستان تعریف کنید

داستان های مورد علاقه او را انتخاب کنید و از اسم خودش به جای شخصیت اصلی داستان استفاده کنید تا برایش جالب تر شود.

 

تمرین های نوع هشتم افزایش هوش:خاطره بسازید

10-آلبوم خانوادگی بسازید

در این آلبوم هم عکس های فامیل دور وهم  نزدیک را قرار دهید .بارها در زمان های مختلف آن ها را به کودک نشان دهید تا حافظه اش درباره آن ها شکل بگیرد.یا مثلا زمانی که مادربزرگش زنگ میزند عکس او را به نوزاد نشان دهید.

11-با عکس حیوانات یک آلبوم بسازید

زمانی که به باغ وحش می روید از حیوانات عکس بگیرید و با آن ها یک آلبوم بسازید.آلبوم را با او ورق بزنید ،ویژگی هر حیوان را توضیح بدهید،صدای هر حیوان را دربیاورید و یا داستانی برای او با آن حیوان تعریف کنید.

12- از او فیلم بگیرید و آن را برایش پخش کنید

او را مرکز توجه قرار دهید،فیلم هایی که از او گرفته اید را با هم ببینید. مثل زمانی که از اولین حمام خود لذت میبرد،یاد میگیرد غلت بزند،زمانی که با پدرش بازی میکند و… با این فیلم ها برایش داستان بگویید تا زبان و حافظه اش تقویت شود.

13-بازی جورکردنی

از تمام افراد و چیزهای آشنا دو عکس مشابه تهیه کنید.آن ها را مقابل او قرار دهید واز او بخواهید که عکس های مشابه را پیدا کند.

نکاتی برای افزایش هوش نوزادان نوپا

14-بگذارید گاهی اوقات رئیس باشد

اجازه دهید بین دو مورد حق انتخاب داشته باشد،مثلا دو کاسه با رنگ های متفاوت به او نشان دهید و بگذارید ظرف غذایش را انتخاب کند.با این کار اعتماد به نفس نوزاد افزایش می یابد، یادمیگیرد تصمیماتش مهم است و نام گذاری رنگ ها را تمرین میکند.

15-لباس بازی کنید

تعدادی از لباس های پدر،کلاه،دستکش و روسری را آماده کنید وبه نوبت آن ها را بپوشید .مثلا وقتی کلاه زمستانی تن میکنید ،وانمود کنید که هوا سرد است به این شیوه قوه خلاقیت و تخیل او تقویت خواهد شد.

16- از کودک خود کار بخواهید

بچه های کوچک می توانند لباس های کثیف را به سیاه و سفید تقسیم کنند.کودک شما گاهی میتواند لباس های خود را جدا کند.

17-درباره احساسات صحبت کنید

زمان خواب او را در آغوش بگیرید و ازاو بپرسید چه چیزهایی امروز تو را خوشحال یا ناراحت کرد؟ به او کمک کنید تا اتفاقات روز را یادآوری کند ،زمان گذشته را به یاد بیاورد وهیجان را نام گذاری کند.

18- بازی مجدد

اسباب بازی های قدیمی او را بیرون بیاورید،زمانی که او با آن ها به شکل متفاوتی بازی کرد،شگفت زده می شوید.

 

19-درباره ی حجم صحبت کنید

بطری های پلاستیکی با حجم متفاوت را جمع آوری کنید و در حمام به کودکتان بدهید تا با آن ها بازی کند. او برخی از آن ها را کم آب میکند برخی را بیشتر و از یکی آب را به دیگری میریزد.در این حین با او درباره بزرگی و کوچکی و میزان حجم صحبت کنید.

20-زیر باران بازی کنید

توی گودال آب بپرید،گل بازی کنید و روی چمن های خیس بنشینید.این یک راه خوب برای آموزش آلودگی و تمیزی به اوست.

 

منبع:

50 Simple Ways to Make Your Baby Smarter

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f